تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819945653




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در دفاع از مظلومیت قانون و آزادی بیان


واضح آرشیو وب فارسی:الف: در دفاع از مظلومیت قانون و آزادی بیان
بخش داخلی الف، 20 اسفند 93

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۲۵
۱. آنچه موجب شد تا انقلاب اسلامی، حقیقت جوشان مکتب تشیع در عصر حاضر، از کوهساررفیع ملت ایران سراریز شود و در چشم مردم جهان بدرخشد و هر روز بالنده تر و با شکوه تر در قلوب انسانهای پاک حقیقت پرست محبوب گردد، آرمان ها و خواست های متعالی چون حق جویی، معرفت طلبی، عدالت خواهی، ظلم ستیزی، اخلاق محوری، توجه به کرامت ومنزلت انسان، آزادگی و آزادی خواهی و ایستادگی در مقابل دشمنانش بود. همان که مردم ایران را علیه نظام فاسد، وابسته و مستبد شاه برانگیخت و نظامی صالح، مستقل و آزاد پدید آورد. بدون هیچ تردید حراست از این نظام- که به فرموده امام عظیم الشان راحل از اوجب واجبات است- دفاع از اصلاح در مقابل فساد و استقلال در مقابل وابستگی و آزادی در مقابل استبداد است. ۲. آزاداندیشی البته ویژگی انسان در همه اعصار از اول تا اخر بوده و خواهد بود. اندیشه هیچ انسانی را نمی توان در بند کرد و انرا تابع فرمایش و حکم و ایین نامه نمود. آنچه در اینجا اهمیت دارد، آزادی بیان اندیشه و به عبارت دقیق تر آزادی پس از بیان اندیشه است. جامعه، متعالی نمی شود مگر انکه فرصت گفتگو و نقد روشمند افکار مختلف در ان به آسانی مهیا شده باشد. از این مسیر است که آرای ضعیف یا پوچ منزوی و اندیشه های والا بر فرهنگ جامعه حاکم می گردد.۳. از جلوه های زشت و کریه استبداد، در نظامی که با پیام آزادی متولد شده است، برنتابیدن کمترین سخن مخالف که قانون به آن حق بیان داده است و تاسف بارتر، توسل به خشونت و قانون شکنی در روز روشن و بطور علنی و در جلوی دیدگان مجریان قانون است. آنچه روز دوشنبه ۱۸ اسفند ماه در شهر شیراز در مقدمات برگزاری سخنرانی یکی از نمایندگان مجلس روی داد. ۴. سنگ پرانی و فحاشی و خشونت در اظهار مخالفت با اشخاص یا افکار، نه فقط از درون پدیده ای غیر عقلانی و غیر منطقی است بلکه از وجه بیرونی نیز مخالفت با قانون، نظام و رهبری است. غیر عقلانی است چون موجب تحکیم و تثبیت اندیشه مورد تهاجم در جامعه می گردد. ضعف و قوت اندیشه ها در میدان گفتگوی موافق و مخالف و با شیوه ای استدلالی و در فضایی اخلاقی معلوم و مشهود می شود. جامعه همیشه طرفدار مظلوم است و هجمه فیزیکی یکطرفه بدون فرصت دفاع، تاثیری جز ایجاد فرصت برای مظلوم نمایی احتمالی صاحب اندیشه و پوشیده ماندن ضعف سخن او نخواهد داشت. هرچند اگر سخن او به حق بوده باشد، خداوند نیز در رفعت سخن حق، یار و یاور او خواهد بود.مخالفت با قانون است چون سخنران بدون منع قانونی و با مجوز رسمی اجازه سخن گفتن داشته است. جنبه حقوقی این مسئله در مورد نمایندگان مجلس که دارای مصونیت هستند مصرح وموکد قانونگذار است. با نظام مخالف است چون نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی ظرفیت های وسیعی را در ایجاد فضای آزادی بیان و آزاد اندیشی حتی برای مخالفان عقیدتی و سیاسی نظام فراهم آورده است. چنین به نظر می رسد که واضعان قانون اساسی بدلیل اتقان مبانی فکری و استحکام پایه های اجتماعی انقلاب اسلامی، هیچگونه نگرانی از ابراز مخالفت ها نداشته اند. و مخالف رهبری است چون حضرت ایه الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب به کرّات در سفارش به ازاد اندیشی بویژه در دانشگاه ها و مخالفت با خشونت و نفرت پراکنی، مواضع صریحی اعلام نموده اند. ایشان در واکنش به یکی از حوادث مشابه در برهم زدن سخنرانی رئیس مجلس در روز ۲۲ بهمن ۹۱ در قم فرمودند: «اینکه شما یک نفر را به عنوان ضد ولایت، ضد بصیرت، ضد چه، مشخص کنید، بعد یک عده‌ای راه بیفتند علیه او شعار بدهند، مجلس را به هم بزنند، بنده با این کارها هم مخالفم؛ این را من صریح بگویم. این کارهائی که در قم اتفاق افتاد، بنده با اینجور کارها مخالفم. آن کارهائی که در مرقد امام اتفاق افتاد، بنده با اینجور کارها مخالفم. بارها به مسئولین و کسانی که میتوانند جلوی این چیزها را بگیرند، تذکر داده‌ام. آن کسانی که این کارها را میکنند، اگر واقعاً حزب‌اللّهی و مؤمنند، خب نکنند. میبینید که تشخیص ما این است که این کارها به ضرر کشور است، این کارها به نفع نیست. با احساساتشان راه بیفتند اینجا، آنجا، علیه این شعار بدهند، علیه آن شعار بدهند؛ این شعاردادن‌ها کاری از پیش نمی‌برد. این خشم ها را، این احساسات را برای جای لازم نگه دارید. در دوران دفاع مقدس اگر بسیجیها میخواستند همین طور بروند یک جائی، طبق میل خودشان حمله کنند، که خب پدر کشور در می آمد. نظمی لازم است، انضباطی لازم است، مراعاتی لازم است. اگر چنانچه به این حرفها اعتنائی ندارند، آنها که خب حسابشان جداست؛ اما آن کسانی که به این حرفها اعتناء دارند و مقیدند که برخلاف موازین شرع حرکت نکنند، باید مراقبت کنند، از این کارها نکنند».۱۵. برخورد مناسب و بهنگام مسئولان حکومت اعم از قوای قضاییه، مجریه و مقننه و بویژه نیروی انتظامی در قبال این گونه اقدامات، حمایت از تمامیت نظام اسلامی است. در غیر اینصورت به منزله تایید آن تلقی می شود و موجب خاموشی آزادی اندیشه و بیان و مهم تر از آن زیر پاگذاشتن قانون می شود. در چنین شرایطی چگونه می توانیم از جوانان کشورمان انتظار قانون مداری داشته باشیم؟ چگونه می توانیم شکوه و عظمت انقلاب اسلامی را اینگونه برایشان ترسیم نماییم و منتظر باشیم به سوی آن بشتابند؟ آیا توقع رونق کرسی های آزاد اندیشی در چنین فضایی، به طنز تلخی شبیه نیست. چون حکایت پدری که برای آرام کردن فرزند خردسالش اورا کتک می زد و حیران بود چرا طفل آرام نمی شود و مدام گریه می کند!-------------------------۱- سایت khamenei.ir







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن