تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):خوش اخلاقى عبادت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803695924




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

غافل از روزي که مشکلات زنانه شوند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۱ فروردين ۱۳۹۴ (۱۲:۲۳ب.ظ)
غافل از روزي که مشکلات زنانه شوند موج - روز زن و مادر فقط براي مادران در خانه نيست. مادراني هستند که خانه ندارند. به آنها هم بايد روز زن را تبريک گفت.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، روز زن شايد فرصت مناسبي باشد که به بيان ناگفته هايي پرداخت که گاه در حاشيه قرار مي گيرند. ناگفته هايي که شايد آن قدر دردناک باشند که عده اي آن را ناشي از تحول روزگار و گذر از دنياي سنتي به دنياي مدرن قلمداد کنند. غافل از آنکه برخي زنان خواسته و ناخواسته درگير دنيايي مي شوند که وقتي به آنها مي گويند روزتان مبارک. مي گويند کدام روز. روز من روز مرد است. اين جمله شايد در نگاه اول خودخواهانه به نظر بيايد ولي وقتي به عمق آن پي مي بريم دردناک است. شايد برايتان پيش آمده باشد که زنان معتاد را کنار خيابان را در جاهاي ديگر ديده باشيد. زنان مسافر کش و راننده را چه. زنان دستفروش. و... اينها زناني هستند که به جاي خانه بيرون و خيابان را انتخاب کرده اند. عده اي از آنها به بن بست رسده اند و عده اي مجبورند براي اينکه به بن بست نرسند در خيابان کار کنند. اکثرا بي سرپرست يا خودسرپرست هستند. به اين جمعيت البته زنان و دختراني هم اضافه خواهند شد که شغل آبرومند دارند. به عبارتي زنان امروز خواسته يا ناخواسته بايد فارغ از زنانگي خود مثل مردان نيز کار کنند. گاه اخبار و مطالب زيادي از زنان سرپرست خانوار منتشر مي شود. طبق گفته مسئولين آمار زنان خود سرپرست يا بي سرپرست يا سرپرست خانوار روز به روز بيشتر مي شود. اينجاست که دغدغه هاي فرهنگي در مورد آنها بيشتر به چشم مي آيد. آنجايي که گفته مي شود فقر و اعتياد ديگر مختص مردان نيست. متاسفانه فقر و اعتياد نيز زنانه شده است. فقر و اعتيادي که نه فقط در خانه که در خيابان است. اينجا ديگر مسئولين فرهنگي براي خانه دارها برنامه ندارند. بلکه سياست هاي فرهنگي و حمايتي و سياسي بايد به خيابان بيايد. به خصوص در مورد زنان دستفروش. نمود عيني زناني که مجبورند براي رفع نيازهاي اقتصادي خود دستفروشي کنند. تعداد آنها هم کم نيست. در مترو بسيار ديده مي شوند. البته از شغل خود راضي هستند و خود را کمک خرج خانواده مي دانند. اينها نه معتاد هستند نه دزد. بلکه فقير هستند. «از يکي از اين زنان پرسيدم: از درآمدي که از دستفروشي درمي آوري راضي هستي؟ جواب داد: اگر از صبح تا غروب فروش داشته باشم بله». تقريبا تمام آنها راضي هستند. با اين حال چهره هاي افسرده و خسته و پريشان و مضطرب آنها آدم را به اين فکر مي اندازد که چرا اين زن که الان بايد در خانه باشد و به فرزندانش برسد مجبور است با اين همه و بار و وسيله، ساعت ها دستفروشي کند؟ تنها جوابي هم که به ذهن مي آيد اينکه: مجبور است.
جدا از مسايل اقتصادي و نيازهاي معيشتي جامعه زناني هم هستند که درگير تحولات فرهنگي و اجتماعي شده اند. زناني که بايد عباراتي چون ازدواج سپيد را بشنوند. زناني که درگير طلاق و معضلات پس از آن مي شوند. زناني که قرباني انواع خشونت مي شوند.آمار اين زنان هم کم نيست. به عبارتي روز به روز بيشتر مي شوند. هر چند به گفته مولاوردي مشکلات زنان در همه جهان مثل هم است، باز هم معضلات زنانه در ايران به گونه اي ديگر به چشم مي آيد. چرا که تا ديروز مسئولين فرهنگي براي داخل خانه و زنان خانه دار برنامه ريزي مي کردند. ولي چند وقتي است که براي زنان بيرون از خانه مجبور هستند برنامه ريزي کنند. به عبارتي در حوزه فرهنگي زنان سياست هاي خياباني بيشتر اجرا مي شود. اين گونه است که قواعدي براي مردان لحاظ مي شود براي زنان نيز بکار مي آيد. در کلان شهرها روز به روز فقر، بي خانماني، بدسرپرستي و بي سرپرستي، اعتياد، کارتن خوابي، دستفروشي، فساد و... شامل زنان هم مي شود. اين دسته از زنان هم نياز به تبريک روز زن دارند. اينها هم نياز به خدمات بهزيستي و حمايت دارند. هر چند مشکلات اقتصادي در چند سال اخير تعداد بيشتري از زنان را به خيابان آورده است. زناني که مجبورند براي شکم گرسنه خود و فرزندانشان کار کنند. اينجا ديگر مسئولين امر نبايد به تکريم خانه داري و فرزندپروري بپردازند. بايد به جلوگيري از زنانه شدن فقر و اعتياد و فساد هم بپردازند. فقط هم جمع آوري اين دسته زنان راه چاره نيست. پشتيباني و بهزيستي و شغل آبرومند هم مهم است. اگر تا ديروز سياست هاي فرهنگي براي زنان در خانه بود امروز بايد براي خيابان برنامه ريزي کرد. اين نکته آنجايي مهم است که مسئولين بايد براي عرصه اي فرهنگي و اجتماعي نيز سياست ها و سياستگذاري هاي صحيح خياباني داشته باشند. البته اين به معني نيست که سياست هاي فرهنگي براي زنان خانه و مادران در نظر گرفته نشود. به اين معني است که روز زن و مادر فقط براي مادران در خانه نيست. مادراني هستند که خانه ندارند. به آنها هم بايد روز زن را تبريک گفت. اميد است که آنهايي که متولي امر فرهنگ و اقتصاد هستند فکري کنند تا فقر و اعتياد تا به اين شدت زنانه نشود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن