تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همه گناهان گذشته كسى كه از روى ايمان و براى رسيدن به ثواب الهى معتكف شود، آمرزي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802937162




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیا این 150 نماینده مجلس، سخنان رهبری را شنیدند؟!


واضح آرشیو وب فارسی:آخرین نیوز: آیا این 150 نماینده مجلس، سخنان رهبری را شنیدند؟!
پیشتر در مطلبی تلاش کردیم بخشی از منویات رهبر انقلاب درباره محیط زیست را که به تازگی در دیدار مسئولان و فعالان محیط زیست، منابع طبیعى و فضاى سبز بیان شده (بخوانید تکرار شده!) را بازخوانی کنیم و به نهادهای نظامی و انتظامی که گاه در زیرمجموعه هایشان، تخلفات بزرگی در این باره رخ می‌دهد، زنهار دهیم؛ نوبتی هم که باشد، وقتش رسیده که به تخلفاتی بپردازیم که متاسفانه سبب ساز شکل گیری شان، قانون گذاران هستند!
به گزارش آخرین نیوز، اگر قرار باشد اتفاقات مهمی که در سال جاری در حوزه محیط زیست به وقوع پیوسته را فهرست کرده و واکنش هایی که به همراه داشته‌اند، مرور کنیم، شاید رویدادهای زیست محیطی مانند فراگیر شد خشکسالی، تاریک شدن آسمان برخی استان های جنوب و جنوب غرب کشور با گرد و غبار فراگیر، واگذاری جزیره آشوراده به گردشگری و امثال این نمونه ها به ذهنمان خطور کند که هریک، بحث و جدل های فراوانی با خود به همراه آوردند و تا مدت ها در کانون توجهات قرار داشتند.

این در حالی است که آخرین نمونه از مناقشات زیست محیطی، بحث بر سر بندهایی از بودجه سازمان حفاظت از محیط زیست در مجلس شورای اسلامی بود که دولت مردان مدعی بودند به منظور فعال سازی هرچه بیشتر سمن های محیط زیستی آن را در لایحه بودجه گنجانده اند و نمایندگان به اکثریت آرا معتقد بودن که این ردیف کارکرد سیاسی خواهد یافت و باید مردود شود.

آنچه در پس این مناقشه پر رنگ جلوه می‌کرد، زاویه بزرگ میان مجلس و دولت در مسائل مهم در عرصه محیط زیست بود؛ اختلافی که نشان می‌داد اولویت های عرصه زیست محیطی نزد مجریان قانون و قانون گذاران متفاوت است و انتظاراتشان با هم همخوانی چندانی ندارد که اگر غیر از این بود، در شرایط بروز مشکلات متعدد در این عرصه، می‌بایست شاهد وفاق و همراهی بیشتری می‌بودیم.

این زاویه داشتن مواضع دو قوه زمانی آشکارتر می‌شود که به سوابق چالش های دوطرف در این باره رجوع کنیم. آنجا که می‌بینیم چند ماه پیشتر، در حالی که مسئولان سازمان محیط زیست هم صدا با فعالان این عرصه با ساخته شدن جاده در جنگل ابر مخالفت می‌کنند و آن را اقدامی غیر ضرور و مخرب می‌دانند، 150 نماینده مجلس شورای اسلامی با امضای نامه ای، خواستار ساخته شدن این جاده می‌شوند!
آیا این 150 نماینده مجلس، سخنان رهبری را شنیدند؟!

 
این مثال شاید به تنهایی برای اثبات زاویه داشتن مواضع مجلس و دولت در این باره کافی به نظر برسد ولی اهمیت ماجرا تنها به اختلاف مواضع طرفین نیست. اهمیت موضوع آنجاست که می‌بینیم محیط زیست در سایه همکاری و همدلی و نظارت دقیق و موشکافانه مسئولان در نهادهای مختلف محافظت می‌شود و در مقام عمل می‌بینیم که قانون گذاران در اقدامی عجیب و فراقانونی، برای پی بردن منویات خود در یک موضوع (مثل ساخت جاده در جنگل) اقدام به گرد آوری امضا ذیل نامه می‌کنند تا به این وسیله اهرم فاری برای پیش برد اهداف خود بیابند.

اینجاست که سخنان اخیر رهبر انقلاب در دیار با جمعی از عالان و دست اندرکاران محیط زیستی کشور، معنایی دیگر یافته و به نقشه راهی در این عرصه شباهت می‌یابد؛ آنجا که می‌بینیم رهبری تاکید دارند: «...نگرانی‌ای هم وجود دارد و آن اینکه آیا این مجموعه‌ای که شما هستید که از دستگاه‌های مختلف هستید، حول یک محور، هماهنگی لازم را دارید یا نه. اهمّیّت مسئله‌ی محیط زیست ایجاب می‌کند که همه‌ی دستگاه‌هایی که به‌نحوی با مسئله‌ی محیط زیستیِ انسان در کشور مرتبطند، با یکدیگر به‌صورت صمیمانه همکاری کنند.»

به نظر تطبیق این سخنان با میزان تعامل دولت مردان و نمایندگان مجلس در مسایل زیست محیطی کار سختی نیست، به ویژه که شاهد و مثال هایی هم برای آن داریم. البته قصدمان مچ گیری از مسئولان هم نیست چراکه بر این باوریم که گاه ممکن است برخی موارد خیلی خیلی مهم، در اثر نگاه سیاسی و جناحی نادیده گرفته شود که برای رفع آن می‌بایست نگاه سیاسی به همه امور را از بین برد، ولی آیا اکنون که رهبری به صراحت سخن گفته هم می‌توان از قصورهای بعدی چشم پوشید؟

مخاطب سخنمان آن دسته از نمایندگان مجلس هستند که نامه ساخت جاده در یکی از بی نظیر ترین جنگل های کشورمان را امضا می‌کنند، یا آن دسته از دولت مردان که ردیف بودجه‌ای خاص به ناگهان در لایحه بودجه اضافه می‌کنند ولی به فکر توجیه دلایلشان ز این اقدام نزد قانون گذاران نیستند. به همه مسئولانی که ظاهرا فراموش کرده‌اند که مردم شاهد و ناظر رفتارشان هستند و به عملکرد ایشان نمره می‌ذهند.

همان گونه که رهبر انقلاب در این باره گفتند: «به هر حال مسئله مسئله‌ی بسیار مهمّی است؛ کار کار مهمّی است. ما در این زمینه‌ها همیشه هر سال صحبت کرده‌ایم. من حالا اینها را گفتم تا در معرض اطّلاع مردم و قضاوت مردم قرار بگیرد و بر این اساس نمره بدهند به دستگاه‌ها. معیار، دست مردم باشد، به دستگاه‌ها نمره بدهند، قضاوت کنند راجع به دستگاه‌ها که کدام دستگاه توانست درباره‌ی محیط زیست این اقدامات را بکند و این موفّقیّتها را به دست بیاورد و کدام دستگاه نتوانست.»

منبع: تابناک  



شنبه, 23 اسفند 1393 ساعت 08:10





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آخرین نیوز]
[مشاهده در: www.akharinnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن