تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس درصدد عيب جويى برادر مؤمنش برآيد، تا با آن روزى او را سرزنش كند، مشمول اين ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802908492




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شمارش معکوس پایان مهلت صید و بازار پر رونق ماهی در انزلی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: شمارش معکوس پایان مهلت صید و بازار پر رونق ماهی در انزلی انزلی - ایرنا - آغاز شمارش معکوس مهلت صید ماهیان استخوانی تا نیمه فروردین ماه، ورود گردشگرانی از نقاط مختلف کشور و علاقه آنان به خرید ماهی تازه ، جنب و جوش خاصی به بازار ماهی فروشان انزلی داده است.


به گزارش ایرنا، قدمت این بازار به بیش از یک قرن پیش باز می گردد و بازار ماهی انزلی و سماکان این شهرستان از گذشته های دور در خرید و فروش ماهی و حتی تصمیمات مربوط به صنف صیادی از جایگاه ویژه ای برخوردار بودند.
این روزها قدم که به این بازار پرقدمت ماهی شمال کشور در زیر پل انزلی می گذاری، از هر سو آوای فروشندگان ماهی را می شنوی که قبل از دوره کساد شش ماهه (تعطیلی صید از نیمه فروردین تا نیمه مهرماه ) تمام تلاش خود را برای جلب مشتری به کار می گیرند.
یکی ماهی سفید در دست می گوید: بیا بیا آقا طلای سفید خزره و آن دیگری با صدای بلند مردم را به خرید معدود ماهیان آزاد صید شده دعوت می کند.
عده ای نیز دور سماک که مشغول حراج ماهی یا به اصطلاح محلی چوب زدن است، جمع شده اند و آنها که بیشترین قیمت را پیشنهاد می کنند، برنده اند.
در یک سو ماهی های تازه صید شده هنوز روی سنگ فرش جلوی مغازه مشغول بالا و پریدن هستند و در طرف دیگر مرد ماهی فروش، ماهی را روی تخته ای چوبی با سرعت برای مشتری تکه می کند.
ماهی سفید و کفال عمده ماهیان موجود در بازار است اما کپور، اردک ماهی، سوف، سیم، کولی و کیلکا نیز به فروش می رسد.
ماهی دودی ، شور و اشپل ماهی نیز خریداران خود را دارد که اغلب افراد بومی و خریداران تفننی از شهرهای دیگر هستند.
در سال های اخیر ماهیان پرورشی نظیر کپور و قزل آلا نیز در این بازار در معرض فروش گذاشته می شود .
قیمت ماهی بستگی به عرضه و تقاضا دارد و بسته به فراوانی و درخواست و حتی زمان عرضه، متفاوت است و توسط خود صنف تعیین می شود .
بازار ماهی سنتی انزلی در کنار شنبه بازار روگا با حدود 40 خرده فروش و عمده فروش و 200 طبق دار گرچه با استانداردهای لازم همخوانی ندارد اما از مراکز مهم فروش ماهی و جلب علاقمندان به مصرف آبزیان است. بیشتر ماهی صید شده در انزلی در همین بازار به فروش می رسد و مازاد آن به مرکز استان و سایر استان ها ارسال می شود .
مدیرکل شیلات گیلان مقدار صید صورت گرفته از ابتدای موعد صید (مهرماه سال گذشته) تاکنون را یک هزار و 804 تن با حدود 9 درصد کاهش نسبت به پارسال عنوان کرد .
اسحاق شعبانی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: یک هزار و 150 تن با سهم 64 درصدی از کل صید مربوط به ماهی سفید، 582 تن با 32 درصد سهم از کل صید مربوط به کفال و بقیه سایر گونه هاست.
وی ارزش اقتصادی این مقدار ماهی صید شده را بالغ بر 370 میلیارد ریال برآورد کرد .
مدیرکل شیلات گیلان در خصوص مهلت صید افزود: بر اساس مصوبه، پایان صید 15 فروردین ماه تعیین شده ولی بسته به شرایط ممکن است در این خصوص تجدید نظر شود .
شعبانی با اذعان به نامناسب بودن بازار ماهی فروشان فعلی شهر انزلی ، در خصوص علت تاخیر در ساخت بازار ماهی الگویی اظهار کرد : شیلات زمینی را در اختیار اتحادیه ماهی فروشان برای احداث بازار الگویی قرار داد و کلنگ ساخت آن نیز دهه فجر سال 1390 به زمین زده شد ولی هنوز به بهانه هایی، کار را شروع نکرده اند و استانداری گیلان هم اخطار داده که در صورت عدم اجرای کار، زمین از آنها بازپس گرفته خواهد شد .
وی همچنین در مورد فروش ماهیان خاویاری تصریح کرد: صید و توزیع ماهی ازون برون از طریق شیلات است و اگر ماهی تحت عنوان ازون برون در بازار به فروش می رسد، یا این گونه نیست و یا غیرقانونی است .
وی تصریح کرد : تجارت خاویار نیز بدلیل کاهش ذخایر ممنوع شده و صید تنها به منظور بازسازی ذخایر صورت می گیرد و ماهیان خاویاری مولد پس از صید، تحویل مرکز شهید بهشتی سنگر رشت می شوند تا خاویارها تبدیل به لارو و بچه ماهی و رهاسازی شوند.
مردم انزلی امیدوارند پس از سالها انتظار سرانجام شاهد یک بازار ماهی استاندارد ، پاکیزه و زیبا در این شهر گردشگری باشند.
شهرستان ساحلی انزلی در 40 کیلومتری شمال غرب مرکز استان گیلان، از جمله مناطقی است که همه ساله در ایام نوروز، پذیرای خیل عظیمی از گردشگران از اقصی نقاط کشور است و یکی از جاذبه های پرشمار این شهرستان، بازار ماهی انزلی است.ک/4
6030 / 2007



03/01/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن