تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مهدى امت من كسى است كه هنگام پر شدن زمين از بيداد و ظلم، آن را پر از قسط و عدل ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812639004




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ضرورت فاصله گرفتن پليس از الگوي سنتي


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: ضرورت فاصله گرفتن پليس از الگوي سنتي
نویسنده : جلال مهرگان 
-  عنصر اصلي در الگوي سنتي پليس، اعمال قانون است. الگوي سنتي پليس به قدرت پليس در اجراي قانون و مقررات و عموميت بخشيدن منابع پليس متكي است كه براي جلوگيري از جرم در سراسر حوزه استحفاظي و در اكثر جرائم به كار برده مي‌شود. چند عنصر اصلي در الگوي سنتي پليس عبارتند از پاسخگويي سريع به درخواست‌‌هاي خدمات، گشت‌‌هاي نامنظم، شدت عمل در اجراي قوانين و بررسي‌‌هاي معمول در خصوص جرم. اما پليس جامعه‌محوري، پيشگيري از وقوع جرائم و ساماندهي آن را انجام مي‌دهد.
- الگوي سنتي پليس به جاي اينكه بر اثربخشي فعاليت‌ها در كاهش جرم، ترس و بي‌نظمي توجه كند، توجه خود را به اجراي امور پليس با توانمندي عملياتي پليس و عموميت بخشيدن خدمات پليس معطوف مي‌كند. مأموران پليس كه طبق الگوي سنتي كار مي‌كنند، از روش‌‌هاي كمتري در اجراي وظايف‌شان استفاده مي‌كنند و به شديدترين شكل، خواستار اعمال قانون مي‌باشند.
-  پليس جامعه‌محور در دهه گذشته، ‌پذيرش زيادي را در زمينه نوآوري‌‌هاي پليس داشته است. اين پليس برخلاف اجراي سنتي قانون از منابع زيادي در اجراي وظايف خود استفاده كرده و بيشتر جامعه را درگير مسائل جرم و پيشگيري و كنترل جرم مي‌نمايند.
-  جامعه‌محوري پليس نوعي بازگشت پليس به جامعه است كه نتيجه آن پيشگيري از وقوع جرائم و رضايت شهروندان مي‌باشد. سرمايه اجتماعي توانايي‌ها و استعدادهاي نهفته در جامعه مانند اعتماد، مشاركت و همدلي است كه باعث تحكيم روابط اجتماعي مي‌شود و افزايش رضايت عمومي را به همراه دارد. به عقيده بعضي جامعه‌شناسان، ‌پليس جامعه‌محور بخشي از محله را تشكيل مي‌دهد و اين امر موجب مي‌شود تا نيازهاي شهروندان را بهتر بشناسد و بتواند اعتماد آنها به پليس را بيشتر جلب كند، در اين صورت شهروندان نيز با پليس همراه مي‌شوند و براي ايجاد امنيت بيشتر تلاش مي‌كنند.
-  جامعه‌محوري مستلزم سهيم شدن بيشتر جامعه در تصميم‌گيري، مسئوليت‌پذيري بيشتر پليس و توجه بيشتر به حقوق و آزادي‌‌هاي مدني، افزايش همكاري مردم با پليس، پيش‌بيني منابع جرم‌خيز و پيشدستي پليس به جرم است. پليس براي رسيدن به جامعه‌محوري بايد اعتماد همكاري مردم و نهادهاي مدني را جلب و از آنها براي پيشگيري از جرم استفاده كند.
-  برقراري همكاري و ارتباط زياد پليس جامعه‌محور با شهروندان، باعث كاهش نگراني شهروندان در مورد احتمال وقوع جرم در محيط اطرافشان مي‌شود. به علاوه وقتي پليس مشروعيت بيشتري در بين شهروندان داشته باشد، وقوع جرم نيز كاهش مي‌يابد.
- هرگاه پليس مكان‌‌هاي جرم‌خيز را كه وقوع جرم در آن بيشتر است معين و امكانات خود را در آن مكان‌ها متمركز كند، تا ميزان زيادي مي‌تواند از وقوع جرائم پيشگيري و آن را كنترل كند و توجه به اين موضوع بيشترين اثر را در كاهش جرم و بي‌نظمي در جامعه دارد.
- سرمايه اجتماعي اين امكان را به پليس مي‌دهد تا اعتماد مشاركت مردمي و نهادهاي مدني را در جهت كنترل هر چه بهتر جامعه به كار گيرد. بنابراين جامعه‌محوري و سرمايه اجتماعي هر دو توانايي‌‌هاي جامعه را در جهت وحدت اجتماعي و تحكيم كنترل اجتماعي به كار مي‌گيرند.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


حوادث

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن