تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگر خداوند بوسیله تو یک نفر را هدایت کند برای تو بهتر است از دنیا و هر آنچه د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804670155




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شنبه بازار انزلی جاذبه ای گردشگری نیازمند بهسازی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: شنبه بازار انزلی جاذبه ای گردشگری نیازمند بهسازی انزلی - ایرنا - بانوی سالخورده روستایی لچکی با طرح گلهای بهاری بر سر جلوی بساط سبزی های محلی اش نشسته و دسته های کوچک تربچه ، برگ سیر و شیشه های آبغوره ، ترشی هفت بیجار، رب آلوچه و انار را با رویی گشاده به دست خریداران می دهد.


به گزارش ایرنا، شنبه بازار انزلی بازاری سنتی و محلی است که از سالیان دور در جوار شنبه بازار روگا ، این رود جاری به سوی خزر برپا می شود.
فروشندگان این بازار را تولیدکنندگان و واسطه های فروش از نقاط مختلف گیلان تشکیل می دهند که در قدیم بیشتر با قایق و کرجی به این منطقه می آمدند اما اکنون خودرو جای وسایل نقلیه آبی را گرفته است .
در یک سوی بازار پیرمرد روستایی با چهره آفتاب خورده تخم مرغهای محلی اش را درون زنبیل حصیری در معرض فروش گذاشته است و در گوشه ای جوان زیتون فروش رودباری ، سطلهای زیتون و شیشه های روغن زیتون را کنار هم می چیند و خریداران را به خوردن دانه ای زیتون برای امتحان تشویق می کند.
بازارمجی (فروشنده دوره گرد) از آستانه اشرفیه برنج و بادام زمینی ، نان کشتا و گندمین عرضه کرده و فروشنده ای از تالش بزرگ با قالبهای بزرگ پنیر سیاه مزگی و کره ماسال و مغز گردو آمده .
بانوی حصیرباف ،سفره ، زنبیل حصیری ،زیرانداز و دیگر دست بافته هایش را آورده و سفالگر خمیرانی ظرفهای سفالین سبز و آبی و گمج و نخون و نمکیار را به فروش گذاشته است .
یک سو پر است از قلمه ها و نشاهای سبزی و گل و نهال های رنگارنگ و معطر و دیگر سو مرغ و اردک و غاز و جوجه محلی باقلای مازندرانی ،صنایع دستی چوبی ،ابزار کشاورزی مثل داس و بیلچه برای فروش آورده اند.
مالای پیرمرد که از کار صید بازنشسته شده ماهی شور و دودی و اشپل ، دامدار غرب گیلانی ماست و دوغ محلی، و شیرزن روستایی چادر به کمربسته و پرتغال و نارنج و کدوی حلوایی می فروشد.
برپایی بازارهای دوره ای و هفتگی در شمال ایران بویژه گیلان سابقه ای طولانی دارد تاجایی که برخی پژوهندگان احتمال می دهند که رشد شهرنشینی در شمال ایران ارتباط نزدیکی با بازارهای روستایی داشته و پایه های نخستین شهرها و شهرکهای ایران در شمال کشور (جنوب دریای خزر) بر بازارهای هفتگی گذاشته شده است.
بازارهای هفتگی در روزهای مختلف هفته در برخی شهرها برپا می شود اما اگر بازارهای هفتگی گیلان را از نظر اهمیت درجه بندی کنیم بازار انزلی در درجه نخست قرار دارد.
بازار هفتگی سنتی انزلی یا شنبه بازار را با بیش از هفت دهه قدمت می توان نمایشگاهی از تولیدات روستایی و فرهنگ بومی منطقه دانست .
گرچه در سالهای اخیر از زیبایی این بازار سنتی کاسته شده و به آشفتگی آن افزوده شده اما همچنان از نقاط جذاب برای مردم و گردشگرانی است که به دنبال تولیدات محلی هستند.
به گفته کارشناسان این بازار در صورت توجه می تواند هم عاملی برای جذب گردشگر و نشانی از تولیدات محلی منطقه و هم محلی برای اشتغالزایی مردم محلی باشد.
سخنگوی شورای شهر انزلی در خصوص برنامه ریزی برای این بازار به خبرنگار ایرنا گفت : این بازار محلی با توجه به اینکه در داخل شهر انزلی واقع شده شنبه هر هفته یعنی زمان برپایی بازار به حجم ترافیک مرکز شهر می افزاید .
داریوش جلالوندی پسماندهای بازار را یکی دیگر از مشکلاتی دانست که برپایی بازار به این شیوه ایجاد می کند.
وی خاطرنشان کرد : شورای شهر انزلی در نظر دارد در ماههای آتی این بازار هفتگی را به محل دیگری منتقل کند .
مردم انزلی امیدوارند با مکان یابی مناسب و ساماندهی این بازار ، در سال جدید شاهد برپایی بازاری نشان دهنده فرهنگ غنی مردم این منطقه و سرشار از رنگ و عطرهای خوش و تولیدات محلی با کیفیت ، دست ساخته های زیبای مردم این دیار باشند.
شهرستان ساحلی انزلی از مراکز مهم گردشگری و تجاری شمال کشور محسوب می شود.ک/4
6030/6070



09/01/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 6]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن