تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اولین چیزی که از انسانها سؤال می شود، نمازهای پنج گانه است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813375579




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معرفی 154 شی هخامنشی در موزه تخت جمشید


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: معرفی 154 شی هخامنشی در موزه تخت جمشید خبرگزاری پانا:مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت : با بازگشایی موزه تخت جمشید 154 شی هخامنشی در معرض دید عموم قرار گرفت .
۱۳۹۴ چهارشنبه ۵ فروردين ساعت 07:22

خبرگزاری پانا+

به گزارش خبرگزاری پانا، دکتر مصیب امیری افزود : موزه تخت جمشید باطراحی جدید و ساماندهی مناسب در قالب یک سالن اصلی و 3 گالری تخصصی میزبان مسافران نوروزی است .
به گفته وی در این موزه تخصصی بیش از 154 شی هخامنشی به نمایش درآمده است . همچنین بازدید کنندگان می توانند در گالری های این موزه که تاریخ معاصر و تاریخ باستان و هخامنشی را ببینند .
دکتر امیری گفت : عکس های تطبیقی که در سال 1314 و 1393 از مجموعه جهانی تخت جمشید نیز گرفته شده در یکی از گالری های موزه در معرض دید عموم قرار دارد .
مدیر کل میراث فرهنگی فارس در ادامه افزود : اشیاء هخامنشی که در موزه به نمایش درآمده جزء اشیایی هستند که در گنجینه مجموعه جهانی تخت جمشید نگهداری می شدند و هم اکنون برای نخستین بار در این موزه معرفی می شوند و شامل سفال ، سنگ ، فلز ، آجر و چوب هستند .
به گفته وی همچنین می توان به نمایش قسمت هایی از پرده های سوخته مجموعه جهانی تخت جمشید و اشیایی از جنس طلا و مفرق در این موزه اشاره کرد .
گفتنی است موزه تخت جمشید قدیمی‌ترین بنای ایران است که بازسازی شده و به موزه اختصاص یافته‌است. این بنا یکی از مجموعه کاخ‌های تخت جمشید است که حدود ۲۵۰۰ سال پیش توسط سلسله هخامنشی بنا شد. قسمت‌هایی از این بنا که فعلاً به عنوان موزه مورد استفاده‌است، شامل یک ایوان، دو گالری و یک تالار است. در ایوان موزه که در سمت شمال ساختمان واقع شده و ورودی موزه در آن قرار دارد، دو جرز (دیوار اتاق و ایوان، پایه ساختمان که از سنگ و آجر سازند سنگی عظیم یک پارچه به ارتفاع تقریبی هشت متر و عرض ۲۰/۱ متر به وزن حدود ۸۰ تن در جلو و طرفین قرار دارد. هر یک از این دو جرز بزرگ‌ترین سنگ یک پارچه‌ای است که در تخت جمشید به کار رفته‌است. سقف ایوان را هشت ستون چوبی با سر ستون‌های گاو دو سرنگه می‌دارد. پایه این ستون‌ها اصلی و به شکل زیبا و بسیار جالب از سنگ خاکستری حجاری شده‌است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن