تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):منافق به آنچه مؤمنان بواسطه آن خوشبخت مى شوند، ميلى ندارد، ولى خوشبخت سفارش به تق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803120778




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آبشار روستای اسطرخی شیروان ناشناخته برای گردشگران


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: آبشار روستای اسطرخی شیروان ناشناخته برای گردشگران شیروان - ایرنا - آبشار زیبا و دیدنی روستای اسطرخی شیروان در 28 کیلومتری جنوب این شهر برای گردشگران ناشناخته مانده در حالیکه این منطقه مکانی مناسب برای اتراق گردشگران و مسافران بویژه در ایام نوروز است.


به گزارش ایرنا روستای زیبای اسطرخی شیروان از روستاهای هدف گردشگری و کوهستانی بوده که در دره ای نسبتا ژرف قرار دارد که امتداد آن از جنوب به شمال شرقی است و رودخانه ای از وسط دره و روستا می گذرد.
سرچشمه رودخانه با 20 اینچ آب از چندین چشمه بزرگ و کوچک تشکیل یافته است که پس از طی مسافتی کوتاه به آبشاری با ارتفاع بیش از 20 متر تبدیل می شود.
آب از آبشار اسطرخی که بلندترین آبشار منطقه شیروان است از بین درختان بزرگ و تنومند سپیدار، بید و گردو ریزش می کند به علت برخورد با موانع سنگی به صورت ابر سفیدی در می آید که منظره بسیار جالب و دیدنی را به وجود می آورد.
این آبشار که در روستا به شارشار معروف است بر بالای آبشار آسیای آبی قدیم و مخروبه ای قرار دارد و دو دامنه شرقی و غربی دره اسطرخی را درختان انبوهی فراگرفته است که بیشتر حالت جنگل را دارد.
اطراف آبشار یکی از مناطق ییلاقی و بسیار سرد در تابستان است که در فاصله 40 متری شرق آبشار غار کوچکی وجود دارد که استالاکتیت ها و استالاگمیت های آن تشکیل شده است و با توجه به نوع سنگ های اسطرخی که معمولا آهکی می باشد مطالعه این غار به افراد فنی و متخصص احتیاج دارد.
جاذبه های گردشگری این روستا که آبشار آن معروف به شر شر و امام زاده عبدالرحمان(ع) و درخت ارس کهنسال ثبتی آن در چند ساله اخیر نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند به طوریکه مردم شیروان و سایر شهر و استان ها در فصول مختلف سال از این روستا بازدید می کنند.
مردم اسطرخی از ترک های قارشی قزی ماورالنهر هستندکه در زمان نادرشاه در نقل و انتقالات اقوام به این نواحی کوچانده شدند و قدمت روستا نیز با توجه به قبرستان قدیمی آن موضوع فوق را تایید می کند.
در کوه های اسطرخی انواع گیاهان طبی نظیر ساری گل، کماف گون، کاسنی، زیره، شقایق، درمنه ترکی و سیب کوهی دیده می شود که محصولات عمده آن شامل: گردو، کشمش، سیب زمینی، گندم و جو و مقداری میوه درختی است.
در حد فاصل سرچشمه و آبشار اسطرخی تک درختی کهن و تنومند از نوع سرو کوهی وجود دارد که محیط ساقه آن در حدود پنج متر و دارای شاخ و برگ زیاد است که سن آن به 600 سال می رسد.
در وسط روستا مقبره امام زاده ای قرار دارد که به روایت اهالی نام مبارکش شاهزاده عبدالرحمان(ع) فرزند امام سجاد(ع) می باشد که فوق العاده مورد احترام و اعتقاد اهالی است که دارای ضریح چوبی و اخیرا با خودیاری مردم و زیر نظر اداره اوقاف شیروان مقبره تجدید بنا شده است.
لباس روستاییان معمولی و مردها معمولا محاسن دارند و زن های پیر چارقد سر می کنند و پیراهنی می پوشند که قسمتی از شلیته نسبتا کوتاه و پرچین را می پوشاندو شلوار سیاه رنگی نیز به پا دارند و زینت آلات خود را به جلیقه خود می آویزند.
مردم این روستا بسیار پرکار و زحمت کش و شیرین زبان اند و هم اکنون دارای امکانات راه، دبستان، مسجد، حمام، لوله کشی آب، خانه بهداشت، شرکت تعاونی و صنایع دستی آن قالیبافی است.
باریک ترین کوچه به نام کوچه آشتی کنان به عرض 80 سانتی متر در این روستا قرار دارد که سابقا محل آشتی کنان اهالی بود.
عضو شورای اسلامی روستای اسطرخی شیروان گفت: با توجه به اقدامات صورت گرفته توسط میراث فرهنگی در خصوص سرویس بهداشتی، آب ندارد و به صورت مخروبه درآمده است.
"علی اکبر جوادی" در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: غارهای دینی، آبشار، رودخانه، درخت کهنسال ارس با قدمت بیش از هزار و 200 سال و امامزاده عبداالرحمان این روستا باعث دید و بازدیدهای بسیار از مسافران از نقاط مختلف سایر استان ها شده است و هر ساله از این روستا بازدید می کنند.
وی گفت: با توجه به اینکه اسطرخی در فصل تابستان و بهار مسافران بسیاری از سایر نقاط دارد مسئولان باید مکانی برای پارکینیگ و استراحت و اتراق مسافرانی را که همه ساله به اینجا سفر می کنند مهیا کنند تا سال های آینده هم شاهد جذب مسافر و گردشگر به روستا باشیم.
جوادی افزود: پیشنهاد می شود در اولین فرصت حتما آب لوله کشی به آنجا کشیده شود و برای ماندگاری بیشتر مسافران، زمین چمن، امکانات ورزشی، سایه بان، نهال کاری و مکان مناسب برای استراحت آنان درنظر گرفته شود.
این عضو شورای اسلامی روستای اسطرخی شیروان گفت: با توجه به عدم مکان مناسب برای مسافران، آنان در چندین روز سفر خود در باغ های کشاورزان اتراق می کنند که در برخی موارد با روشن کردن آتش موجب اسباب ناراحتی باغداران می شوند.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شیروان گفت: روستای اسطرخی شش سال گذشته به عنوان روستا هدف گردشگری معرفی شد.
"میرعلی رجعتی" در گفت و گو با ایرنا با اشاره به مکان های تفریحی و دیدنی این روستای زیبای شیروان اظهار کرد: در چند سال اخیر 500 میلیون ریال برای سرویس بهداشتی، سکوی نشیمن و نصب آلاچیق هزینه شده است.
وی آبشار معروف شرشر، امامزاده و درخت ارس کهنسال ثبتی را از مهم ترین جاذبه های گردشگری روستا عنوان کرد و گفت: با توجه به موقعیت ارتباطی راه شیروان به اسفراین از این روستا با سرمایه گذاری در آن، جذب گردشگر بیشتر و رونق اقتصادی خوبی خواهد داشت.
رجعتی با بیان اینکه هم اکنون مطالعات اولیه گردشگری این روستا انجام شده است افزود: این روستا در حال واگذاری به بخش خصوصی است و هر مالکی برای سرمایه گذاری استقبال کند میراث فرهنگی آمادگی لازم برای تسهیلات و مجوز را دارد.
وی گفت: میراث فرهنگی فقط متولی فراهم کردن زیرساخت های روستای گردشگری است که با توجه به استقبال خوب مسافران نقاط مختلف از این روستا، چنانچه سرمایه گذاری شود قطعا تحول خوبی برای شهرستان خواهد داشت.
شهرستان شیروان با 157 هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهر پرجمعیت خراسان شمالی در 60 کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.ک/4
7186/ 6042



26/12/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن