تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دانشمندی که از علمش سود برند ، از هفتاد هزار عابد بهتر است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819813131




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عراقي‌ها در جست‌وجوي تاكتيك جديد آزادسازي باقيمانده تكريت


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: عراقي‌ها در جست‌وجوي تاكتيك جديد آزادسازي باقيمانده تكريت
در حالي كه روز جمعه مقامات عراقي اعلام كرده‌بودند كه در عرض 72 ساعت تكريت را به كنترل كامل خود در خواهند آورد اما با گذشت پنج روز اين هدف تحقق نيافته است، نيروهاي دولتي براي جلوگيري از تلفات بيشتر و حفظ جان غيرنظاميان ضمن كاستن از سرعت پيشروي خود به دنبال تاكتيك‌هاي جديد جهت آزادسازي كامل مركز استان صلاح‌الدين هستند.
نویسنده : محمد بابايي 


در حالي كه روز جمعه مقامات عراقي اعلام كرده‌بودند كه در عرض 72 ساعت تكريت را به كنترل كامل خود در خواهند آورد اما با گذشت پنج روز اين هدف تحقق نيافته است، نيروهاي دولتي براي جلوگيري از تلفات بيشتر و حفظ جان غيرنظاميان ضمن كاستن از سرعت پيشروي خود به دنبال تاكتيك‌هاي جديد جهت آزادسازي كامل مركز استان صلاح‌الدين هستند.

به گزارش جوان، عمليات بزرگ آزادسازي تكريت پس از سه روز توقف از روز سه شنبه دوباره از سرگرفته شد. اين عمليات كه از 10 اسفند شروع شده است در مراحل آخر خود با مانع مواجه شده است. در حالي كه نيروهاي دولتي و مردمي توانستند در همان روزهاي اول نزديك به 95 درصد مناطق را به كنترل خود در آورند اما بيش از چهار روز است كه بازپس‌گيري پنج درصد باقي مانده نتوانسته‌اند به موفقيت دست يابند. يكي از سخنگويان گروه‌هاي مردي گفت پيشروي نيروهاي دولتي و مردمي بر اثر بمب‌هاي انبوهي كه تروريست‌ها در مناطق تحت كنترل نصب كرد‌ه‌اند متوقف شده است.

 جواد الطليباوي سخنگوي گروه مردمي عصائب الحق به خبرگزاري فرانسه گفت: « جنگ براي بازپس‌گيري تكريت به خاطر استحكامات ساخته شده سخت خواهد بود. » وي افزود: «آنها در تمامي خيابان‌ها، ساختمان‌ها، پل‌ها و همه جا بمب كار گذاشته‌اند و به همين دليل نيروهاي ما به وسيله اين آمادگي دفاعي متوقف شده است. » الطليباوي با اشاره به اينكه تروريست‌ها محاصره شده‌اند گفت: «هر فرد محاصره شده سخت مي‌جنگد.» هادي محمدي كارشناس مسائل منطقه نيز در گفت‌وگو با جوان تأييد كرد منطقه‌اي كه داعش هم اكنون در اختيار خود دارد و در خوشبينانه‌ترين حالت 5درصد است از استحكامات دفاعي قوي و پيچيده‌اي برخوردار است. از سوي ديگر با وجود اينكه خيلي از ساكنين غيرنظامي تكريت را ترك كرده‌اند اما هنوز عده‌اي از آنها در منطقه تحت كنترل داعش گير افتاده‌اند و همين مسئله به پيچيدگي عمليات مي‌افزايد.

در چنين شرايطي بعضي مقامات عراقي با مطرح كردن اين مسئله كه شكست داعش در باقيمانده تكريت نيازمند حملات هوايي است تلاش مي‌كنند تا نقش امريكا را در پايان دادن به اين عمليات كليدي معرفي كنند. ابراهيم اللامي، يك مقام وزارت دفاع عراق تصريح كرد: ما نيازمند حمايت هوايي از سوي هر قدرتي هستيم كه داعش را از تكريت بيرون كنيم. رافد جبوري سخنگوي نخست وزير عراق نيز تأكيد كرد: عراق نيازمند حمايت هوايي بيشتر براي هر عمليات است و ما از حمايت هوايي براي هر عمليات مان استقبال مي‌كنيم. تحليلگران معتقدند مطرح كردن اين مسئله براي تحت فشار قرار دادن دولت عراق صورت مي‌گيرد. هادي محمدي به جوان گفت اين اظهارات با هدف مجبور كردن دولت عراق براي سهيم شدن پيروزي تكريت با امريكا مطرح مي‌شوند.

از سوي ديگر بعضي مقامات عراقي با توجه به شرايط ميداني تأكيد كردند كه حملات هوايي نيز نمي‌تواند كمك زيادي كند. كريم النوري يكي از سخنگويان «كميته‌هاي بسيج مردمي» به روزنامه‌نگار مجله تايم گفت: «هم اكنون اين جنگ خياباني است. . . ما بايد خيلي با احتياط اقدام كنيم ما مي‌توانيم با كمترين تلفات به پيروزي برسيم » جواد الطليباوي تأكيد كرد: « ما نيازمند نيروهاي آموزش ديده براي جنگ شهري هستيم تا مانع را بردارند. » نياز به نيروهاي آموزش ديده پس از آن مطرح شد كه بعضي رسانه‌هاي لبناني از اعزام 800 رزمنده آموزش ديده حزب‌الله به عراق خبر دادند. حزب الله لبنان اين خبر را تأييد يا تكذيب نكرده است اما رزمندگان حزب‌الله توانايي زيادي در جنگ شهري دارند.

در همين حال عراقي‌ها از احتمال استفاده از تاكتيك محاصره كامل تروريست‌ها و مجبور كردن آنها به تسليم شدن خبر دادند. روز دوشنبه يك مقام نظامي عراق از فرماندهي عمليات صلاح الدين گفت كه نزديك به 500 داعشي هنوز در شهر تكريت محاصره هستند و قرار است اين محاصره ادامه يابد تا آنها خود را تسليم كنند يا بر اثر گرسنگي يا بمباران هوايي كشته شوند. محاصره مناطق تحت كنترل تروريست‌ها و مجبور كردن آنها به تسليم تاكتيكي است كه نيروهاي مقاومت در بعضي مناطق سوريه از جمله در حمص و حومه دمشق استفاده كرده‌اند كه با موفقيت همراه بوده است.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن