محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827205546
جام جم ایام - شیعیان عربستان از دیروز تا امروز
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
خاستگاه تشیع در جهان اسلام، حجاز و به طور مشخص مدینه منوره بوده است.گروهی از صحابه پیامبر(ص)به پیروی از نص و اشاره ایشان، هسته اولیه تشیع را در مدینه تشکیل دادند.
این صحابه کسانی چون عمار، ابوذر، مقداد و سلمان بودند که از همان زمان حیات رسول خدا(ص)به «شیعه علی»شهرت داشتند.دومین منطقه ای که کانون تشیع گردید منطقه بحرین قدیم یعنی بحرین، احساء قطیف فعلی، بود.عواملی از جمله نمایندگان رسول خدا(ص)و والیان حضرت علی(ع)در تشیع مردم این سامان سهم بسزایی داشتند.منطقه شرق عربستان، از آنجا که از کانون های تمرکز قدرت و مراکز خلافت دور بوده و از نظر جغرافیای طبیعی نیز شرایط ویژه ای داشته است، در بیشتر دوره های تاریخی خود کانونی برای گروه های مخالف حکومت مرکزی یا فراریان از استیلای حکومت ها بوده است.از جمله این گروه ها می توان به خوارج و قرامطه اشاره کرد. به دلیل وضعیت ویژه جغرافیایی، حکومت های مرکزی حاکم بر عربستان نیز می کوشیدند این منطقه حساس را به زیر نفوذ خود درآورند.عبدالملک بن مروان(خلیفه اموی)از جمله حاکمانی بود که برای به تابعیت درآوردن ساکنان شیعه شرق عربستان اقداماتی را انجام داد.او از فشار آوردن بر ساکنان آن سرزمین برای ترک مذهب خود هیچ ابایی نداشت.از جمله فشارهایی که او بر مردم اعمال کرد یکی کشتن سران بوده است.این فشارها مهاجرت عده کثیری از ساکنان شیعه به هند و چین و انتشار مذهب شیعه در آن نواحی را به دنبال داشت.در دوران حکومت عباسیان نیز تلاش هایی برای تسلط بر این منطقه انجام شد.این تلاش ها به پیروی صوری ساکنان از خلفای عباسی منجر گردید.از جمله دوران تسلط قرامطه بر این مناطق بود؛ آنها از هرگونه آزار و اذیتی بر جامعه شیعی آن دیار کوتاهی نکردند.هر چند تحمل مشکلات برای جامعه شیعه سخت و طاقت فرسا بود، بنابر شواهدی چند، تشیع مسیر خود را ادامه داد تا بتواند مکتب خود را طی تاریخ و در فراز و فرودهای آن حفظ کند.شاهد نخست، نقل قول سفرنامه نویسانی چون ابن طوطه است که در قرون میانه از آن دیار دیدن کرده و سطوری در وصف آن جامعه نگاشته اند.شاهد دوم، که از شاهد نخست قوی تر است، وجود حکومت های شیعی چون عصفوریان، العیونیون و ...در این منطقه است و مهم ترین شاهد این مدعا حضور جامعه شیعه در عربستان کنونی است.جامعه شیعه در احساء و قطیف در دوره استعمار پرتغالی ها از بحرین جدا شد.این جامعه طعم حاکمیت استعمارگران پرتغالی، عثمانی ها و آل سعود آن هم در چند دوره متفاوت را چشیده است. در دوره حاکمیت هر یک از حکومت های یاد شده جایگاه و موقعیت شیعیان متفاوت بوده است.آنچه از مطالعه تاریخ تشیع در دوره این حکومت ها درک می شود، اهتمام شیعیان به مذهبشان و انتظار از حکومت های حاکم در این امر است.زمانی که پرتغالی ها بر جامعه شیعه حکومت می کردند، شیعیان به خاطر بی توجهی آنها به دین اسلام از عثمانی ها، که با آنها از نظر مذهبی اختلاف داشتند، دعوت کردند تا حکومت منطقه را به دست گیرند.در تاریخ این منطقه همواره «امنیت»مسئله بسیار مهم و گمشده جامعه شیعه بوده است.دوران مسئله بسیار مهم و گمشده جامعه شیعه بوده است.دوران حکومت عثمانی بر جامعه شیعه با رویکرد امنیتی به دو دوره تقسیم می شود:1.دوره سی ساله که با رفاه نسبی و فضای باز دینی همراه بوده و جامعه شیعه در این مقطع زمانی از نظر ادبی، دینی و امنیتی دوره درخشانی را پشت سر گذاشت.بهترین شاهد این مدعا وجود مجامع علمی و علما و مراجع مشهور در قطیف و احساء در این دوره است؛ دوره ده ساله پایان حکومت عثمانی در احساء و قطیف است.در این دوره حکومت مرکزی ضعیف شده بود و بیگانگان نیز به ناامنی ها دامن می زدند. 2.لذا از نتایج این دوره حکومت آل سعود بر شیعیان و استقبال ساکنان از این امر بود؛ زیرا امنیت منطقه به حداقل خود رسید.ال سعود در آغاز با تاکتیک سیاسی به رسمیت شناختن پلورالیسم فرقه ای توانست بر منطقه شرق و نواحی دیگر عربستان سعودی مسلط شود.پس از حاکم شدن آرامش بر این سرزمین، هویت شیعه در بستر هویت سعودی-وهابی قرار گرفت.وهابیت، با تکیه بر کاربرد افراط گونه مذهب به صورت دستاویز، بر جامعه شیعه در عربستان تأثیر گذاشت.وهابیان با تکفیر جوامع همسایه با هدف مشروعیت بخشیدن به ایدئولوژی فتح خود و تقسیم جوامع به دارالحرب و دارالسلام زمینه هایی را برای خروج از خود بدویت سرزمین نجد فراهم کردند.منطقه شرق عربستان با نام تاریخی «احساء و قطیف»از بدو تکوین خود به خاطر موقعیت جغرافیایی و حاصل خیزیش توجه حکومت ها را به خود جلب کرده است.با شکل گیری جامعه شیعه در این منطقه اهمیت آن فزونی یافت و با کشف نفت و بالارفتن ارزش آن بر جایگاه جامعه شیعه افزوده شد؛ زیرا این منطقه دو منبع اصلی مورد نیاز عربستان، یعنی آب و نفت، را در خود به فراوانی جای داده است. در منطقه شرق بیشترین و بزرگ ترین حوزه های نفتی کشور عربستان و جهان قرار داد.این خود امتیازی برای شیعیان عربستان، که 40 درصد از ساکنان این منطقه هستند، به شمار می آید، بزرگ ترین شرکت نفتی جهان، یعنی آرامکو در منطقه شرق عربستان، قرار دارد.عربستان حدود 15 درصد نفت جهان را دارد و 90 تا 95 درصد درآمد کشور از راه صدور آن تأمین می شود. شیعیان منطقه شرق از نظر امنیت بین المللی و تجارت جهانی سهم بسزایی بر ثبات اقتصادی کشور خود دارند.این جامعه بعد از عراق دومین جامعه بزرگ شیعه عرب به شمار می آید که حدود 40 درصد از نیروی کار شرکت های نفتی در شرق را نیز تأمین می کند. تا پیش از اکتشاف نفت در عربستان فشار بر شیعیان بیشتر در جنبه های ایدئولوژیکی خود را نشان می داد.در روزگار گذشته در قطیف و احساء حوزه های علمیه وجود داشت.پیش از تمرکز یافتن مرجعیت شیعی در نجف و سپس در قم، مراجع تقلید شیعیان عربستان همگی اهل همان منطقه بودند و قطیف به دلیل فراوانی علما به «نجف اصغر»مشهور بود.به تدریج و بر اثر فشارهای سیاسی، دینی و اجتماعی بسیاری از ساکنان و علمای منطقه مجبور شدند به بحرین، ایران، عراق و کویت مهاجرت کنند. با استخراج نفت و افزایش قیمت آن فشارهای سعودیان بر شیعیان سیر صعودی یافت.در این وضعیت شیعیان تبعیض های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حکام را در همه زمینه ها نسبت به خود درک کردند که در پی آن اعتراض و اعتصاب از جمله عکس العمل های آنان به وضعیت موجود بود.حکومت در پی افزایش ارزش و اهمیت منطقه شیعه نشین، افزون بر اعمال فشار بر شیعیان، به فعالیت های دیگری دست زد که از آن جمله تغییرات جمعیتی با کوچاندن بدویان از مناطق دیگر به مناطق شیعه نشین بود.از دیرزمان اکثریت جمعیت منطقه با شیعیان بود، اما در پی استخراج نفت و سیاست سعودی ها، این اکثریت سیر نزولی به خود گرفت.حکومت با تغییر نام قدیمی منطقه، یعنی احساء (که بیانگر سابقه حضور تاریخی شیعه در آن منطقه بود)«منطقه شرقی»(که بیانگر منطقه ای جغرافیایی است)به مبارزه فرهنگی با ساکنان شیعه دست زد.تجلی پرشکوه خشم برافروخته شیعیان منطقه شرق در قیام محرم 1400 ق (اواخر 1979 م) نمایان شد.این قیام، با گروگانگیری جاسوسان آمریکایی در ایران و اشغال مسجدالحرام هم زمان گردید.شعارها و پلاکاردهایی که حمل می شد، خود گویای خواسته ها و علل شکل گیری این انتفاضه بود. بعضی از شعارهای این قیام عبارت بودند از:لاسنیه لاشیعیه، وحده وحده اسلامیه، عاشورانا حسینی قاعدنا خمینی، لاشرقیه لاغربیه، ثوره ثوره اسلامیه و ...یکی از پلاکاردهای مهمی که در این حرکت حمل می شد شتر بزرگی را نشان می داد که در شرق در حال چریدن بود و تاجری غربی آن را می دوشید و شیرش در حال چریدن بود و تاجری غربی آن را می دوشید و شیرش را به یک موجود تن پرور و بیکاره که در وسط تصویر نشسته بود می داد.بعد ازانتفاضه منطقه شرقی،که از تبعیض های نظام مند حکومت و تأثیرات منطقه ای انقلاب اسلامی ایران ناشی شده بود، جامعه شیعه در عربستان سعودی با محدودیت های بیشتر رو به رو شد.همین مسئله سبب گردید عده از ای جوانان آن دیار به ایران و بعد به آمریکا، انگلیس، سوریه و لبنان مهاجرت کنند.از آنجا که جامعه شیعه در عربستان گروهی اقلیت است، خواهان حقوق شهروندی متناسب با موقعیت خود و برابر با سایر گروه هاست، اما این اصل با ایدئولوژی مذهبی و سیاسی حکومت سعودی در تعارض قرار دارد. ساختار حکومتی عربستان و جایگاه نداشتن شیعیان در این ساختار باعث می شود آنها احساس کنند که تشیع در حقیقت تنها هویتی است که امروز در این کشور پادشاهی شیعیان از آن برخوردارند.شیعیان پس از حمله عراق به کویت موضعی میهن گرایانه گرفتند؛ از این رو حمله عراق را محکوم، و آمادگی خود را برای دفاع از سرزمینشان اعلام کردند. در پی این اقدام، دولت عربستان موضوع را بررسی، و ملک فهد افرادی را برای مذاکره با شیعیان معین کرد.این امر باعث شد فضای نسبتاً باز سیاسی فراهم شود و محدودیت ها شیعیان تا حدی مرتفع گردد.شایان ذکر است که فشارهای حکام سعودی بر جامعه شیعه از یک منطقه تا منطقه ای دیگر متفاوت است؛ شیعیان مکه و مدینه نسبت به شیعیان احساء از محدودیت های فرهنگی، سیاسی،عقیدتی بیشتری رنج می برند و شیعیان احساء نسبت به شیعیان قطیف محروم ترند.این امر از موقعیت آنها و میزان جمعیتشان نسبت به اهل سنت در مناطق یاد شده ناشی می شود. به هر حال عواملی همچون وهابیت و رویکرد آن نسبت به تشیع، موضع گیری سیاسی شیعیان، روابط عربستان با کشورهای شیعه نشین، به ویژه ایران، تحولات سیاسی در کشورهای دارای جمعیت شیعه، مثل بحرین عراق، تحولات سیاسی در داخل عربستان، علمای شیعه و سهم آنها در برقراری ارتباط با حکومت، حقوق بشر و فشار کشورهای مدافع بر آن عربستان سعودی برای نیل به مطامع سیاسی خود همگی بر جایگاه جامعه شیعه در عربستان تأثیر می گذارد؛ بنابراین در کل می توان چگونه تعامل دولت عربستان با شیعیان را متأثر از اوضاع و احوال جهانی و منطقه ای دانست. منبع:زمانه شماره94
چهارشنبه 20 اسفند 1393 ساعت 19:51
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]
صفحات پیشنهادی
جام جم ایام - روابط ایران و عربستان در دوره پهلوی
اولین ارتباط رسمی ایران با آل سعود در دوره پهلوی اول اتفاق افتاد پس از جنگ جهانی اول و فعالیت انگلیس در متحد کردن اعراب مخالف عثمانی در شبه جزیره عربستان با کمک فردی چون توماس ادوارد لورنس که به لورنس عربستان معروف شد با اعلام استقلال شریف حسین شریف مکه ــ که از اعقاب پیامبر اجام جم ایام - موقعیت شیعیان در سوریه
مهم ترین مرکز استقرار و فعالیت علمی حوزوی شیعه در دمشق منطقه ای است که به نام سیّده زینب یا زینبیّه شناخته می شود این نام برگرفته از مزار حضرت زینب س است که بر اساس یکی از سه قول قبر ایشان در این نقطه است «شهرک زینبیّه» یا «سیّده زینب» از حدودجام جم ایام - حرکت تاریخی مرجعیت
شانزدهم اسفندماه سالروز لغو امتیاز رژی یا قرارداد تالبوت به فرمان ناصرالدین شاه قاجار است در چنین روزی که برابر با شانزدهم جمادیالاول 1309 قمری است پس از گذشت 15 روز از صدور فتوای تحریم استعمال تنباکو و توتون از سوی مرجع عالیقدر میرزای بزرگ شیرازی ضربه تاریخی و ماندگار مرجعیتپیش از ظهر امروز انجام شد انعقاد تفاهمنامه همکاری ادارهکل ورزش و جوانان و آموزش و پرورش آذربایجانغربی
پیش از ظهر امروز انجام شدانعقاد تفاهمنامه همکاری ادارهکل ورزش و جوانان و آموزش و پرورش آذربایجانغربیقبل از ظهر امروز تفاهمنامه همکاری بین ادارهکل ورزش و جوانان و ادارهکل آموزش و پرورش آذربایجانغربی انعقاد شد به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه پیش از ظهر امروز تفاهمناجام جم ایام - 9 اسفند، درگذشت احمدشاه
امروز 9 اسفند 1393 خورشیدی برابر با 9 جمادی الاول 1436 هجری و 28 فوریه 2015 میلادی است رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده بدین شرح است هجری شمسی 9 اسفند 1286 در پی حادثه انفجار در مقابل کالسکه حامل محمدعلی شاه ظفرالسلطنه حاکم تهران و وزیر جنگ به دربار احضار شد و شصبح امروز انجام شد نمایش توان نظامی بسیجیان زیرکوه در ارتفاعات
صبح امروز انجام شدنمایش توان نظامی بسیجیان زیرکوه در ارتفاعاتبا هدف آمادگی بسیجیان در مقابله با تهدیدهای احتمالی نمایش قدرت و توان دفاعی مردمی و آمادگی و سنجش توان نظامی بسیجیان رزمایش بزرگ مدافعان ولایت در زیرکوه برگزار شد به گزارش خبرگزاری فارس از زیرکوه صبح امروز با حضور امبررسی شاخصهای یک برنامه سیاسی موثر در « دیروز، امروز، فردا »
امشب صورت می گیرد بررسی شاخصهای یک برنامه سیاسی موثر در دیروز امروز فردا شناسهٔ خبر 2508996 یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳ ۵۵ سیاست > سایر برنامه دیروز امروز فردا با حضور کارشناسان به بررسی شاخصه های یک برنامه سیاسی موثر می پردازد به گزارش خبرگزاری مهر برنامه تلویزیودر برنامه دیروز امروز فردا مطرح شد حسینی: رسانهها باید بتوانند در فضایی منطقی از مسئولان سوال بپرسند/بهشتی: ر
در برنامه دیروز امروز فردا مطرح شدحسینی رسانهها باید بتوانند در فضایی منطقی از مسئولان سوال بپرسند بهشتی رسانههای داخلی باید پاسح مناسبی را به سمپاشی رسانههای خارجی بدهندآخرین قسمت از برنامه دیروز امروز فردا در سال 93 شب گذشته با حضور سید محمد حسینی وزیر سابق ارشاد و فرهجام جم ایام - روزی که مصلح بزرگ شرق درگذشت
روز 19 اسفند 1275 خورشیدی سید جمال الدین اسد آبادی بر اثر عارضه مسمومیت در شهر استانبول درگذشت سید جمالالدین اسدآبادی در سال 1217 شمسی در اسدآباد همدان متولد شد از پنج سالگی به فراگیری دانش نزد پدر خود پرداخت و بخاطر استعداد و نبوغ خود بزودی با تفسیر قرآن آشجام جم ایام - مردی با رکورد 10 میلیون قتل عام
لئوپولد دوم پادشاه بلژیک در ابتدا با شعار پایان دادن به بردگی به میدان آمد با انجام دسیسههای بسیار سرانجام موفق شد در کنفرانس برلین کنگو را تحت سلطه درآورد و مستقیما مسئول کشتار پنج تا سیزده میلیون از اهالی کنگو بوده است لئوپولد دوم در ابتدا با شعار پایان دادن به بردگی به میدامروز صورت گرفت بازدید معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور از مرکز علمی جامعةالزهرا قم
امروز صورت گرفتبازدید معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور از مرکز علمی جامعةالزهرا قممعاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در بازدید از مرکز علمی جامعةالزهرا از مجموعه ظرفیتهای علمی فکری و پژوهشی این مرکز در تعامل با معاونت ریاست جمهوری استقبال کرد به گزارش خبرگزاری فارس از قمجام جم ایام - مطبوعات ایران در دوره رضاشاه
روز 12 اسفند 1299 نه روز پس از کودتای رضاخان دولت سیدضیاءالدین طباطبایی به روزنامه ایران اجازه انتشار داد روزنامه ایران تنها روزنامه ای بود که پس از کودتای رضاخان اجازه فعالیت یافت فرمان تعطیل شدن همه مطبوعات در فردای کودتای رضاخان به موجب ماده چهارم اعلامیه وی موسوم به &lعصر امروز انجام شد برگزاری همایش گرامیداشت شهید بلخی در قم
عصر امروز انجام شدبرگزاری همایش گرامیداشت شهید بلخی در قمهمایش گرامیداشت علامه شهید سید اسماعیل بلخی عصر امروز در دانشگاه مفید قم برگزار شد به گزارش خبرگزاری فارس از قم همایش گرامیداشت علامه شهید سید اسماعیل بلخی عصر امروز در سالن آمفیتئاتر دانشگاه مفید قم با همکاری معاونپیش از ظهر امروز انجام شد تجلیل از خانوادههای شهدای بهداشت و درمان در قم
پیش از ظهر امروز انجام شدتجلیل از خانوادههای شهدای بهداشت و درمان در قممراسم تجلیل از خانوادههای شهدای بهداری سپاه قم در علوم پزشکی قم برگزار شد به گزارش خبرگزاری فارس از قم مراسم گرامیداشت یادواره شهدای بهداشت و درمان استان قم و تجلیل از خانوادههای شهدای بهداری رزم لشکجام جم ایام - یهودیان مخفی چه کسانی بودند؟
نویسنده کتاب ۵۵۵ تلاش کرده است ردپای یهود و صهیونیزم را در تاریخ دنیا رهگیری کند و ارتباط اتفاقات مهم تاریخ را که یهودیان در آن نقش داشتهاند به مخاطب نشان دهد کتاب «555» نوشته شمس الدین رحمانی یک از کتابهای متفاوت انتشارات کتاب نیستان است کتاب نیستان هر چند بجام جم ایام - جنگ جهانی دوم در استان خراسان رضوی
ناامنی قحطی از هم گسیختگی فقر بلاتکلیفی احتکار و مهمتر از همه سیر تصاعدی هزینه زندگی و تورم اقتصادی اهالی خراسان را را بیش از سایر نقاط دیگر به ستوه آورده بود به دنبال شایعه آمدن قوای شوروی به طرف شهرهای خراسان عدهای از رؤسای ادارات شهرها را ترک کردند این امر باعث نگجام جم ایام - راه اندازی گشتهای خیابانی به روایت ناطق نوری
علیاکبر ناطقنوری در اوایل انقلاب بواسطه مسئولیتی که در کمیتههای انقلاب اسلامی داشت درصد اجرایی کردن طرح گشت های خیابانی برای برخورد با پدیده بدحجابی در کشور بود آنچه که می خوانید بخشهایی از خاطرات او در اینباره است با امام در مورد شهرداریها و درگیریهای&z-
گوناگون
پربازدیدترینها