تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):راست ترين سخن و رساترين پند و بهترين داستان، كتاب خداست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820575876




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کلید موصل در دستان حیدر العبادی و نگرانی برخی ها


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: کلید موصل در دستان حیدر العبادی و نگرانی برخی ها بغداد- ایرنا- با اعلام قطعی آزادی تکریت در غروب سه شنبه و برافراشته شدن پرچم عراق بر فراز ساختمان های دولتی این شهر، حرف و حدیث ها درباره عملیات جنجالی علیه گروه تروریستی داعش، در استان صلاح الدین پایان یافت و ناظران و تحلیلگران با کسب این پیروزی بزرگ، معتقدند که کلید موصل اکنون در دستان حیدر العبادی نخست وزیر عراق است.


عملیات تکریت اواسط اسفند ماه سال گذشته، در شرایطی آغاز شد که جریان رسانه ای طرفدار داعش در منطقه و عراق یک موج سنگین تبلیغاتی علیه نیروهای الحشد الشعبی(نیروهای مردمی) که بار اصلی نبرد با گروههای تروریستی در عراق را بر دوش می کشند، براه انداخت.
شایعات هم یکی دو تا نبود؛ اما مهمترین آنها یکی "انتقام جویی شیعیان" و دیگری "ربودن ساکنان مناطق عملیاتی" توسط نیروهای مردمی بود. این درحالی بود که این عملیات با مشارکت نیروهای مردمی، همراه با پلیس فدرال و نیروهای محلی از جمله عشایر اهل سنت منطقه آغاز شده بود.
عملیات، مرحله به مرحله به اجرا گذاشته شد و شهرهای مهمی از جمله الدور، العلم و البوعجیل و دهها روستا و ناحیه در استان صلاح الدین آزاد شد تا روز 20 اسفند که عملیات نهایی برای آزادسازی شهر تکریت مرکز صلاح الدین فرا رسید.
ساعت 9 صبح، نخستین نیروها از جناح غربی وارد شهر شدند. در حیاکل (منطقه در حال ساخت و ساز با ساختمان های تازه ساز و نیمه کاره) و حی القادسیه تبادل آتش سنگین حکایت از نبردهای سختی داشت و تلاش نیروهای خط شکن برای به دست گرفتن کنترل بیشتر خیابان ها و میادین شهر و رسیدن به بیمارستان و مرکز شهر تا غروب آن روز ادامه یافت.
در شرایطی که همه در انتظار خبر آزادی کامل تکریت بودند، خبر رسید که عملیات متوقف شده است. در روزهای بعد گزارش هایی مبنی بر تماس های تلفنی پادشاه عربستان، پادشاه اردن و برخی سران منطقه با حیدر العبادی نخست وزیر عراق در رسانه ها انتشار یافت و در همان زمان خبر رسید که عمار حکیم رییس مجلس اعلای اسلامی عراق به دعوت دولت اردن به این کشور رفته است.
برآورد ناظران و آگاهان این بود که گویا سران منطقه به دولت عراق فشار شدیدی برای متوقف کردن عملیات علیه داعش وارد می کنند و طولانی شدن تعلیق عملیات هم این گمانه ها را تقویت می کرد؛ اگرچه منابع رسمی در عراق این گزارش ها را تأیید نکردند.
همزمان رسانه های وابسته به کشورهای حامی داعش در منطقه نیز بیکار ننشسته و در سطح وسیعی عملیات روانی علیه نیروهای مردمی را به اجرا گذاشتند.
حتی شایعاتی در سطح جامعه عراق پیچید مبنی بر اینکه گروههای مردمی تهدید کرده اند با مداخله هوایی آمریکا در عملیات، کنار خواهند کشید. این شایعات می توانست در روحیه نیروهای مقاومت ضد تروریستی عراق تأثیرات منفی بگذارد.
این درحالی بود که رسانه های طرفدار داعش در عراق و منطقه، دائماً اظهاراتی از مقامات آمریکایی را برجسته می کردند، مبنی بر اینکه واشنگتن عملیات تکریت را به عقب نشینی نیروهای مردمی مشروط کرده است و این نیز به معنای فشار به دولت عراق تلقی می شد.
اگرچه گزارش هایی مبنی بر فشار کشورهای منطقه بویژه عربستان، به دولت عراق برای توقف عملیات علیه داعش در تکریت، تأیید نشد، اما افکار عمومی عراق با توجه به عملکرد و سابقه دولت ریاض، نمی توانست از کنار این گزارش ها بدون تأمل عبور کند و به همین دلیل علامت سؤال عراقی ها در این خصوص هیچگاه پاک نشد.
مهمترین سؤال نیز این بود که سران منطقه به چه چیزی در تکریت حساس بودند و در آنجا چه خبر بود که اصرار ویژه داشتند تا ارتش و نیروهای مردمی وارد این شهر نشوند؟
علامت سؤال مهم دیگر، زمانی طرح شد که دولت سعودی با ایجاد یک ائتلاف، تجاوز علیه کشور یمن را همزمان با آغاز مرحله نهایی عملیات آزادسازی تکریت در هفته جاری آغاز کرد و نکته تردید برانگیزی که افکار عمومی در عراق را درگیر کرده، آنجاست که همه آن دولت هایی که گویا مخالف ورود نیروهای مردمی و ارتش به داخل تکریت و انهدام تشکیلات داعش در این شهر بودند، در ائتلاف عربستانی علیه یمن مشارکت کرده و یا از تجاوز ریاض به این کشور حمایت کرده اند.
به هرحال، در خصوص تکریت و اهمیت آن برای دولت عراق و نقش آن در پیروزی نهایی در موصل، حرف و حدیث های زیادی وجود دارد و ناظران در صریح ترین اظهار نظرها اعتقاد دارند که فتح تکریت به منزله کلید دروازه های موصل است. اینجاست که به عقیده ناظران، نگرانی های عربستان سعودی از بازگشت دوباره تکریت به دامان عراق، معنا می یابد.
برخی عراقی ها اعتقاد داشته اند که داعش، بیشترین کار تشکیلاتی خود را با هماهنگی نیروهای بعثی و سایر گروههای تروریستی در تکریت به انجام می رساند و به نوعی این شهر محل تجمع شاخه بعثی گروههای تروریستی بوده است که آنها نیز مانند داعش ارتباطات گسترده ای با دستگاه اطلاعاتی برخی کشورهای منطقه بویژه عربستان دارند.
بر همین اساس، از مدتها پیش شایعه شده بود، عزت الدوری و رغد صدام دختر صدام حسین رییس جمهوری معدوم عراق به همراه صدها تن از مهره های برجسته تروریستی در این شهر حضور دارند.
برخی منابع معتقدند که فارغ از اسامی، حتماً افراد شاخصی در تکریت بوده اند که نگرانی برخی دولت های منطقه را در پی داشته است. شاید هم این دولت های منطقه ای، تکریت را همانند موصل یکی از پایگاه های خود در عراق می دانسته اند یا از افشای برخی مسایل در عراق نگران بودند.
اهمیت دیگر پاکسازی صلاح الدین و آزادی شهر تکریت، در آن است که با اتمام این عملیات استان های استان های دیالی و صلاح الدین به طور کامل در اختیار نیروهای دولتی قرار گرفته و با پاکسازی کامل این دو استان، مناطق جنوبی کرکوک که در اشغال داعش است، از سه محور در محاصره نیروهای دولتی و مردمی قرار می گیرد.
با آزادی تکریت و پاکسازی شمال صلاح الدین، شامل بیجی و الشرقاط، حرکت به سمت موصل آغاز خواهد شد و نخست وزیر عراق وعده کرده است که بزودی کار پاکسازی نینوا از گروههای تروریستی را شروع خواهد کرد.
در حقیقت، تکریت به مثابه کلید دروازه های موصل تلقی می شود و حال باید دید چرا سران برخی کشورهای منطقه نگران روزهای آینده هستند.
خاورم*1*1770*1504



























12/01/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن