تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):رسول اكرم صلى الله عليه و آله گروهى را كه كشت و كار نمى كردند، ديدند و فرمودند: شم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799052518




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد رهاسازی عقاب طلایی در بام ایران


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد
رهاسازی عقاب طلایی در بام ایران
عقاب طلایی که به دست شکارچیان متخلف گرفتار شده بود توسط مأموران نیروی انتظامی و به کمک محیط‌بانان اداره محیط زیست بیجار به چرخه طبیعت بازگردانده شد.

خبرگزاری فارس: رهاسازی عقاب طلایی در بام ایران



فواد مصطفی‌نژاد پیش از ظهر امروز در جریان رهاسازی عقاب طلایی در منطقه حفاظت شده بیجار به خبرنگار فارس گفت: شب گذشته با اطلاع رسانی پرسنل خدوم کلانتری 11 بیجار با اطلاع از شکار عقاب طلایی توسط شکارچیان، این عقاب را از شکارچیان متخلف گرفته و به اداره محیط زیست شهرستان بیجار تحویل دادند. وی تصریح کرد: توسط تیم کارشناسی و دامپزشکان سلامت جسمی عقاب مورد بررسی قرار گرفت و بعد از آن در محل مناسبی در داخل منطقه حفاظت شده رهاسازی شد تا به چرخه طبیعت باز گردد. وی با بیان اینکه عقاب طلایی ایران که نقش بسیار مهمی در زنجیره غذایی کوهستان‌ها دارد دشمنی جز انسان ندارد که متأسفانه افراد سودجو با خارج کردن این پرنده از طبیعت با هدف فروش آن به شکارچیان کشورهای آسیای مرکزی و کشورهای حاشیه خلیج فارس، به مرور منجر به انقراض این پرنده نایاب در ایران خواهند شد بنابراین باید با این متخلفان به شدت برخورد کرد.

رئیس اداره محیط زیست بیجار گفت: عقاب طلایی از بزرگترین عقاب‌های موجود در آسمان‌های ایران است که به نام سلطان پرندگان ایران مشهور است و طول عمر این پرنده 40 تا 50 سال است که در سن 10 تا 12 سالگی بالغ می‌شود و گونه‌ای است که در لیست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت قرار گرفته که متأسفانه در ایران در حال انقراض است. مصطفی‌نژاد با بیان اینکه در ارتفاعات موجود در منطقه حفاظت شده بیجار مواردی از لانه عقاب طلایی وجود دارد و خوشبختانه جمعیت آن در بیجار مطلوب است، گفت: این پرنده از طعمه‌های زیادی استفاده می‌کند و در حالی که خود حدود 4 تا 5 کیلوگرم وزن دارد طعمه‌هایی که در این محدوده وزنی باشند همچون خرگوش، انواع پرندگان، مار، لاک‌پشت، بره آهو، بره قوچ و میش را به عنوان طعمه غذایی استفاده می‌کند.

به گفته این مسئول، عقاب طلایی این گونه نایاب در مکان‌ها و نقاطی که هوا آلوده باشد، وجود ندارد. مصطفی‌نژاد خاطرنشان کرد: یکی از سکونتگاه‌های ارزشی این گونه نادر در منطقه حفاظت شده قم‌چقای و ارتفاعات کوه‌های بام ایران، شهرستان بیجار است.

عقاب طلایی ایران، حکمران صخره‌های بلند در دل صخره‌های بلند و نفوذناپذیر و ارتفاعات دست نیافتنی، شکارچی قهاری حکمرانی می‌کند که آوازه‌اش در ابهت و قدرت از وقتی تاریخ یادش می‌آید، زبانزد داستان‌های محافل بوده است و این شکارچی قهار عقاب طلایی ایران زمین حکمران صخره‌های بلند است. مهارت بی‌بدیل این گونه نادر در شکار بر پهنه کوه‌های بلند و دشت‌های وسیع است که "سلطان پرندگان" را لقبی برازنده برای حکمران کوهستان یعنی عقاب طلایی کرده است. این پرنده شکارچی تیزبینی که در چشم به هم زدنی طعمه‌اش را با سرعت و دقتی بی‌مثال می‌رباید و با چنگال‌های تیز و قدرتمندش، در همان لحظه اول کار او را یکسره می‌کند.

عقاب طلایی در کنار عقاب دریایی دم سفید، عقاب دریایی و عقاب شاهی(شاه باز)، در دسته عقاب‌های بزرگ جثه قرار می‌گیرد، عقاب دریایی بیشتر در تالاب‌ها و دریاها زندگی می‌کنند و عقاب طلایی در کوهستان‌ها، تپه ماهورها و دشت‌های پهناور روزگار می‌گذرانند و حکمران بی‌چون و چرای صخره‌های بلند ایرانند. 50 کیلومتر در ساعت سرعت عادی عقاب طلایی است و مشاهده پرواز این پرنده بسیار زیبا و نادر جلوه‌ای بس شکوهمند دارد.

عقاب‌های طلایی پرندگان قدرتمندی هستند که قادرند حتی طعمه هم وزن خود را از روی زمین بلند کرده و تا لانه‌هایشان در ارتفاعات بلند حمل کنند. عقاب طلایی بین 13 تا 18 سانتی‌متر طول دارند و با قدرتی که از پاهای پوشیده از پر می‌گیرند به راحتی بدن طعمه را می‌درند. منقار محکم و قلاب مانند آنها هم به راحتی گوشت را پاره و استخوان طعمه را جدا می‌کند.

این گونه نایاب از عقاب‌ها و پرندگان دشمنی جز انسان در طبیعت ندارند؛ سموم شیمیایی، سیم‌های انتقال برق، جاده کشی‌های کوهستانی و شکار است که این پرنده را به خطر می‌اندازد. انتهای پیام/79015/و40

94/01/19 - 13:07





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن