تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آغاز سال (حساب اعمال) شب قدر است. در آن شب برنامه سال آينده نوشته مى‏شود. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803276396




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش فارس از یک همایش فرهنگی و هنری سفره مشترک دانشجویان ایرانی و افغانستانی در کرمان پهن شد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از یک همایش فرهنگی و هنری
سفره مشترک دانشجویان ایرانی و افغانستانی در کرمان پهن شد
سفره مشترک دانشجویان ایرانی و افغانستانی در دانشگاه شهید باهنر کرمان پهن شد تا به بهانه سال نو مشترکات فرهنگی، هنری و ادبی این دو کشور دوست و برادر به نمایش گذاشته شود.

خبرگزاری فارس: سفره مشترک دانشجویان ایرانی و افغانستانی در کرمان پهن شد



به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، به بهانه سال نو جمعی از دانش‌آموزان ایرانی و افغانستانی اقدام به برگزاری همایش سفره مشترک در محل تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر کرمان کردند تا مشترکات فرهنگی، هنری و ادبی این دو کشور دوست و برادر را به نمایش بگذارند. معتمدان و روحانیان افغانستانی پای سفره دانشجویی نشستند در همایش سفره مشترک دانشجویان ایرانی و افغانستانی علاوه بر دانشجویان همچنین جمع زیادی از معتمدان، استادان، روحانیان و هنرمندان افغانستانی ساکن کرمان هم به تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر آمده بودند.

همچنین نمایشگاهی از غذاهای محلی، صنایع دستی، عکس‌های مختلف و سفره‌های هفت‌سین ایرانی و افغانستانی هم در حاشیه همایش سفره مشترک دانشجویان ایرانی و افغانستانی برپا شد.

هرچند حالا با حضور بیش از 30 ساله مهاجران افغانستانی در ایران دیگر تشخیص نسل جدید افغانستانی‌ها با ایرانی‌ها کار چندان آسانی نیست، اما بزرگان افغانستانی به علت استفاده از لباس‌های بومی و نوع آرایش ریش‌های‌شان چهره زیبایی از مردم افغانستان را به نمایش می‌گذارند. سلام‌هایی از جنس ایران و افغانستان اما همایش سفره مشترک دانشجویان ایرانی و افغانستانی با قرائت آیاتی از سوره الحجرات توسط استاد حاج خلیل محبی قاری بین‌المللی افغانستانی آغاز می‌شود. ‌بعد از تلاوت آیات روحبخش کلام‌الله وحی که به زیبایی و متناسب با این همایش انتخاب شده بودند، سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و سرود ملی جمهوری اسلامی افغانستان در تالار وحدت طنین‌انگیز شد و دو دختر دانشجوی ایرانی و افغانستانی پرچم‌های دو کشور را بر روی جایگاه قرار داده و سپس دست یکدیگر را به گرمی می‌فشارند و صحنه را ترک می‌کنند. در همین حال ریحانه بلوچ مجری جوان و توانمند کرمانی و بسم‌الله خرمی یکی از دانشجویان افغانستانی دانشگاه شهید باهنر کرمان و دبیر همایش سفره مشترک دانشجویان ایرانی و افغانستانی سلام‌هایی را به شیوه ایرانی و افغانستانی به شرکت‌کنندگان در همایش ابلاغ می‌کنند. نگاه به افغانستان از پنجره‌ای متفاوت از آنجا که برنامه‌های همایش سفره مشترک دانشجویان ایرانی و افغانستانی به نحوی مشخص شده‌اند که یک برنامه از ایران و برنامه دیگر از افغانستان باشد، بنابراین احمد یوسف‌زاده مدیرکل امور فرهنگی دانشگاه شهید باهنر کرمان به ایراد سخن می‌پردازد و می‌گوید: این همایش به پاس برادری‌های ایران و افغانستان برگزار شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دستان پرتوان مردم افغانستان در عمران و آبادانی ایران را به گرمی می‌فشاریم، بیان می‌کند: هدف از برگزاری همایش سفره مشترک دانشجویان ایرانی و افغانستانی این بود تا به پاس هم‌کیشی و برادری سفره‌ای پهن کنیم و مشترکات فرهنگی دو کشور را یادآوری کنیم. یوسف‌زاده یادآور می‌شود: دو کشور ایران و افغانستان نوروز را پاس می‌دارند و باید این فرصت بزرگ مغتنم بشماریم و افغانستان را از پنجره دیگری نگاه کنیم و افغانستانی‌ها را از پنجره دانشجویان افغانستانی ببینیم. دانشجویان افغانی؛ مسئولان آینده افغانستان مدیرکل امور فرهنگی دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به تحصیل 300 دانشجوی افغانستانی در دانشگاه‌های استان کرمان می‌افزاید: 50 دانشجوی افغانستانی در دانشگاه باهنر کرمان مشغول تحصیل هستند. یوسف‌زاده خاطرنشان می‌کند: امیدواریم پهن شدن سفره‌های فرهنگی موجب شود، دانشجویان افغانستانی، سفیرانی برای مهربانی ایران در افغانستان باشند. وی عنوان کرد: دانشجویان افغانستانی ان‌شاء‌الله روزی به کشور خود برمی‌گردند و افغانستان را شایسته نام این کشور می‌سازند و وطن‌شان را از مشکلاتی که دارد، بیرون می‌آورند. یوسف‌زاده تاکید می‌کند: دانشجویان افغانستان، مسئولان آینده این کشور هستند و امیدواریم ما را به سفره برادری خودشان در افغانستان دعوت کنند.

وی خطاب به افغانستانی‌های حاضر در تالار وحدت می‌گوید: امیدواریم سال‌هایی که در کرمان و ایران زندگی می‌کنید، سال‌های خوب و خاطره‌انگیزی برای شما باشد. کاردار افغانستان: جای خوشی است که دانشجویان افغانی احساس غربت نمی‌کنند در این بین پخش نماهنگی زیبا درباره آداب و رسوم نوروز در افغانستان و همچنین سخنرانی محمدصادق بصیری عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات دانشگاه شهید باهنر با موضوع نوروز در ایران بخش بعدی همایش سفره مشترک دانشجویان ایرانی و افغانستانی است. همچنین کاردار سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در ایران نیز به عنوان مهمان ویژه همایش سفره مشترک دانشجویان ایرانی و افغانستانی از حضور در این همایش ابراز خرسندی می‌کند و می‌گوید: نوروز از دیرباز در دو کشور همسایه، هم‌کیش و هم‌فرهنگ ایران و افغانستان تجلیل می‌شود. عبدالبصیر حمیدی ادامه می‌دهد: میراث فرهنگی و مشترکات زیادی در زمینه نوروز بین مردمان ایران و افغانستان وجود دارد که از آن جمله می‌توان به خانه‌تکانی، سفره‌های هفت‌میوه و هفت‌سین، غذاها، لباس نو، دست‌بوسی بزرگان، رفتن به مکان‌های طبیعی اشاره کرد.

وی خاطرنشان می‌کند: در افغانستان با زنده شدن دوباره طبیعت و برخاستن زمین از خواب زمستانی و در حالی که زمین جامه‌ای سبز بر تن کرده و دشت‌ها پر از لاله شده‌اند، مردم کشور ما با شور و شعف و پایکوبی از نوروز تجلیل می‌کنند و دانش‌آموزان و دانشجویان وطن ما به مدرسه و دانشگاه می‌روند. حمیدی تصریح می‌کند: جای خوشی است که دانشجویان ما با برادران ایرانی خود از نوروز تجلیل به عمل می‌آورند و احساس غربت نمی‌کنند. وی تاکید می‌کند: به جاست از ایران به عنوان کشور دوست و برادر ابراز قدردانی کنم که در روزهای دشوار در کنار افغانستان است و از جهاد مردم افغانستان حمایت کرده و بیش از 30 سال میزبان مهاجران افغانستانی بوده و هست و در بازسازی افغان مشارکت داشته است. کاردار سفارت افغانستان در ایران همچنین یکی از درخشنده‌ترین کمک‌های ایران به مردم افغانستان را بازگذاشتن نهادهای تحصیلی و آموزشی برای دانشجویان و دانش‌آموزان افغانستانی می‌خواند. دلی که گریه‌ای مرموز دارد در بخش دیگری از همایش سفره مشترک دانشجویان ایرانی و افغانستانی عارف جعفری خواننده جوان افغانستانی به اجرای برنامه می‌پردازد، وی قبل از آنکه برنامه خود را آغاز کند، شعر زیبایی را از برادرش درباره افغانستان می‌خواند «اگر چه دوری تو سوز دارد        دل من گریه‌ای مرموز دارد  تحمل می‌کنم این روزها را        زمستان آخرش نوروز دارد».

گروه دف‌نوازی موسیقی ارفع کرمانی هم در همایش سفره مشترک دانشجویان ایرانی و افغانستانی به اجرای برنامه می‌پردازند و سپس سید فواد و سید وداد توحیدی از هنرمندان کرمانی با اجرای دو نوازی تنبور و دف و دونوازی دف لحظات زیبا و خاطره‌انگیزی را خلق می‌کنند.

افغانستانی‌ها در ایران به پیشرفت رسیده‌اند با این وجود مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری کرمان به ذکر خاطراتی از دهه 70 می‌پردازد و می‌گوید: امروز در محفلی شرکت می‌کنیم که محفل فرهنگی، علمی و دانشجویی است و حرف از فرهنگ، علم و تبادل فرهنگی زده می‌شود و جای شکر دارد که شما مردم افغانستان در ایران به این همه پیشرفت رسیده‌اید.

حسین شمس‌الدینی بیان می‌کند: امیدواریم همایش بعدی را به همت عزیزان افغانستانی در دانشگاه کابل برگزار کنیم و ملت زجر کشیده افغانستان ملتی باشعور، با فرهنگ، مظلوم و مقاوم هستند. وی با اشاره به اینکه افزون بر 300 هزار نفر افغانی مجاز و غیرمجاز در کرمان داریم، تصریح می‌کند: امیدواریم، 30 هزار دانش‌آموز و 3 هزار دانشجوی افغانستانی در استان کرمان داشته باشیم و در سیستم اجرایی ما این آمادگی را داریم و افغانستانی‌های ساکن ایران و خارج از ایران باید کمر همت ببندند تا این امر محقق شود. شمس‌الدینی تاکید می‌کند: افغانستان با دست پرتوان و فکر بلند مردم افغانستان آباد و آزاد می‌شود، نه با کمک کشورهای دارای سابقه غارتگری مانند آمریکا و انگلیس. آیا سفره بعدی در افغانستان پهن می‌شود؟ سفره مشترک دانشجویان ایرانی و افغانستانی با غزل‌خوانی حامد حسینخانی از شاعران کرمانی و محمد سروررجایی رئیس خانه ادبیات افغانستان در حالی جمع می‌شود که همگان امیدوارند، سفره بعدی در یکی از دانشگاه‌های افغانستان پهن شود. =============
گزارش از مهسا حقانیت
عکس از محسن رجبپور
============= انتهای پیام/80019/ع40

94/01/21 - 14:11





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 306]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن