تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):همانا سعادتمند(به معنای) کامل و حقیقی کسی است که امام علی(ع) را در دور...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819528021




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لزوم تصدي و نظارت بيشتر دولت بر محيط زيست


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۲ فروردين ۱۳۹۴ (۱۵:۲۸ب.ظ)
لزوم تصدي و نظارت بيشتر دولت بر محيط زيست موج - سازمان محيط زيست بايد با تقويت جريان ها و سازمان هاي مردمي و آگاهي دادن به مردم در پيوند با سازمان هاي ديگر مسووليت خود را با سخت گيري بيشتري دنبال کند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، سال گذشته بود که رهبر انقلاب بر لزوم حفاظت از محيط زيست و جلوگيري از زمين خواري و کوه خواري تاکيد کردند. مسوولين هر کدام در اين زمينه دلايل و تحليل هاي خود را ارائه داده اند. اما در اخبار و نوشته ها باز هم شاهد تعرض به محيط زيست در ابعاد گوناگون هستيم. هفته گذشته بود که خبر از کشته شدن يک پلنگ در غفلت محيط بان منتشر شد.
رئيس سازمان محيط زيست هم در صحبت هاي اخيرش از رواج بسيار کوه خواري و جنگل خواري خبر داده است. سوالي که شايد ذهن را درگيرکند در پس اين تخريب محيط زيست و کشتن جانداران نادر و غير نادر اين است که نقش دولت کجاست؟
به راستي لازم است که دولت در اين عرصه نقش فعال داشته باشد؟ چرا اين همه تخلف در محيط زيست رخ مي دهد که البته برخي از آنها فاش مي شود، ولي؛ جاي پاي دولت و نظارت سازمان محيط زيست پر رنگ نيست؟ آيا مشکل از تصدي بي چون و چراي دولت است يا از ضعف آگهي مردمي؟
به هر حال هر چه بايد باشد باز هم اگر تخلفي رخ دهد همه سراغ سازمان مربوطه را مي گيرند. مي گويند در بي خبري اين سازمان اين اتفاقات رخ داده است. از طرفي بسياري از تخلفات چه در کشتن حيوانات و يا تخريب جنگل و يا موارد ديگر به دست مردم و بوميان يک منطقه هم صورت مي گيرد.
به نظر مي رسد سطح هوشياري مردم در برخورد با طبيعت بالا نيست. هنوز هستند کساني که فکر مي کنند پيرامون زندگي شان طبيعتي وحشي است که بايد با آن وحشي برخورد کنند. اين نگاه باعث مي شود که مسووليتي در مقابل محيط زيست نداشته باشند. از اين نظر است که دست دولت هم بسته مي ماند. از طرفي چون چندين سال است که قوانين زيست محيطي رويکرد حاکميتي و دولتي دارند، مردم و به خصوص مردمان بومي يک منطقه فکر مي کنند دولت منطقه زندگي آنها را تصرف کرده است. اين نگاه در برخي اخبار مربوط به برخورد با محيط بانان و جنگل بانان شنيده مي شود.
در اين ميان عده اي معتقدند دولت بايد رويکرد تصدي گرايانه خود در قبال محيط زيست را کم کند و آن را بيشتر به سازمان هاي مردم نهاد واگذارد؛ چرا که مشارکت مردمي در امر حفاظت از محيط زيست مهم است و اين امر باعث مي شود که بيشتر با پديده هاي چون جنگل خواري و کوه خواري و کشتار حيوانات مقابله کرد.
بايد يک آشتي بين دولت و مردم از طريق سازمان هاي مردم نهاد به وجود بيايد که برخي مشکلات در پي اين قضيه حل شود.
«بهرام بيرانوند، عضو کميسيون کشاورزي و منابع طبيعي مجلس، به موج مي گويد: اگر توفيقاتي در زمينه حفاظت محيط زيست و منابع طبيعي بوده است ناشي از گزارشات مردمي است؛ چرا که مسوولين دولتي و محيط زيست در همه جا حضور ندارند». با اين حال آن روي سکه اين است که نمي توان به اين قضيه اکتفا شود. حتي اگر در نظر بگيريم که سطح تعامل مردم با دولت خوب است با اين حال نقش دولت در اينجا بايد يک دولت خودبين باشد نه متواضع.
به عبارتي بايد سخت گيري هاي لازم در امر حفاظت از محيط زيست به عمل بيايد. اينکه صرفا عمليات سلبي در جريان باشد هم تاثيرگذار نيست. در حفظ و حراست از محيط زيست تمامي دستگاه ها مسوول هستند. اما سازمان محيط زيست بايد با تقويت جريان ها و سازمان هاي مردمي و آگاهي دادن به مردم در پيوند با سازمان هاي ديگر مسووليت خود را با سخت گيري بيشتري دنبال کند.
بحث گستردگي سازمان محيط زيست مطرح نيست، بلکه مهم اين است که همچنان بايد تصدي دولت در بخش محيط زيست حفظ شود. اينکه عده اي معتقدند که بايد برخي حوزه ها را به مردم واگذار کنيم و از تصدي دولت کم شود به خاطر فراهم نبودن زير ساخت هاي لازم، نتيجه بخش نيست. از طرفي دولت همچنان نگهبان محيط زيست بايد باشد و البته که بايد مردم نيز سطح هوشياري و مسووليت خود را در مقابل سرمايه ها و منابع طبيعي تقويت کنند. در اين ميان نياز به قوانيني هم هست که دست خاطيان را ببندد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن