پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1850485512
جام جم ایام - قانون متحدالشکل کردن لباس کی اجرایی شد؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
بعد از انقراض سلسله قاجار در ایران شاهی که کعبه آمالش اروپا بود به سلطنت رسید. او به سمت کشف حجاب و پذیرش شیوه زندگی به سبک اروپا همراه با سیاست مذهبزدایی و تبعات آن سوق یافت.
در میان برنامههای رضا شاه کشف حجاب به دلیل برخورد مستقیم با اعتقادات مذهبی مردم، و تأثیرات و عواقب نامطلوب که در جامعه اسلامی برجای مینهاد، به منظور پیاده کردن دیگر برنامههای غربگرایانه و حتی استعماری از حساسیت بیشتری برخوردار بود. از این رو، قانون اتحاد شکل البسه، به عنوان مقدمهای برای اعلام کشف حجاب در نظر گرفته شد. در اینجا نظر به اهمیت آن به عنوان اولین اقدام زمینهساز اعلام کشف حجاب، آن را مورد بررسی قرار میدهیم. در ابتدا چنین تصور میکردند که برای رسمیت بخشیدن به کشف حجاب، باید زمینههای لازم را در کانون خانواده فراهم ساخت. از دید طراحان کشف حجاب، مخالفت مرد با حضور بیحجاب همسر در معابر عمومی، میتوانست عامل اصلی عدم پیشرفت برنامة کشف حجاب باشد. از اینرو، برنامههای اولیة خود را در جهت تغییر ذهنیت سرپرست خانواده تدوین کردند و بدان جنبه رسمی و قانونی نیز بخشیدند. اول هم به سراغ کارکنان دولت رفتند. زیرا آنان در کنترل دولت بودند و در مقایسه با سایر اقشار جامعه، دولت میتوانست نظارت بیشتری بر رفتار آنان اعمال نماید و از سوی دیگر، پذیرش این تغییرات توسط آنان، رفته رفته میتوانست راه را برای پذیرش سایر اقشار جامعه نیز هموار کند. بدین منظور، در راستای ایجاد زمینه برای رسمیتیافتن و اعلام کشف حجاب، قانون اتحاد شکل البسه و تبدیل کلاه در چهار ماده و هشت تبصره در جلسه 6 دی ماه سال 1307 و در دوره هفتم قانونگذاری مجلس شورای ملی به تصویب رسید. در قسمتی از این قانون آمده است: «کلیه اتباع ذکور ایران که بر حسب مشاغل دولتی دارای لباس مخصوص نیستند در داخله مملکت مکلف هستند که ملبس به لباس متحدالشکل شوند». مطابق این قانون، هشت طبقه از جمله مجتهدین، مراجع امور شرعیه دهات و قصبات، مفتیان اهل سنت، پیشنمازان دارای محراب، محدثین، مدرسین فقه و اصول، روحانیون ایرانی غیر مسلم مستثنی بودند. زمان اجرای آن نیز در شهرها از اول فروردین 1308 و در روستاها و قصبات از اول فروردین ماه 1309 تعیین شده بود. متخلفین از این قانون در صورتیکه شهرنشین بودند به «جزای نقدی از یک تا پنج تومان و یا حبس از یک تا هفت روز» و در صورتی که شهرنشین نبودند به «حبس از یک تا هفت روز به حکم محکمه» محکوم میشدند. اجرای این برنامه، طبق اسناد موجود در تهران و چند شهر کشور از جمله قم، جهرم و شهرهای مرزی کردستان و بنادر و دشتستان با مخالفتها و مقاومتهایی مواجه شد که منجر به کشته و زخمی شدن عده زیادی گردید. به نقل از خبرگزاری دیلی میل: «حتی دولت ایران برای سرکوب و فرونشاندن آتش شورش عشایر ناحیه شیراز دچار اشکال گردید. شورشیان تقاضای الغای قانون راجع به کلاه پهلوی دارند. این شورش به بلوای افغانستان علیه اصلاحات و اقتباس از تمدن غربی امانالله خان شباهت زیاد دارد. عشایر با مساعی شاه که میخواهد آنان را به ترک عمامه و لباس عربی و استعمال کلاه و لباس غربی مجبور سازد، مخالف میباشند». وقتی مقاومت عشایر بالا گرفت، به لحاظ حساسیت موضوع رضا شاه، برای سرکوبی آنان از هواپیما و زره پوش نیز استفاده کرد و حتی گفته شد: «شاه شخصاً عازم صحنه عملیات خواهد شد و انتظار یک زد و خورد قطعی میرود». اما علیرغم این مقاومتها در بعضی از ولایات، برنامه اتحاد شکل البسه و تبدیل کلاه به خوبی پیش رفت. به طوری که تقاضای وارد کردن کلاه فرنگی از خارج از مرزها هم کردند. بنا به نقل روزنامه ایران، به دلیل کمبود کلاه در منطقه جنوب شرقی «... تجار زاهدان مقدار زیادی کلاه از هندوستان خواستهاند». همچنین در بعضی از ولایات بازار استفاده از کلاه و لباس متحدالشکل حتی قبل از اعلام رسمی قانون اتحاد شکل البسه رواج یافته بود و برای آنکه حکام آنجا پا را از دایره مقررات فراتر نگذارند، در خصوص هماهنگی نوع رنگ کلاه با رنگ لباسهای مختلف از وزارت داخله «استعلامِ» مینمایند و از آنجا که از هنگام اجرای قانون اتحاد شکل البسه تا اعلام رسمی کشف حجاب نوع کلاهی که مأمورین دولتی و مردم میبایست استفاده نمایند، چند بار تغییر کرد قضیه استعلام از وزارت داخله تا سال 1314 ادامه داشت. به طوری که وزارت داخله در همین سال و درست سه ماه قبل از اعلام رسمی کشف حجاب، و برای آن که اتحاد شکل البسه مردان با کشف حجاب زنان کاملاً هماهنگ شده باشد، طی بخشنامهای مقررات استفاده از انواع کلاهها و لباسها را به مأمورین ابلاغ کرد. در قسمتی از این بخشنامه چنین آمده است: 1ـ کلاه بلند کرکدار براق (مثل مخملهای پر کرک) به رنگ سیاه را میتوان در کلیه موارد استعمال نمود و این کلاهیست که قاعدتاً مأمورین باید تهیه نموده و در مواقع رسمی با ژاکت به سر بگذارند. 2ـ کلاه بلند از جنس اطلس مات به رنگ سیاه که به شکل کتابی جمع میشود مختص لباس شب (فراک) [است] و به هیچ وجه در روز استعمال نمیشود. 3ـ کلاه بلند خالی رنگ اختصاص به موارد ذیل داشته: اسب دوانی، نمایشات آرتشی، گاردن پارتی و بعباره اُخری فقط در هوای آزاد استعمال میشود. در پایان این متحدالمال به ولات و حکام و رؤسای ادارات دستور داده می شود به «مأمورین مربوط» ابلاغ نمایند. سؤالی که در اینجا مطرح میگردد، این است که دستورالعملهای مربوط به چگونگی استفاده از نوع رنگ کلاه و لباس از چه منبعی اقتباس شده است؟ آیا کسی که میگوید «باید ایران را چون فرنگ ساخت»، میتواند منبع دیگری جز فرنگ برای اخذ این مقررات داشته باشد؟ اجرای این مقررات و لزوم رعایت آن چیزی نیست مگر برای تعلیم و آموزش فرهنگ غرب و فرنگیمآب نمودن افراد جامعه، وگرنه اگر تنها به تغییر در لباس اکتفا میشد شاید مسئله حادی نبود. اما، در نظر آنان، تغییر در لباس به منزله تغییر در افکار و هدایت آن به سمتی خاص بود. متأسفانه از میان وجوه مختلف پیشرفتهای علمی و صنعتی دنیای غرب، بیشتر به ظاهر آن بسنده کردند و تلاش نمودند تا از افکار انحرافی آن پیروی کنند. به قول مخبرالسلطنه، آثاری که از این تغییر لباس بیشتر ظاهر شد «تمدن بولوارها بود که بکار لالهزار میخورد و مردم بیبند و بار خواستار آن بودند». برگزاری مراسم جشن و سرور به مناسبتهای مختلف در ادارات دولتی و کارخانجات، فرصتی مناسبی بود برای پیشبرد این طرح. به طورییکه، کلاهگذاری جدید را مترادف تمدن و پیشرفت قلمداد میکردند. روزنامه تجدد شرح مبسوطی از برگزاری جشن تغییر کلاه و لباس از قول مدیر کارخانهای در تهران آورده: « ... ما ایرانیان یعنی همان اشخاصی که سابقاً بدون استثناء به هیچ وجه، وزنی در انظار جامعه نداشتیم، امروزه بصورت متمدنین در آمدهایم و امروز همه آقا ـ مسیو ـ شدهایم ...» در پایان نیز از «پهلوانی» که «یک مشت مردمان ضعیف و بیچاره را آقا نموده» یعنی رضا شاه تشکر و قدردانی میکند! کلاهگذاری اجباری بر سر ایرانیان، به خارج از مرزها نیز سرایت کرد. روزنامه اطلاعات در مقالهای تحت عنوان «تغییر کلاه» خبر از مراسم جشن تبدیل کلاه ایرانیان مقیم بصره میدهد و مینویسد: در بصره از طرف ایرانیان مقیم آنجا برای تغییر کلاه سابق به کلاه تمام لبه مجلس جشن باشکوهی منعقد گردیده است. کنسول دولت شاهنشاهی و تجار و رؤسای اصناف ایرانیان مقیم بصره در آن جشن حضور داشتند و نطقهای مفصلی در جشن مذکور ایراد گردید، و ناطقین بطور کلی محسنات و فواید این کلاه و استقبال عظیمی که در میهن آنها برای سرگذاردن این کلاه بعمل آمده متذکر شده و اضافه نمودند که ما هم باید مانند برادران خود که در داخل خاک وطن میباشند فوراً به این امر مبادرت نمائیم و کلاه جدید بر سر گذاریم. گزارشگر این روزنامه سپس «حسن استقبالی که تمام افراد ملت ایران از این امر نمودند را بزرگترین دلیل تقدم اجتماعی» ایرانیان میداند و متذکر میگردد که «ایرانیان باید از حیث کلاه هم با دیگر ملل دنیا» برابر و مساوی باشند. بعد از مسافرت رضا شاه به ترکیه، کلاه لبهدار تبدیل به کلاه شاپو گردید و در همین زمان حضور زنان بیحجاب در محافل و مجالس به اتفاق همسرانشان خصوصاً برای کارکنان دولت جنبه اجبار به خود گرفت. صدرالاشراف در خاطرات خود در مورد مسافرت رضا شاه به ترکیه و تعویض کلاه، مینویسد: بعد از مسافرت به ترکیه رضا شاه اظهار داشت: «ما باید صورتاً و سنتاً غربی بشویم و باید در قدم اول کلاهها تبدیل به شاپو بشود و هنگام افتتاح مجلس شورا همه باید با شاپو حاضر شوند و در مجلس کلاه را به عادت غربیها باید بردارند». بنا به نقل خبرگزاری رویتر «شاه برای ترویج این آداب و رسوم غربی طی بخشنامهای اعلام کرد که برداشتن کلاه از سر در مقابل بزرگتران دلیل احترام میباشد و این عمل درست نقطه مقابل عادت قدیمی ایرانیان است که برهنگی سر را علامت بیادبی و عدم رعایت آیین بزرگتری و کوچکتری میدانستند». به گفته همین خبرگزاری، شاه فرمان داده است که همه آحاد ملت کلاه جدید که طاق آن هموار و دارای آفتابگردان است و به کلاه سربازان انگلیسی شباهت دارد، «بجای کلاه پهلوی بر سر بگذارند». پس از تبدیل کلاه پهلوی به کلاه فرنگی بود که شاه به «وزراء و وکلاء اعلام کرد که شروع به رفع حجاب زنها نمایند و چون برای عامه مردم یک دفعه مشکل بود اقدام [به بیحجابی] کنند». رضا شاه خطاب به وزراء و معاونین آنها اعلام کرد که «شما وزراء و معاونین پیشقدم بشوید و هفتهای یک شب باخانمهای خود در کلوپ ایران مجتمع شوید». بدین ترتیب برنامه اتحاد شکل البسه و تبدیل کلاه، عملاً با رفع حجاب همراه شد و مقدمات اعلام طرح موسوم به «کشف حجاب» را بیش از پیش فراهم آورد. طرحی که به دلیل تعارض عمیق با بنیانهای اعتقادی مردم تنها تا پایان عمر حکومت پهلوی اول و آن هم به زور ماموران دولتی ادامه یافت. منبع: کشف حجاب، زمینهها، واکنشها و پیامدها ،مهدی صلاح ، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی ، تهران، بهار 1384 ، ص 97 تا 104
چهارشنبه 5 فروردین 1394 ساعت 15:40
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
جام جم ایام - لباس غواصی در سال ۱۹۱۱/ عکس
در سال 1912برای اولین بار از سوی "جان اسکات هلدن " " آرتور بایکوت" و "گیبون دامانت" در نیروی دریایی آمریکا در لباس های جدید غواصی به مرحله آزمایش درآمد شنبه 16 اسفند 1393 ساعت 23 30معاون فرماندار بناب تاکید کرد رعایت آییننامه اجرایی قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در پروانههای ساختمانه
معاون فرماندار بناب تاکید کردرعایت آییننامه اجرایی قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در پروانههای ساختمانهامعاون فرماندار بناب گفت تمام ادارات شهرستان ملزم به هماهنگی با اداره بهزیستی در خصوص مناسبسازی ورودی ساختمانهای اداری برای معلولان هستند به گزارش خبرگزاری فارس از بنا71درصد از قانون جامع ایثارگران اجرایی شد
دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱ ۳۱ رئیس بنیاد شهید از اجرای 71 درصد از قانون جامع ایثارگران خبر داد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلاموالمسلمین محمدعلی شهیدی در دومین کنگره ملی بزرگداشت روز شهید که صبح امروز دوشنبه در سالن اجلاس سران برگزار شد اظهار کرجام جم ایام - نقش مراجع شیعه در ملی کردن نفت
یکی از خصایص نهضتها و انقلابهای ایران چند شهری بودن آن است و این به دلیل پیوستگی روحانیت شیعه به یکدیگر و داشتن آرمانهای مشترک آنها و تبعیت از مرکزیت یعنی مرجعیت و حضور روحانیت با نفوذ در سرتاسر ایران است نهضت ملی شدن صنعت نفت در بسیاری از شهرهای ایران موجب جنبش مردم به رهباجرایی شدن قانون جامع معلولان در سال ۹۴/ واگذاری کارت های معلولیت
معاون سازمان بهزیستی خبر داد اجرایی شدن قانون جامع معلولان در سال ۹۴ واگذاری کارت های معلولیت شناسهٔ خبر 2514332 دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۵ ۱۴ جامعه > رفاه و آسیب های اجتماعی معاون توانبخشی سازمان بهزیستی از اجرایی شدن قانون جامع معلولان پس از تصویب نهایی مجلس و اختصاص بودجهاجرایی شدن قانون جامع معلولان در سال ۹۴ |اخبار ایران و جهان
اجرایی شدن قانون جامع معلولان در سال ۹۴ کد خبر ۴۸۲۲۱۹ تاریخ انتشار ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰ ۵۰ - 09 March 2015 معاون توانبخشی سازمان بهزیستی از اجرایی شدن قانون جامع معلولان پس از تصویب نهایی مجلس و اختصاص بودجه در سال ۹۴ خبر داد و گفت طولانی شدن روند تصویب آن بدلیل کار کارشناسی براجام جم ایام - در دیدار آیتالله کمالوند با شاه چه گذشت؟
آیتالله خرمآبادی برای ملاقات شاه و انتقال صریح خواستههای روحانیون به تهران رفت در این دیدار به انتقادهای شاه به علمای شیعه پاسخ داد آیتالله روحالله کمالوند خرمآبادی در سال 1319ق در خرمآباد زاده شد وی دوران کودرهبر انقلاب بر پرهیز از «رانتخواری و خلاف قانون عمل کردن» تأکید دارند |اخبار ایران و جهان
رهبر انقلاب بر پرهیز از رانتخواری و خلاف قانون عمل کردن تأکید دارند محمد مخبر با اشاره به حضور خود در محضر مقام معظم رهبری و توصیه ایشان می گوید ایشان نکاتی را در آن جلسه فرمودند و به رغم اینکه محور کار اشتغال و مباحث اقتصادی است به سمت کارهای موردی نیز برویم از جمله آن ساخجام جم ایام - سوارکاران بی رحم به روایت جمالزاده
تلفات قحطی و بیماریهای همراه آن در استان جنوبی فارس به اندازه هولناکی گسترش یافته بود محمدعلی جمالزاده تلفات وحشتناک شیراز را اینطور روایت میکند جنگ اول جهانی در آستانه اتمام بود پاییز 1918 که در دل شبی تاریک و هولناک سه سوار ترسناک که هر کدام شمشیر و شلاقیجام جم ایام - تبلیغات جنگ در کتب درسی آلمان
با آغاز جنگ جهانی اول دستگاه تبلیغات کشورهای درگیر جنگ علیه یکدیگر شروع شد این تبلیغات حتی به کتب داستان و کودکان راه یافت و به این ترتیب سربازانی برای جنگ جهانی دوم تربیت شدند در آگوست 1914 «آرشیدوک فرانسوا فردیناند» ولیعهد اتریش و مجارستان و فرمانده کل نیروهای مسجمعی از فعالان حقوق بشری اعلام کردند نقض حقوق مهاجران در انگلیس/ رفتار لندن غیر قانونی است
جمعی از فعالان حقوق بشری اعلام کردندنقض حقوق مهاجران در انگلیس رفتار لندن غیر قانونی استفعالان حقوق بشر در انگلیس اعلام کردند که مراکز نگهداری مهاجران در این کشور ناقض قانون بوده و در تضاد با ارزشهای اروپاییست به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری فارس فعالان حقوق بشر در گفتنشست «ساف» برای اجرایی کردن تصمیم توقف هماهنگی امنیتی با تلآویو
نشست ساف برای اجرایی کردن تصمیم توقف هماهنگی امنیتی با تلآویوپس از آنکه سازمان آزادیبخش فلسطین روز پنجشنبه گذشته تصمیم به توقف همکاری امنیتی با رژیم صهیونیستی گرفت یکی از اعضای این سازمان امروز از نشستی نزدیک برای اجرایی کردن تصمیم مزبور خبر داد به گزارش گروه بینالملل خبرجام جم ایام - بنیانگذار اخوان المسلمین کیست؟
حسن البنا بنیانگذار اخوان در طول حیات خود در جریان تحولات مصر بهطور عام و اخوان المسلمین بهطور خاص رسالهها و مقالات و سخنرانیهایی پدید آورد و منتشر کرد که پس از مرگ او هم بارها تجدید چاپ شد وی در شهرستان محمودیه نزدیک اسکندریه دجام جم ایام - چرخ و فلک دوره قاجار/ عکس
تصویر زیر جمعی از زنان با چادر و روبند و عدهای از مردان دوره قاجار را در سال 1324 قمری در کنار چرخ و فلک نشان میدهد منبع موسسه مطالعات تاریخ معاصر 771 دوشنبه 18 اسفند 1393 ساعت 13 28رئیس اداره برق ورامین تاکید کرد خارج کردن وسایل برقی ادارات از شبکه در ایام تعطیلات
رئیس اداره برق ورامین تاکید کردخارج کردن وسایل برقی ادارات از شبکه در ایام تعطیلاترئیس اداره برق شهرستان ورامین گفت مسئولان ادارات لازم است تا ضمن از مدار خارج کردن شبکه برقهای اضافی محل کار در ایام تعطیلات به ویژه ایام نوروز نسبت به کاهش مصرف برق اقدامی اساسی انجام دهند به گجام جم ایام - چهره بی پرده روسای ساواک
اولین رئیس ساواک تیمور بختیار بود تیمور بختیار پس از کودتای 28 مرداد هزاران نفر را تحت عنوان جرایم گوناگون بازداشت و شکنجه کرد و افراد زیادی را به علل مختلف و گاه واهی احضار و حبس کرد و هر صدای مخالفی را خاموش ساخت فرح پهلوی در کتاب خود در مورد بختیار مینویسد بختیجام جم ایام - 25 اسفند/ انفجار بمب در مراسم نماز جمعه تهران توسط منافقین
مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای که در آن زمان در مقام ریاست جمهوری و امامت جمعه تهران در حال ایراد خطبه های نماز بودند پس از انفجار بمب با صلابت و بدون هیچ گونه تزلزلی به خطبههایش ادامه دادند و این امر موجب تقویت روحیه ضداستکباری نمازگزاران و امت شهید پرور ایران گردید-