تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خوشى و آسايش، در رضايت و يقين است و غم و اندوه در شكّ و نارضايتى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819220542




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ایندپندنت: این شاهزاده جوان عرب، در استانه توافق نهایی ایران و آمریکا، می خواهد خاورمیانه را دگرگون کند! / سعودی ها شاخه ای را خواهند برید که بر روی آن نشسته اند


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: ایندپندنت: این شاهزاده جوان عرب، در استانه توافق نهایی ایران و آمریکا، می خواهد خاورمیانه را دگرگون کند! / سعودی ها شاخه ای را خواهند برید که بر روی آن نشسته اند
یک روزنامه چاپ انگلیس نوشت در حالی که ایران و آمریکا به توافق نزدیک می شوند عربستان وضع موجود منطقه خاورمیانه را به خطر می اندازد.
به گزارش نامه نیوز، روزنامه ایندیپندنت چاپ انگلیس در مقاله ای به قلم «پاتریک کوک برن» خود با اشاره به نقش یک شاهزاده جوان عربستانی در تحولات کنونی سوریه و یمن نوشت: در حالی که ایران و آمریکا در آستانه دستیابی به توافق نهایی هستند عربستان سعودی تلاش می کند وضع موجود در خاورمیانه را به خطر بیندازد. توالی تحولات نظامی و دیپلماتیک در منطقه بشدت متشنج خاورمیانه افق سیاسی آن را بطور عمیقی تحت تاثیر قرار داده است. مهم ترین تحول در منطقه تفاهم مشترک میان آمریکا و پنج قدرت جهانی و ایران درباره محدودسازی برنامه هسته ای این کشور در مقابل رفع تحریم ها علیه آن است. اما رفع دشمنی و عداوت میان آمریکا و ایران بعنوان یکی از عوامل اصلی بی ثباتی خاورمیانه از زمان سقوط رژیم شاه (معدوم) در ایران در سال هزار و نهصد و هفتاد و نه تاکنون ممکن است نتواند خشونت های گسترده تر منطقه مانند بحران سوریه، یمن و عراق را تحت تاثیر قرار دهد.


نویسنده گزارش ایندیپندنت در ادامه نوشت در هر حال منافع حاصل از توافق میان ایران و آمریکا بتدریج و آرام آرام نمایان خواهد شد. اگر عواقب و منافع ناشی از این توافق به یکباره اعلام و نمایان شوند جمهوریخواهان در کنگره، سعودی ها و اسرائیل برای تخریب این توافقنامه به تکاپو خواهند افتاد. حتی اگر توافقی حاصل و اجرایی شود مخالفان اوباما از همکاری های وی با ایران در حوزه های دیگر در منطقه خاورمیانه جلوگیری خواهند کرد. با وجود دستیابی به توافقی ضعیف میان ایران و آمریکا شاهد تشدید بحران در یمن و سوریه هستیم و بحران ها روز به روز بیشتر تشدید می شوند. در عراق هر چند دولت این کشور مدعی است که شهر تکریت را از داعش بازپس گرفته است اما نیروهای دولتی عراق همچنان در این منطقه در موضع دفاعی قرار دارند.

عربستان سعودی و کشورهای پادشاهی خلیج فارس منافع گسترده در حفظ وضع موجود در منطقه دارند و در گذشته هم در حفظ وضع موجود در منطقه موفق بوده اند. چه کسی می توانست در اواخر دهه هزار و نهصد و پنجاه پیش بینی کند که حرکت های ملی گرای عرب و سوسیالیست ها از بین بروند ولی عربستان سعودی با نظام پادشاهی مستبد خود همچنان به حیات خود تا به امروز ادامه دهد. نکته قابل توجه درباره تحولات چند روز گذشته این است که عربستان بدنبال تغییرات گسترده در منطقه است و برای بکارگیری نیروی نظامی هم آماده می شود.

در یمن جنگ هوایی ویرانگری را شروع کرده است. در سوریه هم عربستان با همکاری ترکیه تلاش می کند از حرکت های جهادی افراطی از جمله از جبهه النصره حمایت کند که یکی از گروه های منشعب از القاعده است. سعودی ها اکنون سیاست سنتی خود را مبنی بر پیگیری سیاست های بشدت احتیاط آمیز به کنار گذاشته اند و با بکارگیری ثروت های هنگفت خود و بکارگیری نیروهای وابسته به خود و همچنین استفاده از روابط نزدیک خود با آمریکا بدنبال تقویت نفوذ خود هستند. . در یمن نیروهای هوایی عربستان به همراه واحدهای ارتش یمن که زمانی وابسته به علی عبدالله صالح بودند حوثی ها را بمباران می کنند. علی عبدالله صالح زمانی دست نشانده آمریکا و عربستان در صنعا پایتخت یمن معرفی می شد. نیروهای هوایی عربستان و کشورهای عرب همپیمان ان متوجه شدند که حملات هوایی بدون وجود یک شریک قابل اعتماد در داخل یمن اهداف مورد نظر آنها را در یمن محقق نخواهد کرد. اما اگر نیروهای زمینی عربستان وارد یمن شوند این اقدام به مثابه ورود آنها به باتلاقی مشابه باتلاق افغانستان و عراق خواهد بود.

«پاتریک کوک برن» در ادامه مقاله خود در روزنامه ایندیپندنت نوشت سعودی ها تلاش می کنند چنان وانمود کنندکه مداخله نظامی آنها در یمن در واکنش به تحرکات زیدی های مورد حمایت ایران انجام شده است. سعودی ها مدعی هستند که زیدی ها بدنبال بدست گرفتن کنترل مناطق مختلف یمن هستند. بخش عمده ای از این ادعاها تبلیغات و جنگ روانی است. حوثی ها که در اصل از قبیله زیدی های یمن هستند و در مناطق کوهستانی شمال این کشور زندگی می کنند دارای یک حرکت نظامی و سیاسی قدرتمند بنام انصارالله هستند که به حزب الله لبنان تشبیه می شود. آنها از سال دو هزار و چهار تاکنون با شش حمله دولت مرکزی یمن مقابله کرده اند و همه این حملات هم توسط علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن شروع شده اند. صالح بعنوان همپیمان عربستان در یمن شناخته می شد. صالح خود یک زیدی بود اما حمایت زیدی ها را از دست داد و در نتیجه بهار عربی در یمن از قدرت برکنار شد. هنوز واحدهایی از ارتش یمن کاملا به صالح وفادار هستند.

زیدی ها یک سوم از جمعیت بیست و پنج میلیونی یمن را تشکیل می دهند و از لحاظ دیدگاه های مذهبی کاملا دیدگاه های متفاوتی با شیعیان ایران و عراق دارند. تاکید عربستان بر وجود تنش فرقه ای در یمن ادعایی است که توسط خود مقامات عربستانی مطرح شده است. بخشی از این ادعا هم شاید با توجه به سیاست های داخلی عربستان قابل توجیه و تشریح باشد.

خانم مداوی الراشید یکی از اساتید مرکز ال اس ای خاورمیانه گفت: وزیر دفاع عربستان و رئیس دادگاه سلطنتی این کشور محمد بن سلمان که پسر پادشاه است و سن وی حدود سی سال است می خواهند عربستان را به قدرت بلامنازع شبه جزیره عربستان تبدیل کنند.

وی گفت مقامات عربستان بدنبال آن هستند که بتوانند در میان اعراب دیگر وجهه ای برای خود ایجاد کنند. موفقیت عملیات نظامی در یمن به پادشاهی عربستان همان اعتباری را خواهد داد که به آن نیاز دارد. جنگ عربستان باعث خواهد شد که لیبرال ها و اسلامگرایان این کشور تحت لوای ملی گرایی گردهم بیایند و مخالفان هم بعنوان خائن معرفی خواهند شد. پیروزی در یمن می تواند شکست های عربستان را در سوریه و عراق جبران کند در این دو کشور اقدامات عربستان به علت سیاست های ایران شکست خورده اند. در عین حال این اقدام عربستان بعنوان نشانه ای برای دولت آمریکا است زیرا مقامات عربستان معتقدند آمریکا بیش از حد در مسیر مصالحه با ایران حرکت می کند.

«پاتریک کوک برن» در ادامه مقاله خود در روزنامه ایندیپندنت نوشت یمن تنها کشوری نیست که عربستان تلاش می کند در آن نقشی جدی و قاطع ایفا کند. هفته گذشته بشار اسد رئیس جمهور سوریه شکست های سنگینی متحمل شد که مهم ترین آنها سقوط استان ادلب در شمال سوریه بود. کنترل این منطقه در اختیار جبهه النصره قرار گرفته است که بهمراه دو گروه تندروی دیگر بنام های احرار الشام و جندالاقصی علیه حکومت سوریه می جنگد. ابومحمد الگولانی رهبر النصره بعد از سقوط ادلب بسرعت دستور داد قانون شیعه در این شهر اعمال شود. وی درسال دو هزار و یک توسط ابوبکر البغدادی رهبر داعش به سوریه اعزام شد تا در سوریه النصره را ایجاد کند. الگولانی در سال دو هزار و سیزده از البغدادی جدا شد. داعش و نصره از لحاظ ایدئولوژیکی تفاوت هایی با هم دارند ولی آمریکا هر دو گروه را هدف قرار می دهد. مساله قابل توجه آن است که ترکیه گروه نصره را بعنوان گروهی میانه رو در سوریه می شناسد.

دولت سوریه هفته گذشته ترکیه را به حمایت از هزاران نیروی جهادی برای ورود به ادلب و اختلال در ارتباطات ارتش سوریه متهم کرد. که باعث شد ارتش سوریه نتواند ماموریت خود را در دفاع از ادلب بدرستی انجام دهد. نقش برجسته عربستان در سقوط شهر ادلب در مصاحبه جمال کاشوگی روزنامه نگار عربستانی و مشاور حکومت ریاض در مصاحبه با نیویورک تایمز به خوبی بیان شده است. وی گفت عربستان سعودی و ترکیه از جبهه النصره و دیگر نیروهای جهادی برای تصرف شهر ادلب حمایت کرده اند. وی گفت هماهنگی میان بخش اطلاعاتی عربستان و ترکیه هرگز تا این حد خوب نبوده است. جالب توجه آن که اعتراف صریح این مسئول عربستانی مبنی بر حمایت ریاض از گروه های جهادی که آمریکا آنها را تروریست می نامد چندان توجه ها را به خود جلب نکرد. همزمان برای اولین بار مبارزان داعش وارد دمشق شدند و کنترل بخش هایی از اردوگاه یرموک را بدست گرفتند. این اردوگاه تنها ده مایل با دمشق فاصله دارد.

«پاتریک کوک برن» در پایان مقاله خود در روزنامه ایندیپندنت نوشت عربستان سعودی تنها نظام پادشاهی نیست که تصور می کند می تواند با ایجاد جنگی کوتاه مدت و پیروزی در آن اعتباری برای خود ایجاد و نفوذ خود را توسعه دهد. در سال هزار و نهصد و چهارده نظام های پادشاهی آلمان، روسیه، مجارستان چنین رویکردی را اتخاذ کردند اما بسیار دیر متوجه شدند که شاخه ای را بریده اند که بر روی آن نشسته بودند.


منبع: تیک


۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن