تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798733653




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

منطقه ویژه گردشگری گلیل شیروان آماده پذیرایی از مسافران نوروزی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: منطقه ویژه گردشگری گلیل شیروان آماده پذیرایی از مسافران نوروزی شیروان - ایرنا - منطقه گردشگری گلیل در فاصله 70 کیلومتری شمال شرق شیروان واقع در نوار مرزی کشورمان با جمهوری ترکمنستان، آماده پذیرایی از مسافران نوروزی است.


به گزارش ایرنا گلیل از دره ها و چشمه سارهای کوچکی به وجود آمده و بهترین منطقه در سطح خراسان شمالی با بارش برف های سنگین مرکز اصلی ییلاق دامداران کوچ رو عشایر شیروان است.
واژه گلیل به دو معنی تفسیر می شود اول اینکه گل+ایل(گلیل) بوده به علت اینکه عشایر و ایلات از زیبایی و سرسبزی آن برای کشت و تغذیه احشام بهره بوده و دوم آنکه نام خاصی است که گلیل بیگ سرداری از اکراد بوده که گویا در مکان فعلی دشت گلیل با ازبیگ ها به جنگ پرداخته و نام وی را بر این موضوع نهاده اند.
البته گلول یا کلول هم می گویند که کلول بیگ اردلانی هم معروف می باشد.
در گذشته نه چندان دور گلیل به صورت یک جنگل انبوه و منطقه تحت گلیل نیز چمن زاری از انواع گون ها بوده که دشت این منطقه دارای اماکن تاریخی و باستانی است.
از جمله این اماکن قلعه قدیمی خلیفه محل اسکان اعراب بوده که گوم عرب ها هم می گویند و بعدا به شهر بابا عرب عشق آباد کوچیده اند.
گلیل محل ییلاق عشایر ایلات بیچرانلو، میلانلو و شیخ امیر بوده است که هم اکنون شمار کمی از عشایر کرد به دامپروری و این شغل سنتی مشغول اند.
مناطق حفاظت شده محیط های مناسبی برای اجرای برنامه های آموزشی و پژوهشی های زیست محیطی به شمار می آیند که انجام فعالیت های گردشگری و بهره برداری مصرفی و اقتصادی متناسب با نواحی هر منطقه و براساس طرح جامع مدیریت مناطق مجاز است.
منطقه حفاظت شده گلیل دارای آب و هوایی عموما کوهستانی، با شیب های تند و دره های عمیق و صخره های مرتفع است که بخش وسیعی از منطقه را جنگل های ارس با زاد آوری طبیعی مطلوب تشکیل می دهد که از شرق به غرب بر تراکم آن ها افزوده می شود.
مقبره امام زاده زکریا(ع) در ارتفاعات کوه ذکریا و قدمت آن از دیگر نشانه های قدمت شهر یا قلعه و دشت گلیل امروزی است، علاوه بر آن وجود مزارات مختلف و ناشناس، اسامی خاص، آثار مکشوفه از آن دشت دلالت بر تاریخی بودن آن حدود دارد.
همچنین آرامگاه زکریا از نوادگان امام موسی کاظم(ع) در یکی از قلل مرتفع گلیل از دیگر مکان های دینی-زیارتی این منطقه گردشگری است که مراسم ویژه آن ثبت ملی شده است.
*گونه های گیاهی گلیل و کوه های مجاور
سرو کوهی، درخت کرکاو، درخت چوک، درخت رشک، زرشک، قسنی، گزموک، خاکشیر، آلبالوی وحشی، ترشک، کرنگ، قیاق، خیاردک، چرمیش یا گولک و ... تنوع زیستی جانوری و گیاهی زیاد، چشمه های متعدد و دره های عمیق و زیبا زمینه فعالیت های علمی پژوهشی و گردشگری را در منطقه فراهم کرده اند.
چشمه های این منطقه شامل گزگزوگ، کلاته، سرخدار، آب باغ، قرابل، چاه کوه تنبل و بروفندیل علم و زیندانلو از جمله آن هاست.
دریاچه سد گلیل شیروان از دیگر چشم اندازهای زیبای این منطقه است و آرامگاه زکریا از نوادگان امام هفتم( حضرت موسی کاظم) در یکی از قلل مرتفع گلیل از دیگر مکان های دیدنی زیارتی این منطقه گردشگری است.
با توجه به اینکه این منطقه حرف اول را می زند ولی اقدامات لازم و فراهم کردن زیرساخت های گردشگری در آن موجود نیست و گردشگران و مسافرانی که به آنجا می روند در برخی موارد زباله را در محیط سرسبز و شاداب می ریزند که چهره نازیبایی را به وجود می آورد.
فرماندار شیروان گفت: منطقه گردشگری گلیل این شهرستان در خراسان بزرگ شرایط ممتازی دارد و می تواند سالانه گردشگران بی شماری را جذب کند.
عباسعلی صفایی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: منطقه گلیل ظرفیت بالقوه ای برای تبدیل شدن به قطب گردشگری استان و کشور دارد که باید شرایط جذب سرمایه گذاری در آن فراهم شود.
وی با بیان اینکه باید از طرح های گردشگری و از فرصت های سرمایه گذاری در منطقه گلیل استفاده بهینه کرد، گفت: ارتفاع منطقه از سطح دریا و برف گیر بودن آن یکی از مزیت های گلیل برای تبدیل شدن به مکان ورزش های زمستانی است.
رییس اداره حفاظت محیط زیست شیروان گفت: در فصل بهار و تابستان به علت دارا بودن منطقه گردشگری هجوم بازدید کنندگان به منطقه بیشتر و در نتیجه کنترل آنان با مشکل اساسی مواجه می شود.
محمد خالقی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: در صورت حفاظت بیشتر این منطقه، با توجه به تعداد معدود مامور اجرایی محیط زیست در منطقه نیاز مبرم به تامین نیروی اجرایی حفاظت بیشتر احساس می شود زیرا که در صورت نیاز با توجه به کمبود نیرو اجرایی در منطقه، پرسنل اداری 90 کیلومتر راه اصلی را طی می کنند تا جهت همکاری به این منطقه برسند.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شیروان گفت: منطقه حفاظت شده و گردشگری گلیل شیروان در سال 89 به سایر مناطق گردشگری این شهرستان پیوست.
میر علی رجعتی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: همه ساله در فصول مختلف سال با توجه به آب و هوای منطقه و سردسیر بودن آن مسافران بسیاری از نقاط مختلف از منطقه بازدید می کنند که مناطق بکر گلیل موجب بازید مجدد آنان در سال های بعد هم می شود.
وی با بیان اینکه هم اکنون مطالعات اولیه گردشگری منطقه گلیل انجام شده است گفت:به علت کمبود امکانات اقدامی در راستای گردشگری و فراهم آوردن زیر ساخت های آن صورت نگرفته است.
رجعتی با بیان اینکه این منطقه گردشگری قابلیت بسیاری از جمله فراهم بودن ورزش های زمستانی و اسکی را دارد افزود: هم اکنون طرح گردشگری مشارکتی آن توسط مشاور در حال انجام است تا نقاط قوت و ضعف آن بررسی شود.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شیروان از برگزاری دومین همایش فرهیختگان شیروان در هشتم خرداد ماه سال 94 در این منطقه خبر داد و گفت: با فراهم کردن زیر ساخت های و سرمایه گذاری در آن، جذب مسافران و گردشگران بیشتر و این امر رونق اقتصادی را برای شهرستان به همراه دارد.
شهرستان شیروان با 157 هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهر پرجمعیت خراسان شمالی در 60 کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.ک/4
7186/ 6042



28/12/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 124]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن