تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دانش پيشواى عمل و عمل پيرو آن است. به خوشبختان دانش الهام مى‏شود و بدبختان از آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816368087




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ويژگي هاي شاميان


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: ویژگی های شامیان مـردم شـام چـنـدان فـریـفـتـه او بـودنـد كـه در جـنـگ صـفـیـن بـا جـان و دل از او دفـاع مى كردند. با آنكه مى دانستند پیامبر فرموده :"عمار را گروه ستمگر مى كـشـنـد" او را كـشـتند و فریب تزویر عمر و عاص را خوردند یكی از علل صلح امام حسن علیه السلام شرایط داخلی امت اسلامی بود. بـراى بـررسـى ایـن علل لازم است چهره اى از شامیان آن زمان را كه یكی از عوامل صلح بودند را بدانیم:  شامیان
امام حسن مجتبی (ع)
شام در سال 14 ه .ق فتح شد و چنانكه گفتیم یزید بن ابى سفیان حاكم آنجا شد و پس از او مـعـاویـه . مردم آن نه پیامبر دیده بودند و نه اصحاب با كرامت آن حضرت را. آنچه از اسـلام مـى دانستند همان بود كه از بنى امیه و همقطاران آنان آموخته بودند و اصحابى را كـه مـى شـنـاخـتـنـد مـنـافـقـان كـفـر پیشه اى امثال معاویه و مروان بن حكم و عمر و عاص و اشرارى از این دست بودند... .مسعودى مورخ امین ، شمه اى از ویژگیهاى مردم شام را چنین برمى شمرد:هنگام بازگشت از صفین ، مردى از كوفه با مردى از شام بر سر ناقه اى (شتر ماده اى ) نـزاع كـردنـد، مرد شامى پنجاه تن شاهد آورد كه این ناقه از آن این مرد است . معاویه به سـود او حـكـم كـرد و شـتـر را بـه او سـپـرد. مـرد كـوفـى گـفـت : ایـن جمل (شتر نر) است نه ناقه ! معاویه گفت : حكمى است كه شده و بازگشت ندارد. سپس در نهان مرد كوفى را خواست و پول شتر را به همراه جوایزى به او داد و گفت : براى على پـیـغـام ببر كه من با تعداد صد هزار نفر به جنگ او آمده ام كه فرقى میان شتر نر و ماده نمى نهند!مـردم شـام چـنـدان فـریـفـتـه او بـودنـد كـه در جـنـگ صـفـیـن بـا جـان و دل از او دفـاع مى كردند. با آنكه مى دانستند پیامبر فرموده :"عمار را گروه ستمگر مى كـشـنـد" او را كـشـتند و فریب تزویر عمر و عاص را خوردند كه ما عمار را نكشتیم بلكه عـلى كـشـت كـه او را به جنگ ما آورد! على علیه السلام را دشنام مى دادند و كودكان خود را بـر این كار تربیت مى كردند بى آنكه لحظه اى به خود آیند و از خود بپرسند كه على كیست و چرا باید ناسزا گفته شود؟... .پیامبر گرامى صلّى اللّه علیه و آله فرمود: "مردم دو دسته اند: عالم و شاگرد، و بقیه سفلگانى بى مایه اند كه خداوند نظرى به آنان ندارد." مـسعودى سخن را در این زمینه ادامه مى دهد تا آنكه در انتقاد از مردم عوام گوید: اخلاق مردم عـامـى آن اسـت كـه بـى دلیـل كسى را بزرگ مى شمردند و شخص بى سوادى را دانشمند قـلمـداد مـى كـنـنـد، از هـر نـالایـقـى كـه بـه قـدرت رسـد پـیـروى مـى كـنـنـد، حـق را از بـاطـل تـمیز نمى دهند، از همین رو دیده مى شود در مجالس علم جز خواص ‍ شركت نمى كنند و از عـوام خـبـرى نیست . اما اگر فالگیر و مارگیر و میمون باز و رقاص و حاجى فیروز و افـسـانـه باف و دروغپردازى را ببینند گرد او جمع مى شوند یا هر گاه در جایى نزاعى در گـرفـتـه بـاشـد و كـسـى را كـتـك مـى زنـنـد و یا به دار مى آویزند در آنجا گرد مى آیند.(1)مـعـروف و منكر سرشان نمى شود، نیك و بد را تشخیص نمى دهند و مؤمن را از كافر باز نـمى شناسند، اینجاست كه پیامبر گرامى صلّى اللّه علیه و آله فرمود: "مردم دو دسته اند: عالم و شاگرد، و بقیه سفلگانى بى مایه اند كه خداوند نظرى به آنان ندارد." و عـلى عـلیه السلام فرمود:"خار و خاشاك اند كه با هر بادى به سویى مى روند، از نور علم بهره نمى گیرند و به تكیه گاه محكمى پشت نمى دهند".
یاران مردم
بـبـیـن پـیـامـبـر اسـلام بـیـسـت و دو (یـا بـیـسـت و سـه ) سال دعوت كرد، وحى نازل شد، اصحاب آن را لفظ به لفظ مى نوشتند، و در آن سالها مـعـاویـه آنـجـا بـود كـه خـدا مـى دانـد (در مـكه میان مشركان به سر مى برد) سپس ‍ در دو سال آخر عمر شریف پیامبر به ظاهر اسلام آورد و نامه اى چند براى آن حضرت نوشت ، آن وقـت او را كـاتـب وحـى مـى دانـنـد، جـایـگـاهى ویژه براى او قائلند و این مقام شریف را از دیگران نفى مى كنند و نامى از دیگران نمى برند!....(2) ایـن بـود شـمـه اى از اخـلاق و سـرگـذشـت مـردم شـام . حسین استادولیبخش عترت و سیره تبیانپی نوشت ها:1-اجـتـمـاع مردم و هلهله و كف زدن آنان در هنگام دار زدن شهید راه حق آیة اللّه شیخ فضل اللّه نورى فراموش شدنى نیست .2- مروج الذهب 3/41ـ45 به اختصار و گزیده .منبع: حسن بن علی علیهماالسلام بیدارترین سردار 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 283]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن