تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802411501




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

منصوری‌آرانی: اگر امنیت ملی در مذاکرات لحاظ نمی‌شد فرمانده کل سپاه آن را تایید نمی‌کرد/ بذرپاش: بیانیه لوزان الزام آور است و مردم تصمیم می گیرند که تیم مذاکره کننده خادم یا خائن است


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: مناظره دیدگاه‌های متفاوت درباره بیانیه لوزان؛
منصوری‌آرانی: اگر امنیت ملی در مذاکرات لحاظ نمی‌شد فرمانده کل سپاه آن را تایید نمی‌کرد/ بذرپاش: بیانیه لوزان الزام آور است و مردم تصمیم می گیرند که تیم مذاکره کننده خادم یا خائن است
مناظره‌ای تحت عنوان دیدگاه‌های متفاوت درباره بیانیه لوزان با حضور "مهرداد بذرپاش" و "عباسعلی منصوری آرانی" در شبکه خبر برگزار شد.

منصوری‌آرانی: ظلم تاریخی علیه تیم هسته‌ای صورت گرفته است/ بذرپاش: بیانیه لوزان الزام آور است
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ مناظره‌ای تحت عنوان دیدگاه‌های متفاوت درباره بیانیه لوزان با حضور "مهرداد بذرپاش" نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و "عباسعلی منصوری آرانی" نماینده مردم آران، کاشان و بیدگل در مجلس شورای اسلامی در شبکه خبر برگزار شد.






نخست منصوری آرانی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که در جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با ظریف وزیر امور خارجه کشورمان چه بحث‌هایی صورت گرفت، اظهار داشت: در آن جلسه بحث و ابهامات نمایندگان، موضوعات راهبردی اعم از بحث های کلان مملکت در رابطه با تمامی بندهای بیانیه لوزان مطرح شد .


منصوری آرانی تاکید کرد: کلیات سوالات مطرح شده توسط نمایندگان مجلس به دو بخش تقسیم شد که بخش نخست فنی آن را صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان پاسخ داد و بخش دوم سوالات مربوط به مسائل سیاسی و فن مناظره را ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به پاسخگویی به آن پرداخت که با پاسخ‌های خود نشان دادند تیم ما به صورت آگاهانه و هوشمند عمل می کند.


بذرپاش گفت: توافق ایران با سایر کشورها اتفاق کوچکی نیست و هر چه بررسی شود این امر پخته تر می شود و این موضوع توصیه بزرگانمان نیز بوده است از همین رو از رسانه ملی بابت برگزار این جلسات تشکر می کنم.


 وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که نعمتی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعلام کرده است که در جلسه با وزیر امور خارجه کشورمان توافق شده است هیاتی بر روی توافق نامه نظارت داشته باشد اظهار داشت: نمایندگان پیشنهادی دادند که از طریق رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تمامی سوالات و پیشنهادات خود را به حضور تیم مذاکره کننده هسته ای برسانند و این نکته که قرار است کمیته ای در این باره تشکیل شود اتفاق نیفتاده است و تنها مقرر شده است که این جلسات ادامه دار باشد و تا تاریخ نهایی توافق برگزار گردد.


بذرپاش تاکید کرد: 12 سال است کشور ما در حال مذاکره است و تمامی مجموعه های کشور در این باره زحمت کشیده اند اما متاسفانه در ابتدای مذاکرات با فریب غربی ها تعداد اندکی سانتریفیوژ هایی که داشتیم تعلیق شد اما در سال 84 به دستور مقام معظم رهبری این تعلیق را برداشتیم و از همان سال بود که در عرصه انرژی اتمی صاحب جهشی خوب بودیم.


منصوری آرانی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که سرانجام تحریم ها به چه صورت خواهد بود گفت: به تیم مذاکره کننده کشورمان ظلم فراوانی وارد شده است زیرا در بحث های دیپلماتیک زمانی که بحث ها به صورت ملموس مطرح می شود ما سخنان وزیر امور خارجه کشورمان را قبول نداریم و به سخنان آمریکایی ها اکتفا می کنیم که این موضوع دور از انصاف است.


وی ادامه داد: آن چه که اکنون مسلم است آن است که تیم ما با هوشمندی حقوق ما را احیا کرده است اما در فضای داخلی متاسفانه به این موضوعات توجهی نشده و تنها به بحث گزارش برگ آمریکایی ها بسنده شده است.


وی با تاکید بر این که این یک بیانیه مطبوعاتی بود و توافق نامه نبوده است خاطر نشان شد: بنده به استناد سخنان ظریف این موضوع را می گویم که لغو تحریم ها صد در صد به صورت یکجا انجام می شود.


بذرپاش در این باره گفت: این صرفاً بیانیه مطبوعاتی نیست و استناد بنده به متن بیانیه است زیرا موضوعات مطرح شده در بیانیه همان طور که عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ما گفته است که قابل تغییر نیست الزام آور است.


منصوری آرانی در این بین تاکید کرد: متن بیانیه الزام آور نیست.


بذرپاش با اشاره به این که مسئله تحریم یکی از مهم ترین موضوعات بیانیه لوزان است گفت: استناد بعدی من بیانیه فکت شیت است که دوستان می گویند این فکت شیت اصل نیست، خب اگر اصل نیست تکذیب کنید! چرا که این آن ها هستند که باید تحریم ها را لغو کنند و این بیانیه نیز از سوی آن ها منتشر شده است و دارند به آن استناد می کنند .


وی با اشاره به این که توافق ژنو به نوعی مادر توافق لوزان است اظهار داشت: در بیانیه لوزان پیرامون لغو و تعلیق تحریم ها قیدهایی وجود دارد از جمله این که در رابطه با لغو تحریم های اتحادیه اروپا از واژه خاتمه استفاده شده و در آن سخن از خاتمه یافتن تحریم های مالی و اقتصادی به میان آمده و این در حالی است که در توافق نامه ژنو علاوه بر این موارد لغو تحریم های مربوط به حوزه انرژی نیز ذکر شده بود همچنین در رابطه با لغو تحریم های مربوط به آمریکا قید بسیار جالبی به کار آمده و آن "توقف موقت" است.


عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در رابطه با تحریم های شورای امنیت به ذکر نکاتی پرداخت و گفت: ما همیشه می گوییم تحریم های شورای امنیت غیر قانونی است چرا که از طریق روند درست آن طی نشده و در این بیانیه آمده است که قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل حمایت می کند از توافق نامه برجام و آن 6 قطعنامه قبلی نیز لغو خواهد شد و شورای امنیت حمایت می کند از محدودیت های ذکر شده در توافق نامه و محدودیت های جدید و با توجه به این موضوع علاوه بر این که ما محدودیت هایی را پذیرفتیم که عدول از آن غیر ممکن است و دیگر هم نمی توانیم بگوییم که آن 6 قطعنامه قبلی غیر قانونی به تصویب رسیده است.


منصوری آرانی در ادامه مناظره و در جواب اظهارات بذرپاش در رابطه با لغو تحریم ها و چگونگی  بیانیه لوزان اظهار داشت: آقای بذرپاش دچار اشتباه محاسباتی شده اند ایشان بحث کارشناسی را با بحث سیاسی مخلوط کرده اند و اگر ایشان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس بوده و در جلسات گفتگو با تیم هسته ای حضور داشتند مشکلشان برطرف می شود.


عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: ما همه مشکلاتمان قطعنامه های سازمان ملل بود و این اولین باری است در تاریخ این سازمان که یک قطعنامه، قطعنامه های دیگری را لغو می کند.


وی با خواندن متن بیانیه همانند دیگر طرف مناظره خود افزود:چون برخی از دوستان با تیم مذاکره کننده گفتگو نکرده اند در نتیجه می گویند چرا در اروپا واژه خاتمه استفاده شد و در آمریکا تعبیری دیگر، و جواب عزیزان این است که اگر در آمریکا بخواهند این تحریم ها خاتمه پیدا کند باید به گنگره برود اما رئیس جمهور آمریکا می تواند تحریم ها را تعلیق کرده و آن را تمدید کند که به نظر من این کار بسیار هوشمندانه صورت گرفته است.


در ادامه این مناظره منصوری آرانی اظهار داشت: بر اساس بیانیه سوئیس تحریم های اتحادیه اروپا کاملاً خاتمه می یابد و ما باید بر اساس آن چه که ظریف در کمیسیون امنیت ملی و مجلس مطرح کرده ارزیابی های خود را انجام دهیم وما اکنون به یک راه حل هایی رسیده ایم که از امروز نگارش را آغاز خواهیم کرد و این در بیانیه سوئیس در روز قرائت مطرح شده است.


در ادامه این مناظره بذرپاش گفت: در بیانیه سوئیس تحریم فناوری و انرژی مطرح شده است و اگر آمریکایی ها قصد داشته باشند تحریم ها را بردارند سخن وزیر خارجه معیار است یا متن بیانیه و مهم تر این که تمامی لغو تحریم ها پس از تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام خواهد شد.


نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس تاییدات آژانس بین المللی انرژی اتمی لغو تحریم ها انجام خواهد شد و ما یک سری محدودیت ها را پذیرفته ایم تا تحریم ها برطرف شود.


در ادامه این مناظره منصوری آرانی نماینده مجلس شورای اسلامی با رد سخنان بذرپاش عضو هیات رئیسه مجلس یادآور شد: تیم مذاکره کننده در راستای منافع ملی حرکت کرد و یکی از این منافع ملی به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی است و استنادات اوباما و کری در مورد بیانیه دروغ است و اگر آژانس و هر کشوری مصوبات بیانیه سوئیس را وتو کند تیم مذاکره کننده راه های برگشت پذیر را یافته است.


در ادامه این مناظره بذرپاش با اشاره به فکت شیت آمریکایی ها و این که وزارت امورخارجه هیچ بیانیه ای برای رد فکت شیت ها صادر نکرد  یادآور شد: اگر 1+5 قرار نیست تحریم ها را بردارند کدام کشور این کار را خواهد کرد.


وی با اشاره به این که تکنولوژی به سرعت حرکت می کند و در ده سال آینده در مورد نوع و مدل سانتریفیوژ ها چه خواهیم کرد اظهار داشت: نمی توان اطلاعاتی را در اختیار آژانس بین المللی اتمی قرار داد و آن ها هم آن را در اختیار سرویس های اطلاعاتی قرار بدهند و ما 16 ماه در ژنو بحث کردیم و دستاوردهای ما در مقابل مذاکرات ناچیز بود.


در ادامه این مناظره منصوری آرانی با اشاره به این که این مطالب هیچ کدام صحیح نیست یادآور شد: از جمله دستاوردهای تیم مذاکره کننده به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی، لغو قطعنامه های سازمان ملل، تعلیق یا متوقف نشدن هیچ یک از تاسیسات غنی سازی و لغو تحریم های اتحادیه آمریکا و اروپا است و مردم تصمیم می گیرند که تیم مذاکره کننده خادم یا خائن است.


در ادامه این مناظره بذرپاش با تشکر از زحمات تیم مذاکره کننده از گذشته تا کنون و لزوم توجه به ایرادات بیانیه سوئیس تاکید کرد: اگر انتقادی مطرح می شود باید به آن توجه کرد و در قانون مسلم است که هر توافق نامه بین المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و این بیانیه یک توافق نامه بین المللی است و ما یک سری نظارت و بازرسی بیشتر را پذیرفته ایم که فراتر از بازرسی های متداول است.


در ادامه این مناظره منصوری آرانی گفت: ما سه نوع نگاه به تیم مذاکره کننده داریم که این تیم یا خوب بوده یا بد بوده و یا خوب بوده که باید به آن راهکار بدهیم و این صحیح نیست که روح حماسی مذاکرات را به سخنان اوباما و کری نسبت بدهیم.


در ادامه این مناظره بذرپاش با اشاره به پذیرش ام پی تی توسط ایران و لزوم انجام معاهدات آن یادآور شد: باید هر اقدامی که انجام می دهیم تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی باشد و ایران هیچ تاسیساتی غیر از نطنز ندارد و پروتکل الحاقی ماکسیمم نظارت آژانس است و در بیانیه آمده آژانس اجازه خواهد داشت تا از دسترسی بالا و تکنولوژی مدرن استفاده کند.


در ادامه این مناظره منصوری آرانی با رد سخنان بذرپاش گفت: آن چه مطرح می شود تفسیر شماست و ظریف به صراحت گفته که به هیچ عنوان اجازه نداده کلمه نظامی مطرح شود و اگر در سه ماهه آینده فیلم بازی می شود می بینیم که سخنان وزیر امورخارجه کاملاً صحیح بوده و دوربین آنلاین و مذاکرات نظامی به هیچ عنوان توسط ظریف اجازه داده نشده است. که دوربین آنلاین و مذاکرات نظامی باشد.


در ادامه این مناظره بذرپاش با اشاره به موضوع نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ابعاد احتمالی نظامی برنامه اتمی ایران و وجود مشکلات امنیتی در این زمینه یادآور شد:  این موضوع باید بررسی شود.


 منصوری آرانی با رد سخنان بذرپاش و این که تیم مذاکره کننده امنیت ملی را همواره در مذاکرات لحاظ می کنند تاکید کرد: اگر امنیت ملی در مذاکرات لحاظ نمی شد فرمانده کل سپاه و سرلشگر فیروز آبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح آن را تایید نمی کردند و اطلاعات کشور ما از خطوط تیم مذاکره کننده است و به هیچ عنوان موضوع دوربین آنلاین در مذاکرات مطرح نشده است.





این خبر در حال تکمیل است...




اخبار مرتبط

بهشتی‌پور: اعمال غرب نسبت به ما در توافق تیرماه مشخص می‌شود/ محمدی: لغو تحریم‌های یک طرفه اتحادیه اروپا به درد نمی‌خورد
مناظره هسته‌ای، "صادق زیباکلام" و "حمید رسایی" صبح فردا برگزار می‌شود
شباهت به جای رقابت در محصولات کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس
ادامه مذاکرات تهران_واشنگتن در سوئیس/ سفر ظریف از زوریخ به ریاض
بحث خشونت و تروریست محدود به یک کشور نیست، غربی‌ها بیشتر نگران باشند
توافق جامع هسته‌ای؛ فرصتی برای توسعه صلح در مناظره‌های منطقه‌ای/ ایران سزاوار رهایی از تحریم‌هاست
آمریکا اولین ناقض پادمان هسته‌ای است/ ساختار تحریم شکسته نشده است
به دنبال جسارت احمدی‌نژاد هستم/ از توافق ژنو دفاع می‌کنم
نگاه جناحی و سیاسی بر مذاکرات حاکم نیست/ استقبال ایران از نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه
بهشتی پور: توافق ژنو دشمن را از حالت تهاجمی به تدافعی تبدیل کرد/نوبری: درباره توافق ژنو هم دولت اشتباه کرد هم مجلس




۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 135]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن