تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در پاسخ به پرسش از معناى سنّت، بدعت، جماعت و تفرقه فرمودند: به خدا سوگند، سنّت، هم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803341007




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مسمومیتهای غذایی را در سفرهای نوروزی جدی بگیرید


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مسمومیتهای غذایی را در سفرهای نوروزی جدی بگیرید زنجان - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: مسافران نوروزی مسمومیتهای غذایی را جدی بگیرند.


دکتر محمد رضا صائینی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اینکه مصرف غذای مانده خطر مسمومیت را در افراد افزایش می دهد، افزود: زمانی که غذاهای پخته شده در دمای محیط خنک می شود، میکروبها شروع به رشد و تکثیر می کنند و در این میان هرچه ماندگاری این نوع مواد در محیط بیشتر می شود، خطر بروز مسمومیت نیز بالا می رود.
وی، عدم رعایت بهداشت فردی و مصرف آب آشامیدنی آلوده را از علل مهم بروز مسمومیتهای غذایی در افراد ذکر کرد.
صائینی با بیان اینکه مسمومیت در افراد با نشانه هایی همراه است، افزود: تهوع و استفراغ، اسهال و دل پیچه از جمله علایم اصلی بروز مسمومیت به شمار می رود و توجه به این موضوع مهم از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی یادآوری کرد: افراد از انجام اقدامات خودسرانه درمان دارویی در فرد دچار مسمومیت شده اجتناب کنند و در کوتاهترین زمان ممکن وی را به مراکز درمانی ارجاع دهند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: برای درمان به ویژه تامین آب و مایعات از دست رفته افرادی که دچار اسهال و استفراغ شده اند، باید از مایعات خوراکی او.آر.اس استفاده کنند.
وی ابراز کرد: مصرف مواد غذایی مطمئن و عاری از هر نوع آلودگی بروز بیماریهای مختلف را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.
صائینی خاطرنشان کرد: خود مراقبتی به ویژه شستشوی مرتب دستها با ماده شوینده از انتقال بیش از نیمی از بیماریها جلوگیری می کند.
به گزارش ایرنا، مصرف مواد غذایی فاسد یا آلوده، به مسمومیت منتهی می شود که بیشترین مسمومیتها بوسیله میکروب استافیلوکاس یا ای.کولی ایجاد می شود.
مسمومیت می تواند به صورت فردی یا در صورت مصرف غذای آلوده بصورت جمعی باشد و در مکانهای عمومی از جمله رستورانها احتمال بروز آن وجود دارد.

***مواد غذایی فساد پذیر در سفر استفاده نکنید
مدیر گروه بهداشت محیط استان زنجان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اینکه یکی از نکات حائز اهمیت در سفرهای نوروزی به همراه نبردن مواد غذایی فساد پذیر است افزود: مصرف این نوع مواد به بروز مسمومیت و بیماریهای متعددی منتهی می شود.
جمال ناصحی افزود: بر این اساس توصیه می شود مسافران نوروزی از مصرف سالاد اولویه به عنوان غذای مسافرتی خودداری کنند.
وی با بیان اینکه در صورت امکان مواد غذایی را در منزل تهیه و در کلمنها (یخدان) مناسب و خنک قرار دهند، اظهار کرد: با این اقدام می توان در کوتاه مدت مواد غذایی را نگهداری و مصرف کرد.
ناصحی ابراز کرد: در صورت عدم دسترسی به یخچال و یا یخدان از مصرف مجدد مواد غذایی که بیش از دو ساعت از مدت طبخ آن می گذرد، باید اجتناب کرد.
وی اظهار کرد: طی سفر از غذاهای سالم به ویژه غذاهای کاملا داغ و تازه، میوه های تازه پوست کنده، انواع کنسروها ، بستنی های پاستوریزه و غذاهای خشک استفاده شود.
مدیرگروه بهداشت محیط استان زنجان با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم در مسافرتهای نوروزی استفاده از کنسروهای مختلف است ادامه داد: در صورت استفاده از هرگونه مواد کنسرو شده با توجه به خطر بیماری بوتولیسم رعایت نکاتی بسیار ضروری است.
وی یادآوری کرد: قوطی کنسرو را حتما قبل از باز کردن و مصرف حداقل به مدت 20 دقیقه در آبجوش بجوشانید و سپس مصرف کنید.
بوتولیسم نوعی مسمومیت غذایی کشنده است که در اثر مصرف کشک غیر پاستوریزه، غذاهای کنسروی فاسد، سوسیس و کالباس خام و آلوده بروز می کند.
علایم و نشانه های این مسمومیت با تاخیر (بعد از 12 تا 24) ساعت ظاهر می شود و شامل تاری دید، دوبینی، افتادگی پلک فوقانی، عدم توانایی حرکتی، اختلال تکلم، لکنت زبان، سختی بلع، خشکی و درد گلو است.

** به غذاخوریهای بین راهی اعتماد نکنید
مدیر گروه بهداشت محیط استان زنجان در ادامه با بیان اینکه اغلب افراد هنگام مسافرت در غذاخوریهای بین راهی غذا مصرف می کنند، ادامه داد: غذاخوریهای بین راهی مورد اطمینان نیستند و در این خصوص توجه به نکاتی اهمیت دارد.
ناصحی افزود: بنابراین افراد هنگام مراجعه به غذاخوریهای بین راهی به مسایل بهداشتی توجه کنند و درصورت غیربهداشتی بودن آن مکان را ترک کنند.
وی همچنین به مسافران توصیه کرد برای پیشگیری از بروز بیماریهای روده ای از آب آشامیدنی سالم و مطمئن مصرف و از تهیه این ماده از چشمه های غیر مطمئن و آلوده اجتناب کنند.
6085/7320



28/12/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 173]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن