تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):خدا را بسيار ياد كنيد و هميشه به ياد مرگ باشيد و قرآن زياد بخوانيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798511016




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد طرح آرام‌بخش «آرامش بهاری» در همدان/ خفتگی استانداردهای لازم در طرح


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد
طرح آرام‌بخش «آرامش بهاری» در همدان/ خفتگی استانداردهای لازم در طرح
طرح «آرامش بهاری» در همدان امسال بهتر از سال گذشته برگزار شد اما برای جذب بهتر و بیشتر مردم به سوی بقاع متبرکه نیاز به تجزیه و تحلیل مسائل مختلفی است تا بتوان بیشترین جذب را در این اماکن مقدس شاهد بود.

خبرگزاری فارس: طرح آرام‌بخش «آرامش بهاری» در همدان/ خفتگی استانداردهای لازم در طرح



به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، عشق و ارادت به امامزادگان و بقاع متبرکه از زمان‌های دور در بین مردم ایران بوده است، این بزرگان برای رهایی مردم از ستم‌ حاکمان به سرزمین‌های اسلامی آمدند تا ضمن ترویج دین، آنها را به سوی کمال و تعالی سوق دهند که در این میان ایران میزبان خوبی برای آن‌ها بوده است. در بین استان‌های کشور، استان همدان هم از این قافله عقب نمانده و با آغوش باز پذیرای دلدادگان پیامبر(ص) بوده به طوری که در حال حاضر 255 امامزاده و بقعه متبرکه در استان همدان وجود دارد. امروزه سعی بر آن است این امامزاده‌ها و بقاع متبرکه به مأمنی برای پناه بردن مردم از تهاجم‌ فرهنگی تبدیل شود، امامزاده‌هایی که مردم در پناه آن‌ها می‌توانند به آرامش برسند و اگر این زیارت از روی معرفت و بصریت باشد مانند تجدید پیمان با اهل بیت(ع) است. امامزادگان و بقاع متبرکه از دو منظر «دینی و نورانی» و «جاذبه گردشگری مذهبی» قابل تأمل هستند. شاهزاده حسین(ع) در خیابان شهدا، امامزاده عبدالله(ع)، امامزاده محسن(ع) همدان، امامزاده ذوالفقار(ع) کبودراهنگ، امامزاده محمد(ع) نهاوند، باباپیرعلی(ع) تویسرکان، امامزاده محسن(ع) رزن و... از جمله امامزاده‌های شاخص استان هستند که مردم در جوار این امامزادگان به آرامش وصف‌ناپذیری می‌رسند. با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری بر تبدیل بقاع متبرکه به مراکز فرهنگی به دلایل بیان شده، اداره اوقاف به عنوان متولی امامزاده‌ها و بقاع متبرکه فعالیت‌های بسیاری برای جذب مردم به امامزاده‌ها در طول سال دارد که ایام عید از این قافله عقب نماند. ایام نوروز برای جذب مردم به امامزاده‌ها زمان مناسبی بود که در این راستا با مدیرکل اوقاف استان در راستای جذب مردم به امامزاده‌ها به ویژه در ایام عید گفت‌وگو کردیم تا در عین حال که در جریان برنامه‌های آن‌ها قرار بگیریم میزان موفقیت آن‌ها در جذب مردم را جویا شویم. یکی از برنامه‌هایی که در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری بر تبدیل بقاع به قطب فرهنگی از طرف اداره اوقاف در ایام عید انجام شد طرح «آرامش بهاری» بود. این طرح در بقاع شاخص استان در ایام عید برگزار شد. در ابتدا جویای وظایف اداره اوقاف و امور خیریه در ارتباط با امامزاده‌ها شدیم. حجت‌الاسلام رضا حاجی زین‌العابدینی با تأکید بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی کشور اظهار کرد: اداره اوقاف و امور خیریه با جدیت در این راستا گام نهاده و اقدامات گسترده‌ای را در راستای احیا و عمران آستان امامزاده‌ها و بقاع متبرکه انجام داده است. وی با بیان اینکه اداره امور استان امامزادگان و بقاع متبرکه از وظایف مهم اداره اوقاف است، عنوان کرد: اولویت اداره اوقاف در بحث بقاع متبرکه آبادانی و پیگیری امور عمرانی آن‌ها به همیاری با مردم و در ادامه تبدیل بقاع متبرکه و استان امامزاده‌ها به مراکز فرهنگی است. مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه همدان با اشاره به این امر که استان همدان دارای 255 بقعه متبرکه و امامزاده است، عنوان کرد: بازسازی و عمرانی این بقاع متبرکه از محل نذورات مردمی تأمین می‌شود بنابراین برای عملی کردن فرمایشات رهبری نیاز به همت و حضور مردم همدان داریم.

در ادامه جویای طرح «آرامش بهاری» از وی شدیم که وی اظهار کرد: طرح «آرامش بهاری» در 60 بقعه شاخص استان از 28 اسفندماه سال گذشته تا 14 فروردین آغاز شد و هدف از این طرح جذب مردم به امامزاده‌ها و بقاع فرهنگی بود. زین‌العابدینی افزود: برپایی خیمه‌های معرفت، بکارگیری 80 مبلغ بومی و اعزامی در بقاع متبرکه، برپایی غرفه‌های مشاوره، برپایی غرفه‌های کودک و نوجوان، اسکان موقت مسافران و ... از برنامه‌های شاخص این طرح بود. وی برگزاری این طرح را موفقیت‌آمیزتر از سال گذشته بیان کرد و گفت: در طول برگزاری طرح «آرامش بهاری» در ایام نوروز بیش از 800 هزار نفر از بقاع متبرکه استان بازدید کرده‌اند که نشان از موفقیت طرح در جذب مردم دارد. حضور به موقع مبلغین، یکپارچه نبودن خیمه‌های معرفت برای شناخت هر چه بهتر طرح و ... از جمله مشکلاتی بود که اجازه نمی‌داد طرح به صورت استاندارد برگزار شود. در این راستا با سرپرست مبلغان اعزامی از قم که روزانه از بقاع متبرکه استان دیدن می‌کردند به گفت‌وگو نشستم. رحیم مولوی به برگزاری طرح آرامش بهاری در ایام نوروز در کنار بقاع متبرکه اشاره کرد و اظهار داشت: طرح «آرامش بهاری» طرح ملی خوبی است که در راستای لبیک به پیام رهبر مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی برگزار شده است. وی به نوپا بودن این طرح اشاره کرد و افزود: به دلیل نوپا بودن و گستردگی این برنامه نقاط ضعف و قوتی از نظر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دیده می‌شود. سرپرست کاروان مبلغین اعزامی از قم در طرح آرامش بهاری بقاع متبرکه عنوان کرد: در مقایسه غرفه‌های آرامش بهاری بقاع متبرکه استان با استانداردهای این طرح، تنها تعداد محدودی دارای استانداردهای لازم بودند. وی با بیان اینکه اکثر غرفه‌های آرامش بهاری از استانداردهای لازم دور بود، بیان کرد: انتظار می‌رود آستان امامزاده‌ها محوریت زیارت مردم و مسافران قرار بگیرد و این کار با برافراشتن خیمه‌های معرفت استاندارد امکانپذیر است.

مولوی جانمایی خیمه‌های معرفت طرح آرامش بهاری در کنار بقاع متبرکه را مناسب ندانست و تصریح کرد: انتخاب مکان مناسب و جانمایی مناسب آن‌ها می‌تواند تاثیر بسزایی در جذب مردم به خیمه‌های معرفت داشته باشد. وی مساعد نبودن هوا را دلیلی بر نقص برپایی خیمه‌ها ندانست و عنوان کرد: یکی از نقاط مثبت آستان امامزاده عبدالله(ع) و آستان امامزاده شاهزاده حسین(ع) این است که با توجه به بارش باران و نامساعد بودن هوا غرفه مشاوره خانواده در داخل حیاط در زیر چادر و در دید مردم مستقر شده است. سرپرست کاروان مبلغین اعزامی از قم در طرح «آرامش بهاری» با تأکید بر اینکه باید مبلغان بومی و اعزامی در معرض دید زائران بقاع متبرکه باشند، عنوان کرد: مبلغان حاضر در بقاع متبرکه برای ترویج دین و مشاوره در زمینه‌های اعتقادی، مشاوره خانواده، دینی و... در بقاع متبرکه حضور پیدا کرده‌اند بنابراین باید در در دسترس و در معرض عموم باشند. وی ادامه داد: در معرض قرار نگرفتن مبلغان یکی از مشکلاتی بود که در زمینه حضور آنها در طرح آرامش بهاری بقاع متبرکه به چشم می‌خورد. مولوی با بیان اینکه خیمه‌های معرفت باید در فضای باز بقاع متبرکه برگزار می‌شد، عنوان کرد: بقاع متبرکه تویسرکان تنها جایی بود که با توجه به سردی هوا و بارش باران خیمه معرفت خود را در فضای باز برپا کردند و باعث استقبال مردم از خیمه‌های معرفت شد. سرپرست کاروان مبلغین اعزامی از قم در طرح «آرامش بهاری» با اشاره به اینکه طلبه‌های بومی باید در قید بیشتری در ارتباط با زمان حضور در بقاع داشته باشند، گفت: یکی دیگر از مشکلات این طرح عدم حضور کامل طلبه‌های در بقاع متبرکه طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بود. وی با بیان اینکه مبلغین بازوان دینی هستند نه خادمان امامزاده‌ها گفت: مبلغین و طلبه‌ها باید پاسخگوی سئوالات دینی و ... مردم باشند و در هر چه باشکوه‌تر برگزار شدن خیمه‌های معرفت کمک کنند. مولوی اظهار کرد: با توجه به همکاری اوقاف به عنوان مسئول اصلی برگزاری این طرح و بازرسی‌های مداوم از بقاع متبرکه، ولی این طرح با استانداردهای لازم برگزار نشد و نقص‌های بسیاری در روند برگزاری آن وجود داشت. وی با اشاره به اینکه استانداردهایی برای برپایی خیمه‌های معرفت تعریف شده است، خاطرنشان کرد: ابعاد، مکان، متحدالشکل بودن خیمه‌ها، بنرها و رنگ‌آمیزی خیمه‌ها، چیدمان داخل خیمه و ... مواردی هستند که خیمه‌ها را به استانداردهای لازم نزدیک‌تر کرده و باعث جذب مردم و مسافران به این خیمه‌ها می‌شوند. سرپرست کاروان مبلغین اعزامی از قم در طرح «آرامش بهاری» به برپایی غرفه‌های کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: برپایی غرفه‌های نقاشی کودک و نوجوان باعث ایجاد الفت بین روحانیت، دین و کودک شده و زمینه‌های تربیت دینی کودکان را فراهم می‌کند. وی ظاهر آراسته مبلغان را برای حضور در این مکان‌ها بسیار مهم برشمرد و عنوان کرد: آراستگی روحانیون باعث ایجاد تاثیرپذیری بیشتری می‌شود که متاسفانه در بعضی از خیمه‌های معرفت شاهد بی‌نظمی در پوشش برخی از آنها بودیم. مولوی تأکید کرد: برای جذب بهتر مردم به بقاع متبرکه و برگزاری هر چه بهتر طرح آرامش بهاری نیاز به آنالیز مسائل مختلفی است که بتوان بیشترین جذب را در بقاع متبرکه شاهد بود.

وی بر حفظ وقار و خوش‌سخن بودن مبلغین تأکید کرد و ابراز داشت: از آنجایی که استان دارای ظرفیت خوبی از مبلغان خانم است باید برای استقبال بیشتر بانوان از غرفه، زمینه حضور مبلغان خانم را هم در خیمه‌های معرفت ایجاد کنیم. سرپرست کاروان مبلغین اعزامی از قم در طرح «آرامش بهاری» با بیان اینکه برگزاری طرح آرامش بهاری و برپایی خیمه‌های معرفت زیر نظر اوقاف انجام شده است، عنوان کرد: امکانات پنهان بسیاری در استان وجود دارد، از جمله میراثی بودن بسیاری از امامزاده‌های استان که می‌توان این امر در جذب مردم به بقاع متبرکه استفاده کرد. وی عنوان کرد: آستان امامزاده‌های میراثی مکانی با ظرفیت بالا برای تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی دارد که این امر تنها نیاز به هماهنگی بین اداره اوقاف و اداره میراث فرهنگی دارد. مولوی با تأکید بر برگزاری برنامه‌های فرهنگی در بقاع متبرکه میراثی تصریح کرد: با برپایی چادرهای بزرگ فرهنگی، اقامه نماز و... باعث ایجاد بستری برای ترویج دین و جذب مردم می‌شویم. وی همکاری سپاه و نیروی انتظامی را در هر چه باشکوه‌تر برگزار شدن برنامه‌های بقاع متبرکه لازم دانست و گفت: اگر همکاری بین دستگاه‌های اجرایی وجود داشته باشد راحت‌تر می‌توان به اهداف برنامه‌های امامزاده‌ها دست بافت. سرپرست کاروان مبلغین اعزامی از قم در طرح «آرامش بهاری» به هزینه‌های گزافی در برپایی این طرح اشاره و اظهار کرد: اگر بخش کمی از این هزینه‌ها صرف هدیه‌های معنوی چون چادر نماز به کودکان در غرفه‌های مخصوص کودک شود باعث تأثیرگذاری هر چه بیشتر در کودکان می‌شویم. وی تأکید کرد: برگزاری هر چه بهتر طرح نیازمند هزینه زیادی نیست بلکه بیشتر در این امر باید تدبیر به کار برد. مولوی با بیان اینکه فرهنگ ما روح بزرگ امامزاده‌هاست که مروج دین و فرهنگ هستند تصریح کرد: معماری آستان امامزاده‌ها به لحاظ قدمت و زیبایی باید حفظ شوند اما همکاری بین میراث و اوقاف لازم و ضروری است. وی عنوان کرد: میراث فرهنگی باید از آستان امامزاده‌ها نگهداری کند ولی این امر نباید باعث شود اوقاف نتواند فضایی برای برگزاری مراسم خود در راستای تبدیل بقاع به مرکز فرهنگی داشته باشد. سرپرست کاروان مبلغین اعزامی از قم در طرح «آرامش بهاری» با همت و برنامه‌ریزی می‌توان امامزاده‌ها را چه از نظر فرهنگی و چه تاریخی نگه داشت. وی به بنای آستان امامزاده خضر(ع) در تپه‌ای با صفا اشاره کرد و گفت: موقعیت مکانی این بقعه بسیار زیبا و چشمگیر است و تنها نیاز به امکاناتی سبک و قابل حمل دارد تا بتوان زمینه را برای حضور مردم در این مکان مهیا کرد. مولوی گفت: امکانات سیار و قابل حمل بسیاری وجود دارد که هزینه‌بر نیستند ولی زمینه را فراهم می‌کند. وی یکی از مشکلات موجود در امامزاده‌ها را نبود صندوق انتقادات و پیشنهادات برشمرد و عنوان کرد: مردم بهترین مشاور در این زمینه هستند و با انتقادات و پیشنهادات خود می‌توانند بهترین پیشرفت را ایجاد کنند. انتهای پیام/89029/غ40

94/01/18 - 10:24





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن