تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): هر كس باطل را يارى كند، به حق ستم كرده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802945441




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پاسخ‌های وزیر خارجه به مهم‌ترین سوالات در باره تفاهم لوزان |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: پاسخ‌های وزیر خارجه به مهم‌ترین سوالات در باره تفاهم لوزان
دو روز پس از اعلام بیانیه لوزان، محمد جواد ظریف وزیر خارجه شامگاه شنبه به برنامه نگاه یک شبکه اول سیما رفت تا به سوالات مجری برنامه در باره تفاهم لوزان پاسخ دهد. مجری برنامه، بیشتر ابهامات و سوالاتی که در روزهای اخیر در باره تفاهم لوزان مطرح شده است را بیان و پاسخ‌های آن را از زبان مسئول مذاکرات هسته‌ای شنید.
کد خبر: ۴۸۸۳۴۲
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۷ - 05 April 2015


دو روز پس از اعلام بیانیه لوزان، محمد جواد ظریف وزیر خارجه شامگاه شنبه به برنامه نگاه یک شبکه اول سیما رفت تا به سوالات مجری برنامه در باره تفاهم لوزان پاسخ دهد. مجری برنامه، بیشتر ابهامات و سوالاتی که در روزهای اخیر در باره تفاهم لوزان مطرح شده است را بیان و پاسخ‌های آن را از زبان مسئول مذاکرات هسته‌ای شنید. به گزارش «تابناک»، مهدی مهدیقلی مجری برنامه نگاه یک در اولین اجرای این برنامه در سال جدید که تا حدود ساعت یک و نیم بامداد روز یکشنبه ادامه یافت، پس از ذکر مقدمات کوتاهی در باره شرایط مذاکرات روزهای اخیر از سوی وزیر خارجه، ابهامات و سوالاتی در باره چرایی حرکت ایالات متحده به سوی تعامل با ایران، تفاوت فکت‌شیت آمریکایی با بیانیه ظریف و موگرینی، میزان تعهدآوری بیانیه لوزان، میزان غنی‌سازی و ادامه برنامه تحقیق و توسعه ایران، روند برداشته شدن تحریم‌ها و واکنش احتمالی ایران در صورت نقش عهد طرف مقابل، آینده فردو و اراک، اقدامات شفافیت‌ساز ایران، جایگاه مجلس در روند اجرای توافق جامع احتمالی را مطرح کرد و ظریف نیز پاسخ‌های خود را البته با در نظر گرفتن محدودیت‌های انتشار اطلاعات بیان کرد. این گزارش، مروری است بر مهم‌ترین سوالات و ابهامات مطرح شده و پاسخ‌های وزیر خارجه:
چرا مذاکره با آمریکا و نقش تحریم‌ها در آن ما قبل از تحریم هم پای میز مذاکره بودیم. زمانی که در دولت هشتم آقای روحانی مسئول مذاکره بودند و من هم سرپرستی تیم مذاکره را داشتم پای میز مذاکره بودیم، تحریمی هم نبود. سنگین‌ترین تحریم‌ها علیه ایران اعمال شد. نه برای اینکه ایران را پای میز مذاکره بکشانند چون ایران پای میز مذاکره بود، آنها می‌خواستند ایران را تسلیم کنند. وزیر خارجه به اظهارات کری بعد از مذاکرات لوزان مبنی بر اینکه نمی‌توانیم مردم ایران را به زانو در آوردیم، اشاره کرد و افزود: چه مذاکرات به نتیجه برسد و چه در مرحله نگارش زیاده خواهی کنند، مقاومت خواهیم کرد. جان کری لغت جالبی را برای این اظهار نظر خود اظهار کرد، ما خاطرمان هست انقلاب اسلامی ایران با قیام حضرت امام در برابر کاپیتالاسیون آغاز شد و لغت آقای کری به کار برد این بود که ما نمی توانیم مردم ایران را به "کپیچولیشین" وادار کنیم و این نشان می دهد که پیام امام و آرمان هایش امام که باید در مقابل تسلیم ایستادگی کرد هم اکنون در مذاکرات حاصل شده است و امیدواریم این مذاکرات به کمک و حول و قوه الهی و حمایت مردم به نتیجه برسند و اگر طرف مقابل در مرحله نگارش زیاده خواهی کند ما مقاومت خواهیم کرد.
فکت‌شیت آمریکایی و چرایی تفاوت آن با بیانیه لوزان راه‌حل‌هایی که ما بحث کردیم به شکل یک چک نویس است. این بیانیه که تدوین شد بین خود ما مذاکره شد و شش کشور دیدند.همکاران عین آن را ترجمه کردند و قبل از آن من و آقای عراقچی ترجمه را چک کردیم. متاسفانه در صدا و سیما مترجم همزمان به دقت مطالب را منتقل نکرده است. هاموند، نمایندگان چین و روسیه و همه نشسته بودند وکسی به ما نگفت که ترجمه شما را چک کنیم. آلن ایر نگفت ترجمه شما غلط است. در مذاکره 9 ساعته ما درباره راه‌حل‌ها صحبت کردیم. آمریکایی‌ها آنچه خودشان مایلند در فکت شیت آوردند. نماینده موگرینی حتی به آمریکایی‌ها اعتراض کرده که چرا گفتید تحریم‌ها را تعلیق می‌کنیم. من حتی به خود کری در این زمینه اعتراض کردم.
آینده برنامه غنی‌سازی و تحقیق و توسعه ایران در بیانیه مطبوعاتی که من و خانم موگرینی خواندیم تعداد سانتریفیوژها نیامده در چرک نویس راه‌حل‌ها و تعداد سانتریفیوژها آمده است. سانتریفیوژ‌هایی که در فردو هستند تصمیم نظام بوده و قرار نداریم با آنها غنی سازی نکنیم. آمریکایی‌ها در فکت‌شیت خودشان هیچ جا نگفتند هزار سانتریفیوژ در فردو باشد. گروهی بودند که می‌گفتند ایران نباید اصلا تحقیق و توسعه داشته باشد. ما از روز اولی که توافق اجرایی شود، روی بهترین ماشینمان که IR-8 است تحقیق و توسعه را انجام می‌دهیم.
زمان‌بندی برداشته شدن تحریم‌ها، پاسخ به اظهارات خانم هارف این تحریم‌ها سه قسمت است. تحریم‌های شورای امنیت، تحریم‌های آمریکا و تحریم‌های اروپا. در آن چیزی که خانم موگرینی خواند، کلیه قطعنامه‌های شورای امنیت از روز توافق لغو می‌شود. شورای امنیت می‌شود ناظر بر اجرای توافق. موضوع ایران از یک موضوع به موضوعی دیگر تبدیل می‌شود. این نظارت برای ما نیز ضروری است. شورای امنیت در سابقه تاریخی‌اش هیچگاه از مردم ما دفاع نکرده ولی طبق موازین بین‌المللی این سند مورد تأیید شورای امنیت قرار می‌گیرد. تمام شش قطعنامه قبلی - قطعنامه 1929 یک فاجعه در حقوق بین‌الملل است- لغو می‌شود. ما گفتیم از این به بعد لغت Terminate استفاده شود. یک تعدادی از تحریم‌ها در شورای امنیت است که برخی مربوط به اقلام اشاعه‌ای و تسلیحاتی است که از قطعنامه شورای امنیت خارج می‌شود. یعنی کلیه تحریم‌های شورای امنیت و قطعنامه‌ها لغو می‌شود. روزی که قطعنامه را تصویب می‌کنیم طرفین باید یک رشته اقدامات انجام دهند. روز تصویب قطعنامه، روز اجرایی شدن توافق نیست. این فاصله را هنوز توافق نکرده‌ایم، چون هنوز نمی‌دانیم چقدر اقدامات ما و طرف مقابل طول می‌کشد. ما باید اقداماتی در اراک، فردو، نطنز، ذخایر و ... انجام دهیم که همه مورد توافق مسئولان عالی نظام است و راجع به همه اینها صحبت کردیم. این اقدامات ما زمانبر است و یک روزه انجام نمی‌شود. باید بررسی کنیم. خانم ماری هارف حدسشان را گفته است. تضمین ما قطعنامه شورای امنیت است که تأیید می‌کند کشورها باید در این مدت این اقدامات را انجام دهند. بعد از توافق می‌روند نیویورک توافق را نهایی، قطعنامه را تصویب و یک برنامه زمانبندی شده برای اقدامات ایران و طرف مقابل تدوین می‌کنند. روز اجرایی شدن، آژانس تایید می‌کند. ما این اقدامات را انجام می‌دهیم و در همان روز آمریکا موظف است کلیه تحریم‌های فرامرزی اقتصادی و مالی‌ خود را که در متن تفاهم خواهد آمد، مثل بانک و ممانعت برای انتقالات پولی- نفتی را از آن روز متوقف کند.
چرایی مراجعه به شورای امنیت برای تائید توافق بهترین تضمین برای ما قطعنامه شورای امنیت است که با تصویب این شورا کشورهای طرف مذاکره با ایران باید به مباحث توافق شده عمل کنند. از روزی که این قطعنامه اجرایی بشود و آژانس انرژی اتمی تایید کندکه ما اقدامات لازم را انجام داده ایم در آن لحظه آمریکا موظف است کلیه تحریم های اقتصادی و مالی را که علیه ایران وضع کرده بود متوقف سازد. بر اساس حقوق بین الملل دولت آمریکا متعهد می شود که کلیه تحریم ها را لغو کند اما در اتحادیه اروپا وضعیت فرق می کند و بعد از نهایی شدن توافق در همان روز بلافاصله تحریم ها لغو خواهد شد.
آینده اراک ما راکتور آب سنگین اراک را به خاطر این که تکنولوژی آن را داشتیم ساختیم. ابتدا ما یک پالایشگاه آب سنگین ایجاد کردیم و هنوز هم راکتور تا مرحله عملیاتی شدن فاصله زیادی دارد و باید توجه داشت هیچ کس نمی خواست قبول کند که اراک آب سنگین باشد و آخرین موضوعی که پذیرفته شد آب سنگین اراک بود چرا که همه می گفتند آب سنگین یعنی بمب اما جواب ما این بود که رکتور آب سنگین می تواند صلح آمیز باشد. ما به دنبال این هستیم چون این تکنولوژی را توانستیم خودمان تولید کنیم آن را به سرانجام برسانیم لذا گفتیم ما می آییم این رکتور را بازطراحی می کنیم چون طراحی آن به نوعی چند دهه قدیمی است و ما دوست داریم همزمان با این که یاد گرفتیم رکتور آب سنگین را درست کنیم رکتور آب سبک را نیز راه اندازی کنیم و این که ما چرا ما به سراغ رکتور آب سنگین رفته ایم دلیلش آن بود که آن را بلد بودیم اما اگر دنیا بیاید و همکاری کند تا ما فناوری راکتور آب سبک را یاد بگیریم به همه فناوری ها دست پیدا کرده ایم.و ما دوست داریم آخرین فناوری راکتور آب سنگین را داشته باشیم و در کنار آن نوترین فناوری رکتورآب سبک را داشته باشیم و نکته ای که در کاغذی که دوستان ما تهیه کردند و در فکت شیت آمریکایی ها وجود دارد و در توافق هم هست این است که در زمینه پیشرفته ترین راکتورهای تحقیقاتی با ما همکاری شود اما ما امیدی به خارجی ها نبسته ایم و می خواهیم همه چیز را خودمان یاد بگیریم.











این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن