واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: مرزهای نامرئی را جدی بگیریم
داشتن حریم خصوصی یكی از حقوق اساسی بشر و مرتبط با حفظ مقام انسان و دیگر ارزشهایی است كه كرامت انسانی برای ما به ارمغان میآورد. بر پایه این حق، یك شخص یا گروه میتواند مسائل شخصی زندگی خود را خارج از محدوده دسترسی دیگران نگه دارد یا اطلاعات مربوط به خود را كنترل كند. این حق به ویژه در مورد اشخاص مشهور جامعه، جنبه مهمتری پیدا میكند. شكسته شدن حریم خصوصی افراد از هر قشر و ردهای، باعث ایجاد ناامنی روانی و اجتماعی آنها میشود و میتواند پیامدهای جبرانناپذیری به همراه داشته باشد. عنصر اساسی حریم خصوصی همانا اختیار و آزادی انسانها در تصمیم گیری در خصوص میزان وقوف و مداخله سایرین نسبت به زندگی شخصی ایشان است. هركس اصولا این حق را دارد كه خود در خصوص اینكه دیگران تا چه میزان در خصوص زندگی شخصی او بدانند و یا در آن وارد شوند تصمیم بگیرد و در صورت عدم تمایل، ایشان را منع كند. بنا بر مراتب فوق می توان گفت حریم خصوصی در مفهوم دوم عبارتست از حق اولیه افراد در مصون ماندن حوزه خصوصی ایشان از هرگونه مداخله و تعرض فاقد مجوز قانونی و همچنین منع دیگران از وقوف بر اطلاعات این حوزه .روتن برگ اگر چه فناوری را منبع بسیاری از نگرانیها درباره حریم خصوصی میداند، اعتقاد دارد تبیین ارتباط میان فناوری و نظارت بر حریم خصوصی شهروندان چندان آسان نیست. هنوز سیستم انتقال تصاویر از طریق تلفن همراه به صورت گسترده در کشورمان راهاندازی نشده و در صورت راهاندازی این سیستم که به زودی هم محقق میشود، میتوان آن را رقیبی موثر برای اینترنت و حتی بلوتوث به شمار آورد که کنترل آن ممکن است ناممکن باشد، زیرا مانند اینترنت قابل مسدود کردن نیست. انتشار تصاویر مستهجن، عکس و فیلم از مکان های زنانه و اتاقهای پرو در اینترنت از مواردی است که احساس ناامنی را حتی در اماکن عمومی نیز تسری داده است. افـشـای موضوعات هرزهنگارانه و داستانهای عاشقانه هم که در شبکههای ماهوارهای و اینترنتی فراگیر شده، چنان فراگیر است که حتی پای پلیس بینالملل را هم به میان آورده.هركس اصولا این حق را دارد كه خود در خصوص اینكه دیگران تا چه میزان در خصوص زندگی شخصی او بدانند و یا در آن وارد شوند تصمیم بگیرد و در صورت عدم تمایل، ایشان را منع كند. به گفته یكی از كارشناسان، وقتی اهداف با ابزارهای موجود در جامعه تامین نشود، افراد سراغ راههای نامشروع میروند. تحولات ساختاری یکی- دو دهه اخیر در ایران باعث شده که سبک خاصی از زندگی رواج یابد که با ابزارهای موجود قابل تامین نـیسـت. گرایش مفرط به لذتجویی و تاثیرپذیری از گروههای مرجع و ذینفوذ در این خصوص، در کنار تنوعطلبی، زیادهخواهی و تجملپرستی همگی باعث شدهاند که افراد برای مطرح کردن خود و رسیدن به این اهداف از هیچ اقدامی چشمپوشی نکنند. به همین دلیل، امروزه رشوه، فحشا، گرایش به مسائل جنسی، و پخش مدارک و اسناد مرتبط با آن که سود اقتصادی کلانی نیز به بار میآورد، تا حد زیادی گسترش یافته است. مقایسه اجتماعی همواره به محرومیت نسبی [احساس محرومیت] دامن میزند و این امر در سطح اجتماعی آسیب به بار میآورد. چنین است که هم عرضه و هم تقاضای اسناد و مدارک هرزهنگاریها به عنوان آسیب افزایش مییابد و در این میان، برخی برای مطرح کردن خود یا برای کسب سودهای اجتماعی و اقتصادی مدارکی از زندگی خصوصی خود یا دیگران را پخش و تکثیر میکنند.از سوی دیگر، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی طی سالهای اخیر، با پروندههای زیادی روبهرو بودند كه فردی پس از تصویربرداری از صحنههای خصوصی زندگی مردم یا روابط نامشروع آنها، اقدام به اخاذی میكرد. همچنین انتشار تصاویر خصوصی یك هنرپیشه، آن هم در ابعاد بسیار گسترده، نشان داد كه تا چه اندازه میتوان از این ناحیه به فرهنگ و عفت عمومی جامعه ضربه وارد کرد و در عین حال، ضرورت برنامهریزی برای آن را بیش از پیش نمایان ساخت.روزنامه نگاری زرد تلاش می کند به منظور جلب توجه مخاطب از تاکیتیک هایی مثل جنجال سازی خبری، تکیه بر احساسات زودگذر و تب دار و داستان پردازی های دراماتیک بهره می گیرد.ماجرای خرید و فروش سیدی فیلمهای خصوصی و خانوادگی از سال 1381 با شكایت زوج جوانی از فردی كه در ازای منتشر نكردن فیلم مراسم عروسیشان، خواهان مبلغ هنگفتی پول از آنها شده بود، توجه مسئولان انتظامی و امنیتی كشور را به خود جلب كرد. در پی این شكایت، تحقیقات گسترده ماموران نیروی انتظامی برای كشف حقایق این پرونده آغاز شد و پس از چند هفته، آنها توانستند با كمك مخابرات رد فرد باجگیر را پیدا کنند و او را در خانهاش حین تكثیر نسخههای فراوانی از مراسم عروسی این زوج جوان، به دام بیندازند.
به تدریج، تكثیر و توزیع زیرزمینی فیلمهای خصوصی هنرمندان، فوتبالیستها و به خصوص انتشار فیلم خصوصی بازیگر فرعی یكی از سریالهای تلویزیونی كه از جنجالیترین پروندههای تجاوز به حریم خصوصی افراد بود، این هشدار را به چهرههای سرشناس و مطرح جامعه داد كه بیشتر از دیگران در معرض چنین سوءاستفادههایی قرار دارند.در سویی دیگر رسانه های زرد به دنبال جلب توجه بیشتر توده مردم هستند و با اغراق و بزرگ نمایی و در عین حال به زبانی سطحی و ساده پیام های ارتباطی را طراحی و ارسال می کنند تا مخاطبان بیشتری داشته باشند.دکتر حمید ضیایی پرور، دیگر محقق ارتباطات نیز به مهر گفت: زردنویسان از بیان هر گونه جزئیات زندگی شخصیت های مختلف سیاسی، ورزشی و هنری ابایی ندارند و مرزهای اخلاقی، عرفی و حرفه ای روزنامه نگاری را پشت سر گذاشته و بیشتر به دنبال جلب مخاطب هستند.روزنامه نگاری زرد تلاش می کند به منظور جلب توجه مخاطب از تاکیتیک هایی مثل جنجال سازی خبری، تکیه بر احساسات زودگذر و تب دار و داستان پردازی های دراماتیک بهره می گیرد. " اینها را دکتر محمد سلطانی فر، مدیر گروه علوم ارتباطات دانشگاه علوم تحقیقات آزاد اسلامی می گوید و می افزاید: در زردنویسی غالباً سوژه ها دارای دو عنصر شگفتی و کشش بوده و برای انتشار اخبار مربوط به گناهکاری ها اصرار دارد و از آوردن مطالب علمی گریزان است.این محقق ارتباطات به خبرنگار مهر گفت: در واقع سبک خبرهای زرد، مهیج و شکاکانه است ضمن اینکه لحن آن پوپولیستی بوده و موضوعات جنجالی و ابتذال نامطبوع محتوایی، خصوصیت اصلی آن است.انسانها ذاتاً دوست دارند قلمرویی خاص که با مرزها و حدودی نامرئی جدا می شود، برای خود تعیین کنند تا بتوانند در آنجا خلوتی داشته باشند. در زندگی شلوغ و پر غوغای امروز بهتر است بیشتر به این مرزها دقت شود و سردرگمیهای خود را بهانهای برای نادیده گرفتن این مهم ندانیم .در جامعه ای که آموزه های دینی بر همه شئونات حاکم است، آیا این مسئله معنا و مفهومی ندارد؟ بخش خانواده ایرانی سایت تبیانفراوری و تنظیم: کهتریمهرنوش ابوذری - سپیده داناییتابناکسایت وکالت
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 478]