تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه ويژگى است كه در هر كس يافت شود، ويژگى هاى ايمان كامل مى گردد: آن كه وقتى خشنود گر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802786242




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رتبه جهاني ايران در شاخص پيچيدگي اقتصادي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۲ فروردين ۱۳۹۴ (۱۶:۵۷ب.ظ)
مجلس شوراي اسلامي بررسي کرد: رتبه جهاني ايران در شاخص پيچيدگي اقتصادي موج - مرکز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي رتبه جهاني ايران را در شاخص پيچيدگي اقتصادي مورد ارزيابي قرار داد.
به گزارش خبرگزاري موج، دفتر مطالعات اقتصادي مرکز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي اعلام کرد: شاخص پيچيدگي اقتصادي از سال 2008 به ابتکار محققان دانشگاه هاروارد و ام آي تي معرفي شد و ميزان توانايي کشورها را در توليد کالاهاي پيچيده از رهگذر فراهم ساختن ساختارهاي مناسب براي تعامل افراد در جهت تجميع دانش هاي پراکنده و متنوع و کاربردي کردن آن ها نشان مي دهد. در يک اقتصاد پيچيده، افراد برخوردار از دانش هاي مختلف اعم از طراحي، بازاريابي، تامين مالي، دانش فني، مديريت منابع انساني و حقوق تجاري مي توانند با يکديگر تعامل و دانش خود را براي توليد محصولات ترکيب کنند.
در جوامعي که بخش هايي از اين مجموعه قابليت ها غايب باشند امکان ايجاد چنين محصولاتي وجود ندارد. بنابراين اقتصادهاي پيچيده اقتصادهايي اند که مي توانند حجم زيادي از دانش مرتبط را در قالب شبکه هاي بزرگ افراد گردهم جمع کرده و مجموعه متنوعي از کالاهاي دانش بر را توليد کنند. به عکس، اقتصادهاي ساده، پشتوانه ضعيفي از دانش مولد داشته و کالاهاي کمتر و ساده تري توليد مي کنند که مستلزم شبکه کوچکتري از تعاملات است.
بر اساس اين گزارش ايران در سال 2012 از لحاظ اقتصاد دانش بنيان در ميان 146 کشور مورد بررسي توسط بانک جهاني، رتبه 96 را کسب کرده است. وضعيت ارکان چهارگانه اقتصاد دانش بنيان در ايران بيان مي کند که هر چند ايران از لحاظ آموزش، نوآوري و زيرساخت هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات در سطح متوسط قرار دارد، اما؛ از لحاظ رژيم نهادي و انگيزشي در شرايط نامطلوبي است که نتوانسته دانش نظري و علمي را به دانش کاربردي و توليدي تبديل کند.
اين گزارش مي افزايد: شاخص پيچيدگي اقتصادي از جهات متعددي؛ به ويژه از ديدگاه محيط نهادي داراي اهميت است. از اين ديدگاه، اقتصاد پيچيده داراي سازوکارهايي تثبيت شده و قابل اعتماد براي ثبت اختراعات، سازوکارهايي مناسب و با ثبات براي تجاري کردن اختراعات، نظام حقوقي کارآمد در تضمين قراردادها و نظام مالي کارآمد براي تامين مالي فرايند توليد؛ به ويژه توليد کالاهاي دانش بنيان است.
شاخص پيچيدگي اقتصادي نشان مي دهد که چطور تنوع صادرات مي تواند نمايانگر اختلاف توسعه يافتگي اقتصادي آشکار بين کشورها باشد. اين شاخص نسبت به ساير شاخص ها (مانند حکمراني خوب و توسعه انساني) بهتر و دقيق تر مي تواند رشد اقتصادي و حجم فعاليت هاي اقتصادي يک کشور را بازتاب دهد.
ايران طبق شاخص پيچيدگي اقتصادي در سال 2012در بين 144 کشور در رتبه 110 ام جهان و در کنار کشورهايي مانند کامرون، ساحل عاج، قطر، زامبيا، نيکاراگوا و الجزاير قرار گرفته است و با آخرين کشورها فاصله چنداني ندارد. رتبه ايران در شاخص پيچيدگي اقتصادي طي 50 سال اخير بدتر شده و از رتبه 64 در سال 1964 به رتبه 110 در سال 2012 رسيده است.
از سوي ديگر ترکيب صادرات ايران در سال 2012 نشان مي دهد که مهمترين کالاهاي صادراتي ايران، به عنوان يک کشور متکي بر منابع نفتي، نفت خام با سهمي بيش از 70 درصد از کل صادرات کشور و سپس فرآورده هاي نفتي و پتروشيمي و مواد معدني است. اين ترکيب سبد کالاهاي صادراتي ايران که از منابع طبيعي به دست مي آيند بر اساس طبقه بندي کالاها به لحاظ ميزان پيچيدگي، عموما در شمار ساده ترين کالاها جاي مي گيرند.
در بخش واردات نيز، کالاهاي کشاورزي و اساسي و کالاهاي دانش بر مانند انواع ماشين آلات، داروها و قطعات خودرو ، سهم عمده اي در واردات کشور دارند. در مجموع، ساده بودن و تنوع نداشتن کالاهاي صادراتي، اساسي و دانش بر بودن و تنوع داشتن کالاهاي وارداتي و نيز محدود بودن تعداد طرف هاي تجاري از مهمترين عواملي است که آسيب پذير بودن شديد اقتصاد کشور را نشان مي دهد.
در همين حال مقايسه رتبه شاخص پيچيدگي اقتصادي ايران با کشورهاي کره جنوبي، ترکيه، مالزي، پاکستان و مصر، طي پنجاه سال اخير نشان مي دهد رتبه پيچيدگي اقتصادي کشورهاي ايران، مصر و پاکستان بدتر شده و در مقابل، رتبه کشورهاي کره جنوبي، مالزي و ترکيه بهبود يافته است. حتي رتبه ايران نسبت به کشورهايي مانند پاکستان و مصر، که معمولا از بي ثباتي سياسي و اقتصادي زيادي برخوردارند، همواره بدتر بوده است. همچنين با اين که رتبه پيچيدگي اقتصادي ايران در سال 1964 به کشورهاي مالزي و ترکيه نزديک بوده است، اما طي پنجاه سال اخير با بهبود رتبه اين دو کشور و بدتر شدن وضعيت ايران، در سال 2012، رتبه ايران از اين دو کشور فاصله زيادي گرفته است.
و نکته آخر اينکه شاخص پيچيدگي مي تواند درجه مقاومت اقتصاد کشور را نشان دهد و بهبود وضعيت کشور در اين شاخص در راستاي بندهاي «2»، «6»، «7»، «10» و «13» سياست هاي کلي اقتصاد مقاومتي سازماندهي مي شود؛ به ويژه اين که مي توان با بهبود سياستگذاري بلندمدت صنعتي کشور در قالب سياست هاي کلان پولي، مالي، ارزي و تجاري و نيز سياستگذاري در هريک از صنايع مهم کشور در قالب سياست هاي خصوصي سازي، حمايتي، تعرفه اي، اصلاح مقررات گذاري و قيمت گذاري براي بهبود پيچيدگي اقتصادي کشور در چشم انداز بلندمدت اقدامات مناسبي انجام داد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن