واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سهشنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۲
آنچه که گلیم را بهعنوان یک هنر اصیل معرفی میکند، تنوع و زیبایی طرحها و رنگهای آن است. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقهی کردستان، در میان صدها گلیم بهندرت میتوان چند گلیم را پیدا کرد که شبیه یکدیگر باشند، چون بافت آنها بر اساس طراحی از پیش آماده نبوده بلکه بیشتر تابع ذهن خلاق، ذوق و فرهنگ خاص بافنده است. در واقع دستهای هنرمندان همواره زیباییهای طبیعت را بهصورت طرحها و نقشها بر گلیم منعکس ساختهاند و نیز بسته به بافنده آن و نوع ضربات دفتین و مقدار کشش پودها و تنظیم تارها باعث گوناگونی بافت از یکنوع طرح هستند. از دیگر ویژگیهای هنری گلیم نقوش عامیانه است که از ذوق، هنر، احساس و اعتقادات بافنده سرچشمه گرفته و این نقوش در رابطه با انسان و خطرات و اندیشه اوست. نقش و نگارها ضمن اینکه ظاهری عینی و طبیعتگرا دارند، مالامال از تمثیل و استعاره و رمز و رازهای جهان معنوی بوده و بازتابی از آرزوهای بلند انسان است، بهگونهای که میتوان آن را رسانهی ثبت اعتقادات و ایمانها و باورهای آنها و انتقال آن از نسل خود به نسل بعد دانست. تاریخچه گلیمبافی در سنندج قدیمیترین گلیم کشف شده در ایران، قطعه گلیمی است که آنرا متعلق به حدود 300 سال پیش از میلاد دانستهاند. گرچه از سبقهی تاریخی هنر گلیمبافی و زمان آغاز آن در کردستان اطلاع دقیقی در دست نداریم اما بدون تردید به همراه حصیر بافی، نمد مالی در ردیف نخستین صنایع و هنرهای فلات ایران قرار دارد و از زمانهای بسیار دور بهعنوان زیرانداز گرم و مناسب و قابل حمل جهت استفاده در نقاط سرد و کوهستانی مورد استفاده قرار گرفته است. گلیم همچنین در مقام دست بافتهای از تار و پود محکم و مقاوم برای نگهداری و حمل اشیا و آذوقه و تزئین منازل روستائیان مورد نظر بوده و کاربرد همیشگی داشته و دارد. شهر سنه که اکنون به سنندج شهرت دارد و مرکز استان کردستان است نام خود را به دستهای از گلیمهای ظریف بافت قرون 18 و19 و اوایل قرن 20 داده است. در ایران چندین نوع بافت گلیم داریم که مشهورترین و پراستفادهترین آن نوع چاکدار است، بافت چاکدار موجب ایجاد ظریفترین بافت گلیم میشود. نوعیگلیم که در سنندج بافته می شود، دارای ویژگی منحصر بفرد این شهر است که از نوع بافت چاکدار است که بافتی منحنی دارد و نسبت به سایر مناطق در ارجحیت است چون در اکثر مناطق هندسی بافته میشود. نقشها اغلب شامل گل و بته و مو رونده و زنبور عسل است و در ترنج میانی دارای یک نقش جدولی و یا مشبک است که در داخل هر یک از آنها دسته گلهای کوچکی معروف به طرح هراتی قرار دارد. طرحهای گل و بوتهای زیبا از قلابدوزیها وزریهای دورهی صفوی الهام گرفته و اغلب در کارگاهها بخاطر تقاضاهای عالی پسند اهالی شهرها تولید شده است. اگر ایران به خاطر گلیمهای سجادهای معروف نیست، در این مورد سنندج مستثنی است. گلیمهای سجادهای که در سنندج بافته میشود، محراب پیاری شکل آنها ممتاز است. گلیم سنندج ارزش جهانی و واقعی آن توسط کلکسیونرها در مزایدههای دهههای 1950 و 1960 شناخته شده است و بالاخره در سالهای 1980 گلیم سنه به اعتبار شایسته خود در دنیای غرب دست یافت. در گلیم سنندج نقوش متفاوتی وجود دارد که هر کدام در کل نام ویژهای دارد و اجزا آن نیز هر کدام دارای نامی هستند. نقوش سنتی که در کردستان رایج بوده و هست عبارتند از ماهی در هم، گل چینی، گل میرزا علی، گل وکیلی، گل جرسه، گل فرنگ، گل وگلدان، گل چایی، دست و دلبر، نقشه موسایی، نقشه قفقاز، گل وطوطی، بازو بند، محر مات، قاب قرآن .... و در سالهای اخیر نقشههای دیگری چون توت فرنگی، گل جرسه پیوندی در ردیف نقشههای سنتی قرار گرفته است. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]