تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وجود یک عالم برای ابلیس سخت تر از هزار عابد است زیرا عابد در فکر خود است و عالم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804237103




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بهار فاطمی، باید و نبایدها - حجت الاسلام محسن غرویان*


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: بهار فاطمی، باید و نبایدها - حجت الاسلام محسن غرویان* سال 1394 با ایام فاطمیه مقارن شده است، شیعیان به خاطر علاقه ای که به دختر گرامی پیامبر اسلام (ص) دارند هم می خواهند در واقع عزادار باشند و دلهای آنها با غم و اندوه خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) همدل و همراه باشد و هم از طرفی مراسم دید و بازدید عید نوروز است که همراه با شادی و نشاط معمولا برگزار می شود، بنابراین تشخیص تکلیف در این ایام کار مشکلی است و در این زمینه رعایت چند اصل مهم ضروری می نماید.


در این ایام باید ببینیم چه کارهایی رضایت حضرت فاطمه زهرا (س) را تامین می کند و آن را انجام دهیم و از کارهایی که ممکن است باعث عدم رضایت آن حضرت شود، نیز اجتناب نماییم. قطعا ما هر کار خیری را که در این ایام انجام دهیم مورد رضایت آن حضرت است. سرزدن به اقوام، خویشاوندان، پدر و مادر، بیماران در بیمارستان، خانواده معظم شهدا، ایثارگران و معلولین دفاع مقدس و گره گشایی از مشکلات کسانی که گرفتاری دارند، از مصادیق کارهای خیری است که ما می توانیم در ایام نوروز انجام دهیم و مورد رضایت حضرت فاطمه زهرا (س) نیز باشد.
نکته دیگر در این تقارن مهم و بهار فاطمی رعایت اعتدال و پرهیز از افراط است، اعتدال در اینجا مصداق دارد. به عنوان مثال، مراسم ما نه مثل همیشه مراسم خیلی شاد، همراه با رفتارهای مناسب مجالس عروسی و جشن باشد برای اینکه ایام فاطمیه است و باید حرمت آن بزرگوار را حفظ کنیم و نه مانند مجالس صد درصد عزا و ماتم باشد، بنابراین رعایت اعتدال در این تقارن بسیار لازم است و باید بینابین رفتار کنیم.
موضوع سوم در این تقارن، تدبیر و عقلانیت است، تدبیر و عقلانیت هر شخص، باید رفتار او را مشخص کند، مثلا دست زدن به برخی کارهای عوامانه خلاف عقلانیت است و از اجرای مراسمی که باعث آسیب دیدگی شود باید پرهیز کنیم. این نو رفتارها قطعا موجب نارضایتی و غضب حضرت زهرا (س) خواهد شد. مراسم چهارشنبه سوری که قبل از تحویل سال می باشد، از نمونه های این اقدامات عوامانه است.
نکته دیگر این است که اسلام با شادی، نشاط و سرزندگی مردم مخالفتی ندارد، اگر شادی و نشاط معقول و در حد اعتدل باشد مشکلی ندارد.
مردم در بهار فاطمی باید همسو با طبیعت درون خود تحول ایجاد کنند، از زنده شدن طبیعت درس بگیریم، خانه تکانی و نظافت چیز مثبتی است و مورد توجه حضرت زهرای اطهر است، ولی باید پیام تحول طبیعت و بهار در ایام حزن و اندوه اهل بیت (ع) را درک کنیم، از طرف دیگر، باید رفتار انسان ها به گونه ای باشد که با ایام فاطمیه در هر حال تناسب داشته باشد، اینها قابل جمع است .
در بهار فاطمی باید محتوای جلسات خود را با عطر ایام فاطمیه همراه کنیم، در محافل و مجالسی که داریم چند بیت شعر در شخصیت حضرت فاطمه زهرا (ع) بخوانیم، اشعار حافظ و مولوی دارای معنای عمیقی هستند و مجلس ما معطر به اشعار نبوغ فاطمی شود و این اقدامات مجالس ما را در یک فضای دل انگیزی می برد.
در بهار فاطمی همچنین باید حسن فاعلی و فعلی ما با هم همراه باشد، منظور از حسن فاعلی همان انگیزه انسان است و حسن فعلی نیز رفتار ما است، اگر رفتار و نیت ما الهی و متناسب باشد، قطعا رضایت حضرت فاطمه زهرا (س) تامین خواهد شد.
ما دین، بعثت انبیاء و اولیای الهی را مقدمه اخلاق و اخلاق مداری می دانیم. پیامبر فرمودند: "إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ"، "من برای به کمال رساندن مکارم اخلاق مبعوث شده ام"، انقلاب و نظام ما آمد که اخلاق را در جامعه حاکم کند ریاست، حکومت باید ابزار و وسیله ای برای اخلاق باشد.
اخلاق هدف غایی خلقت و کمال نهایی انسان است و موفقیت یک انسان در این است که بتواند به مکارم اخلاقی دست پیدا کند. در بهار فاطمی باید مسائل اخلاقی، عاطفی، تکریم انسان ها، خصوصا تکریم اطفال، کودکان و نوجوانان را داشته باشیم و سنت پسندیده عیدی دادن اگر همراه با اخلاقی اسلامی باشد بسیار حائز اهمیت است.
* از اساتید حوزه علمیه قم
7401/ 6133/



03/01/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن