تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين‏هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803717520




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استقبال آمریکا از ابتکار ظریف


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: ایده مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران مورد تایید و استقبال آمریکا قرار گرفت. واشنگتن هم ارسال توافق هسته‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد برای افزایش ضریب ضمانت اجرایی آن را امری معمول دانست.

به گزارش تراز ،شب گذشته، جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران درباره ایده مطرح شده از سوی محمد جواد ظریف، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان، مبنی بر ارسال توافق جامع هسته‌ای به شورای امنیت برای صدور قطعنامه‌ای فصل هفتمی را «امری معمول» دانست.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای چندی پیش در گفت‌و‌گو با هفته نامه «صدا»، درباره توافق احتمالی هسته‌ای با کشورهای عضو گروه ۱+۵ گفته بود: «این توافقی است که در یک قطعنامه فصل هفتم منشور ملل مورد تایید قرار می‌گیرد و در نتیجه به یک توافق بین المللی و الزام آور برای همه دولت‌ها تبدیل خواهد شد و دولت‌های فعلی و آتی ایران و آمریکا هم ملزم به رعایت مفاد آن خواهند بود.»
به گفته ظریف، چنانچه این قطعنامه به تصویب شورای امنیت برسد، به یک توافق بین المللی «الزام آور» برای همه کشور‌ها بدل خواهد شد.
این سخنان وزیر خارجه کشورمان پس از آن مورد توجه بیش از پیش قرار گرفت که ۴۷ سناتور عمدتا جمهوری خواه آمریکایی در اقدامی بی‌سابقه اقدام به امضایی خطاب به مقامات کشورمان کردند و طی آن هشدار دادند که هر نوع توافق هسته‌ای میان ایران و آمریکا پس از پایان دوران ریاست جمهوری باراک اوباما و در دوران رییس جمهوری بعدی فاقد «اعتبار» و «غیر الزام آور» خواهد بود.
هر چند این ادعای سناتورهای آمریکا هم از سوی مقامات کاخ سفید و هم از سوی وزرای خارجه کشورهایی اروپایی با واکنش تندی روبرو شد.
 وزیر خارجه ایران هم همانند سایر منتقدان این نامه با رد ادعای سناتورهای آمریکایی آن را غیر حقوقی دانست. چرا که به گفته ظریف مذاکرات کنونی نه میان ایران و آمریکا بلکه میان ایران و گروه ۱+۵ به نمایندگی از شورای امنیت سازمان ملل متحد در جریان است. بنابراین همانطور که ۵ کشور اروپایی و شرقی به این توافق پایبند خواهند بود آمریکا هم مجبور به تبعیت است.
از سوی دیگر ظریف برای آنکه توافق هسته‌ای کشورمان با گروه ۱+۵ را به توافقی محکم و غیر قابل تفسیر تبدیل کند پیشنهاد کرد که این توافق باید در شورای امنیت به منظور افزایش ضریب ضمانت اجرایی به تصویب برسد.
در صورت صدور چنین قطعنامه‌ای در آمریکا اگر دولتی غیر دموکرات سرکار باشد هم به دلیل اینکه توافق هسته‌ای به سند بین المللی تبدیل شده است ملزم به اجرا و پایبندی به آن خواهد بود.
از سوی دیگر این ایده می‌تواند زمینه رفع سریع‌تر تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد را که پیش از این در قالب چندین قطعنامه علیه کشورمان به تصویب رسیده بود را فراهم کند. موضوعی که اتفاقا کشورهای عضو گروه ۱+۵ قدم‌هایی ابتدایی آن را برداشته‌اند.
خبرگزاری رویترز روز جمعه به نقل از مقام‌های آگاه خود گزارش داد که کشورهای ۱+۵ مذاکراتی را برای لغو تحریم‌ها علیه ایران آغاز کرده‌اند که هدف آن به دست آوردن تضمین بین‌المللی است تا جمهوری‌خواهان آمریکا نتوانند توافق احتمالی با ایران را زیر پا بگذارند.
به گزارش این خبرگزاری طرف‌های گفت‌و‌گو یعنی پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل، شامل بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و ایالات متحده، و همچنین نماینده آلمان و ایران به دنبال آن هستند تا در صورت رسیدن به توافق، تحریم‌های وضع شده از سال ۲۰۰۳ علیه ایران را را در قالب قطعنامه شورای امنیت لغو کنند.
در صورت آنکه طی روزهای پیش رو، هیات‌های مذاکره کننده ایران و گروه ۱+۵ بتوانند به اشراک نظری برای صدور قطعنامه درباره توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها در شورای امنیت سازمان ملل متحد برسد، از سال ۲۰۰۳ تاکنون صدور قطعنامه‌های ایران در سازمان ملل روند معکوس از علیه به له خواهد گرفت.
رویترز، به نقل از دیپلمات‌های غربی اعلام کرد که مذاکرات درباره لغو تحریم‌ها پیش از مذاکرات سرنوشت‌ساز هفته جاری در لوزان سوییس برگزار خواهد شد.
این هفته مذاکرات هسته‌ای کشورمان در دو شهر بروکسل بلژیک و لوزان سوئیس برگزار می‌شود که می‌تواند تا حدود زیادی چشم انداز رسیدن به توافق هسته‌ای را روشن کند.
روز یکشنبه ابتدا در بروکسل به میزبانی فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا نشستی با حضور وزرای خارجه اروپایی عضو گروه ۱+۵ و محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان برگزار می‌شود.
این برای نخستین بار است که موگرینی پس از انتصاب به جای کا‌ترین اشتون مسوول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا به موضوع هسته‌ای ورود پیدا کرده است و با دعوت از وزرای خارجه کشورهای اروپایی عضو گروه ۱+۵ تلاش دارد تا نقش این اتحادیه در مذاکرات هسته‌ای را در سایه رایزنی‌های فشرده وزیران خارجه ایران و آمریکا پررنگ‌تر از قبل کند.
پس از این نشست یک روزه، ظریف راهی لوزان سوئیس می‌شود تا از ۲۴ اسفند تا پایان سال ۱۳۹۲ به مدت ۵ روز با جان کری وزیر خارجه آمریکا مذاکره کنند. ایران و گروه ۵+۱ پیش‌تر موافقت کرده‌اند تا ۳۱ مارس، ۱۱ فروردین به توافق بر سر کلیات دست یابند.
با این حال نشانه‌هایی وجود دارد که دو طرف بتوانند با توجه به کنار زدن برخی موانع در مذاکرات پیشین به خصوص در رابطه با ابعاد فنی برنامه هسته‌ای ایران و ظرفیت غنی سازی کشورمان پس از توافق جامع و همچنین نزدیک شدن دیدگاه‌های دوطرف در رابطه با مدت زمان اجرای توافق جامع از ۲۰ سال به ۱۰ سال، حتی پیش از ۱۱ فروردین ماه به توافق برسند.




شنبه 23 اسفند 1393 ساعت 16:31





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن