تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به راستى كه دانش، مايه حيات دل‏ها، روشن كننده ديدگان كور و نيروبخش بدن‏هاى ناتوان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803288960




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهی به دیدنی های چهارگوشه ایران


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: نگاهی به دیدنی های چهارگوشه ایران تهران- ایرنا- بهار فرصتی مناسب است که با کوله یی بر پشت و نقشه یی در دست، به تماشای چهارگوشه ایران برویم و روح و جانی تازه از وطن برگیریم. این گزارش نگاهی گذرا دارد به دیدنی های ایران.


ایران کشوری زیبا و پهناور با تاریخ و تمدن طولانی و جاذبه های فراوان طبیعی، فرهنگی و مردم شناختی است و همین ویژگی ها آن را همچون نگینی در جهان برجسته می سازد.
زیبایی ها و ویژگی های منحصر به فرد این سرزمین کهن و تاریخی از پهنه آبی خزر و جنگل های سرسبز و زیبای شمال تا خلیج نیلگون همیشه فارس و دشت های زیبا و پرگل جنوب، از مخمل های گسترده زعفران و آبشارهای خروشان در شرق تا لاله های واژگون کوه های سر به فلک کشیده زاگرس و سنگ نبشته ها و کتیبه های باستانی در غرب گسترده شده است.
چشم اندازهای برجسته طبیعی، تاریخی، فرهنگی و مردم شناختی این سرزمین کهن و پهناور به عنوان جاذبه های گردشگری موجب شده است ایران در ردیف 10 کشور نخست جهان از نظر توانمندی جهانگردی شناخته شود و بدین گونه گردشگران همواره مشتاق سفر به ایران و دیدن این جاذبه ها از نزدیک باشند.

*** شمال؛ بهشت سبز ایران
شمال ایران به سبب داشتن 2 زیست بوم منحصر به فرد دریا و جنگل همواره میزبان گردشگرانی از ایران و جهان بوده است. دریای خزر و سواحل زیبای آن یکی از جاذبه های طبیعی و پدیده های زیبا و دل انگیز این منطقه از کشور را پدید آورده و این پهنه آبی به عنوان بزرگ ترین دریاچه بسته جهان با جذابیت های ویژه در چهار فصل سال پذیرای گردشگران است و نسیمی باطراوت و ملایم را ارزانی روح آنان می کند.
جنگل های انبوه شمال نیز از دیرباز همچون چتری سبز و گسترده، چشم اندازی وصف ناشدنی در دیدگان مسافران پدید آورده اند.
بناها و آثار ارزشمند تاریخی در این خطه از ایران بسیار است. در سراسر استان های گیلان، گلستان و مازندران، پل ها، قلعه های تاریخی، کاخ ها و باغ های سرسبز دیده می شوند که زیبایی شگفت انگیزی را به این منطقه هدیه کرده اند.
«دیوار بزرگ گرگان» یا دیوار سرخ که از کنار دریای خزر در ناحیه «گمیشان» آغاز شده و تا کوه های «گلیداغ» در شمال شرق «کلاله» ادامه یافته است، بزرگ ترین دیوار دفاعی جهان پس از دیوار چین به شمار می رود. «گنبد قابوس» نیز بلندترین برج تمام آجری جهان و شاهکاری از معماری اصیل ایرانی در استان زیبا و سرسبز گلستان است.
«قلعه رودخان» یا قلعه هزارپله در 20کیلومتری شهر «فومن» در استان گیلان جاذبه دیدنی دیگری است که گردشگران را به سوی خود می خواند.
موزه میراث روستایی گیلان به عنوان زیرمجموعه ی موزه های فضای باز، جلوه تمدن و فرهنگ روستایی را در محیط طبیعی بازنمایی کرده و جاذبه ی زیبای گردشگری در این استان است.
باغ های «عباس آباد» در مازندران، آثار تاریخی و بارگاه های امامزادگان به همراه مناظر و چشم اندازهای طبیعی، فرهنگی و تاریخی چهره یی دیگر به این استان بخشیده است.
جدا از همه این زیبایی ها، بازارهای روز و هفتگی از جاذبه های دیگر شمال کشور است که با محصولات طبیعی و محلی و صنایع دستی، در کنار نمایه های فرهنگی مردمان این سرزمین همچون زبان، آداب و رسوم، جلوه یی لطیف از فرهنگ و ویژگی های مردم شناختی این منطقه را به نمایش می گذارد.

***جنوب؛ فیروزه ایران زمین
شمال سرسبز را با همه ی زیبایی ها پشت سر گذاشته و به سوی جنوب کشور سفر را پی می گیریم، منطقه یی سرشار از گرمی و شور و مهربانی با چشم اندازها و جاذبه های منحصر به فرد از کوهستان ها و کویرها تا تالاب ها و دشت ها.
خلیج نیلگون فارس با سواحل و بندرگاه های پرجنب و جوش و نخلستان های سرسبز، خانه مردمانی خونگرم است که همیشه رویی گشاده و لبخندی شیرین به پیشواز مهمان برده اند.
بوشهر همچون دیگر مناطق کشور، ویژگی های فرهنگی و مردم شناختی خود را دارد که به نوبه خود برای مسافران جذاب بوده؛ آیین ها و رسم های اصیل و ماندگار با هنرها و صنایع دستی مردمان هنرمند این دیار از دیرباز جاذبه یی برای مسافران و جهانگردان بوده است.
مناطق عملیاتی شوش، شلمچه، خرمشهر و ... به عنوان یادگارهای دوران حماسه و دفاع غیورمردان و شیرزنان ایرانی در هشت سال دفاع مقدس تاج معنوی استان خوزستان و یادمان قهرمانی این دیار است.
«تخت جمشید» با زیرمجموعه های بی همتا، یادگاری باستانی از شکوه امپراطوری هخامنشیان و نمادی غرورانگیز از تمدن کهن و میراث ماندگار ایرانی در استان فارس است.
دیدنی های این منطقه مانند ارگ کریم خان و مسجد و بازار وکیل از دوران زندیان بسیار است اما شیراز را شهر گل و بلبل و شعر و ادب می دانند. آرامگاه سعدی و حافظ به عنوان بزرگان و طلایه داران شعر و ادب پارسی، باغ ارم و آرامگاه شاهچراغ از آثار و جاذبه های دیدنی این شهر است که خستگی را از تن هر بیننده دور کرده و آرامشی خاطره انگیز به او هدیه می کنند.
فرهنگ و هنر اصیل و ارزشمند در قالب آداب و رسم ها، هنرها و صنایع دستی این منطقه، برجسته است.
بادگیرهای یزد و جلوه های زیبای کویری، سازه های آبی «شوشتر» از دوران هخامنشیان، معابد بر جای مانده از تمدن عیلامی همچون «چغازنبیل» با دشت های پهناور و سرسبز «شیمبار» و «سوسن» تا جزایر زیبای کیش و قشم و شهر «سیراف»، پرده یی زیبا از نقاشی خداوند در این منطقه از ایران است که سفری رویایی و خاطره انگیز را برای ایران دوستان رقم می زند.

** آیینه هنر ایرانی
سازه های چشم نواز اصفهان همچون سی و سه پل، چهلستون، چهارباغ، میدان نقش جهان، مسجد امام و عمارت عالی قاپو، باغ گل ها و... در کنار صنایع و هنرهای دستی همچون قلم زنی، میناکاری، منبت کاری، مسگری، سفالگری و... جاذبه های دیدنی این استان است که نه فقط مقصد مسافران و گردشگران داخلی، بلکه از دیرباز هدف جهانگردان بوده است.
زیبایی های طبیعی همچون کوهستان ها و دشت های پرگل، چشمه ها و آبشار های فراوان، غارهای منحصر به فرد به همراه دیوارکندها و سنگ نوشته ها، قلعه ها و بناهای تاریخی با نمایه های مردم شناختی ویژه در استان های کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری، جاذبه های این مناطق را برای مسافران صدچندان ساخته است.
بارگاه نورانی حضرت معصومه (س) در قم از چشم انداز های گردشگری مذهبی کشور و چشمه یی روشن در دل کویر است که بر زیبایی های معنوی این منطقه را می افزاید.

*** شرق؛ میراث تمدن ماندگار
شرق ایران چشم اندازهای بی مانند دارد. گنبد طلایی شاه خراسان که از دیرباز کعبه دل و جان مسافران از جای جای ایران و جهان بوده، گوشه یی از بهشت است.
آرامگاه فردوسی، خالق شاهکار بزرگ شعر فارسی در توس و عمارت نادری یا کاخ خورشید از دوره افشاریه، از دیدنی های استان خراسان است. آرامگاه عطار و خیام در نیشابور و بایزید در بسطام نیز هر ساله حلقه یی برای دوستداران فرهنگ و ادب فارسی در این نقطه از ایران پدید می آورد.
تمدن شهر سوخته در زابل، جاذبه های گردشگری و تجاری بندر چابهار و دریاچه زیبای هامون به همراه صنایع دستی همچون سوزن دوزی، پارچه بافی، گزبافی و... از جاذبه هایی دیدنی در استان سیستان و بلوچستان است.
ارگ زیبا و تاریخی بم، باغ شاهزاده ماهان، آرامگاه شاه نعمت الله ولی، حمام گنجعلی خان و باغ های پربار مرکبات و پسته از جاذبه ها و چشم اندازهای استان کرمان است.

*** غرب؛ سرزمین آب و سنگ
با سفر به غرب ایران، چشم اندازهای طبیعی به همراه بناها و آثار باستانی بی شمار و نمایه های ویژه فرهنگی، هنری و زیبایی شناختی پیوسته روح و جان آدمی را نوازش می کند.
کتیبه جهانی بیستون، طاق بستان، تکیه معاون الملک و بیگلربیگی، طاق گرا، دکان داوود و حجاری زیبای «آنوبانی نی» در سرپل ذهاب، معبد آناهیتا در کنگاور، زیج منیژه و چهارقاپی در قصرشیرین به عنوان یادگارهایی از تمدن کهن و باستانی ایرانی به همراه جاذبه های طبیعی همچون جنگل های انبوه بلوط، سراب نیلوفر کرمانشاه، منطقه گردشگری ریجاب، گلین، سراب صحنه، غار قوری قلعه در پاوه و... با صنایع دستی گلیم بافی، جاجیم بافی، قالی بافی و تنبورسازی از چشم اندازهای گردشگری استان کرمانشاه به شمار می رود.
طبیعت زیبای اورامانات، پارک آبیدر، دریاچه زریوار مریوان و باغ ها و چشمه های فراوان به همراه صنایع دستی، آثار تاریخی و مساجد زیبا از دیدنی های استان کردستان است.
مجموعه باستانی هگمتانه، گنجنامه، مقبره بوعلی سینا و باباطاهر به همراه غار زیبای علیصدر از دیدنی های استان همدان است که نمی توان در سفر به غرب از آنها چشم پوشید.
طبیعت زیبای منطقه آذربایجان بسیار زیبا و بی همتا است و می توان در بهار تمامی رنگ ها را در این پهنه زیبا از کشور دید. دریاچه ارومیه، آبشار سلماش سردشت، غار سهولان مهاباد، معبد جهانی تخت سلیمان تکاب و آرامگاه شمس تبریزی در خوی جاذبه هایی است که گردشگران را از سراسر ایران به میهمانی خود دعوت می کند.
عمارت ایل گلی، بازار بزرگ تبریز، کلیسای سنت استپانوس در جلفا، گنبد سرخ و رصدخانه مراغه، مقبره الشعرای تبریز، آرامگاه استاد شهریار، روستای صخره یی کندوان، قلعه بابک خرمدین و چشم اندازهای طبیعی جنگل ارسباران و رود ارس بهشتی زیبا در شمال غرب ایران است که هر انسانی را شیفته خود می کند.

***سخن آخر
ایران سرزمینی چهار فصل است که در گوشه و کنار خود مجموعه یی باارزش از جنگل و دریا، کوهستان، دشت و کویر را دارد و میراث دار تمدن کهن ایرانی و آثار باستانی و تاریخی است. همین مولفه ها زیبایی وصف ناپذیری به این سرزمین پهناور بخشیده و آن را همچون بهشتی دیدنی در جهان مطرح ساخته است.
البته زیبایی های این سرزمین نه فقط در یک منطقه یا شهر بلکه در جای جای آن گسترده شده است.
در روزهای بهاری همزمان با جشن های جهانی نوروز زیبایی بیکرانِ این سرزمین جان و روح دوباره یی به انسان می دهد و گذر از هر نقطه از این سرزمین پهناور، پنجره یی رو به خیال و خاطره می گشاید؛ چرا که همه جای ایران، سرای زیبای من است.

*از:فاطمه دوله (گروه پژوهش و تحلیل خبری)
پژوهشم**552**1961**2054









03/01/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن