تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):كسى كه بر باطل سوار شود، مَركبش او را ذليل خواهد كرد. كسى كه از راه حق منحرف شود ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803663786




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توافق هسته‌ ای بدون تائید کنگره هم الزام‌آور است/آمریکا عضوی از ۱+۵ است


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: توافق هسته‌ ای بدون تائید کنگره هم الزام‌آور است/آمریکا عضوی از ۱+۵ است


نشریه «اشپیگل» آلمان با تاکید بر اینکه توافق هسته‌ای، مسئله‌ ای دوجانبه میان ایران و آمریکا نیست، نوشت: توافق احتمالی با تهران، حتی بدون تائید کنگره آمریکا در عرصه جهانی الزام‌ آور است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، نشریه آلمانی نوشت: 47 نماینده سنای آمریکایی در نامه‌ ای سرگشاده اعلام کرده بودند که بدون موافقت کنگره این کشور امکان توافق دائم با ایران وجود ندارد و توافق احتمالی فقط تا پایان ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» معتبر خواهد بود.   این اقدام واکنش شدید کاخ‌ سفید را در پی داشت تا حدی که جمهوری‌خواهان متهم به دخالت در سیاست خارجی شدند.

هفته‌ نامه آلمانی «اشپیگل» با انتشار این خبر و گزارشی در این باره نوشت جمهوری‌ خواهان به روند خروج از دیپلماسی هسته‌ ای با ایران ادامه می‌ دهند و واکنش کاخ‌ سفید در این زمینه به خوبی گویای رویکرد دولت آمریکا درباره عملکرد شماری از نمایندگان کنگره است. به همین دلیل «جاش ارنست» سخنگوی اوباما جمهوری‌خواهان را به سنگ‌اندازی در روند پیچیده مذاکرات متهم کرد، چرا که مسئولیت سیاست خارجی به عهده رئیس‌جمهور است.

با این حال جمهوری‌خواهان با این اقدام در واقع وجهه رئیس‌جمهور را در داخل و در عرصه جهانی نابود کردند. می‌توان گفت اوباما رئیس جمهوری است که مخالفان وی همراستا با منتقدان دولت ایران عمل می‌ کنند و می‌ گویند تعهد رئیس جمهور آمریکا دائمی نخواهد بود.

گام به گام با این نمایش تاریخی
اشپیگل افزود: نخستین پرده این درام زمانی نوشته شد که «بنیامین‌ نتانیاهو»، نخست‌ وزیر اسرائیل، هفته گذشته برای کنگره سخنرانی کرد. جمهوری خواهان وی را دعوت کردند؛ این در حالی بود که اوباما با این دعوت موافق نبود. نتانیاهو در این سخنرانی باز هم از احتمال دستیابی ایران به سلاح سخن گفت.

در پرده دوم  47 سناتور جمهوری‌ خواه در نامه‌ ای سرگشاده خطاب به مقامات ایران به تاریخ نهم مارس هشدار دادند که هرگونه توافق هسته‌ ای محدود به دوره ریاست جمهوری اوباما است.

در این گزارش که به قلم «سباستین فیشر» نوشته شده، آمده است: این اقدام هم برای آمریکا و هم برای ایران بد است. جمهوری‌خواهان تلاش می‌ کنند چهره جهانی اوباما را خراب کنند و پیام‌ هایی با این مفاهیم برای دیگر هم‌ پیمانان منتشر می‌ کنند که اوباما شریک بدی است. این واقعه با شدید‌ترین واکنش‌ ها همراه بود که در تاریخ تعامل با ایران نوشته خواهد شد.

 جمهوری خواهان از توافق احتمالی با ایران به عنوان «طرح خدمات درمانی» اوباما در دومین دور ریاست جمهوری وی یاد می‌ کنند و با توجه به انتقادهایی که به علت طرح خدمات درمانی در دور نخست از اوباما مطرح شده بود، می‌ توان گفت که نبرد میان این حزب و دولت دموکرات آمریکا وارد مرحله تازه ای شده است.   به عبارتی پس از ورود نتانیاهو به این کشور دیگر از طرح اوباما نمی‌ توان به عنوان مسئله‌ای داخلی یاد کرد، بلکه دیگر مسئله ای جهانی شده است.

رئیس جمهور بعدی نمی تواند توافق را لغو کند

اشپیگل همچنین نوشت: «البته باید گفت واقعیت کمی از آنچه جمهوری خواهان در نامه خود نوشته‌ اند پیچیده‌ تر است؛ چرا که یک توافق در صورتی که سنا هم آن را تائید نکند، در جامعه جهانی الزام‌آور است.»

این گزارش می افزاید: «البته این واقعیت دارد که رئیس‌ جمهور بعدی آمریکا می‌ تواند چنین توافقی را نادیده بگیرد، اما سوال اینجاست که آیا او چنین کاری را صورت خواهد داد یا خیر؟ باید گفت چنانچه توافق با ایران، این موضوع فقط مربوط به روابط دوجانبه ایران و آمریکا نیست، بلکه توافقی میان 5 کشور دارای قدرت وتو و آلمان خواهد بود. سوال دیگر این است که جایگزین (توافق) چیست؟ آیا جنگ؟ این چیزی است که هیچکدام از 47 نماینده امضاکننده نامه اخیر و حتی رئیس‌جمهور احتمالی آینده هم خواستار آن نیستند.»

اوباما در تنگنا
با اینهمه کنگره ابزاری در دست دارد که به طور قطع می‌تواند برای اوباما دردسرساز باشد؛ فقط مجلس آمریکاست که می‌تواند درباره لغو تحریم‌ها تصمیم‌گیری کند و تحریم‌ها ابزار اصلی در دیپلماسی هسته‌‌ای‌ است.

«جاش‌ ارنست» سخنگوی اوباما روز گذشته راهکاری در این مورد مطرح کرد و اعلام کرد که پس از اینکه ایران چند سال به تعهدات خود عمل کرد در این صورت تحریم‌ها علیه این کشور برداشته می‌شود. به عبارتی تهران باید نخست ثابت کند که به تعهدات جهانی پایبند بوده است.

در نگاه نخست به نظر می‌رسد که این پیشنهاد می‌تواند به مذاکرات آسیب برساند. آیا ایران موافقت می‌کند که تحریم‌ها همچنان ادامه داشته باشند؟ قطعا خیر. البته این موضوعی است که ارنست هم به خوبی از آن اطلاع دارد. اما آنچه که باید در حرف‌های ارنست مورد توجه قرار گیرد این است که وی از «برداشته شدن» تحریم‌ها صحبت می‌کند. با توجه به موضع کنگره یک راهکار می‌تواند این باشد که اوباما به صورت یک جانبه تحریم‌ها را لغو کند تا ایران را بیازماید.

با این همه زمان زیادی تا دسترسی به توافق باقی نمانده است و باید تا پایان مارس درباره مسایل اساسی با ایران توافق صورت گیرد. اوباما هم با مشکلاتی رو به روست و آن اینکه سناتورهای منتقد از وی خواسته‌اند که تا 24 مارس پیشرفت‌های قابل قبولی را (در روند مذاکرات)‌ به آنها نشان دهد و اگر این اتفاق صورت نگیرد در این صورت می‌توانند درباره تحریم‌های جدید تصمیم‌ گیری کنند که این راه را برای خروج ایران از مسیر تعامل همراه می‌ کند و چنین موقعیتی از هر اقدام خرابکارانه جمهوری‌ خواهان برای اوباما بدتر خواهد بود.
 


چهار شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۱:۴۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن