تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بدانيد هر كس قرآن را بياموزد و به ديگران آموزش دهد و به آنچه در قرآن است عمل كند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

متن قرآن

اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نجات کشتی چینی به درخواست فرمانده نیروی دریایی ارتش چین/نواختن سرود جمهوری اسلامی ایران در پایگاه پکن/درخواست کمک حدود بیست کشور از ایران

واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: دریادار سیاری در گفتگوی تفصیلی مطرح کرد:
فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: چند ماه قبل یک کشتی تجاری چین توسط دزدان دریایی در اقیانوس هند ربوده شد و بنا به درخواست فرمانده نیروی دریایی آن کشور، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران وارد عمل شد و آن کشتی را نجات داد.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران ؛ دیپلماسی دریایی یکی از استراتژی‌های نیروی دریایی راهبردی ارتش جهت نشان دادن هر چه بیشتر اقتدار و ارتباط دریایی با کشورها است. به همین منظور "امیر دریادار حبیب الله سیاری" گفتگویی تفصیلی با ماهنامه "صف" داشت و به تشریح اهداف و دستاوردهای این سفر پرداخت.

امیر لطفا به صورت مختصر، گزارشی از سفر انجام شده و نتایج آن را بیان بفرمایید؟

همان طور که مستحضرید چند ماه قبل یک کشتی تجاری چین توسط دزدان دریایی در اقیانوس هند ربوده شد و بنا به درخواست فرمانده نیروی دریایی آن کشور، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران وارد عمل شد و آن کشتی را نجات داد. عملیات بزرگی بود و یک جنبه بین‌المللی پیدا کرد که دولت چین از ایران با اعزام سفیر خود به بندر عباس، تشکر و قدردانی کرد. بعد از آن، مسئولان چین از نیروی دریایی ارتش کشورمان درخواست کردند که از نیروی دریایی چین بازدیدی داشته باشد و به همین دلیل ناو گروه ارتش به چین رفت و در بندر "ژان ژیانگ" چین مورد استقبال گرم آنان قرار گرفت. ما یک هیئت 10نفره بودیم که به سمت بندر شانگهای، پرواز کردیم و توسط ناوگان شرق که در بندر شانگهای مستقر بود، با تشریفات نظامی مورد استقبال قرار گرفتیم.   در آنجا یک جلسه توجیهی گذاشتند و دیداری هم با فرمانده ناوگان داشتیم. مسائل دریایی و اهمیت نیروی دریایی و توانمندی‌های نیروی دریایی چین و ایران، زمینه‌های همکاری با یکدیگر در عرصه دریای آزاد و جاهای مهم دنیا، از نکات مطرح در این جلسه و دیدار بود.

سپس به سمت ناوگان شمال پرواز کردیم و در آنجا نیز مثل ناوگان شرق مورد استقبال قرار گرفتیم. آن‌ها وضعیت ناوگانشان را تشریح کردند و در یک جلسه توجیهی منطقه، تجهیزات، کارکنان و سطح آموزش خود و.... را توضیح دادند. در ناوگان شمال، از یک فرونده ناوشکن، یک فروند ناو لجستیکی و یک فروند زیردریایی بازدید کردیم. یک بازدید هم از هواپیمای بمب افکن ساخت چین داشتیم. در چین، پایگاه هوایی زیر نظرنیروی دریایی انجام وظیفه می‌کند.

نواختن سرود جمهوری اسلامی ایران در پایگاه پکن

در روز بعد به "پکن " رفتیم و در آنجا دو ملاقات رسمی انجام دادیم: یکی با فرمانده نیروی دریایی و یکی هم با وزیر دفاع وقتی وارد پایگاه نیروی دریایی در پکن شدیم، تشریفات را در سطح خیلی بالا برگزار کردند و وقتی ما در جایگاه قرار گرفتیم، سرود جمهوری اسلامی ایران را نواختند. معمولا سرود نواختن مخصوص مقامات رئیس‌جمهور به بالاست و در واقع تشریفات آن‌ها از حد معمول هم بالاتر بود.

سپس ما حدود یک ساعت مذاکره با فرمانده نیروی دریایی داشتیم که در مذاکرات، درباره مواردی بود که می‌شود همکاری داشت، درباره مسائل آموزش، تبادل تجربه، به ویژه تبادل تجربیات دوران دفاع مقدس، آموزش‌های انفرادی و برگزاری دوره‌ها، مباحث فنی، مباحث تبادل اطلاعات در زمینه دزدان دریایی، همکاری در زمینه مبارزه با دزدان دریایی، رزمایش‌ها مشترک، وضعیت شرکت در همایش فرماندهان نیروی دریایی کشورها در "اقیانوس هند"، وضعیت شرکت در همایش فرماندهان نیروی دریایی کشورها در غرب "اقیانوس آرام"، تبادل مقالات بین استادان و دانشجوها، به طور کامل بحث شد؛  بعد هم با وزیر دفاع مسائل مختلفی صحبت و قرار شد که موارد مطرح شده، جنبه اجرایی پیدا کنند.

از هر کجا که ما می‌خواستیم بازدید کنیم، فرماندهان چین به ما نه نمی‌گفتند

به طور کلی فرماندهان و مسئولان چین از سفر ما و بازدیدمان از نیروی دریایی‌شان تشکر کردند و مراسم تشریفاتی خاصی را انجام دادند.  این سفر دارای نکات بسیار ارزشمندی بود:

اول اینکه، این سفر در سطح بسیار عالی انجام شد. این را نه تنها من می‌گویم، بلکه سیاسیون و اعضای سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین هم بیان می‌کردند.

دوم اینکه، از هر کجا که ما می‌خواستیم بازدید کنیم، فرماندهان چین به ما نه نمی‌گفتند و احترام خاصی برای نیروی دریایی ایران قائل بودند.

بازدید از ناوشکن ها و زیردریایی ها در سفر

ما از داخل ناوشکن‌ها و زیردریایی‌ها بازدید کردیم و آن‌ها به همه سوالات ما پاسخ می‌گفتند: نظم، تعمیر و نگهداری و ساخت و سازهایی که داشتند خیلی مهم بود و طی صحبت‌هایی که کردیم، قرار شد با تشکیل کمیته‌ای مشترک، از تجربیات یکدیگر استفاده کنیم. آنها به دنبال این موضوع هستند که با جمهوری اسلامی ارتباط داشته باشند و در زمینه سفر ناوگروه‌ها و برنامه‌های آموزشی همکاری‌ها بیشتر شود.

ابراز رضایت فرمانده کل ارتش/اجرایی شدن تدابیر فرمانده معظم کل قوا

خدمت امیر، فرمانده کل ارتش هم که رسیدم، ایشان ابراز رضایت کردند و گفتند، سفر مهم و مفیدی بود که انجام شد و این در حقیقت اجرایی شدن تدابیر فرمانده کل قواست، مبنی براینکه نیروی دریایی، نیرویی است سیاسی، علمی، نظامی، بین‌المللی و نیروی دریایی می‌تواند در توسعه سیاسی کشور اثرگذار باشد.  چینی‌ها هم مسیر ما را رفته‌اند و مثل ما که ناوشکن جماران را ساختیم، ناو ساخته‌آند. موضوع مهم این است که آن‌ها به نیروی دریایی توجه خاص دارند و می‌گفتند که ما چون مرز دریایی داریم و تهدید و دشمن ما در دریاست، نسبت به توسعه در دریا توجه داریم که به فرمان رئیس جمهور یا همان رهبرشان است.

وقتی من نظر مقام معظم رهبری را درباره نیروی دریایی گفتم، مسئولان چین خیلی تعجب کردند که چقدر نظر رهبر ما درباره دریا، بلند است و چقدر عمق دارد، چقدر ایشان دریا را می‌شناسند و نسبت به منافع کشور در دریا اهمیت قائلند. خیلی برای آن‌ها جالب بود که رهبر ما این قدر نسبت به دریا توجه خاص دارند.

ما هم در مسیری قرار گرفته‌ایم که می‌توانیم ساخت و ساز شناور را انجام بدهیم. ما الان در نیروی دریایی همه تجهیزات را می‌توانیم بسازیم و این به واسطه رهنمودهایی است که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است. توانمندی و همت کارکنان نیروی دریایی در انجام تعمیرات و نوسازی و همچنین ساخت تجهیزاتی مثل ناوشکن "جماران"، "پیکان" و... همه و همه نشان توانمندی ماست. چینی‌ها هم می‌دانند که ما توانمند هستیم و می‌خواهند همکاری داشته باشیم.

***عملیات مشترک توسط نیروی دریایی ارتش زیاد اتفاق افتاده که همه آن‌ها نماد عزت ایران است، لطفاً در این زمینه بیشتر توضیح بفرمایید؟

عملیات‌های انجام شده، همه ناشی از تدابیر مقام معظم رهبری در عرض چند سال گذشته است. ناوگروه کشورهای دیگر هم که به جمهوری اسلامی آمده‌اند، ما با آن‌ها تمرین مشترک انجام داده‌ایم.

وقتی هم ما به کشورهای دیگر سفر کرده‌ایم، تمرین مشترک انجام داده‌ایم. این تمرین مشترک، یک روز است، اما خیلی مهم است، زیرا باید توانمند باشی تا بتوانی رزمایش مشترک انجام بدهی. "اگر توانمند نباشی، نمی‌توانی تمرین کنی".

همیشه دو نفر کشتی‌گیر هم وزن با یکدیگر کشتی می‌گیرند. توانمندی ما در حدی است که می‌توانیم با چین تمرین کنیم، وگرنه اگر ما کشتی‌گیر کوچک و کم وزن بودیم، نمی‌توانستیم با کسی که سنگین وزن است، کشتی بگیریم.

ما با روس‌ها در "دریای خزر" تمرین مشترک انجام دادیم و ما میزبان روس‌ها بودیم. ما با کشورهای عمان، هندوستان، پاکستان و... هم تمرین مشترک داشته‌ایم و این نشانه توانمندی ماست. توانمندی کارکنان هم مهم می‌باشد. رابطه بین‌المللی و تمرین، نیازمند توانمندی کارکنان نیز بوده و توانمندی در عرصه مخابرات،‌ ارتباطات،‌ اسکورت کاروان، تمرین عملی نظامی. نیروی دریایی باید توانمند باشد تا بتواند تمرین انجام دهد، هم توانمندی کارکنان و هم توانمندی تجهیزات، لازم است.

**کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مطرح کرده‌اند که قرار است یک ناوگان تأسیس کنند. آیا بدون حضور ایران می‌شود این ناوگان را تأسیس کرد؟

تشکیل ناوگان مطرح نیست، بلکه موضوع تأمین امنیت منطقه‌ای است. ما قبلاً‌ هم گفته‌ایم که منطقه "خلیج فارس"، "دریای عمان" و "تنگه هرمز"،‌ به خصوص شمال اقیانوس هند که از راهبردی‌ترین نقاط دنیاست، نیاز به بستر امن دارد. با حضور مستمر و همه‌جانبه در دریا می‌توان امنیت برقرار کرد که این حضور مستمر می‌تواند توسط یک کشور انجام شود و یک کشور خودش مسئولیت را بپذیرد و یا می‌شود با عملیات مشترک و همکاری کشورهای همسایه به وجود آید و این، همان مطلبی است که همیشه ما بیان کرده‌ایم.

وجود نیروهای فرامنطقه ای در منطقه ناامنی است/ کشورهای منطقه باید دست به دست هم بدهند و امنیت را برقرار کنند

نیازی نیست که کشورهای دیگر از آن طرف دنیا بیایند و بگویند که ما می‌خواهیم برای شما امنیت برقرار کنیم. بلکه این موضوع حق ماست و ما به کشورهای فرامنطقه‌ای می‌گوییم که بودن شما در اینجا، اشتباه است. بودن شما در اینجا ناامنی است. امنیت این طوری به وجود نمی‌آید. تا زمانی که شما هستید، امنیت نیست. خود کشورهای منطقه باید دست به دست هم بدهند و امنیت را برقرار کنند و منافع آن هم برای خودشان است.

کشورهای منطقه می‌توانند با همدیگر امنیت را برقرار کنند. این، موضوعی است که ما به دنبالش هستیم. ما الآن مثلاً در خلیج عدن امنیت را برقرار کرده‌ایم و حدود بیست کشور هستند که تقاضای کمک از ما دارند. یعنی در بحث برقراری امنیت در مهم‌ترین جای دنیا که شمال اقیانوس هند است، ما داریم همین کار را انجام می‌دهیم. شمال اقیانوس هند، جایی است بین "تنگه هرمز" و "باب المندب" که درصد بالایی از تجارت جهانی در آن جا انجام می‌شود و برای دنیا مهم است. برای ما هم مهم است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

نمایش اقتدار ارتش در رزمایش "محمد رسول‌الله" / شهادت یکی از نیروهای مستشاری ایران در عراق
پیام فرمانده معظم کل قوا به رزمندگان رزمایش ارتش ابلاغ شد
دو ناوشکن فرامنطقه‌ای پس از اخطار نیروی دریایی محدوده رزمایش را ترک کردند
آیا می‌توانیم ناوهواپیمابر بسازیم؟/ نظر فرماندهان نیروی دریایی سپاه و ارتش چیست؟
همه تجهیزات نیروی دریایی ساخت داخل است/ امنیت در منطقه تأمین شده است
دریادار سیاری: نیروهای بیگانه از خلیج فارس خارج شوند/ توانمندی ايران برای هيچ كسی تهديد نيست، بلكه برای دفاع از مرزها، منابع و منافع نظام است
همه وابستگان نظامی منتظر آمدن دماوند و فاتح هستند/ نداجا در زمینه کشتی سازی و استفاده از پهپاد و موشک بسیار پیشرفت کرده است
غفلت از سواحل موجب عقب ماندگی در ارتباط با کشورهای دنیا شده است
صلابت فرماندهی امام راحل در جنگ/ توسعه سواحل مکران/ پروژه‌های راداری باند X و S در سال جاری عملیاتی‌ می‌شوند
از دو راه وارد اقیانوس اطلس می‌شویم/موشک سطح به هوا دستاورد دیگری از نیروی دریایی ارتش
مأموریت نیروی دریایی حضور در آب‌های آزاد است/ سفر به اقیانوس اطلس دور از دسترس نیست
دست بلند نداجا در کرانه‌های دور دست/ناوشکن دماوند "ببر دریا"/ غرش ناوشکن ایرانی در دریای ایرانیان و آب‌های آزاد
انتقال پیام صلح و دوستی و مبارزه با ایران‌هراسی از اهداف نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است
حفظ حاکمیت ایران در خلیج فارس و تنگه هرمز/ عملیات به یادماندنی "مروارید" و اسکورت 10 هزار نفت‌کش در جنگ
تجدید میثاق فرماندهان و کارکنان نداجا با آرمان‌های امام راحل

پربازدیدترینها
طراحی وب>

صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید