تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 4 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله يكى از اصحاب خود را غمگين مى‏ديدند، با شوخى او...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1843740457




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جام جم ایام - موقعیت شیعیان در سوریه


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:


مهم ترین مرکز استقرار و فعالیت علمی، حوزوی شیعه در «دمشق» منطقه ای است که به نام «سیّده زینب» یا «زینبیّه» شناخته می شود.

این نام برگرفته از مزار حضرت زینب (س) است که بر اساس یکی از سه قول، قبر ایشان در این نقطه است. «شهرک زینبیّه» یا «سیّده زینب» از حدود 10 سال پیش از انقلاب اسلامی به تدریج به محلی برای شماری از مهاجران شیعه عراقی تبدیل شد؛‌ اما نکته مهم آن بود که مانند دیگر حرم های اهل بیت (علیهم السلام)، به تدریج یک حوزه علمیّه در کنار آن تأسیس شد. یکی از بنیان گذاران این حوزه، آیت الله شهید سید حسن شیرازی بود که نخستین گام ها را برای تشکیل حوزه علمیّه در زینبیه برداشت. وی پس از یک دوره مبارزه علیه دولت بعثی «عراق» به «لبنان» و «سوریه» رفته، مدرسه ای در لبنان تأسیس و سپس در سال 1975 م. «حوزه علمیه زینبیّه» را در محله سیده زینب بنیان گذاشت. این آغاز تبدیل این منطقه عقب افتاده به مرکزی فرهنگی و علمی برای شیعه بود. بدین ترتیب وی که در سال 1980 م. توسط عوامل بعثی در «لبنان» به شهادت رسید،‌ سهم عمده ای در نشر تشیّع در این منطقه داشت.
1- حلب یکی از پایگاه های تاریخی شیعه در «شام»، در شهر «حلب» قرار داشته که اکنون نشان اندکی از آن بر جای مانده است. در حال حاضر، بیشتر شیعیان حلب،‌ در اطراف «مسجد النّقطه» و «مشهد رأس الحسین» هستند. مؤسسه شیعی «جمعیّة الاعمّار» و «الاحسان و الاسلامیة الجعفریّه» از سال 1379 ه.ق. فعالیت خود را در آنجا آغاز کرده و علاوه بر تجدید بنای اماکن شیعی آن ناحیه به حمایت از فقرای شیعه و برخی از کارهای فرهنگی و آموزشی پرداخته است. دو روستای «نبّل» و «الزّهراء» کاملاً شیعه نشین هستند و خانواده های شیعی مانند زم، شربو، بلوی، شحاذه، ابرص و تقی در آنها زندگی می کنند. قریه «خان عسل» نیز اخیراً به تشیّع گرویده اند که از آن جمله خاندان بادنجکی و بوداقچی جزو آنهاست. 2- مرج عذراء یکی از مناطق شیعه نشین در اطراف «دمشق» منطقه «مرج عذراء» جایی است که معاویه، حجر بن عدی و شماری از یاران نزدیک او را به شهادت رساند. این منطقه از دیرباز مورد علاقه زائران شیعه بوده و مسجدی هم به نام «مسجد فخم» در آنجا اختصاص به شیعیان دارد. 3- قریه تل یکی از قریه های شیعه نشین است که بسیاری از ساکنان آن به تازگی به مذهب تشیّع گرویده و به شدت متأثّر از فرهنگ حزب الله در «لبنان» و حامی آن هستند. 4- رقّه «مزار عمّار یاسر» و اویس قرنی در «رقّه» قرار دارد. علاوه بر آن شمار زیادی از شهدای نبرد صفّین در آن حوالی مدفون هستند و در سال های اخیر بنایی برای آنها همراه با مسجدی ساخته شده است. این امر زمینه ای برای گرد آمدن شماری از شیعیان در آن نواحی شده و علاوه بر آن، مراسم شیعی در اعیاد اسلامی و عاشورا در آنجا برگزار می شود. در حال حاضر صدها شیعه در آن ناحیه سکونت دارند. قبیله البوسرایا در این ناحیه سکونت داشته و بر مذهب تشیع هستند. شماری از فرهیختگان این قبیله در «رقّه» به فعالیت های فرهنگی و تبلیغی و اجتماعی مشغول هستند. سایر مناطق شیعه نشین «سوریه» عبارتند از:
«ادلب»، «حمص»، «دی زور»، «حطله»، «حسکه»، «قامشلی» و «درعا». 5- شمار شیعیان سوریه درباره شمار دقیق شیعیان در «سوریه» آمار رسمی وجود ندارد؛ اما بر اساس برخی از گزارش هایی که در سال 2006 م. انتشار یافته، مجموعه علویان، اسماعیلیان و شیعیان امامی 13% از جمعیت سوریه را تشکیل می دهند. به این معنا که دو میلیون و دویست هزار نفر از جمعیت 18 میلیونی سوریه متعلق به این سه گروه است. 6- تمایل علویان به تشیّع امامی یکی از زمینه های شیعی که از روزگار دیرین در «شام» باقی مانده بود، حضور علویان نُصَیری است. این گروه که انشعابی غالیانه از تشیّع در قرن سوم هجری قمری به شمار می آید، بیشتر در نقاط دوردست به صورت مخفی زندگی را ادامه دادند؛ اما هیچ گاه از میان نرفتند. انزوای آنان عقب ماندگی فرهنگی را برای ایشان در پی داشت. با این حال در آستانه تحولات جدید توانستند در صحنه سیاسی و نظامی سوریه جای پایی پیدا کنند. عدم تعریف هویت فرهنگی سبب شد تا آنان در جست و جوی بیشتر برآیند. ارتباط آنان با تشیّع درگذشته نشان می داد که اگر قرار است، در جایی استوار قرار گیرند باید به دامن تشیّع باز گردند. این حرکت که قبل از پنجاه سال پیش آغاز شد، حامیانی در میان شیعیان یافت. از همان آغاز برخی از علمای شیعه در «سوریه» تلاش کردند تا نظر علما را در جذب علویان که شاخه ای انحرافی و غالی از تشیع به حساب می آمدند، جلب کنند. این در حالی بود که جامعه سنّی به شدت آنان را طرد می کرد. آیت الله شیرازی همان زمان کتابی با عنوان «العلویّون هم شیعة اهل البیت» نوشت. از آن زمان حرکت علویان به سمت تشیّع ادامه یافت؛ گرچه چندان نیرومند نبود. آنچه در حال حاضر مورد توجه مخالفان قرار گرفته، اظهار نگرانی صریح از گرایش علویان به شیعه امامی است، در حالی که این حرکت به کندی ادامه دارد. البته طبیعی است که علویان که دوازده امامی تند هستند، به تشیّع امامی معتدل انتقال یابند. این یک تحوّل در داخل شیعه است و ارتباطی با گسترش تشیّع در میان دیگران ندارد. 7- علویان سوریه نُصیریّه «سوریه» که به نام علویان نیز شناخته می شوند، بر اساس اظهارات منابع تاریخی و ملل و نحل بخشی از جامعه شیعی بوده و روزگار پیدایش ایشان به قرن سوم هجری قمری و به زمان حیات امام حسن عسکری (علیه السلام) و دوران غیبت صغرا باز می گردد. علویان سوریه، همانند علویان «ترکیه» به دوازده امام اعتقاد کامل داشته و دارند. در مقایسه میان آنان، علویان سوریه با تأکید بر جعفری بودن، حتی از علویان ترکیه به امامیّه نزدیک ترند؛ اما به هر روی هر دو به دلایل تاریخی از آموزه های اصلی تشیّع که اساس اسلام است تا حدودی دور افتاده اند. دولت فاطمیان یکی از مهم ترین جریان های شیعی در «شامات» بوده که بر منطقه وسیعی حکومت می کرده است. اسماعیلیان نزاری در امتداد آنان قرار داشتند که در قلعه های معروفی از جمله «مصیاف» سکونت داشتند. دروزی ها یا موحّدون شاخه ای از اسماعیلیه بودند. گروه اخیر با نصیری ها درگیر بودند و ادعا شده است که ساکنان «جبال لبنان»، به ویژه «وادی التّین» علویانی بودند که دروزیان با مهاجرت به آن ناحیه، منطقه مزبور را از دست آنان خارج کردند. در این وقت علویان به «جبال لاذقیّه» و اطراف آن منتقل شدند. آنچه مسلم است، اینکه میان این دو گروه برخوردهای علمی و ردیّه نویسی نیز بوده است.
منبع: شفیعی سروستانی، اسماعیل؛ (1391)، دانشستان سرزمین های درگیر در واقعه ی شریف ظهور، ج 1، تهران: موعود عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، دوم


سه شنبه 5 اسفند 1393 ساعت 22:14





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن