تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بعد از من با خوارج نجنگيد (آنان را نكشيد)؛ زيرا كسى كه طالب حق باشد و به آن نرسد، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804714908




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ماراتن نوروزی نهادهای اجرایی در قم/ شهر چهره میزبانی به خود گرفت


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبری مهر/
ماراتن نوروزی نهادهای اجرایی در قم/ شهر چهره میزبانی به خود گرفت

خدمات رسانی به زائران نوروزی در قم


شناسهٔ خبر: 2524527 دوشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱
استانها > قم

قم - ماراتن دستگاه‌های اجرایی در ارائه خدمت به زائران نوروزی از روزهای پایانی اسفند آغاز شده و نقاط ضعف و قوت استان در خدمت‌رسانی نوروزی به زائران را روشن کرده است. به گزارش خبرنگار مهر، شهر قم این روزها حال و هوایی متفاوت از همیشه دارد. بوی بهار مثل هر سال با خیل عظیم زائران نوروزی از راه رسید. كسانی كه از شهر و دیار خود دل كنده‌اند تا چند ساعت یا چند روزی را در جوار حرم بانوی كرامت سر كنند.هسته مركزی شهر این روزها از حضور زائران شلوغ و پر جنب‌وجوش است. اطراف حرم مطهر در هر ساعتی از شبانه‌روز میزبان زائرانی است كه از هر گوشه و كنار از این سرزمین به قم آمده‌اند. بوستان‌ها هم این روزها شلوغ و پر سروصدا شده‌اند. هر طرف كه نگاه می‌كنی، خانواده‌ای كه سفره‌ای پهن كرده و چادری برای استراحت افراشته است. بچه‌ها هم با شور و شوق دنبال هم می‌دوند و بازی می‌كنند.محمدعلی آتشی یكی از میهمانان نوروزی شهر قم است كه از کرمان به شهر ما سفر كرده. او ۴۰ دقیقه اطراف حرم را برای یافتن فروشگاهی كه مرغ و مواد پروتئینی بفروشد، طی كرده است.او از خدمت‌رسانی دستگاه‌هایی كه در ایام نوروز به تأمین امكانات رفاهی زائران تشكر می‌كند اما معتقد است نسبت به پیش‌بینی همه نیازهای مسافران اقدام نشده و گاهی برای پیدا كردن یك نان یا مقداری مواد غذایی باید متحمل زحمات بسیاری شد.عبور از مقابل حرم مطهر در رودخانه این روزها بدون برخوردن به ترافیكی كه زائران برای ورود به پاركینگ زائر ایجاد كرده‌اند، امكان‌پذیر نیست.رضا علیمردانی یكی از كسانی است كه برای استفاده از این پاركینگ مجبور به تحمل ترافیك و صف ورودی آن شده است. او می‌گوید سال‌های گذشته معضل پیدا كردن جای پارك برای خودرو در شهر جدی‌تر بود اما با احداث پاركینگ زائر این مشكل تا حدی برطرف شده و كمی تلف شدن زمان برای ورود به آن به امنیتی كه برای خودرو وجود دارد می‌ارزد.علیمردانی هم مانند بسیاری از زائران خواستار افزایش ظرفیت این پاركینگ و اضافه شدن تعداد آسانسورها و ورودی‌ها است تا استفاده از آن راحت‌تر شود. ‌
ترافیک در قم
معضل کمبود پارکینگپاركینگ زائر كه ظرفیت دو هزار خودرو دارد، به گفته حسین شعبان‌زاده، سازمان حمل و نقل و ترافیك شهرداری قم، در روزهای نخست نوروز امسال روزانه بین ۸ تا ۹ هزار خودرو را در خود جای داده و خود این آمار نشان می‌دهد زائران چه اندازه برای استفاده از این پاركینگ باید در زحمت بیفتند.مسئله كمبود پاركینگ‌ها موجب شده زائران این روزها حاشیه خیابان‌های اصلی و هر نقطه‌ای كه ممكن باشد، خودروی خود را پارك كرده و برای تردد مزاحمت ایجاد شود.در مجموع به اندازه ۵ هزار و ۷۲۰ خودرو ظرفیت پارکینگ برای زائران نوروزی آماده شده بود که ۹۰ درصد این ظرفیت استفاده شد.شهرداری نصب چادر را در پاركینگ زائر و بستر رودخانه ممنوع اعلام كرده اما كسی نیست كه این روزها به هسته مركزی شهر سفر كرده باشد و در هر نقطه از شهر از جمله رودخانه چادرهای اقامتی مسافران را ندیده باشد.چهره شهر هم در نوروز ۹۴ به شكل محسوسی تغییر كرد. ۲۰ المان بهاری و ۱۰ المان فاطمی برای این ایام در شهر نصب شده و آنطور كه اسماعیل فتحی، مدیرعامل سازمان زیباسازی و احیای بافت شهرداری قم می‌گوید، نصب پارچه‌نوشته‌ها و سیاهپوش كردن شهر در ایام فاطمیه هم حال و هوای نوروز امسال زائران را با عطر فاطمیه همراه كرد.
خدمات رسانی به زائران نوروزی در قم
اسكان ۷۶۶ هزار نفر در دور نخست سفرهادور نخست سفرهای نوروزی كه از روزهای پایانی اسفندماه آغاز و تا هفتم فروردین ادامه داشت، ماراتن بزرگی برای دستگاه‌های خدمت‌رسان در استان محسوب می‌شد.در این مدت ۷۶۶ هزار و ۲۳ نفر در قم اسکان یافتند به گفته یونس عالی پور، معاون تسهیلات امور زائرین استاندار قم این افراد در مکان‌هایی چون هتل‌ها، مهمانسراها، خوابگاه‌ها، حسینیه‌ها و تکایا، ورزشگاه‌ها و بوستان‌ها اسکان یافته‌اند.  وی بیان داشت: از این تعداد، ۳۹ هزار و ۴۲۹ نفر از مسافران در هتل‌ها و مهمانسراهای قم اسکان یافته‌اند که این اماکن به پنج هزار و ۳۵۶ نفر زائر غیر ایرانی نیز خدمات اسکان داده‌اند.
خدمات رسانی به زائران نوروزی در قم
معاون هماهنگی امور زائرین استاندار قم افزود: ۴۳۸ هزار و ۷۱ نفر از مسافران نیز در اماکنی چون بوستان‌ها و کمپینگ ها، حسینیه‌ها و تکایا و مهمانسراهای ادارات و خوابگاه‌ها اسکان‌یافته‌اند که این رقم شامل ۴۲۰هزار و ۹۶۸ اسکان در بوستان‌ها، ۲۷۵ مورد اسکان در حسینیه‌ها و تکایا و یک هزار و ۱۴۶ مورد اسکان در مهمانسرای ادارات و خوابگاه‌ها می‌شود و در سایر اماکن چون ورزشگاه‌ها نیز ۱۵ هزار و ۶۸۲ نفر اسکان یافته‌اند.  عالی پور بیان کرد: طی مدت مذکور همچنین ۲۸۸ هزار و ۵۲۳ نفر نیز در مدارس تدارک دیده شده از سوی اداره کل آموزش و پرورش استان قم اسکان یافته‌اند.
آماری که وی ارائه می‌کند، نشان دهنده نقص بزرگی در زمینه امکانات گردشگری و اسکان در استان قم است. طبق این آمار نیمی از زائران کریمه اهل بیت(س) در ایام نوروز در بوستان‌ها مستقر بوده‌اند. تعداد قابل توجهی هم برای اسکان به مدارس رفته‌اند. حتی حاشیه بلوارها و خیابان‌ها هم آمار قابل توجهی در اسکان زائران به خود اختصاص می‌دهد در حالی که تعداد تخت‌های اقامتی در استان تنها ۸ هزار و ۵۰۰ تخت است.در طول سال هم ضریب اشغال هتل در قم ۸۵ درصد است در حالی که این عدد به طور متوسط در کل کشور به ۱۵ درصد می‌رسد. همین آمار نشان می‌دهد در زمینه هتل‌سازی و اماکن اقامتی چه نیاز فشرده‌ای در استان وجود دارد.
خدمات رسانی به زائران نوروزی در قم
نیاز به فرهنگ‌سازی در نظافت شهرچالش دیگری که این روزها شهر را دستخوش تغییرات قرار داده افزایش حجم تولید زباله و نیاز به رفت و روب شهر به طور مداوم است. موضوعی که موجب شده ۳ هزار نیروی خدماتی دست به کار شوند اما باز هم در عبور و مرور از نقاط مختلف شهر گاهی زباله‌هایی را می‌بینید که جلوه زشتی به معابر داده‌اند. به نظر می‌رسد برای رسیدن به نقطه مطلوب در پاکیزگی نوروزی علاوه بر جدیت در رفت و روب شهر به فرهنگ‌سازی هم نیاز داریم.چالش دیگر قم در پذیرایی از میهمانان نوروزی، ترافیک همیشگی محورهای مواصلاتی در این روزها و نیاز جدی برای توسعه زیرساخت‌های آن است. صف‌های طولانی برای سوار شدن به اتوبوس‌ها و ترافیک سنگین در مبادی ورودی و خروجی شهر به ما می‌گوید توسعه حمل و نقل ریلی و توسعه مسیر آزادراه قم تهران دو راه اجتناب‌ناپذیر برای مدیریت آینده گردشگری قم و کشور است.همچنین از ابتدای شروع طرح امداد نوروزی که به همت دستگاه‌های امدادرسان استان پیگیری می‌شود، ۹۳ مورد تصادف جرحی جاده‌ای اتفاق افتاده که در این حوادث ۷ نفر جان خود را از دست دادند و ۲۷۶ نفر مجروح شدند که بهبود وضعیت راه‌ها می‌تواند این آمار را کاهش دهد.
خدمات رسانی به زائران نوروزی در قم
فعالیت‌های فرهنگی؛ اندک ولی تاثیرگذاردستگاه‌های فرهنگی تبلیغی استان هم در تلاشند برای زائران نوروزی توشه‌ای فراهم کنند. آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) در شبستان نجمه خاتون این فضای قدسی با راه‌اندازی شهرک معارفی بهشت بانو به میزبانی از زائران نوروزی می‌پردازد. این نمایشگاه شامل بخش‌های خردسالان(غنچه‌های بهشت)، کودکان(شکوفه‌های بهشتی)، نوجوانان در دو گروه دختران و پسران(هزارتوی اندیشه)، والدین، همایش‌ها، کارگاه‌های آموزشی، کارگاه‌های حجاب و عفاف و نمایشگاه‌های سبک زندگی فاطمی می‌شود.اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم در اطراف حرم مطهر و مکان‌های پرتردد پایگاه‌هایی ایجاد کرده که علاوه بر پاسخ به سئوالات اعتقادی و شرعی و مشاوره دینی و تربیتی، بسته‌های فرهنگی بین زائران توزیع می‌کند و مبلغان دینی به تذکر لسانی، آموزش تصحیح قرائت نماز، برگزاری مسابقه فرهنگی و... فعالیت دارند.حدود هزار نفر از مبلغان و خادمان مراکز حوزوی با برپایی خیمه‌های معرفت در بقاع متبرکه، آرامش بهاری را برای زائران نوروزی به ارمغان می‌آورند. این خیمه‌ها در مباحث مختلف از جمله احکام و تصحیح نماز، چند رسانه‌ای، مشاوره، عفاف و حجاب، قرآن بخوان و جایزه بگیر، فرهنگ انتظار و محصولات فرهنگی فعالیت دارند.فعالیتهای فرهنگی تبلیغی در استان قم با در نظرگرفتن سفر میلیونی زائران نوروزی به این استان ناچیز دیده می‌شود اما استقبال مسافران نوروزی از این طرح‌ها زیاد است.دور دوم سفرهای نوروزی هم از راه رسیده است. روزهایی که برای عادی و آرام طی شدنش نیاز به زحمات و برنامه‌ریزی‌های بسیار است. بی‌شک مسئولان قمی گنجینه ارزشمندی از تجربیات مدیریت در روزهای خاص را به دوش می‌کشند. تجربیاتی که با نگاه مهربان‌تر دولت‌ها و توسعه زیرساخت‌های اساسی قم می‌تواند طعم شیرین‌تری داشته باشد.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن