تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خوشا بحال كسانى كه براى خدا گرسنه و تشنه شده‏اند اينان در روز قيامت سير مى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820218721




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زمان ارزيابي وضعيت مسکن محرومان فرا رسيده/ منظومه روستايي طراحي شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۲ فروردين ۱۳۹۴ (۱۱:۵۰ق.ظ)
آخوندي در سالروز تاسيس بنياد مسکن انقلاب اسلامي: زمان ارزيابي وضعيت مسکن محرومان فرا رسيده/ منظومه روستايي طراحي شود موج - وزير راه و شهرسازي با بيان اين‌که در ايران، اغلب افراد تمايل زيادي به شهرنشيني دارند، گفت: بايد شرايطي را ايجاد کنيم تا کيفيت زندگي روستايي و شهري رقابت کنند.
به گزارش خبرگزاري موج، عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي، در مراسم سالروز تأسيس بنياد مسکن انقلاب اسلامي و افتتاح حساب شماره ۱۰۰ به فرمان حضرت امام خميني (ره) که صبح امروز، شنبه، ۲۲ فروردين، برگزار شد، افزود: سال‌ها است درباره مسکن محرومان و اقشار کم‌درآمد بحث مي‌شود، اما؛ اکنون زمان ارزيابي کلي فعاليت‌ها رسيده و اگر نياز به اصلاح مسير وجود دارد هر چه زودتر بايد اين اصلاح‌ها را انجام دهيم.
وزير راه و شهرسازي با بيان اين‌که رشد شهرنشيني زياد شده و شتاب بيشتري گرفته است، گفت: بايد از نگاه تک روستايي خارج شويم و شرايطي را ايجاد کنيم تا کيفيت زندگي روستايي با کيفيت زندگي شهري رقابت کند.
وي افزود: اين کيفيت از اقتصاد و مظاهر جديد زندگي مثل مخابرات، انواع خدمات و راه و مسکن نشأت مي‌گيرد، افراد زيادي در خارج از کشور تمايل دارند در حاشيه باشند، اما؛ در ايران اين تمايل کاملا بر عکس است و همه مي‌خواهند براي سکونت به شهرها بيايند.
آخوندي با توجه به سخنان عليرضا تابش رئيس بنياد مسکن انقلاب اسلامي در اين مراسم درباره حذف صدور پروانه ساختمان‌ها توسط شهرداري‌ها و دهياري‌ها به برخي نکات در اين باره اشاره کرد و گفت: سطوح دولت تا حد دهياري پايين رفته است، زماني پايين‌ترين سطح بخش‌داري بود و بعد هم کدخدا که سطوح دولتي به شمار نمي‌آيد.
وي ادامه داد: اين بخش‌ها نبايد در صدور پروانه ساختماني دخالت داشته باشند و اگر خودشان در صدور پروانه دخالت کنند کار به خوبي انجام نمي‌شود، بنابراين بايد تمهيداتي انديشيده شود که صدور پروانه ساختماني توسط بخشداري‌ها و دهياري‌ها حذف و صدور آن را به دست دفاتر عمراني سپرده شود.
لازم است در اين زمينه سطوح پايين‌تر از بخشداري حذف شود چون در روستاها اغتشاش ايجاد خواهد شد.
آخوندي به يک راه‌حل در اين باره اشاره کرد و افزود: بايد تصويب شود که در خدمات فني و مهندسي روستاها در مناطق مختلف، سازمان سياسي وابسته به وزارت کشور حضور يابد، اين در حالي است که وزارت کشور به سمت سرپرستي شهرداري‌ها رفته و 40 سال است که اين موضوع ادامه دارد و در مسير اشتباهي قرارگرفته است.
وي ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامي دستگاهي که مقابل تخلفات شهرداري مي‌ايستد وزارت کشور بود، اما؛ اين وزارت خانه در کنار شهرداري‌ها قرار دارد، البته نسبت به شهردار و وزير خاصي موضع ندارم، بلکه اين يک ديدگاه و نظر کلي است.
وزير راه و شهرسازي در بخش‌هايي از سخنانش با تاکيد بر اينکه حاشيه‌نشيني و شهرنشيني توسط روستاييان گسترش‌يافته است، گفت: بايد از نگاه تک روستايي خارج‌شده و به سمت طراحي منظومه روستايي حرکت کنيم و بايد به اين منظومه‌ها با نگاهي کلي بنگريم، هر چه مراکز شهرستان‌ها بزرگ مي‌شود مراکز روستايي نيز تخليه مي‌شود.
وي ادامه داد: همزمان با تنظيم طرح جامع شهري بايد منظومه روستاها هم مشخص شود که البته مفهوم آن طرح هادي نيست.
وي با بيان اينکه ما با عدم تعادل جمعيتي سنگين شهري و روستايي مواجه شده‌ايم، اظهار کرد: امسال در تلاشيم با همکاري بيشتر بنياد مسکن انقلاب اسلامي در برخي موارد اين موضوع را مورد تجديدنظر قرار دهيم، چون باوجود هزينه‌هاي زيادي که در روستاها انجام‌شده، اما؛ قدر مطلق و حجم روستانشيني به نسبت رو به کاهش است.
آخوندي به معيشت روستايي نيز اشاره کرد و گفت: تا 40 سال پيش معيشت روستايي، کشاورزي بود، اما؛ اکنون‌که شهرها و روستاها روبه گسترش هستند، ديگر نبايد کشاورزي را تنها معيشت روستاها دانست و لازم است معيشت غير کشاورزي به روستاها وارد شود؛ حتي سهم کشاورزي آمريکا که نخستين سهم صادرات گندم را به کشورهاي جهان دارد، در اقتصاد تنها دو درصد است، در کشورهايي که از نزديک ديده‌ام معيشت در روستاها مبتني بر طبيعت بوده است.
وزير راه و شهرسازي با اشاره به اشتغال روستايي گفت: براي وضعيت اشتغال هم بايد انديشه‌اي کنيم و اين انديشه در روستاها نيازمند خدمات زنجيره‌اي است و من فکر مي‌کنم در اين زمينه بايد تجديدنظرهايي صورت بگيرد.
وي در ادامه با اشاره به شرايط شهرنشيني ايران و تهران در قبل و بعد از انقلاب اظهار کرد: قبل از انقلاب حاشيه‌نشيني در شهرها بسيار کم بود، اما؛ الان که 36 سال از انقلاب مي‌گذرد چقدر موفق شديم که اين مشکل را حل کنيم؟ تمرکز شهرنشيني در اين مدت به‌قدري زياد شده که الان قدر مطلق اين موضوع پنج برابر افزايش‌يافته است.
وزير راه و شهرسازي افزود: حاشيه‌نشيني براي ما بسيار مهم است، اوايل انقلاب جمعيت تهران کمي بيش از سه ميليون نفر بود، اما؛ امروز جمعيت تهران و حومه آن به بيش از 15 ميليون نفر رسيده است که نشان‌دهنده شتاب چشمگير حاشيه‌نشيني و توسعه شهري است.
آخوندي با تاکيد بر سالروز تأسيس بنياد مسکن گفت: زماني که حضرت امام (ره) دستور تأسيس اين بنياد را دادند، امر مسکن محرومان به جامعه سپرده شد و در آن زمان امام دولت را مکلف نکردند که خانه بسازند، بلکه تاکيد داشتند که براي محرومان خانه‌سازي شود، در واقع مخاطب اصلي جامعه است نه دولت.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن