تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وقتى جبرئيل با وحى به نزدم مى‏آمد، نخستين چيزى كه به من القا مى‏كرد، بسم اللّه‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820133700




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یک مسوول : انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه امکانپذیر نیست


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: یک مسوول : انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه امکانپذیر نیست مهاباد - ایرنا - مدیر دفتر برنامه ریزی وتلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت : انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه به دلیل مشکلات ومسایل زیست محیطی آن به هیچ عنوان امکانپذیر نیست.


مسعود تجریشی روزدوشنبه درحاشیه برگزاری همایش چشم انداز طرح احیای دریاچه ارومیه که با حضور استاندار آذربایجان غربی، جمعی ازکارشناسان وصاحبنظران رشته کشاورزی درمهاباد برگزار شد ، افزود: کیفیت شیمیایی آب دریای خزر به گونه ای است که با آب دریاچه ارومیه قابل تطبیق نیست.
وی گفت: آب دریای خزر دارای مواد شیمیایی چون کلسیم وفسفات است که وقتی روی نمک قرار می گیرد مانع حل شدن نمک لایه های زیرین دریاچه ارومیه در آب آن می شود.
تجریشی اضافه کرد: علاوه بر مسایل زیست محیطی انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه بسیار هزینه بر است که این امر نیز این انتقال را تا حدود زیادی غیرممکن کرده است.
وی گفت: تنها راه انتقال آب به دریاچه ارومیه انتقال داخل حوضه ای است که از طریق رودخانه زاب پیش بینی شده است که می توان با حفر تونل هایی به میزان سالانه 600 میلیون مترمکعب آب را از این طریق به دریاچه ارومیه انتقال داد.
تجریشی افزود: این طرح با تجهیز کارگاه و تملک اراضی آغاز شده و پیش بینی شده است از سال 1398 قابل بهره برداری باشد که انتقال این میزان آب نقش مهمی در ارتفاع دادن به آب دریاچه ارومیه و نیز جلوگیری از بلندشدن گرد و غبار از مناطق خشک آن دارد.
وی با بیان اینکه دو دستگاه T.B.M ( دستگاه حفاری زیرزمینی ) به همین منظور خریداری شده است یادآوری کرد: یکی از این دستگاه ها اوایل سال آینده وارد کشور شده و دستگاه بعدی نیز اواخر سال آینده آغاز به کار می کند.
** دریاچه ارومیه قابل احیا شدن است
مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: برای احیای این پهنه آبی باید با برنامه ریزی و حساب شده عمل کرد که این اقدام در دولت تدبیر و امید به خوبی آغاز شده و به شکل مطلوبی در حال اجراست .
وی با بیان اینکه این دریاچه در طول 200 هزار سال گذشته هرگز خشک نشده است، افزود: یکی از مسایل مهمی که در احیای دریاچه ارومیه دارای اهمیت است انتقال آب هایی است که درطول سال های گذشته از آن گرفته شده است.
تجریشی با اشاره به نقش مهم وکلیدی مشارکت های مردمی دراحیای دریاچه ارومیه گفت: باید با کاهش 40 درصدی مصرف آب در حوضه دریاچه ارومیه، آب ازدست رفته به آن را که درطول شش هفت سال گذشته سالانه به میزان یک میلیارد مترمکعب ازآن کاهش یافته است به آن بازگرداند.
وی گفت: با تلاش و اجماع 550 کارشناس داخلی و 70 کارشناس خارجی در مدت پنج ماه برنامه راهبردی دریاچه ارومیه تهیه و به هیات دولت ارایه شد که بر ساس این برنامه راهبردی بیش از 100 پروژه برای احیای دریاچه ارومیه تعریف و ارایه شد.
تجریشی ادامه داد: در صورت احیاء نشدن دریاچه ارومیه باید جمعیتی افزون بر پنج میلیون نفر جابه جا شوند از این رو همگان باید دست به دست هم داده و برای احیای آن تلاش کنیم.
** شش سال زمان برای ترمیم آب دریاچه ارومیه نیاز است
وی گفت : در صورت اجرای دقیق برنامه های پیش بینی شده برای احیای دریاچه ارومیه شش سال زمان نیاز است تا آب آن به حد نرمال رسیده و پس از آن نیز چهار سال زمان نیاز است تا آب آن عمق دار شود.
تجریشی اضافه کرد: در طول این شش سال باید میزان مصرف آب بویژه در حوزه کشاورزی را 40 درصد کاهش دهیم که کار دشواری نبوده و قابل اجراست.
وی گفت : سطح زیر کشت بخش کشاورزی درآذربایجان غربی در اواخر دهه 80 برغم کاهش منابع آبی و خشکسالی ها و کاهش آب های سطحی وسفره های زیرزمینی به بیشترین حد خود رسیده وکشت آبی از300 هزار هکتار به 500 هزار هکتار رسید که متاسفانه صدمات زیادی را به دریاچه ارومیه وارد کرده است که این امر باید جبران شود.
تجریشی گفت : این افزایش سطح کشت سالانه بیش از دو میلیارد مترمکعب از ورودی آب به این دریاچه را کاهش داده و این درحالی است که همزمان میزان بارش ها نیز در طول سال های گذشته 20 درصد کاهش پیدا کرده است.
** امسال 810 میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه شد
تجریشی گفت: در سال زراعی جاری بارندگی های بسیار مطلوبی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه به وقوع پیوست که موجب شد تا 810 میلیون مترمکعب آب وارد این دریاچه شود.
وی اضافه کرد: این میزان آب در حالی وارد دریاچه ارومیه شد که اگر آب تمامی سدهای استان با حجم 540 میلیون مترمکعب به سوی دریاچه ارومیه رهاسازی می شد نیز به این میزان نمی رسید.
مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه سطح تراز آب این دریاچه سالانه 40 سانتیمتر کاهش پیدا می کرد افزود: ورود این میزان آب به دریاچه ارومیه موجب شد تا سطح تراز آب ثابت مانده و نسبت به سال گذشته کاهش پیدا نکند.
وی گفت: باید از سال آینده در مصرف آب کشاورزی به میزان هشت درصد صرفه جویی شود که صرفه جویی این میزان آب به نسبت مصرف سالانه چهار میلیارد مترمکعب آب کشاورزی در این استان بسیار قابل توجه و چشمگیر است.
دریاچهٔ ارومیه بزرگ ترین دریاچهٔ داخلی ایران و دومین دریاچهٔ آب شور دنیاست و عمدتاً از رودخانه های زرینه رود، سیمینه رود، تلخه رود، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می شود.
روند خشک شدن دریاچه ارومیه که در بین استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی واقع شده است از 17 سال پیش آغاز شده و در حال حاضر به وضعیت بحرانی رسیده است.
3020/6008/1859



25/12/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن