تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه قلب از فکر (در گناهان)، برتر از روزه شکم از طعام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799110840




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رونق بازار دستفروشان و افزایش عرضه کالاهای بی کیفیت در بازار مریوان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: رونق بازار دستفروشان و افزایش عرضه کالاهای بی کیفیت در بازار مریوان سنندج - ایرنا - رفتن به پیشواز بهار و سال نو علاوه بر آداب و رسوم خاص آن در استان کردستان، مجالی برای تامین نیازهای شهروندان نیز به شمار می رود در این راستا افزایش قیمت در بازار و مراکز خرید موجب رونق دست فروشی و ارائه کالا های بی کیفیت در شهرستان مریوان شده است.


به گزارش خبرنگار ایرنا، با گذشت کمتر از دو هفته از سال جدید، بازار مریوان رنگ و بوی خریدهای نوروزی به خود گرفته و رفته رفته بر التهاب این خریدها افزوده می شود در این میان بازار دست فروشان همانند هر سال داغ تر از کار کسبه و بازاریان و مراکز خرید است.
قیمت بالای پوشاک، آجیل، کیف و کفش و دیگر اقلام مورد نیاز شهروندان در مراکز رسمی عرضه و فروش سیر صعودی داشته است و گاها در بعضی از اقلام توان خرید برای مردم دشوار می شود که این امر طی سال های اخیر موج دست فروشی در بازار مریوان را همانند سایر استان های کشور گسترده کرده است.
با وجود اینکه تضمینی برای کیفیت و استاندارد بودن اقلام عرضه شده توسط دست فروشان وجود ندارد، مردم با اشتیاق خاصی از خرید از دست فروشان استقبال می کنند هر چند مراکز عرضه رسمی با وجود قیمت های بالا و گاها غیر منطقی نیز بازار خود را دارند.
قیمت متفاوت و گرانی برخی واحدهای عرضه در بخش های مختلف بویژه پوشاک، کیف، کفش، مردم را به خرید از دست فروشان وادار کرده، این در حالی است که صاحبان مغازه ها نیز به این رفتار مردم دامن می زنند بطوریکه بر اساس شواهد موجود قیمت متفاوت یک نوع جنس در مغازه های مختلف و ارزان بودن نوع مشابه آن در دست فروشی ها، بازار دست فروشی ها را رونق بخشیده است.
افزایش تعداد دست فروشان در خیابان ها و پیاده روهای مریوان و بازارهای شبانه در جوار پارک ها هر چند اقتضاعات بازار پایان سال جدید بشمار می رود ولی این موضوع موجب فروش اجناس بی کیفیت و چینی به شهروندان با قیمت های گران می شود.
به همین دلیل امسال شهرداری مریوان اقدام به ساماندهی دست فروشان کرده است.
تنظم بازار و قیمت ها در آغازین سال نو تنها به خرید و ذخیره سازی میوه از جمله سیب و پرتقال محدود شده است، در حالی که خرید پوشاک، کیف و کفش تازه نیز جز آداب و رسوم ایرانیان در عید نوروز محسوب می شود که مسوولیت تنظیم این بازار نیز به گردن دست فروشان افتاده و اغلب شهروندان برای خرید وسایل مورد نیاز از دستفروشان خرید می کنند.
نبود نظارت کافی و عدم برقراری ثبات قیمت اجناس در مناطق مختلف استان و بالا بودن ارزش قیمتی لوازم نسبت به شهرهای همجوار از جمله بانه، موضوعی است که مردم را طی سال ها آزار می دهد ولی مردم مجبور شدند خود را با شرایط وفق دهند و جور سختی ها و افزایش قیمت ها را بکشند.
در شهری که نام، یاد و توکل به خدا، ذکر آغاز به کار کسبه اش بود و انصاف، صفت رایج بازاریانش، این روزها ،انگار با رحلت پیران و مُنصفان کسب و کار، انصاف نیز از برخی نقاط این شهر رخت بربسته است و جز در اندک مغازه های قدیمی، بندرت در جایی دیگری از بازار بتوانی نشانی از انصاف پیدا کنی.
این روزها در بازار ، تقریباً همه چیز گران می شود جز انصاف که بهای آن نیز به اندازه چند برابر کردن قیمت اجناس و گاهی چانه زدن های آلوده به قَسَم های دروغ ، بغایت ارزان است.
البته طبیعی است که نحوه برخورد فروشندگان و خرید و فروش در هر استان و شهری به مانند مریوان بسته به مقتضیات و شرایط خاص آن، با دیگر شهرها و استان های کشور تفاوت داشته باشد.
شهرستان مریوان از آن دسته شهرهایی است که مردمش با نوسانات شدید قیمتی و اختلاف قیمت در شهرها و روستاها مواجه اند.
در این شهر با وجود اینکه مردم درآمدهای بالایی ندارند اما بدلیل محدود بودن بازارها و ناگزیری افراد در خرید اجناس، پدیده سلیقه ای برخورد کردن فروشندگان و گرانفروشی اکثر آنان، بیشتر مشهود است.
گاهی اختلاف قیمت در این شهر برای اجناس مشابه بویژه پوشاک، بین یک فروشگاه تا فروشگاه دیگر در حد اختلاف قیمت بین دو شهر است .
در حالی که در استان های همجوار و گاهی در برخی از کلانشهرهای کشور به راحتی می توان در ارزانسراها و فروشگاه ها، اجناس ارزان و با کیفیت مناسب یافت اما در شهرستان های استان کردستان و شهرستان مریوان حتی زمان خاموشی فروشگاه ها نیز بندرت می توان کالایی با قیمت مناسب یافت و حتی گاهی تخفیف ارائه شده تاثیر چندانی در کاهش قیمت کالا ندارد.
بطورکلی کالاهایی در این شهر از سوی دستفروشان با تخفیف یا ارزان ارائه می شود که اکثرا کیفیت، طرح و رنگ مناسبی ندارند.
شاید به اعتقاد فروشندگانی که اجناس خود را با دو برابر قیمت فاکتور در فروشگاه های لوکس و مجتمع های بزرگ شهر عرضه می کنند، اجاره بیشتر نسبت به سایر مغازه ها دلیل محکمی برای گرانفروشی آنها باشد؛ اما در پاسخ این افراد باید گفت قرار گیری در مرکز بازار و مجتمع هایی شیک و بزرگ، امتیازی را برای فروشندگان این مغازه ها فراهم می کند که بدلیل در معرض دید بودن و فروش بیشتر می توانند هزینه بالاتر اجاره ای را بدون افزایش چند برابری قیمت ها، جبران کنند.
علاوه بر گرانفروشی، در بسیاری از مواقع، عدم حق انتخاب مشتری، پدیده دیگری است که گاهی تجربه لذتبخش خرید را به خاطره ای ناخوشایند در فروشگاه های این شهر تبدیل می کند.
عدم اختیار مشتری در انتخاب مایحتاج بویژه در خرید سبزی و میوه، تحویل کالای مازاد بر خرید به جای پول باقی مانده به مشتری و اصرار نابجای فروشنده برای تحمیل کالایی به خریدار، موارد عینی از نداشتن حق انتخاب و فروش اجباری است که نمونه های آن نیز در مریوان کم دیده نمی شود.
7451/6108
یاداشت از بهرام غلامی



12/01/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن