تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خود را از تمامى مردم با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و قل هو اللّه‏ احد حفظ كن. آن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819042716




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نتیجه حمایت پنج عضو شورای امنیت از صدام چه بود؟! |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: نتیجه حمایت پنج عضو شورای امنیت از صدام چه بود؟!
دکتر ظریف: صدام علیه ما سلاح شیمایی استفاده کرد و بازرسی هایی صورت گرفت، دیدند که عراق استفاده کرده و ما استفاده نکردیم، گرچه توانایی اش را داشتیم و شورای امنیت حاضر نشد حتی یکبار صدام را محکوم کند. تا اینکه درحلبچه صدام از سلاح شیمیایی استفاده کرد و آن وقت سازمان سیای آمریکا از یک برنامه منسجم تبلیغاتی استفاده کرد که بگوید ایران از سلاح شیمیایی استفاده کرده نه عراق.
کد خبر: ۴۸۸۷۵۹
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰ - 07 April 2015


امروز هجدهم فروردین‌ماه سالروز انجام عملیات«کربلای 8» است که با اهداف پاسخ‌ به‌ شرارت ‌های‌ دشمن‌ در خلیج‌ فارس، تهدید شهر بصره‌ عراق‌ و تأمین‌ کانال‌ زوجی‌ و توسعه‌ منطقه‌ در شرق‌ بصره‌ عراق‌ - محور جنوبی‌ جنگ‌ و در غرب‌ شلمچه‌ ایران‌، سال 1366 انجام شد.
به گزارش «تابناک»، عملیات‌ کربلای ۸ با رمز مبارک «یا صاحب‌الزمان‌ (عج‌)» و با هدف‌ انهدام‌ نیروهای‌ دشمن‌ و تحکیم‌ مواضع‌ بدست‌ آمده‌ در عملیات‌ کربلای 5 به‌ مدت‌ پنج‌ روز در منطقه‌ عملیاتی شرق‌ بصره‌ توسط رزمندگان ایرانی در نیروی‌ زمینی سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی طراحی و اجرا شد.

نتیجه حمایت پنج عضو شورای امنیت از صدام چه بود؟!

آنچه که در این عملیات اتفاق افتاد نکته ای بود که وزیر خارجه کشورمان چند روز پیش در برنامه نگاه یک و در خصوص مذاکرات هسته ای یادآور شدند و آن موضوعی بود که وقتی پنج عضو شورای امنیت با هم متحد شدند و از صدام حمایت کردند، نتیجه اش استفاده رژیم بعثی از سلاح های شیمیایی بود. متن سخنان ایشان در این خصوص این است که: « چندبار در جلسه این مطلب را تکرار کردم که شورای امنیتی که شما از آنصحبت می کنید و خود را نماینده آن می دانید،می دانید کیست؟ و در اینجلسه آخر نیز این مطلب را تکرار کردم که شورای امنیتی که شما ادعای نمایندگی آن را می کنید شورایی است، که زمانی که بنده کارداری جوان در نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل بودمخواستمبه سفیر شما در این سازمانبگویم که عراق از سلاح شیمیایی استفاده می کندو او گفت: من اجازه ندارم و این شورای امنیت شماست؛ بنابراین خیلی به آن افتخار نکنید .
دکتر ظریف ادامه داد: صدام علیه ما سلاح شیمایی استفاده کرد و بازرسی هایی صورت گرفت، دیدند که عراق استفاده کرده و ما استفاده نکردیم، گرچه توانایی اش را داشتیم و شورای امنیت حاضر نشد حتی یکبار صدام را محکوم کند. تا اینکه درحلبچه صدام از سلاح شیمیایی استفاده کرد و آن وقت سازمان سیای آمریکا از یک برنامه منسجم تبلیغاتی استفاده کرد که بگویدایران از سلاح شیمیایی استفاده کرده نه عراق .
وی در پاسخ به این سوال که واکنش آنها در برابر شما چه بود گفت : یکی گفت من نمی خواهم راجع به آن زمان فکر کنم دیگری گفت ما متاسفیم و نفر بعدی اظهار کرد ما می خواهیم آینده ای متفاوت برای شما شکل بدهیم اما ما این مطالب را برای آنها یاداوری کردیم . وزیر امورخارجه کشورمان با بیان اینکه بارها می گفتند پنج عضو دائم شورای امنیت در موضوع هسته ای ما هماهنگ شدند اضافه کرد : به آنها گفتم شما می دانید دفعه قبل که پنج عضو شورای امنیت در اوج جنگ سرد با هم هماهنگ شدند در حمایت از صدام بود و اکنون صدام کجاست و ملت بالنده ایران کجا؟» آنچه در ادامه می خوانید گزارشی از این عملیات و بیانیه شورای امنیت در خصوص استفاده عراق از سلاح های شیمیایی در دوران دفاع مقدس می باشد.
نتیجه حمایت پنج عضو شورای امنیت از صدام چه بود؟!

عمليات كربلاي 8 در تاريخ جنگ تحميلي عراق عليه ايران در زمره علمياتهايي است كه بيش از گذشته ددمنشي و خوي وحشيانه رژيم بعث را به جهانيان ثابت كرد چرا كه در اين عمليات اين رژيم، رزمندگان ايراني را آماج عمليات شيميايي قرار داد. در اين عمليات به شكل گسترده اي از سلاح هاي شميايي بر عليه نيرو هاي ايراني استفاده شد و عده زيادي از رزمندگان ايراني مجروح و شهيد شدند. در اين عمليات كه بخش عمده اي از آن در خاك عراق انجام شد اين رژيم با استفاده از تسليحات شيمیايي، رزمندگان ايراني را كه موفق به ورود به خاك عراق شده بودند را شهيد و مجروح كرد تا به جهانيان ثابت شود كه عراق در اين جنگ به همه ترفندهاي ناجوانمردانه، غيراخلاقي و غيرانساني دست زده ولي هيچگاه نتوانست اراده آهنين رزمندگان ايراني در دفاع قاطعانه از وجب به وجب ايران را سست كند.
پيروزي‌ در عمليات‌ كربلاي‌8 همانند پيروزي هاي‌ ديگر ايران‌ در ابتدا از سوي‌ عراق‌ و كليه‌ حاميانش‌ مورد تكذيب‌ قرار گرفت‌، چنانكه‌ راديو اسرائيل‌ به‌ نقل‌ از كارشناسان‌ نظامي گفت: « به‌ احتمال‌ قوي‌ نيروهاي‌ ايراني در عمليات‌ موسوم‌ به‌ كربلاي‌8 در جبهه‌ بصره‌ موفق‌ به‌ پيشروي نشده‌ اند و نبرد به‌ صورت‌ ساكن‌ ادامه‌ دارد. » اما با گذشت‌ زمان‌ و عينيت‌ پيروزي‌ ايران‌، عراق‌ سرانجام‌ زبان‌ به‌ اعتراف‌ گشود و متعاقب‌ آن‌ خبرگزاري ها چنين‌ گزارش‌ دادند: «عراق‌ ديروز اعتراف‌ كرد كه‌ مناطقي را در جريان‌ حمله‌ جديد ايران‌ در شرق‌ بصره‌ از دست‌ داده‌ است‌. اعتراف‌ عراق‌ به‌ از دست‌ دادن‌ زمين هايي در نزديكي بصره، در اطلاعيه‌ نظامي اين‌ كشور منعكس‌ شده‌ است.» همچنين‌ دعوت‌ ايران‌ از خبرنگاران‌ خارجي براي‌ بازديد از منطقه‌ آزاد شده‌ در عمليات‌ نيز به‌ منزله‌ پيروزي‌ جديد ايران‌ مورد تاكيد قرار گرفت‌. در سال 1366 به دنبال حملات نيروهاي ايران در جبهه هاي غرب و جنوب، بار ديگر عراق سلاح هاي شيميايي را در مقياس وسيع به خدمت گرفت. در فروردين 1366 هشت مورد بمباران شيميايي توسط عراق گزارش شد كه شش مورد آن در منطقه عملياتي كربلاي 8 رخ داد. از هجدهم تا بيست و يكم فروردين شش بمباران گسترده شيميايي با هواپيما و خمپاره انداز صورت گرفت كه در مجموع 21 شهید و بيش از 134تن مجروح برجاي گذاشت. عراق نيز با ادعاي كاربرد سلاح هاي شيميايي از طرف ايران، درخواست مشابهي از سازمان ملل كرد. هيئت كارشناسان از بيست ودوم تا بيست ونهم آوريل در ايران و از بيست ونهم آوريل تا سوم مه در عراق به سر برد و گزارش خود را در ششم ماه مه به دبيركل تسليم داشتند.
نتیجه حمایت پنج عضو شورای امنیت از صدام چه بود؟!

در گزارش ذكر شده بود: نيروهاي عراقي به كرار از سلاح هاي شيميايي به شكل بمب هاي هوايي و يا به احتمال زياد راكت عليه نيروهاي ايراني استفاده كرده اند. عامل شيميايي كه مورد استفاده قرار گرفته، گاز خردل و در بعضي موارد احتمالاً عامل هاي عصبي است. همچنين نكته جديد اين است كه غيرنظاميان ايراني نيز بر اثر كاربرد سلاح هاي شيميايي مجروح شده اند. ضمن اينكه پرسنل نظامي عراق بر اثر عامل هاي جنگ شيميايي متحمل جراحاتي شده اند كه ناشي از گاز خردل و التهاب ريوي است.

دبيركل گزارش مذكور را همراه نامه اي در هشتم مه به شوراي امنيت تسليم كرد. در اين نامه دبيركل ضمن ابراز تاسف از كاربرد سلاح هاي شيميايي، عميقاً ابراز نگراني كرده و تصريح كرد: نيروهاي عراقي مجدداً از سلاح هاي شيميايي عليه نيروهاي ايراني استفاده كرده اند و موجب واردآمدن جراحاتي به غيرنظاميان در ايران شده اند .

با دريافت يادداشت دبيركل و گزارش كارشناسان، رئيس شوراي امنيت پس از مشاوره اعضاي شوراي امنيت، بيانيه اي در 14 ماه مه سال 1987 صادر كرد كه در آن گفته شد: اعضاي شورا از نتيجه گيري به اتفاق آراي كارشناسان كه سلاح هاي شيميايي به طور مكرر توسط نيروهاي عراقي عليه نيروهاي ايراني به كار رفته است و افراد غيرنظامي ايران از سلاح هاي شيميايي مجروح شده اند و اينكه افراد نظامي عراق نيز از مواد شيميايي جراحاتي برداشته اند، متوحش شدند.آنان بار ديگر استفاده مكرر از سلاح هاي شيميايي را كه نقض آشكار پروتكل ژنو در سال 1925 مبني بر منع استفاده از سلاحهاي شيميايي در جنگ بود را محكوم كردند. با تغيير منطقه عملياتي نيروهاي ايران از جنوب به شمال عراق، بمباران گسترده شيميايي اين مناطق توسط عراق آغاز شد، به طوري كه تا مهرماه 1366 در مجموع 11 مورد بمباران شيميايي در روستاهاي كردنشين استان سليمانيه و اربيل عراق، منطقه عملياتي كربلاي10، روستاي بوالحسن (سرو)، جومه، بانه، روستاي قره باغ در شمال عراق، روستاي كله وش در حومه سردشت، مناطق عملياتي نصر 4 (ارتفاعات ماووت) و فتح 7 انجام شد كه در مجموع 97 كشته و حدود پنج هزارو200 مجروح به همراه داشت.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن