تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):وقتى كه برادر دينى‏ات از تو جدا شد، سخنى پشت سر او نگو، مگر اين كه دوست دارى او د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820962111




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقدی بر تجمع هیجانی حمایت از تیم هسته ای در بوشهر


واضح آرشیو وب فارسی:استان نیوز: طرفداران دولت فضای مجازی را از تبریک و شادباش پر کرده بودند و به هر بهانه ای از قهرمان خود محمد جواد ظریف تشکر می کردند. حال آنکه در این میان منتقدان نیز موارد مبهم بیانیه را نقد می کردند.
به گزارش «استان نیوز»؛ در پی پایان یافتن مذاکرات هسته ای در لوزان سوئیس و انتشار بیانیه مطبوعاتی آن که البته در متن انگلیسی و فارسی آن تفاوت هایی هم وجود داشت، روز گذشته تیم مذاکره کننده هسته ای به سرپرستی وزیر امور خارجه کشورمان، در میان استقبال چندین تن از هوادارانش وارد کشور شد. هوادارانی که جواد ظریف و تیم او را قهرمان این مذاکرات نامیده و بابت این باصطلاح قهرمانی از وی تشکرها نمودند.

ساعاتی پس از انتشار اخبار توافق ایران با 1+5، رسانه ها ملو از خبرهای مربوط به نتیجه مذاکرات بود و هر یک تفسیر خاصی را از این رویداد مهم ارائه می نمود. طرف آمریکایی مطابق معمول در مصاحبه های خود به ثمر رسیدن بندهای این بیانیه را مشروط به انجام تعهدات ایرانی ها اعلام می کرد و از طرفی تیم مذاکره کننده ایران آن را دستاوردی بزرگ برای ملت می نامید.

طرفداران دولت فضای مجازی را از تبریک و شادباش پر کرده بودند و به هر بهانه ای از قهرمان خود محمد جواد ظریف تشکر می کردند. حال آنکه در این میان منتقدان نیز موارد مبهم  بیانیه را نقد می کردند.

مدت زمان زیادی از این ماجرا نگذشته بود که شایعه ای مبنی بر درخواست وزیر امور خارجه برای تجمع مرد م در سرتاسر کشور به حمایت از تیم مذاکره کننده فضای مجازی را در بر گرفت و نهایتا در برخی شهرها عده ای گرد هم جمع شدند و ضمن تشکر از آقای ظریف به شادمانی و پایکوبی پرداختند.

استان بوشهر نیز از این قاعده مستثنی نماند و عده ای حدود 400 الی 500 نفر با گرد آمدن در میدان امام خمینی(ره) بوشهر به شادمانی پرداختند؛ اقدامی سوال برانگیز که به دلایلی که در ادامه می آید مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان و مردم قرار گرفت:

1 – بنا به نظر غالب صاحبنظران این روزها با توجه به پیشرفت ها و نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان، آمریکا و غرب بیشتر از کشور ما به چنین مذاکراتی نیاز دارد لذا برگزاری اینچنین اجتماعاتی جز تحقیر و در موضع ضعف نشاندن نظام اسلامی در نزد جهانیان سود دیگری نمی تواند داشته باشد. حال آنکه دولتمردان ما از یک طرف مدعی قاعده "برد – برد" هستند و از سوی دیگر از یک دستاورد بزرگ برای ملت خبر می دهند.

با این حساب، دستاوردی بزرگ که سزاوار اینچنین پایکوبی باشد، قطعاً باید یک برد یک جانبه به نفع ایران بوده باشد، و الا "برد – برد"ی که در ان امتیازات به صورت برابر تقسیم شده باشد نیازی به چنین رفتارهای هیجانی و احساسی ندارد.

2 – فرض کنیم ادعای "برد – برد" ادعایی درست است و همه منتقدان دولت هم اشتباه می کنند، این یک اتفاق بزرگ و بی نظیر بوده و منتقدین در خواب عمیقی فرو رفته اند؛ اگر چنین است چرا آمریکایی ها به اندازه ما شادی نمی کنند؟! مگر نه این است که سطح نیاز غربی ها به انجام مذاکرات تا حدی بود که وزرای خارجه 5 ابرقدرت دنیا مرتباً و کشور به کشور برای چانه زنی با مذاکره کنندگان ما در مسافرت بودند؟! آیا به جای آنها هم ما شادی می کنیم، و یا دولت معتقد است غرب را شکست داده ایم؟! اگر چنین است با تناقضات موجود در بیانیه چه باید کرد؟ با نقدهای داده شده و نسیه های گرفته شده؟!

3 – آنطور که از بیانه بر می آید و نیز بر اساس تحلیل های کارشناسان امر، با توجه به بندهای بیانیه ، آنچه مسلم است ایران "نقد"های فراوانی داده و به جای آنها نسیه گرفته، یعنی برد واقعی از آن آمریکا و غرب است که بندهای مربوط به او تفسیر پذیر نیست ولی ایران می بایست بلافاصله در تاریخ معینی به تعهداتش عمل کند، پس چرا در این معادله برد – برد ما به جای آنها نیز شادی می کنیم و اساسا چرا در آمریکا کسی به طرفداری از کری تجمعی برگزار نکرد؟!

آمریکایی ها بر خلاف دولتمردان و برخی هواداران دولت ما، چندان هیجان زده نشدند و حتی نتانیاهو که این روزها به یک هنرپیشه کارکشته تبدیل شده آن را به ضرر اسرائیل جلوه می دهد، اما چه کسی می تواند باور کند آمریکا لحظه ای اسرائیل را تنها گذاشته و منافع ایرانیان را بر مصالح او ترجیح دهد!

4 - آیا اقداماتی همچون تجمعات احساسی تداعی گر ضعف ما در برابر آنها نمی باشد، در حالی که واقعیت چیز دیگری است؟ این رفتار دقیقا از جنس رفتارهای انتخاباتی برخی کاندیداهای ریاست جمهوری بود که برای تضعیف دولت و کسب چند رای اضافه، حاضر شدند نظام را در مقابل جهانیان ضعیف و آسیب پذیر نشان داده، تحریم ها را اثرگذار جلوه دهند و چوب حراج به برخی اسرار محرمانه بزنند، تا همین مسئله انگیزه دشمن را برای فشار بر ملت ایران بیفزاید.

این تجمعات احساسی نیز کم از آن اشتباهات نداشت، زیرا ممکن است عده ای با محتاج و ملتمس نشان دادن مردم در مقابل غرب، و اجرای پروژه قهرمان سازی در پی کسب محبوبیت های انتخاباتی باشند. تجمعاتی که نه با غرور ملی ما سازگاری دارد و نه با خصوصیات مسلمین که در برابر ظالم سر کج نمی کنند.


16 /1 /1394    ساعت : 1:41





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: استان نیوز]
[مشاهده در: www.ostannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن