محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830446347
جام جم ایام - هخامنشیان در خلیج فارس
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
ایرانیان از صحراهای جنوب روسیه و اِستِپِ اوراسیای قدیم پا به سرزمین های نو جنوبی گذاشتند. آنان هنگامی که در ایران جای گیر شدند، رفته رفته متوجهِ دریاها و راه های دریایی آن گردیدند.
بعدها، هخامنشیان در پیشروی شان به سوی آسیای صغیر و مواجهه با نیروی دریایی یونان و مصر، به اهمیت تشکیل ناوگان دریایی پی بردند ( حسن، 1371، ص49 ). از این زمان، ایرانیان، با تشکیل ناوگانی قدرتمند، تجارت در خلیج فارس و آب راه های آن را به دست گرفتند. نبود اشاره های مستقیم به تجارت دریایی و تجار فعال در این راه ها در سنگ نوشته های هخامنشی، احتمالاً به علت غلبه ی دیدگاه های نظامی و سیاسی حاکم در این سنگ نوشته هاست. اما اطلاعات مربوط به حقوق گمرکی و عوارض راه، می تواند تأییدی بر وسعت و تراکم مبادلات در محدوده ی فرمان روایی هخامنشیان باشد. اخیراً، سندی آرامی از سال 475 پ م، یعنی دوران فرمان روایی خشایارشای اول ( حکومت: 485 - 465 پ م ) به دست آمده، که بخشی از دفتر محاسباتی قرارگاهی گمرکی بر یکی از دهانه های نیل است. از این قرارگاه، به اجبار، ناوهای فنیقی و ایونیایی عبور می کردند. در این سند، به تناسب ارزش کالاها هنگام ورود یا خروج آن ها، عوارض، دریافت می شد و به انبار سلطنتی واریز می گردید. در این روند، یونانیان عوارضی به نام مَندَتو یا مَندَتُه می پرداختند. فنیقیان هم باجی به نام مَئسَرَه می دادند. کالاهای کشتی های فنیقی بیشتر شامل شراب، فلزات، چوب های گوناگون و کالاهای کشتی های ایونیایی بیشتر شراب و روغن بود. در یک پاپیروس آرامی بی تاریخ از وارد کردن شراب صیدا به مصر در دوران هخامنشی سخن رفته است. این کشتی ها در بازگشت فقط نطرون یا کربنات دو سود طبیعی می بردند. در حال حاضر، از مکان قرارگاه گمرکی ای که کشتی های ایونیایی و فنیقی پس از عبور از آن به طرف بندر مِمفیس و دره ی نیل می رفتند، اطلاعاتی وجود ندارد ( بریان، ج1، ص 604 ). درآمدهای سلطنتی از تجارت خلیج فارس، گاه به شکل های دیگر نیز حاصل می شد؛ مثلاً اقوام عرب حوزه ی خلیج فارس باید هر ساله 1000 تالان؛ یعنی در حدود 30 تُن کُندُر، برای هدیه، به شاه پیشکش می کردند. این هدیه، در واقع، بخشی از سود تجاری ای بود که اعراب از بازرگانی، در سایه ی امنیت راه های فرمان روایی هخامنشی، کسب می کردند ( همان جا). شاهان هخامنشی با دریافت سود حاصل از تجارت دریایی و زمینی، در آن زمان، رفتاری بزرگ منشانه داشتند و اعراب احتمالاً از پرداخت آن کاملاً راضی بودند. نگاهی گذرا به سیاهه ی اموال پیشکشی به دربار هخامنشی، در روایت هرودوت، نشان می دهد که پیشکشی اعراب بخش سیار کوچکی از این هدایا را تشکیل می داده است. هرودوت ( ج3، ص 196- 198، بند 97 ) می نویسد: « بعضی اقوام هستند که مجبور به پرداخت مالیات اجباری نیستند ولی خود هدایایی پیشکش می کنند. مقصود من حبشیانی است که در سر حد مصر سکونت دارند و کمبوجیه در موقعی که بر ضد حبشیان ماکروبی لشکرکشی می کرد آن ها را مطیع خود کرده بود. این اقوام ساکن شهر مقدسِ نیزا و حوالی آن هستند و جشن های معروفی به افتخار دیونیزوس بر پا می کنند. این حبشیان و مجاورین آن ها با هندی های کالانتی از یک نژادند و خانه های آن ها خانه ی زیرزمینی است. این دو قوم هر دو سال یک بار پیشکشی اهدا می کردند و در زمانی هم که ما زیست می کنیم هنوز این کار را می کنند. آن ها دو شنیس طلای محل و دویست تنه درخت آبنوس و پنج طفل حبشی و بیست دندان فیل اهدا می کنند. اهالی کولشید و مجاورین آن ها تا نواحی قفقاز مالیات های خود را خود شخصاً تعیین کرده اند؛ زیرا سلطه ی پارس ها تا این کوه توسعه دارد، اما در شمال قفقاز دیگر پارس ها نفوذی ندارند. این اقوام هدایا و پیشکش هایی به میل خود برای پادشاه می آورند و این کار حتی امروز هم هر پنج سال یک بار تکرار می شود. آنها صد پسر بچه و صد دختر بچه نیز هدیه می کنند. اعراب هر سال هزار تالان کندر به پادشاه می دادند. چنین بود هدایایی که این ملل علاوه بر خراج به پادشاه تقدیم می کردند ». یکی از مسائلی که هخامنشیان در مورد رودخانه های سرزمین خود به آن توجه داشتند بهره برداری از آن ها برای آبیاری زمین های کشاورزی بود. به این منظور، ایشان برای بالا بردن سطح آب کشاورزی در بابل، بر روی دجله بندهایی احداث کردند ( حسن، 1355، ص 35 )، در حالی که مورخان یونانیِ معاصر اسکندر این بندها را نشانه ای از بی تجربگی ایرانیان در امور دریایی تلقی می کردند. نیپور از سدهایی در لمبون، در ساحل فرات، و در هوگ کنه و اسکیِ موصل و هگره ی دجله یاد کرده است، ولی خیره کننده تر از همه تعداد شهرهای معمور و اسکله های واقعی در کرانه های ایرانی خلیج فارس است که نئارخوس ( 326- 325 پ م ) به آن ها اشاره کرده است: « برای مثال، در کارمانیا، نخست آن که آبادی های سیدودونت، تارسیاس و کاتیا واقع شده و دیگری شهری آباد به نام بادیس با تاکستان ها و مزارع وسیع ذرت وجود داشته و همچنین هرموزیا در مقابل جزیره ی کنونی هرموز واقع بوده است که جز زیتون همه نوع محصول داشته است. از سوی دیگر کارمانیا در ایالات سلطنتی پارس یا پرسیس واقع شده که آبادی های ایلاس، بندرگاه سیکاندروس، جزیزه ی مسکونی صیادان مروارید، بندرگاه اوکوس، شهر آپوستانا، آبادی های متعددی در کنار خلیج بزرگ، شهر گوگانا، بندر ایمنی نزدیک دهانه ی سیتاکوس، شهر مسکونی پر باغستان هاپراتیس با یک ترعه کشتی گذر، شهر تائو واقع در گرانیس، بندر ایمنی در دهانه ی راگونیس و بندر ناایمنی نزدیک به دهانه ی بریزانما را در بر می گرفته است که کشتی ها از آنجا وارد سرزمین شوش شدند.... در این منطقه، در فواصل مساوی، الوار بزرگی نصب کرده اند تا مسیر دریانوردان مشخص گردد و مانع از ورود کشتی به قسمت های کم عمق شود » ( حسن، 1371، ص 53 ). به این ترتیب، این بندها نه تنها نشان دهنده ی ترس و بی تجربگی هخامنشیان در برابر رودخانه ها و راه های آبی نیست؛ بلکه گویای تدبیر آن ها در استفاده ی بهینه از آب ها برای رشد و گسترش کشاورزی سرزمین تحت حکومتشان نیز هست. با وجود این، باید توجه داشت که ایرانیان وقتی با خلیج فارس، به منزله ی نخستین دریای متصل به آب های آزاد، آشنا شدند، ناچار بودند شیوه ی کشتی رانی و نیروی دریایی و حمل و نقل را از مردم ساکن سواحل بیاموزند ( محمود آبادی، ص 322- 323 ). ارتباط هخامنشیان با دو دریای بزرگ غربی و جنوبی ایرانیان را وارد دنیای قدرت و تجارت جهان قدیم کرد. جریان تسلط ایشان بر راه های دریایی با فتح لیدی به دست کوروش هخامنشی، در سال 546 پ م و رسیدن به دریای مدیترانه آغاز شد و پس از آن خلیج فارس در منتهی الیه قلمروشان قرار گرفت. چنان که داریوش هخامنشی ( حکومت: 521 - 486 پ م ) از خلیج فارس در فتح مصر بهره ی فراوانی برده است ( فره وشی، ص 91 ). تسلط بر آسیای صغیر و بر نواحی شرقی دریای اژه، در 546 پ م، کوروش بزرگ را متوجه قدرت دریایی یونانیان و مصریان کرد. او با به کارگیری دریانوردان فنیقی، که در فلسطین و کناره های افریقا به کار تجارت مشغول بودند، نیروی دریایی تازه ای پایه گذاری کرد که فرزند او، کمبوجیه، به هنگام لشکرکشی به مصر، از آن استفاده کرد ( محمود آبادی، ص 322- 323 ). در عصر داریوش اول، ایرانیان، بی آن که نیازی حتی به ساخت کشتی داشته باشند، با استفاده از نیروهای دریایی ملل تابع خود، یعنی یونانیان و آسیایی ها و فنیقی ها، در میان سال های 525 تا 480 پ م، از راه های دریایی اژه و مدیترانه سود می بردند ( همان جا ). داریوش اول هخامنشی به اهمیت خلیج فارس توجه کاملی داشت. درحقیقت، داریوش در خلیج فارس دو هدف عمده داشت: 1. گشودن ارتباط تجاری و بازرگانی از طریق بنادر خلیج فارس و بحر عمان به جنوب عربستان و از طریق دریای سرخ به مصر. 2. پیشروی به سمت هند از طریق رودخانه ی سند و به دست گرفتن راه دریایی - بازرگانی قدیم ایلامیان. داریوش با دستیابی به این اهداف می توانست منافع بسیاری برای گسترش فرمان روایی هخامنشی کسب کند. بدین ترتیب، داریوش در اندیشه ی یک تجارت جهانی بود که در این راه خلیج فارس اهمیت فراوانی داشت ( محمود آبادی، ص 322- 323 ). یکی از اقدامات مهم داریوش در جهت تسهیل ارتباطات دریایی، حفر کانالی بین دریای سرخ و رودخانه ی نیل بود. این کانال 45 متر پهنا داشت و به اندازه ی کافی عمیق بود تا کشتی های تجاری بتوانند از آن عبور کنند. پیش از داریوش فرعون نَخائو،فرزند پسامتیک، (7) پادشاه بزرگ مصر در قرن 6 پ م، کندن ترعه را آغاز کرده بود. اما تصور مصری ها از این که این کار موجب می شود آب دریای سرخ مصر را فرا بگیرد، مانع از ادامه ی حفر این کانال شد ( سارتن، ص 193 ). داریوش پس از اتمام کار، دستور داد تا شرح حفر این ترعه را بر روی لوحه ای سنگی از جنس گرانیت سرخ نقر کنند. این استوانه ی سنگی، در 1866 در نزدیکی کابره در حدود 130 کیلومتری سوئز، کشف شد. این کتیبه حامل فرمان داریوش برای حفر کانال سوئز به سه زبان فارسی باستان، ایلامی و بابلی است ( لوکوک، ص 133). در این سنگ نوشته آمده است: « اهورامزدا خدای بزرگ است. همو که آن آسمان را آفرید، همو که این زمین را آفرید، همو که مردم را آفرید، همو که شادی را برای مردم آفرید، همو که داریوش را شاه کرد، همو که به داریوش این شهریاری را داد، که بزرگ است، با اسبان خوب، با مردان خوب. من داریوش هستم، شاه بزرگ، شاه شاهان، شاه مردمانی از تمام تبارها، شاه روی این زمینِ بزرگ تا دور دست ها، پسر ویشتاسپه، هخامنشی. داریوش شاه می گوید: من پارسی هستم؛ از پارس مصر را گرفتم؛ فرمان دادم این ترعه را بکنند، از رودی به نام نیل، که در مصر روان است. به طرف دریایی که از پارس می آید؛ آنگاه، این ترعه کنده شد، همان گونه که به فرمان داده بودم، و کشتی ها از مصر، از طریق این ترعه، به سوی پارس رفتند، مطابق به خواست من » ( همان جا ) هرودوت ( ج 2، ص 241 - 243، بند 158 ) درباره ی حفر کانال سوئز می نویسد: « فرزند پسامتیک نکوس [ همان نَخائو ] بود که در مصر سلطنت کرد. وی نخستین کسی بود که دست به کار حفر مجرایی شد که به دریایی اریتره می رفت و پس از او داریوش پارسی کار حفر آن را ادامه داد. طول این مجرا به اندازه ی چهار روز بحرپیمایی است. عرض آن را آن قدر زیاد گرفتند که دو کشتی جنگی با سه ردیف پاروزَن که از مقابل به هم برسند می توانند در آن بحرپیمایی کنند. آب آن از نیل می رسد. این مجرا از نقطه ای شروع می شود که کمی بالاتر از شهر بوباستیس قرار دارد و به دریای اریتره منتهی می شود. این مجرا نخست در قسمت دشت مصر که در جهت عربستان ادامه دارد حفر شده و این همان دشتی است که در جهت داخل با کوهی که در مقابل ممفیس قرار دارد و معادن سنگ در آن یافت می شود مجاور است. بنابراین، این مجرا در مسیر پایه ی داخلی این کوه حفر شده و از سمت مغرب به مشرق می رود، آن گاه از گردنه ها می گذرد و سپس از کوهستان به جنوب و ناحیه ای که باد نوتوس در آن می وزد متوجه می شود و به خلیج عربستان می رود. در نقطه ای که از دریای شمال تا دریای جنوب ( همان دریایی که اریتره نام دارد ) فاصله از همه جا کمتر و راه مستقیم تر است، از کوه کازیوس که سر حد مصر و سوریه است، از این نقطه تا خلیج عربستان هزار ستاد فاصله است. این راه مستقیم ترین راه ها است. ولی مجرا بسیار طویل تر است؛ زیرا پیچ وخم زیاد دارد. در زمان نکوس 120 هزار مصری برای حفر آن تلف شدند. نکوس در ضمن عملیات حفاری دست از ادامه ی حفر آن کشید؛ زیرا هاتفی با آن مخالفت کرد و مدعی شد که نکوس با این عمل از پیش به نفع اقوام وحشی کار می کند. مصریان تمام کسانی را که با آن ها هم زبان نیستند وحشی می نامند ». داریوش، با حفر آن کانال، ارتباط مستقیمی بین ایران و مصر برقرار کرد و از این طریق، راه تجاری ارزان و آسان و سریع تری میان مصر و هند و خلیج فارس برقرار کرد. این فرمان روای قدرتمند هخامنشی، تقریباً همان زمان، با حفر کانال سوئز، اسکیلاکس کاریاندی، دریانورد یونانی تحت فرمان خود را به سوی رود سند اعزام کرد. اسکیلاکس، پس از رسیدن به دهانه ی رودخانه ی سند، سرتاسر کرانه های جنوبی و خلیج فارس را دریانوردی کرد و با گذشتن از جنوب عربستان و دریای سرخ و با عبور از ترعه ی داریوش به مصر رسید ( محمود آبادی، ص 324 ). هرودوت ( ج 4، ص 109- 110، بند 44 ) می نویسد: « در آسیا مهم ترین اکتشافات را داریوش انجام داد. او مایل بود بداند رود سند که با یکی دیگر از رودها، تنها رودهایی هستند که تمساح در آن زیست می کند در کجا به دریا می ریزد. پس برخی از کسانی را که تصور می کرد در بیان حقایق معتمد اویند، از جمله اسکیلاکس از اهالی کاریاندا، را در کشتی نشاند و به این مأموریت فرستاد. این اشخاص از شهر کاسپاتیروس و از سرزمین پاکتی ها حرکت کردند. آنان از طریق رودخانه ها در جهت طلوع فجر و مشرق حرکت کردند تا به دریا رسیدند. سپس رو به سمت مغرب در دریا حرکت کردند و در ماه سی ام به محلی رسیدند که فنیقی ها به امر پادشاه مصر از همان محل برای گردش به دور افریقا حرکت کرده بودند. پس از این گردش دریایی، داریوش هندی ها را به اطاعت خود درآورد و از این دریا استفاده کرد ». با دقت در نقشه ی حرکت اسکیلاکس، می توان دریافت که خلیج فارس در عصر هخامنشیان سرمنشأ دو مسیر تجاری و اقتصادی دنیای قدیم بوده است: راهی که از خلیج فارس به مصر می رفت و راهی که به هند می رسید ( محمود آبادی، همان جا ). داریوش خود نیز احتمالاً، پس از دریافت گزارش اسکیلاس کاریاندی، به خلیج فارس سفر کرده است. مسیر سفر او احتمالاً از دریای عمان به سواحل دلتای سند و از آنجا به شرق افریقا و سواحل یمن و کرانه های دریای سرخ و بازگشت به خلیج فارس بوده است ( حسن، 1371، ص 76 ). مهم ترین رویدادهای دریانوردی در ادامه ی دوران فرمان روایی هخامنشیان، به ویژه در زمان خشایارشا، جنگ در دریای مدیترانه بود ( بریان، ص 823- 849 ). این دوران عصر چربیدن اعتبار بی چون و چرای خلیج فارس بر دریای مدیترانه و نخستین گام به سوی تجارت جهانی خلیج فارس به شمار می رود، اما با لشکرکشی اسکندر به سرزمین پارس، برتری تجاری خلیج فارس دستخوش دگرگونی شد ( ویلسون، ص 16- 17 ). بندرهای باستانی هخامنشیان در خلیج فارس ایران، در خلیج فارس و دریای عمان، حدود 1800 کیلومتر مرز آبی دارد. ایرانیان، برای بهره برداری از این آب ها، از گذشته های بسیار دور، در محل های مناسب از کنار دریا و بستر رودخانه ها و خورهای طبیعی منتهی به خلیج فارس و دریای عمان، بندرها و شهرهای تجاری مهمی بنا کردند. حتی اگر جای مناسبی برای ساخت بندر و لنگرگاه یافت نمی شد، ایرانیان، با حفر کانال ها و خورها و ساخت حوضچه های مصنوعی، برای کشتی های خود پناهگاه مناسبی ایجاد می کردند ( نوربخش، ص 10- 12 ). یکی از کهن ترین بندرهای شناخته شده در حوزه ی خلیج فارس « آریدو » (است که قدمت آن به حدود هزاره ی چهارم پیش از میلاد می رسد و، به نظر برخی دانشمندان، نقطه ی آغاز تمدن بوده است. ابراهیم پورداود ( 1264 - 1347 )، پژوهشگر تاریخ ایران باستان، بندر اریدو را یکی از شهرهای قدیم شنعار در جنوب عراق عرب کنونی، در دهانه ی فرات می داند که مردم آن ئه آ، رب النوع آب و دریا، را ستایش می کردند ( پورداود، ص 118 ). سعید نفیسی ( 1274 - 1345 )، پژوهشگر و تاریخ نگار، هم از دو شهر بسیار کهن سومری به نام اریدو و اور یاد می کند. از این دو شهر، هم اکنون، تپه هایی به شکل نیم دایره باقی مانده، که احتمالاً در آن دوران در نزدیکی ساحل قرار داشته و بعدها رسوب رودها این نواحی را در بر گرفته است. البته، به نظر باستان شناسان، این شهرها دقیقاً بر ساحل دریا ساخته نشده بودند؛ بلکه بر روی دماغه هایی قرار گرفته بودند که آب شیرین داشتند ( نفیسی، ص 91 ). پس از سپری شدن حکومت مادها در ایران، هخامنشیان در دریانوردی و بازرگانی عصر خود، راه کمال را پیمودند و بر اهمیت راه آبی خلیج فارس افزودند و پایگاه های دریایی مهمی در ریشهر و هیراتیس و قشم در جهت حفاظت و پهلو گرفتن کشتی های باری و جنگی خود ایجاد کردند که آثار آن ها هنوز در گوشه و کنار بنادر ایران باقی است ( امیر ابراهیمی، ص 24؛ نوربخش، ص 9 ). تاریخ پژوهان بنادر دیلمان و تااو که و گوگانا و آپستانا و هِرمز و یا هِرموزی را از بندرهای تجاری در زمان هخامنشیان می دانند. به باور آنان، گوگانا همان بندر لنگه و آپاستانا، همان رأس بستانه ی کنونی و بندر هرمز مقابل عباسی و دیلمان، همان بندر دیلم امروزی است ( عزیزی، ص 388، پانوشت 1 ). برخی از تاریخ دانان بندر گوگانا را در محل بندر گناوه در استان بوشهر می دانند ( نوربخش، ص 9 ). برخی دیگر نیز بندر آپستانا را بندر بستانو می دانند و بر این باورند که کشتی های نئارخوس در خلیج نای بند لنگر انداختند ( زرین کوب، روزبه، ص 274 ). منبع : ولایتی، علی اکبر، (1391)، خلیج فارس پیش از ظهور اسلام، تهران: نشر امیرکبیر، چاپ اول
دوشنبه 18 اسفند 1393 ساعت 22:10
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]
صفحات پیشنهادی
جام جم ایام - واسموس در کرانه های شمالی خلیج فارس
ویلهلم واسموس نایب کنسول آلمان در بوشهر چهره ای معروف و مؤثر در جریان جنگ جهانی اول در کرانه های شمالی خلیج فارس بود درباره ی شخصیت حقیقی واسموس و سیاست های پشت پرده ای که منجر به حضور او در میان مردم شد سخن های گوناگون بسیار گفته اند درباره علت انتخاب ایران برای انجام فعالجام جم ایام - ممنوعیت تجارت برده در خلیج فارس
یکی از مسائل مهم رسوخ و رخنه بطئی سیاسی و اقتصادی انگلستان در منطقه خلیج فارس در قرن 19 م که به صورت ابزاری در روابط دیپلماتیک منطقه در دست مقامات و مسئولان دولت انگلستان و نیز کمپانی هند شرقی انگلیس قرار گرفت مسأله لغو تجارت برده در خلیج فارس بود آغاز اقدامات انگلستان در ایننتایج کامل روز نخست مرحله سوم لیگ شنا جام خلیج فارس
نتایج کامل روز نخست مرحله سوم لیگ شنا جام خلیج فارس شناسهٔ خبر 2505178 دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲ ۵۵ ورزش > سایر نخستین روز از سومین مرحله مسابقات شنای قهرمانی باشگاه های کشور با برگزاری پنج ماده در نوبت عصر امروز دوشنبه به پایان رسید به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمجام خلیج فارس مسابقه ی بازی های آنلاین برگزار می کند
این مسابقات در چهار رشته ی WOW – LOD – CS GO – Dota2 بصورت آنلاین در تاریخ 12 اسفند شروع می شود این رویداد برای اولین بار در کلاینت اختصاصی جام بزرگ خلیج فارس برگزار خواهد شد و سرور بازی ها نیز توسط سیستم های قدرتمند و پهنای باند اختصاصی شرکت آسیاتک پشتیجام جم ایام - فارس در عصر خلافت امیرالمؤمنین
با شروع خلافت علی بن ابی طالب علیه السّلام و نابسامانی اوضاع در پی کشته شدن خلیفه ی سوم و اختلافات مسلمانان با هم اوضاع سرزمین های فتح شده به هم ریخت و شورش هایی در میان مسلمانان رخ داد پس از کشته شدن عثمان در فارس شورش شد در این شورش فراگیر نخست اهالی اصطخر شورش می کردند- نتایج دور رفت رقابت های بدمینتون جام خلیج فارس اعلام شد
نتایج دور رفت رقابت های بدمینتون جام خلیج فارس اعلام شد تهران -ایرنا - نتایج دور رفت مرحله نهایی بیستمین دوره مسابقات لیگ دسته اول بدمینتون باشگاههای کشور جام خلیج فارس در بخش مردان اعلام شد به گزارش خبرنگار ایرنا از روابط عمومی فدراسیون بدمینتون دور رفت مرحله نهایی بیستمینجام جم ایام - پادشاهی که 189 همسر و 144 پسر داشت
دومین پادشاه دوره قاجار فتحعلی شاه پس از کشته شدن عمویش آغامحمدخان به پادشاهی رسید زیرا آغا محمد خان فرزندی نداشت فتحعلی شاه در سالهای اول حکومت خود به سرکوبی مخالفان و رقیبانش عموها مشغول شد فتحعلی شاه پس از به قدرت رسیدن با نزدیک شدن به علمای شیعه و مجتهدین تلاش زیادی کرجام جم ایام - برگزاری مراسم بزرگداشت علامه دهخدا
مراسم بزرگداشت مرحوم علامه دهخدا در مؤسسه لغت نامه دهخدا برگزار خواهد شد به گزارش خبرگزاری کتاب ایران ایبنا به نقل از سایت موسسه لغت نامه دهخدا به مناسبت سالروز درگذشت علامه علی اکبر دهخدا و بزرگداشت همکار و همراه او استاد محمد پروین گنابادی همزمان با هشتادمین سال تأسیس دانجام جم ایام - جام جهاننمای عباسی منتشر شد
کتاب جام جهاننمای عبّاسی اثری است از میرزا قاضی بن کاشف الدّین محمّد یزدی اردکانی که متن چاپی آن اخیراً با مشخّصات زیر منتشر شده است یزدی این اثر را به سال 1037 ق به فرمان شاه نگاشته است موضوع کتاب منافع نوشیدن شراب و دفع مضرّات آن از دیدگاه پزشکی است نگارش چنین اثری آن همجام جم ایام - نخستین هواپیماهای تهران
در اواخر جنگ جهانی اول برای اولین بار یک هواپیما بصورت قطعات مجزا از روسیه و از طریق بندر انزلی بوسیله اتومبیل به تهران حمل و پس از سوار کردن قطعات آن توسط یک نفرخلبان روسی بر فراز تهران و در ارتفاع پایین به پرواز درآمد و با توجه به اینکه در آن موقع محلی بعنوان فرودگاه در تهرانجام جم ایام - روش مومیایی کردن مردگان
برای اینکه جسد فردی سالم بماند و باکتریها دیرتر به سراغ او بروند راهی که به نظر مصریان رسید آن بود که ارگانهای داخلی بدن افراد را خارج کنند بسیاری از مومیاییهای معروف اهل مصر هستند مصریان قدیم بسیاری از بزرگان خود را به روش مومیایی نگه داشته و دنیا را در تعجب و حتی شگفتیجام جم ایام - حرم مطهر امام رضا (ع) در گذر تاریخ
باغ حمید بن قحطبه حاکم و والی خراسان در روستای سناباد در سال 203 هجری قمری درست همانطور که امام رضا ع پیشبینی کرده بودند مأمن همیشگی این امام شد و از آن پس بود که این روستا به مشهدالرضا معروف گشت حضرت امام علی بن موسی الرضا ع در سال 148 هجری قمری در شهر مدینه دیدهجام جم ایام - عزداداری توده ای ها در مرگ استالین/ عکس
وقتی که استالین رهبر اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی در پنجم مارس ۱۹۵۳ برابر با چهاردهم اسفند ماه ۱۳۳۱ درگذشت بسیاری از توده ای های تهران و شهرستان ها در مرگ او عزادار شدند منبع سایت پارسینه 14 سه شنبه 5 اسفند 1393 ساعت 19 31جام جم ایام - ساز و کار اعزام طلاب به سربازی در دوره پهلوی
رژیم پهلوی دوم همواره از حضور نیروهای روحانی در بین مردم انقلابی رنج فراوانی می برد و تمام سعی خود را بر سرکوب این گونه نیروها متمرکز نموده بود از این رو از روش های مختلفی چون جنگ روانی علیه روحانیت ممانعت از گرفتن مجالس ختم در هفتم چهلم و سال به خصوص چهلم شهدای فیضیه وجام جم ایام - موساد در دوران انقلاب اسلامی (1356- 1357)
از همان آغاز روابط ایران و اسرائیل با مخالفتهایی در بین محافل سیاسی ـ اجتماعی روبه رو شد همزمان با گسترش روابط دو کشور در دهههای 1340ـ1350ش روند مخالفت با نفوذ اسرائیل در ایران از سوی مخالفان سیاسی حکومت به ویژه روحانیون افزایش یافت روحانیون و علمای دینی از همان سالهای پاجام جم ایام - گذاری بر قرارداد 1975 الجزایر
اختلافات ارضی حاکم بر خاور میانه از عوامل اصلی دخالت دولت های استعماری بوده و خود آنها در شکل دهی به این اختلافات نقش مهمی داشته اند اختلافات ارضی ایران و عراق نیز خارج از این قاعده نبوده است با توجه به تاریخ منازعات دو کشور که به دوره امپراطوری عثمانی باز می گردد دو کشور در 1آغاز مطالعات انتقال آب از خلیج فارس به 13 استان کشور
شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷ ۵۱ وزیر نیرو گفت استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر در کشور یک انتخاب نیست بلکه الزام محسوب میشود به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در منطقه خراسان حمید چیت چیان افزود متاسفانه برخیها معتقدند کشوری همچون ایران وقتی به منابع فسیلی دسترسی دا-
گوناگون
پربازدیدترینها