تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نجات و رستگارى در سه چيز است: پايبندى به حق، دورى از باطل و سوار شدن بر مركب جدّيت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819605166




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حمام حاج فتح اله | معرفی جاذبه های گردشگری ایران


واضح آرشیو وب فارسی:سیری در ایران: حمام حاج فتح الله مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان بناب، داخل بافت قدیمی واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۳۸۲۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
گرمابه حاج فتح الله جزو مهمترین گرمابه های شهرستان بناب است که در کنار مسجد قرمز وجاده قدیمی «ماحال گاودل» قرار گرفته است. این جاده قدیمی که از آن به عنوان یکی از مهمترین جاده های تجاری ایران یاد می شود از شهر بناب می گذرد و در آن زمان کاروان ها قبل از وارد شدن در شهر به حمام حاج فتح الله می رفتند تا با طهارت به شهر وارد شوند. این حمام تاریخی به علت عدم توجه و ساخت و سازهای اخیر متروکه مانده است و بخشی از آن نیز تخریب و تبدیل به حمام جدیدی شده است.
«این گرمابه حدود ۱۵ سال متروکه باقی ماند و مالکین خصوصی آن پس از مدتی به قصد ساختن حمام جدیدی یکی از گنبدهای آن را ویران کردند و حمام جدیدی را احداث نمودند. اما خوشبختانه بخش اعظمی از این حمام تاریخی سالم باقی مانده و تنها راه نجات باقی مانده آن مرمت و معرفی این بنای تاریخی بود.»
از نکات جالبی که در مورد محل قرار گرفتن این گرمابه وجود دارد جاده ای است که از کنار آن می گذرد. جاده قدیمی «ماحال گاودل» از مهمترین جاده های تجاری ایران است که چندین منزل گاه از جمله بناب را در پی داشته است. اما نکته مهم این جاده نام آن است که ریشه در کلمات اوستایی و ترکی دارد. ماحال گاودل از کلمه «ماحال» به معنی دره و «گاودولچه» محل چرای گاو گرفته شده است که نشان می دهد این جاده در زمان ساسانی محل چرای گاوهای بی شماری بوده است.
این حمام تاریخی برای توسعه و ترویج صنایع دستی شهرستان در نظر گرفته شده و از آن برای برگزاری کارگاه و آموزش صنایع دستی استفاده می شود.
حمام حاج فتح اله
  GD Star Rating
loading...

حمام حاج فتح اله

حمام حاج فتح اله


حمام حاج فتح اله

حمام حاج فتح اله
اضافه به لیست علاقمندی ها مبدا مسافرت خود را وارد کنید تا مسافت آن تا این مطلب را روی نقشه ببینید :
اگر به هر دلیلی مکان مطلب فوق در نقشه درست نمایش داده نشد ، قبلا از شما پوزش می خواهیم.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیری در ایران]
[مشاهده در: www.seeiran.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن