تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 3 دی 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1843686108




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یادداشت/ حجت الإسلام علی امیرخانی بررسی ریشه‌های تاریخی تحولات اخیر یمن


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادداشت/ حجت الإسلام علی امیرخانی
بررسی ریشه‌های تاریخی تحولات اخیر یمن
بین دولت یمن و الحوثی‌ها شش بار جنگ شد که اکثر این درگیریها در شمال یمن و در اطراف مرز عربستان انجام می‌شد.عربستان در اکثر موارد دخالت نظامی، لجستیکی، اطلاعاتی و رسانه ای علیه حوثی ها به راه می‌انداخت.

خبرگزاری فارس: بررسی ریشه‌های تاریخی تحولات اخیر یمن



به گزارش خبرگزاری فارس، زیدیه در ابتدا بیش از آن‌که یک نظام اعتقادی باشد یک اندیشه‌ سیاسی بود و زیدی‌ها حول گفتمان زید بن علی (علیهما السلام) تاکید بر اجرای امر به معروف و نهی از منکر در قبال حکومت جور بنی امیه و بنی عباس داشتند و قیام علیه حکومت جور آنها را نه تنها جایز بلکه لازم می‌دانستند ولو آن‌که کشته و شهید شوند! بنابراین اصل گفتمان زیدیه تحرکات سیاسی برخی از اهل بیت (به معنای عام) و شیعیان بود که تقیه و مدارای سیاسی را به هیچ وجه برنمی‌تابیدند در نتیجه می‌توان گفت مؤلفه‌های اعتقادی اصلی زیدیه در دامان اهل بیت بوده است. بر اساس همین دیدگاه از همان ابتدا زیدیان برای حرکت‌های سیاسی و قیام‌های خود، امامی از نوادگان حسنین علیهما السلام به عنوان رهبر سیاسی انتخاب می‌کردند. این امر طبیعتاً منجر شد به این‌که امام سیاسی و امام اعتقادی و مذهبی دو نفر مجزا باشد از نظرگاه زیدیان این امر را جایز است... . البته زیدیه‌ در گذشت تاریخ تحولاتی داشته‌اند و متاسفانه به میزان فاصله‌ای که از ائمه اطهار علیهم السلام پیدا کردند، به انحرافات اعتقادی و فقهی مبتلا شده‌اند که جای بحث و بررسی آن فرصتی دیگر می‌طلبد. به طور خلاصه می‌توان گفت زیدیه دست کم چند تحول مهم در مسیر تاریخ از سر گذرانده‌اند: در ابتدا که اهل قیام‌های مسلحانه و عدم رعایت تقیه بودند؛ در برهه‌ای از تاریخ به اندیشه‌های اعتزال نزدیک شدند و چون اکثر بزرگان اعتزال در فقه از پیروان ابوحنیفه بودند، لاجرم به فقه حنفی نیز نزدیک شدند. البته این به این معنا نیست که اصول اعتقادی زیدیه همان اصول اعتقادی معتزله است یا فقه‌شان همان فقه حنفی است! در برهه‌ای از تاریخ برخی از زیدیان به سلفیه و وهابیت نزدیک شدند و در دوران معاصر هم برخی از آنان تا حدودی گرایش‌های شیعی امامی پیدا کرده‌اند. در دوران شکل‌گیری زیدیه و همزمان با قیام‌های علویان زیدی، برخی از طرفداران زید بن علی به طرح مباحث کلامی پیرامون امامت پرداختند و نظرات خاصی را درباره خلفا بیان کردند. از این رو بر اساس دیدگاه‌های مطرح شده آنان زیدی‌ها از همان ابتدا دست کم به سه گروه تقسیم شدند: 1. جارودیه (که اکثریت بودند)؛ 2. بتریه (صالحیه) 3. سلیمانیه (جریریه). *زیدیان جارودی خلفا را کافر می‌دانند زیدیان جارودی معتقد بودند امامت امیرالمومنین و حسنین علیهم السلام به نص نبوی است با این تفاوت که نص به امامت در خصوص امام علی نص خفی است اما نص امام حسن و امام حسین نص جلی است. اما امامت بعد از آنان بالنص نیست بلکه در اولاد آن دو بزرگوار تداوم می‌یابد و هر کس از اولاد فاطمه زهرا باشد و قیام کند و مردم را به خود فرابخواند امام مفترض الطاعه خواهد بود. جارودی‌ها خلفا را کافر می‌دانند و خلافت آنان را به هیچ وجه مشروع نمی‌دانند! *زیدیان بتری‌ها بتری‌ها خلافت را مشروع می‌دانستند بتری‌ها معتقد بودند حضرت علی افضل الناس بعد النبی است و اولی به امامت، اما بیعت صحابه با شیخین خطا نبود؛ زیرا معتقد بودند شخص امام علی به خلافت آنها رضایت داد و با آنان بیعت کرد؛ از اینرو نسبت به خلفا تبری نداشتند و خلافت آنان را مشروع می‌دانستند!!! *زیدیان سلیمانی‌ها معتقدند انتخاب خلفا خطای اجتهادی و قابل اغماض است سلیمانی‌ها نیز معتقد بودند امام علی افضل الناس بوده اما پیامبر تصریحی به امامت امام علی نداشت (نص جلی نداشت!) در نتیجه خطای صحابه در انتخاب خلفا خطای اجتهادی و قابل اغماض است!!! البته همه اینها از دشمنان امام علی در جنگهای سه گانه و شخص معاویه تبری می‌جستند. این نکته حائز اهمیت است که بلافاصله دو گروه بتریه و سلیمانیه از بین رفتند و بنا بر گزارش های تاریخی تنها فرقه جارودیه از زیدیان حیات داشته اند. قیام‌های متعدد زیدی در دوران حکومت بنی امیه و بنی عباس در اغلب موارد به شکست می انجامید و مجاهدان به خاک و خون کشیده می‌شدند، در نتیجه ناچار شدند از مرکز اسلامی دست بکشند و به سوی اطراف جهان اسلام سفر کنند. آنان توانستند در برخی از مناطق اسلامی دولت‌های محدودی برقرار کنند: مانند دولت ادریسیان در مغرب؛ علویان در طبرستان و دیلمان ایران؛ و حکومت زیدیان در یمن. یحیی بن حسین (معروف به امام هادی) در سال 284 ق توانست در شهر صعده یمن حکومتی محدود تشکیل دهد و سپس موفق شد در سال 288 قمری صنعاء و مناطق جنوب یمن را هم تصرف کند. یمن بعد از این، بیش و کم در اختیار حاکمان زیدی و مستقل اداره می‌شد و به جز مواردی اندکی که دوران فترت حاکمیت زیدی‌ها بود، همواره در یمن حکومت جزیی داشتند. سلسله حکومت زیدیان حتی پس از فروپاشی امپراطوری عثمانی به سال 1918 م ادامه داشت. تا آن‌که حکومت احمد بن محمد آخرین امام زیدی در سال 1962م با کودتای عبدالله سلال و افسران نظامی یمن و به تأسی از پیروزی انقلاب افسران آزاد مصر و گسترش پدیده ناسیونالیسم عربی به رهبری جمال عبدالناصر مصری از بین رفت و بعد از آن همواره حکومت‌های جمهوری برپا شد! * زیدیان سلفی از چه پیشینه تاریخی برخوردارند؟ زیدیان به سبب فاصله‌ای که به مرور از مکتب اهل بیت پیدا کردند، دچار ضعف‌های علمی در اعتقادات و فروع فقهی شدند، در نتیجه همان طور که اشاره شد به معتزله نزدیک شدند. در قرن نهم در بین برخی از زیدیان احساس کمبود منابع روایی، موجب شد به سوی منابع روایی اهل حدیث و اهل سنت روی آورند و هم از زیدیه اصیل اهل بیتی و نیز از زیدیه معتزلی دور شدند و به سلفیه (اهل حدیث) متمایل شدند. این چرخش ابتدا توسط ابن الوزیر (م 840) که به افکار ابن تیمیه علاقمند بود آغاز شد، سپس در قرن دوازدهم توسط ابن الامیر (م 1182) تکمیل شد. او کتاب‌هایی در رد اعتقادات رایج شیعیان زیدی نگاشت و در کتاب «تطهیر الاعتقاد من إدران الالحاد» به تایید محمد بن عبدالوهاب و حرکت وهابیت پرداخت و نیز مخالفت آشکار خود را با زیارت، نذر، حرم ساختن برای اولیای الهی و ... بیان کرد. وی همچنین طلب حاجت از اموات را شرک دانست! طاین حرکت در قرن سیزدهم توسط فردی به نام محمد بن علی شوکانی به اوج خود رسید. شوکانی قبل از آن‌که یک زیدی باشد یک سلفی تمام عیار بود. شوکانی حتی در مباحث توحید و صفات الهی به تجسیم و تشبیه اهل حدیث و سلفیه نزدیک شد و اعمال شیعیان را بدعت یا حتی شرک پنداشت! او کتابی با عنوان شرح الصدور فی تحریم القبور نگاشت که هنوز در مراکز سلفی و وهابی تجدید چاپ می‌شود. این تفکر هنوز هم در یمن طرفدارانی دارد و در دوران حاضر از مهم‌ترین شخصیت سلفی زیدی، مقبل الوادعی بود که به رغم آنکه خود را زیدی می‌خواند از شاگردان بن‌باز و البانی بود. او کتابی هم به نگارش در آورد با عنوان «الحاد الخمینی فی ارض الحرمین». از مخالفان انقلاب اسلامی ایران در یمن بود و با عربستان و وهابیت رابطه خوبی داشت و در آخر در سال 1422 ق در مکه از دنیا رفت و در همانجا مدفون شد.

مقبل الوداعی از مخالفان جریان سلفیه القاعده و بن لادن بود و به همین میزان با آل سعود و وهابیت ارتباط وثیقی داشت. او تلاش کرد مدارس حدیثی بر مبنای اهل حدیث (سلفیه) را در شمال یمن به راه اندازد و مدارسی را هم در این راستا تاسیس کرد! پیروان فکری سلفی زیدی در یمن حدود دو یا سه میلیون تخمین زده می‌شود که البته برخی از آنان به سلفیه وهابیت و برخی نیز به القاعده و دیگر سازمان های جهادی و غیرجهادی سلفیان پیوسته‌اند. با آن‌که آنان خود را زیدی می‌خوانند اما مخالفان آنان در یمن، به آنها وهابی یا القاعده‌ای می‌گویند. رقابت عربستان و مصر در اوایل دهه 60 از قرن گذشته میلادی که منجر به بروز جنگ داخلی در یمن شد ناشی از وجود رقابت شدید میان جمال عبدالناصر رئیس جمهوری وقت مصر و ملک سعود بن عبدالعزیز پادشاه وقت عربستان بود. این جنگ که اندکی پس از سرنگونی حاکمیت امامان زیدی صورت گرفت، به کشته و مجروح شدن بیش از 250 هزار تن و مهاجرت بیش از یک میلیون یمنی از شمال به جنوب شد. جهموری خواهان و افسران نظامی و البته سنیان شافعی با مصر بودند، سلطنت طلبان و جریان شوکانی‌ها و اقلیت حنابله با عربستان بودند. این روند البته پس از شکست سیاست‌های ناسیونالیستی عربی جمال عبدالناصر تغییر کرد. عربستان که در دوران حاکمیت جمال عبدالناصر در مصر نتوانست در تغییر ساختار یمن نقشی ایفا کند پس از مرگ جمال عبدالناصر تلاش کرد تا نقش بیشتری در یمن ایفا کند. کودتاهای نظامی متوالی در یمن موجب شد تا وضعیت غیر پایداری در این کشور حاکم شود به همین دلیل رژیم آل سعود سریعا روی علی عبدالله صالح برای به دست گرفتن قدرت سرمایه گذاری کرد. در یمن طوایف و قبیله‌ها نفوذ فوق العاده‌ای دارند و تقریبا بیش از 85 درصد یمن طایفه‌ای و قبیله‌ای اداره می‌شود. از قبایل مهم یمنی می‌شود به قبیله الاحمر، قبیله حاشد، قبیله الحوثی‌ها و قبیله حضرموت و ... اشاره کرد. علی عبدالله صالح از قبیله حاشد بود و این قبیله را در سراسر یمن به حاکمیت رساند. بسیاری از فرماندهان ارتش یمن در دوران علی عبدالله صالح از قبیله‌ حاشد بودند. علی عبدالله صالح گرچه زیدی بود ولی مانند دیگر حُکّام مرتجع عربی، تفکر سکولار داشت. او رابطه حسنه‌ای با غرب و آمریکا و هم پیمانان آنها به ویژه با عربستان سعودی داشت. علی عبدالله صالح تلاش کرد تا با پرداخت رشوه به روسای قبایل یمن آنان را در ساختار سیاسی مشارکت دهد و قبیله ای شدن ساختار قدرت در یمن در دوران علی عبدالله صالح پر رنگتر شد. یکی از ماموریت های مشترک علی عبدالله صالح و عربستان سعودی سرکوب آزادیخواهان یمنی به ویژه طایفه زیدی ها و شیعیان بود که از همینجا طایفه زیدی ها که حدود نیمی از از جمعیت 23 میلیونی یمن را تشکیل می دهند با حاکمیت صالح مخالفت کردند. البته این آمار خیلی دقیق نیست. برخی این آمار را بیشتر و برخی کمتر گفته اند!پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، حوثی‌های یمن که بخشی از ساختار شیعیان زیدی این کشور هستند، یک تشکل سیاسی تحت عنوان الشباب المومن به رهبری شهید حسین الحوثی فرزند علامه شیخ بدر الدین الحوثی رهبر معنوی حوثی‌ها تشکیل شد. علامه بدر الدین حوثی که عالم زیدی و فقیه مورد اعتماد زیدیان یمن بود، گرایش ضد آمریکایی و ضد اسرائیلی ایران را در یمن تبلیغ می‌کرد. تا آنکه بر اساس تفکرات او، پسر ارشدش تشکل الشباب المومن را بنا نهاد و به فعالیت و مبارزه پرداخت.

علامه بدر‌الدین حوثی تا آن که فرزند کوچک بدرالدین الحوثی، با نام عبدالملک الحوثی رهبری قیام ها را بر عهده گرفت و توانست در بسیاری از درگیریها پیروز شود. بین دولت یمن و الحوثی‌ها شش بار جنگ شد که اکثر این درگیریها در شمال یمن و در اطراف مرز عربستان انجام می‌شد. عربستان در اکثر موارد دخالت نظامی، لجستیکی، اطلاعاتی و رسانه ای علیه حوثی ها به راه می‌انداخت.تفکر حوثی های یمن در بخش های سیاسی به آرمان های انقلاب اسلامی ایران بسیار نزدیک بود مثلا راهپیمایی روز جهانی قدس، عزاداری امام حسین در عاشورا به سبک عزاردان شیعی ایرانی، مخالفت با غرب و آمریکا و مخصوصا اسرائیل، سر دادن شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل بعد از نمازهای جمعه و طرفداری از انقلاب اسلامی ایران بسیار هویدا بود. تا آن که در سه چهار سال اخیر در کشورهای اسلامی و عربی بیداری اسلامی ( یا به تعبیر عربها بهار عربی) ایجاد شد. نقش حوثی‌ها با رهبری عبدالملک الحوثی بسیار پررنگ شد و تشکل آنان با عنوان انصار‌الله جدی‌تر و با برنامه‌تر وارد عرصه‌های جدید شد. انتهای پیام/  

94/01/17 - 00:01





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن