تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى مردم همانا نمازگزار هنگام نماز با پروردگار بزرگ و بلند مرتبه اش مناجات مى كند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799058735




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شب هایی که حال و هوای روز دارند/ اینجا صدای دستفروشان تانیمه های شب بلند است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: شب هایی که حال و هوای روز دارند/ اینجا صدای دستفروشان تانیمه های شب بلند است تهران- ایرنا- شب های تهران ، حال و هوای روز روشن را دارند، ازدحام جمعیت در خیابان ها همزمان با روزهای پایانی سال رو به افزایش است و حضور مردم برای خرید عید، رنگ و بوی دیگری به پایتخت داده ؛ گویی شب روز دیگری است.


خیابان های تهران این شب ها شلوغ است. در لا به لای خیابان های اصلی، مردمی دیده می شوند که برای خرید شب عید، پیاده و سواره در حرکتند تا شهر این روزها حتا تا پاسی از شب، رنگ و بوی بیشتری از نوروز به خود بگیرد.
از حضور سه جوانی که لباس حاجی فیروز به تن کرده و خود را سیاه کرده اند تا کودکی که با رفتن به سراغ اتومبیل زن و شوهرهای جوان، احساسات آنان را نسبت به هم برای فروش گل هایش تحریک می کند همه و همه رنگ و بوی شهر را بیش از هر زمان دیگری به بهار تغییر نزدیک می کند.
این شب ها تنها فروشگاه ها، میزبان مردم شهر نیستند بلکه بازار دستفروش ها پر رونق است و سکه این بازار، گاه به مغازه داران طعنه می زند.
گستردگی تهران موجب پراکندگی مراکز خرید و فروشگاه ها شده اما در تهران پاتوق های مخصوصی برای دستفروشان وجود دارد و تا زمانی که پیاده رو ها وجود داشته باشد دستفروشان هم هستند.
این روزها حد فاصل خیابان جمهوری تا میدان ولیعصر مملو از دستفروشانی است که در جلوی مغازه ها بساط کرده اند و حضور آنان البته بی حاشیه هم نیست.
درباره دستفروشان همواره رازهای مگویی وجود دارد؛ از سرقفلی پاتوق هاشان تا درآمدهای آنچنانی و خیلی از پرسش های دیگر که کمتر می توان برای آنها پاسخی شفاف یافت و شاید باید دستفروش باشی تا به برخی اسرار آگاه شوی.
تراکم جمعیت مقابل عابر بانک ها در ابتدای مسیر پوشاک فروشان جمهوری و ولیعصر خود نشان از این امر دارد که بیشتر این مردم حداقل به دنبال خرید نقد هستند و پر بی راه نیست اگر بگوییم اغلب آنان به قصد خرید از دستفروشان به این کارزار قدم نهاده اند چراکه در اغلب فروشگاه های این بخش، کارتخوان بانک های مختلف وجود دارد.
ابزار خریداران، پول نقد است تا قدرت چانه زنی آنان در برابر دستفروشان افزایش یابد.
بازار اغذیه فروشی ها داغ داغ است؛ دستفروشان بامیه فروش هم بازار بدی ندارند. البته بارش باران بر فروش بامیه ها اثر داشته ولی یکی از فروشندگان بامیه های باران زده را داخل پلاستیک می گذارد و به خنده می گوید: شاید فردا بشود اینها را فروخت.
تعدادی از دستفروشان رابطه خوبی با فروشندگان دارند و دقیقا مقابل فروشگاه آنان بساط کرده اند. حتا برخی از آنان به نظر می رسد بیش از اندازه به داخل برخی از این فروشگاه ها تردد می کنند و این امر نشان می دهد که برخی دستفروشان، با مغازه داران همراه هستند، تقویت می کند.
در مقابل، دستفروشانی هستند که فروشندگان خیلی دل خوشی از آنان ندارند و همواره چالش هایی میان آنان و مغازه داران این منطقه وجود دارد.
ماموران شهرداری بخشی از دستفروشان را جمع آوری کردند. یکی از دستفروشان می گوید:مامور شهرداری به دستفروشان گیر داده و کمی بالاتر (نرسیده به چهارراه ولیعصر) میان این مامور و دستفروشی درگیری شده و ظاهرا یکی از دستفروشان ماموری را با چاقو زده و فرار کرده است.
او که دستفروش مواد محترقه است می گوید: امشب سر لجبازی دستفروش های نبش چهارراه ولیعصر را جمع آوری کردند.
این ادعا از سوی این دستفروش در حالی مطرح شد که هیچ منبع رسمی این خبر را تایید نکرد.
بحث همیشگی مغازه داران و دستفروشان هم در حاشیه ازدحام مردم در مسیر جمهوری به ولیعصر در نوع خود جالب است و هریک نظرات متفاوتی درباره کار خود دارند.
یکی از دستفروشان که قلیان می فروشد، معتقد است که حضور دستفروشان به بازار خیابان ها رونق می دهد؛ اگر دستفروشان نباشند چه کسی برای خرید از فروشگاه ها تا ساعت 12 شب به خیابان می آید؟ همه برای خرید از دستفروشان می آیند و مغازه داران هم از حضور سیل جمعیت سود می برند.
در مقابل یکی از مغازه داران به این دستفروش نیز می گوید که آنها در طول سال مالیات و هزینه های مختلفی را پرداخت می کنند تا در ایام منتهی به سال جدید، فروش خوبی داشته باشند. مردم تا به فروشگاه ها برسند همه پول خود را به دستفروشان می دهند و زمانی به فروشگاه ها می رسند که دیگر پولی برایشان نمانده است.
یکی از دستفروشان هم از حق و حساب ها گله داشت. او مدعی بود: هزینه بساط در اینجا بالا است. در ابتدای شب که بساط می کنیم برخی افراد از ما طلب 50 هزار تومان می کنند تا اجازه فروش اجناسمان را بدهند؛ البته ما از این پول ها نمی دهیم و همیشه با هم درگیریم.
ساعت نزدیک به 11 شب است. در گوشه ای پیرمردی حدودا 60 ساله با لهجه ای جنوبی در حال پهن کردن بساط لوازم آرایش است. می گوید: از ساعت 10 به بعد اگر جایی باشد که بساط کنی کسی با تو کاری ندارد اما قبل این ساعت باید پول سرقفلی جایی که بساط می کنی را بدهی. بازار هم تا ساعت یک بامداد برپاست.
او از اینکه این پول به دست چه کسانی می رسد اظهار بی اطلاعی می کند اما می گوید که سرقفلی بعضی جاهامثلا نزدیک به چهارراه برای بساط های کوچک حداقل 50 هزار تومان برای هر شب است.
این پیرمرد دستفروش از فروش خود راضی است و تصریح می کند: اینجا شب ها مملو از جمعیت است و از این جمعیت اگر سهم ما چند مشتری باشد برایمان کافی است.
همچنان صدای دستفروشانی که فریاد می زنند "زیر قیمت بازار" شنیده می شود. تراکم جمعیت به سمت چهار راه ولیعصر و میدان ولیعصر کمتر می شود و در این راه، بازار ترقه فروشان داغ داغ است و از صحبت هایی که با یکدیگر دارند می توان فهمید که به اصطلاح گل اجناسشان را برای فردا شب (همزمان با چهارشنبه سوری) آماده کرده اند.
نبش چهار راه ها هم مملو از رگال هایی است که روی آنها مانتوها با رنگ بندی متنوع قرار داده شده و تراکم خانم ها در این بخش بیشتر به چشم می آید.
ساعت 11 و 20 دقیقه شب است و به بازار فلکه دوم صادقیه می رویم. بارش باران این تصور را ایجاد می کند که در این بخش خبری نیست اما ترافیک منتهی به فلکه دوم صادقیه و حد فاصل این میدان تا فلکه اول مملو از دستفروشانی است که کالاهای خود را در پیاده رو ها پهن کرده و برخی از آنان نیز پشت اتومبیل های خود را به مثابه فروشگاه، به ویترین کالاهای خود که اغلب پوشاک است مزین کرده اند.
تبحر فروشندگان دستفروش نیز در نوع خود جالب است. به دلیل اینکه محلی برای پرو لباس و شلوار وجود ندارد آنان با دیدن ظاهر مشتریان، سایز آنان را تعیین کرده و البته قول مساعد برای تعویض لباس و شلوار در صورت اندازه نبودن می دهند.
یکی از این فروشندگان مدعی است که تاکنون کسی برای تعویض لباس و شلوار به دلیل سایز به او مراجعه نکرده است.
انبوه کفش های چینی و البته انبوهی از کفش های محصول تولیدات داخلی به قیمت ارزان در این بازارها به فروش می رسد.
انواع عطرهای مختلف غیر اصلی یا به اصطلاح فیک، روسری، گل های مصنوعی و دیگر کالاهای مصرفی در این بازار به چشم می خورد.
بازار رقابت دستفروشان و مغازه داران در این منطقه داغ تر است و این را می توان از فریاد های دستفروشی که در بالای وانت، لباس به دست ایستاده و داد می زند آی خاک بر سرم شد بدو 20 هزار تومان و مغازه ای که جلوی در ورودی اش نصب شده به ازای هر 200 هزار تومان، یک هدیه نوروزی بگیرید، دریافت.
تنوع کالا در این بخش به پوشاک ختم نمی شود و قیمت کالاهای دستفروشان این منطقه از 2 تا 30 هزار تومان بوده و جمعیت حول و حوش دستفروشان موج می زند و این اسکناس های رنگارنگی است که از جیب مشتریان در آمده و در آغوش دستفروشان آرام می گیرد.
فروشندگان هم از خرید اجناس ارزان قیمت راضی هستند و اغلب به دلیل تنوع و قیمت کالاها، با پرداخت هزینه کمتر، تعداد کالای بیشتری خریداری می کنند.
هرچه از فلکه اول صادقیه دور می شویم از حجم دستفروشان کاسته می شود و قطعا فروشندگان در روزهای آتی در این خیابان ها و بازارها، شاهد ازدحام بیشتر مردم خواهند بود.
شبک**1983 **1917



26/12/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن