تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براستى كه هر كس را حق سود ندهد، باطل زيانش رساند و هر كس به راه هدايت نرود، به كجر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803110330




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استان مرکزی در آینه تحولات سال 93


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: استان مرکزی در آینه تحولات سال 93 اراک - ایرنا - استان مرکزی در قلب ایران، با وجود تصاحب دو درصد مساحت و جمعیت کشور ، نقش بسزا و تعیین کننده ای در درآمد ناخالص ملی و تحولات و رویدادهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور دارد.


مزیت های صنعتی، کشاورزی و خدماتی در استان مرکزی همواره سبب شده این خطه یکی از کانون های پرخبر و تحول ساز در مسایل خرد و کلان باشد که جلوه هایی از آن را در سالی که گذشت مرور می کنیم.
سفرمعاون اول رییس جمهوری، انتصاب محمدحسین مقیمی استاندار استان مرکزی به عنوان معاون سیاسی وزیرکشور، برگزاری کنگره بین المللی بزرگداشت پدرامام (ره)، برقراری خطوط پروازی اراک به مشهد و جزیره کیش و بومی سازی فناوری تولید قالب های بتنی مترو برخی از رویدادهای مهم استان مرکزی در کارنامه کاری سال 93 است.
بومی سازی سامانه ترمز واگن های باری در شرکت واگن پارس اراک ، طراحی و ساخت هیتر فشار قوی نیروگاهی در اراک ، راهیابی پنج ملی پوش استان مرکزی به رقابت های آسیایی اینچئون کره جنوبی و مدال آوری تعدادی از آنان از دیگر اخبار مهم استان مرکزی در این سال بوده است.

*** مهمترین رویدادهای سیاسی استان مرکزی
* ره آورد سفر معاون اول رییس جمهوری به استان مرکزی
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری به منظور افتتاح دو واحد تولیدی و راه اندازی واحد پست برق شهرستان زرندیه و چندین پروژه عمرانی در اراک در سال جاری به استان مرکزی سفر کرد.
جهانگیری در سفر یک روزه خود با حضور در شهرک صنعتی مامونیه در شهرستان زرندیه استان مرکزی از سه کارخانه صنعتی و تولیدی بازدید کرد و دیدارهایی با فعالان اقتصادی این شهرک صنعتی انجام داد.
در ادامه سفر معاون اول رییس جمهوری که به همراه نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت، جهانگیری با حضور در اراک پس ازافتتاح پل غیرهمسطح این شهر از برخی طرح های عمرانی این منطقه نیز دیدن کرد.
حضور در نشست مدیران، نشست فعالان اقتصادی و جلسه شورای اداری استان از دیگر برنامه های تدارک دیده شده در سفر اسحاق جهانگیری به استان مرکزی بود.

* انتصاب محمد حسین مقیمی استاندار مرکزی به عنوان معاون سیاسی وزیر کشور
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در بهمن ماه امسال در حکمی محمد حسین مقیمی استاندار استان مرکزی را به سمت معاون و قایم مقام وزیر در امور سیاسی وزارت کشور منصوب کرد.
فراهم سازی مقدمات و شرایط برگزاری قانونی انتخابات پیش رو ، پیگیری لایحه های پیشنهادی قانون احزاب و تقسیمات کشوری، پیگیری امور مربوط به فعالیت احزاب و جمعیت ها از جمله موارد تاکیدی در حکم صادره وزیر کشور است که از مقیمی خواسته شده در راستای سیاست های دولت تدبیر و امید و ماموریت های خطیر وزارت کشور در این حوزه نسبت به انجام آنها اهتمام کند.
مقیمی قبل از مسوولیت استانداری استان مرکزی در سمت های معاونت عمرانی وزارت کشور، استاندار کرمانشاه ، استاندار خوزستان، سرپرست شهرداری تهران، قایم مقام معاون اجرایی ریاست جمهوری و مسوولیت ستاد بازسازی و نوسازی مناطق جنگ زده کشور، ریاست ستاد حوادث غیرمترقبه کشور و نماینده مردم خمین در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی خدماتی به مردم ارایه داده است.
نامبرده پیش از این در سمت ریاست هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فولاد ایران ، شهرداری خمین ، ریاست هیات مدیره لوله سازی خوزستان ، ریاست هیات مدیره پتروشیمی رازی ، ریاست هیات مدیره نورد اهواز ، مشاور عالی رییس هیات عامل سازمان گسترش ، ریاست هیات مدیره شرکت سیمان تهران ، ریاست هیات مدیره فولاد اسفراین ، نایب رییس هیات مدیره لوله سازی اسفراین ، ریاست هیات مدیره موسسه بنیاد برکت ایران و رییس هیات مدیره سلامت برکت فعالیت داشته است.

*** رویدادهای مهم اقتصادی استان مرکزی

* فناوری تولید قالب های بتنی مترو در اراک بومی سازی شد
دستیابی به فناوری بومی ساخت و تولید قالب های بتنی مترو موسوم به سگمنت (segment) برای نخستین بار در کشور توسط مهندسان شرکت هپکو و با هدف توسعه فعالیت های عمرانی حاصل شد.
این قالب ها پیشتر از کشورهای ایتالیا و فرانسه وارد می شد و با بومی سازی دانش تولید آن گامی موثر در عرصه اقتصاد انجام شده و معادل چهار میلیارد و 399 میلیون ریال صرفه جویی ارزی عاید کشور شده است.
تامین مواد خام ، ورق کاری ، جوشکاری ، تنش گیری ، ماشین کاری ، مونتاژ نهایی و رنگ آمیزی از جمله فرآیندهای اصلی خط تولید قالب های بتنی است.
شرکت هپکوی اراک در سال 1351 در زمینی به وسعت 90 هکتار با هدف مونتاژ ماشین آلات راه سازی تاسیس و از سال 1354 با همکاری شرکت های اینترناش ، پوکلین ، ساکائی ، دایناپاک و لوکومو از کشورهای آمریکا ، فرانسه ، ژاپن ، سوئد و فنلاند به طور رسمی شروع به فعالیت کرد.
پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ، توجه به ساخت ماشین آلات راه سازی و معدنی در دستور کار این شرکت قرار گرفت و همچنان نیز ادامه دارد.

* سامانه ترمز واگن های باری در شرکت واگن پارس اراک بومی سازی شد
سامانه ترمز واگن های باری که پیش تر دانش فنی آن متعلق به آلمان بود برای نخستین بار در کشورمان توسط متخصصان شرکت واگن پارس اراک در سال جاری بومی سازی شد.
با دستیابی متخصصان داخلی به این دانش و کیفیت بالای ساخت و تولید سامانه ترمز واگن های باری در این شرکت ، در راستای حمایت از کار و سرمایه ایرانی ، قرارداد تامین 30 درصدی قطعات ترمز تولیدکنندگان داخلی واگن باری به ارزش 800 هزار یورو بین واگن پارس و شرکت مپنا (مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران) منعقد شده است.
شرکت واگن پارس اراک از واحدهای مادرتخصصی ایران در حوزه ساخت و تعمیرات اساسی خودروهای ریلی است که در سال 1354 تاسیس شد و در سال 1364 با سرمایه گذاری سازمان صنایع و نوسازی ایران به یکی از زیرمجموعه های این سازمان پیوست.

* پرواز فرودگاه اراک به مقصد مشهد و جزیره کیش راه اندازی شد
راه اندازی دوباره خطوط پروازی فرودگاه اراک پس از 30 ماه وقفه ، با پرواز به مقصد مشهد مقدس و جزیره کیش از تحولات فرودگاه اراک در سال جاری است.
در مرحله نخست برنامه های پروازی این فرودگاه سفر به مشهد و جزیره کیش دو روز در هفته با ظرفیت 97 مسافر در هر پرواز در دست انجام است و در آینده ای نزدیک برنامه های پروازی هفتگی به عتبات عالیات نیز در دستور کار قرار می گیرد.
فرودگاه اراک واقع در 17 کیلومتری شمال این شهر به امکانات سوخت رسانی ، گمرک ، ایستگاه آتش نشانی ، پارکینگ و سیستم های کمک ناوبری مجهز است.
فرودگاه اراک در سال 1378 به بهره برداری رسید و نخستین خطوط پروازی مسافری آن سال 1384 با همکاری شرکت های هواپیمایی کشور دایر شد اما به دلیل نقص فنی در تاسیسات از آن زمان تاکنون بارها پروازهای مقطعی در کارنامه خود داشته است.

* طراحی و ساخت هیتر فشار قوی نیروگاهی در اراک
بهره گیری از ظرفیت حلقه های دانش بنیان و متخصصان داخلی در اراک در طراحی و ساخت هیتر فشار قوی نیروگاهی و خودکفایی کشور به همت متخصصان در این خصوص از رخدادهای مهم استان مرکزی در سال جاری است.
هیتر فشار قوی نیروگاهی با نصب در فرآیند کار نیروگاه ، وظیفه پیش گرم کن یک هزار تن آب در ساعت را بر عهده دارد که این مقدار آب پس از گرم شدن ، وارد بویلر می شود.
وزن هر کدام از هیترها 46 تن است و برای طراحی و ساخت آنها سه میلیارد ریال سرمایه گذاری شده که یک میلیارد و 500 میلیون ریال آن تسهیلات دانش بنیان پارک علم و فناوری بوده و هم اینک ایران در خصوص این تجهیزات مهم صنعتی به خودکفایی رسیده است.
دانش فنی ساخت هیتر فشار قوی نیروگاهی قبل از این در اختیار کشورهای ایتالیا و چین بود و خرید هر دستگاه هیتر دست کم به یک میلیون دلار نیاز داشت.
شرکت دقت آزمون آریا از جمله 14 شرکت دانش بنیان استان مرکزی است که در سال 1385 تاسیس شد.
این شرکت هم اکنون در حوزه کالیبراسیون دستگاه های تست ضربه و ساخت هیترهای فشار قوی نیروگاهی فعالیت می کند.
استان مرکزی با استقرار حدود سه هزار واحد صنعتی کوچک و بزرگ از قطب های مهم صنعت ایران به شمار می رود.
این استان رتبه دوم صنایع مادرتخصصی و رتبه نخست تنوع محصولات صنعتی کشور را دارد.

*** اهم رویدادهای اجتماعی استان مرکزی

* گام نخست برنامه تحول نظام سلامت در استان مرکزی
اجرای گام نخست برنامه تحول نظام سلامت با الزام ارایه کد ملی بیماران در مراجعه به مراکز درمانی و کلینیک های تخصصی برای دسترسی آسان به اطلاعات پزشکی افراد و سوابق بیماری آن ها برای کادر درمانی از جمله مهمترین رویدادهای اجتماعی استان مرکزی در سال 93 بود.
استان مرکزی نیز همزمان با سراسر کشور از نیمه اردیبهشت 93 میزبان اجرای اقدامات این برنامه بود و بستر لازم برای تقویت سیستم ارجاع بیمار ، مهار هزینه های سربار درمانی و خدمتگذاری تخصصی به بیمار در عرصه بهداشت و درمان ایجاد کرد.
ابلاغ سیاست های کلان سلامت توسط رهبر معظم انقلاب در فصول 14 گانه بهترین فرصت برای اصلاح نواقص حوزه سلامت در سال جاری بود که این راهبردها هم اکنون در سطح 20 واحد بیمارستان دولتی و خصوصی استان مرکزی انجام می شود.

* کاهش روزهای آلوده هوای اراک
انجام اقدامات زیربنایی در حوزه اصلاحات ترافیکی ، گازسوز کردن کوره های آجرپزی ، معاینه فنی ، توسعه فضای سبز و ده ها اقدام راهبردی دیگر در سال جاری سبب شد که روزهای آلاینده در کلانشهر اراک امسال به 50 روز برسد.
به گفته هوشنگ خندان دل معاون امور عمرانی وزیر کشور ، آلودگی هوای اراک موضوع جدیدی نیست و یکی از شاخص های این آلودگی قرارداشتن کارخانه آلومینیوم سازی در داخل حریم شهر است.
یکی از اقدامات مهم در سال جاری اجرایی شدن طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک بود که پس از تصویب هیات دولت تحقق یافت.
سفر خانم معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در اردیبهشت ماه پارسال و تصویب اقدامات راهبردی برای مدیریت بهینه تالاب کویری میقان اراک ، پیگیری امور پسماندها و تجهیز ایستگاه پایش آلودگی هوای اراک از موضوعاتی بود که در این سفر اجرایی شد و نتایج آن اکنون با رسیدن روزهای آلوده اراک به نصف ، خود را نشان داده است.
تسریع در اجرای انتقال واحد آندسازی شرکت ایرالکو اراک به شعاع 30 کیلومتری ، تدوین سند راهبری در شناسایی و مدیریت کانون های آلایندگی منابع زیستی از دیگر تحولات مهم در حوزه زیستی در سال 93 بود.
مالچ پاشی بخشی از حوزه کویری تالاب میقان و آغاز نقشه برداری هوایی از ظرفیت های زیستی و پایه استان مرکزی از دیگر اتفاقاتی بود که در سال جاری در بخش محیط زیست کلید خورد.
کلانشهر اراک یکی از هشت شهر آلوده کشور شناخته شده که بر اساس آخرین اعلام اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی صنعت عامل 52 درصد آلودگی هوای اراک و بقیه آلاینده ها در معضلات ترافیکی است.
براساس مطالعات ، اراک در سال های 88 ، 89 ، 90 ، 91 و 92 به ترتیب 38 ، 138 ، 180 ، 79 و 115 روز هوای ناسالم داشته و این آلودگی به طور میانگین روند صعودی داشته است.
پیوستن این استان به عنوان سومین قطب تنوع زیستی کشور با شاخص های غنی زیستی و طبیعی از دیگر مسایل مهم در سال 93 برای استان مرکزی بود.
مطالعات طرح بین المللی حفاظت تنوع زیستی زاگرس مرکزی از سال 1381 کلید خورده بود و از سال 85 برنامه های حفاظت زیستی با پشتوانه تسهیلات صندوق محیط زیست جهانی و منابع داخلی در استان های کهگیلویه و بویراحمد ، اصفهان ، فارس و چهارمحال و بختیاری آغاز شد.
طرح بین المللی حفاظت تنوع زیستی زاگرس مرکزی با پشتوانه تسهیلات صندوق جهانی محیط زیست و با مشارکت سازمان های جهاد کشاورزی ، جنگل ها و منابع طبیعی ، محیط زیست و میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی در حال اجرا است.
استان مرکزی با 335 گونه جانوری و 11 منطقه حفاظت شده از تنوع بالای طبیعی در اقلیم کوهستانی ، کویر ، تالاب و دشت بهره مند است و 15 پایگاه محیط بانی ، کار نظارت و راهبری حفاظتی بر مناطق تحت مدیریت استان را بر عهده دارند.

* ایجاد هفت رشته دکتری در دانشگاه آزاد خمین
در چهارمین جلسه هیات امنای دانشگاه های آزاد استان مرکزی با حضور سید حسن خمینی و حمید میرزاده رییس دانشگاه آزاد اسلامی ، ایجاد هفت رشته تحصیلات تکمیلی مقطع دکتری برای نخستین بار در سال 93 در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین تصویب شد.
این رشته ها شامل الهیات و معارف اسلامی – فقه و مبانی حقوق اسلامی ، الهیات و معارف اسلامی – تاریخ و تمدن اسلامی ، روانشناسی تربیتی ، روانشناسی عمومی ، حقوق کیفری و جرم شناسی ، مشاوره و مهندسی برق – قدرت است.
با ایجاد این رشته های جدید ، تعداد رشته های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین به 74 رشته شامل هفت رشته دکترا ، 20 رشته ارشد و 47 رشته کارشناسی افزایش یافت.
فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین از سال 1379 آغاز شد و اکنون دارای چهار هزار و 990 دانشجو است.
اشتغال به تحصیل 120 هزار دانشجو ، غنی بودن زمین های کشاورزی و دو هزار اثر شناخته شده فرهنگی و هنری در حوزه گردشگری ، میراث فرهنگی و صنایع دستی از ظرفیت های بالای بخش های مختلف در استان مرکزی است.

*** مهمترین رویدادهای فرهنگی استان مرکزی

* نخستین کنگره بین المللی بزرگداشت پدر امام (ره) در خمین
نخستین کنگره بین المللی بزرگداشت شهید آقا مصطفی موسوی پدر امام خمینی (ره) با عنوان "چشمه آفتاب" با حضور اندیشمندان ، علما و فضلا ، حاج سید حسن خمینی و محمد حسین مقیمی در دو بخش عمومی و تخصصی در خمین زادگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی برگزار شد.
معرفی شخصیت علمی ، سیاسی و اجتماعی پدر امام راحل ، جمع آوری اسناد و مدارک علمی و تاریخی مربوط به زندگی ایشان و کودکی امام (ره) ، بررسی سه موج بیداری اسلامی در جهان و نقش اندیشه های امام در شکل گیری موج دوم و سوم بیداری اسلامی با محورهای علمی – پژوهشی ، فرهنگی – هنری و بیداری اسلامی از اهداف برگزاری این کنگره دو روزه در هفتم و هشتم خردادماه سال 93 بود که با سه زبان فارسی ، انگلیسی و عربی ارایه شد.
در نخستین روز کنگره چشمه آفتاب، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی نوه امام (ره) ، حمید میرزاده رییس دانشگاه آزاد اسلامی ، محمد حسین رجبی دوانی رییس کتابخانه ، موزه و مرکز اسناد مجلس و آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی نماینده ولی فقیه در استان مرکزی درباره شخصیت شهید مصطفی موسوی پدر امام (ره) سخنرانی کردند.
ارایه مقاله ، سخنرانی حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهوری ، برگزاری میزگرد با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات از برنامه های عصر نخستین روز کنگره بین المللی چشمه آفتاب بود.
در دومین روز برگزاری این کنگره ، علاوه بر ارایه چندین مقاله ، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ، آیت الله حیدرعلی جلالی خمینی نماینده مقام معظم رهبری در شرق تهران ، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی و محمد ابراهیم رضایی نماینده مردم خمین در مجلس سخنرانی کردند.
ارسال 500 مقاله داخلی و خارجی به دبیرخانه کنگره بین المللی چشمه آفتاب شامل 300 مورد در بخش دانشجویی و دانش آموزی ، 150 مقاله استادان حوزوی و دانشگاهی و 50 مقاله خارجی از کشورهای هندوستان ، عراق ، دانمارک و آفریقا از ویژگی های بارز این کنگره بود که پس از انجام سه مرحله داوری 35 مقاله داخلی و خارجی برای چاپ در مجموعه مقالات و ارایه در کنگره ، گزینش شد.
رونمایی 50 جلد کتاب با موضوع امام خمینی (ره) و خاندان وی با حضور آیت الله محمدی گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری ، سید حسن و سید یاسر خمینی نوه های گرامی امام (ره) و مسوولان استانی و محلی از دیگر برنامه های کنگره بین المللی چشمه آفتاب در خمین بود.

*** اهم رویدادهای ورزشی استان مرکزی

* راهیابی پنج ملی پوش استان مرکزی به رقابت های آسیایی اینچئون کره جنوبی
راهیابی پنج ملی پوش استان مرکزی شامل هنگامه بورقانی عضو تیم ملی کبدی ، شبنم سرلک در تیراندازی با کمان ، محمد رضا حمیدی در ژیمناستیک ، حسین عسگری در دوچرخه سواری و مهدی موسوی عضو تیم ملی هندبال به رقابت های آسیایی اینچئون 2014 کره جنوبی رخدادی ماندگار در عرصه ورزش استان در سال 93 بود.
در مسابقه های آسیایی چهار سال قبل که در گوانجو چین برگزار شد تنها یک ورزشکار از استان مرکزی حضور داشت ، اما موفق به کسب مدال نشد.
مسابقات آسیایی هر چهار سال یک بار در 36 رشته ورزشی و در دو بخش مردان و زنان برگزار می شود.
در مسابقات آسیایی اینچئون 2014 کره جنوبی ، محمد رضا حمیدی به همراه تیم ملی ژیمناستیک در جایگاه هشتم آسیا قرار گرفت ، مهدی موسوی به همراه تیم ملی هندبال عنوان چهارم را بدست آورد ، هنگامه بورقانی به همراه تیم ملی کبدی بانوان گردن آویز نقره را تصاحب کرد ، شبنم سرلک عضو تیم ملی تیر و کمان جایگاه چهارم را به خود اختصاص داد و حسین عسگری تنها ورزشکاری که شش دوره در مسابقه های آسیایی حضور داشته است با کسب مدال برنز در رشته دوچرخه سواری برای جمهوری اسلامی ایران و استان مرکزی افتخارآفرینی کردند.
استان مرکزی استعدادها و قابلیت های زیادی در رشته های مختلف ورزشی از جمله کاراته ، هندبال ، تیراندازی ، کبدی ، ژیمناستیک ، هاکی و والیبال دارد.

* اعزام کشتی گیران زن کمربند آلیش استان مرکزی به مسابقات ترکمنستان
اعزام سمیرا ناسنجین ، سعیده رحیمی و زهرا محمودی به عنوان ورزشکار و فراست مبتدی به عنوان مربی از استان مرکزی در مسابقات کشتی با کمربند آلیش قهرمانی 2014 جهان در عشق آباد ترکمنستان از دیگر تحولات ماندگار ورزش این استان در سال 93 است.
اردوی آماده سازی تیم ملی کشتی با کمربند آلیش بانوان کشور برای اعزام به این مسابقات از 24 آبان ماه امسال به مدت چهار روز در مجموعه ورزشی شهدای پنجم مرداد اراک برگزار شد.
" کشتی با شال یا آلیش " از سال های دور به صورت یک کشتی سنتی در کشورهایی از جمله قرقیزستان ، ازبکستان ، ایران ، لیتوانی ، قزاقستان و آسیای میانه ریشه داشته و در سرزمین پهناور ایران اسلامی در استان های خراسان ، گلستان و مازندران قدمتی دیرینه دارد.
فعالیت های بین المللی این رشته ورزشی از سال 1990 آغاز شد و قوانین مسابقات آن توسط آقایان بای آمان آرکین از قرقیزستان ، عبدالکریم سودی از ایران ، ناصر عزیزوف از ازبکستان ، ویلتا کنتاتاس از لیتوانی تنظیم ، و در سال 1995 نخستین دوره مسابقات بین المللی آلیش با قوانین متحدالشکل در کشور قرقیزستان در دو بخش مردان و زنان برگزار شد.
استان مرکزی با 29 هزار کیلومتر مربع مساحت و یک میلیون و 414 هزار نفر جمعیت و داشتن 12 شهرستان و 34 شهر یکی از استان های مهم صنعتی و کشاورزی کشور است.
این استان با بیش از دو هزار فرهیخته و نخبه بین المللی به عنوان مهد پرورش نخبگان شهرت دارد.
استان مرکزی قطب دوم صنایع مادر تخصصی و قطب چهارم صنعت ایران است و در عرصه کشاورزی نیز مزیت های برجسته ای در تولید گل و گیاه زینتی ، پسته ، پیاز ، لوبیا ، انار ، طالبی ، گوشت قرمز ، شیر ، تخم مرغ ، کشمش و خشکبار دارد.
6066/6013/



28/12/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن