تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خوشى و آسايش، در رضايت و يقين است و غم و اندوه در شكّ و نارضايتى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804351829




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روایت سلیمانی از فعالیت ۲۲ساله کانون ها فرهنگی هنری مساجد


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: روایت سلیمانی از فعالیت ۲۲ساله کانون ها فرهنگی هنری مساجد
دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور مردمی بودن و انسجام در فعالیت ها را از مهم ترین ویژگی های کانون های مساجد دانست و گفت: توجه به گفتمان اقتصاد مقاومتی و رتبه بندی و کیفی سازی کانون های مساجد در اولویت کاری سال آینده است.
به گزارش نامه نیوز، یکی از مجموعه هایی که بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال 1371 با هدف مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن فعالیت خود را تحت اشراف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز نموده، ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور است. نگاهی به فعالیت های ستاد عالی کانون های مساجد کشور در سال های گذشته بیانگر این مطلب است که مساجد می توانند به عنوان پایگاه های فرهنگی اجتماعی نظام در عرصه های مختلف فعالیت کنند و با برون سپاری بسیاری از فعالیت ها به مساجد می توان زمینه رشد و شکوفایی هر چه بیشتر جامعه اسلامی را در زمینه های مختلف فراهم نمود. در آستانه سالروز تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد با حجت الاسلام سلیمانی، دبیرستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفتگویی ترتیب دادیم و نظر وی را در مورد دستاوردهای کانون های مساجد جویا شدیم.
 
-حاج آقای سلیمانی 18 اسفند سالروز تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است با این مصوبه چه مأموریت هایی به کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور واگذار شد؟
 
در مصوبه 302 شورای عالی انقلاب فرهنگی مأموریت های مختلفی به ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد سپرده شده است. از جمله موضوع راه اندازی کانون های فرهنگی هنری، تجهیز کتابخانه ها و آموزش نیروهای مستعد و جوان که به مساجد رفت و آمد دارند و علاقه مند هستند در دوره های مختلف حضور پیدا کنند. بر همین اساس حرکت هدفدار و شتابان راه اندازی کانون های فرهنگی هنری مساجد از سال 1371 کلید خورد و اولین کانون فرهنگی هنری با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت (دکتر لاریجانی) و مرحوم آیت الله مهدوی کنی (ره) افتتاح شد و از همان زمان به بعد این حرکت با علاقه مندی مساجد همراه شد تا جایی که در حال حاضر آمار کانون فرهنگی هنری مساجد کشور از مرز 19 هزار پایگاه عبور کرده است.
 
نکته ای که همواره مورد توجه بوده است توجه کمی و کیفی به کانون های فرهنگی هنری مساجد به صورت توامان و در کنار هم است. بر اساس آخرین آماری که در روزهای اخیر به دست ما رسیده است، علاوه بر راه اندازی 1878 کانون جدیدالتأسیس در سال 93، از 17 هزار 95 کانون تلاشگر هم حمایت لازم صورت گرفته است.
 
کیفی سازی کانون های فرهنگی هنری مساجد با محوریت ائمه جماعات مساجد کشور همواره در دستور کار بوده است و اگر به فعالیت های انجام شده دقت شود، می بینیم که این حرکت کمی با کیفیت نسبی همراه بوده است و روز به روز به هر دو جنبه به شکل جدی توجه می شود.
 
فعالیت های متنوع قرآنی، برگزاری دوره های هدفمند آموزشی، تخصصی شدن کانون ها، حضور در مساجد دانشگاه ها، راه اندازی مراکز دیجیتال، تجهیز کتابخانه های مساجد به کتاب های مفید و مواردی از این قبیل همه حاکی از توجه به موضوع کیفی سازی فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد است.
 
به اعتقاد من ابتکار تشکیل کانون های فرهنگی هنری مساجد ایده نو و نابی بود که در سال 1371 رقم خورد و جرقه ای بود که امروز به جریان بزرگ فرهنگی و فراگیر در مساجد کشور تبدیل شده است.
 
-چه ویژگی هایی از کانون های فرهنگی هنری مساجد کارنامه این پایگاه فرهنگی مذهبی را درخشان کرده است؟
 
مردمی بودن، فعال بودن، هدفمندی و انسجام از مهمترین ویژگی های های کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور است و با همین رویکرد دستاوردها و موفقیت های فراوانی را به ارمغان آورده است که شمارش همه آنها کار ساده و آسانی نیست. کارنامه درخشان 22 سال فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور مایه سرافرازی دوستان نظام و مایه سرافکندگی دشمنان نظام است و آنچه بر شکوه و زیبایی این مجموعه افزوده است حضور هزاران جوانان متعهد، کارآمد و زمان شناس است.
 
 -حاج آقای سلیمانی در این مجال مروری بر اهم برنامه های ستاد عالی کانون های مساجد داشته باشید.
 
در حوزه قرآنی در مساجد، شاهد کارهای جالبی بوده و هستیم که راه اندازی 7 هزار  جلسه تفسیر روزانه قرآن کریم از جمله این فعالیت ها است. برگزاری کلاس های روخوانی، روانخوانی، حفظ، مفاهیم که سالانه حدود دو هزار باب کانون در این امر حضور پیدا می کنند و شبکه قرآن و معارف سیما هم در این زمینه مشارکت دارد. طرح حفظ قرآن کریم ویژه کانون ها، نشست های تخصصی با محوریت قرآن کریم با حضور کارشناسان، اجرای طرح تلاوت نور در 29 هزار کانون مسجدی در سراسر کشور و همایش هایی که در راستای تکریم خادمان طرح تلاوت نور امسال در 31 استان کشور برگزار شد، اهدای 20 هزار جلد قرآن کریم در سال جاری به مساجد کشور، راه اندازی 1300 خانه نور در سراسر کشور بخشی از فعالیت های قرآنی است که به همت ستاد عالی کانون های مساجد کشور صورت گرفته است.
 
برگزاری هفتمین دوره آموزشی اندیشه های آسمانی با حضور 3 هزار نفر از مدیران مسئولان کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در مشهد مقدس، برگزاری دوره های آموزشی نگرشی دیگر به حجاب و عفاف ویژه منتخبان دوره های مقدماتی اعضای فعال خواهران، تولید و انتشار فصلنامه آموزشی ویژه مدیران کانون های مساجد تحت عنوان کانون، دوره آموزشی ویژه مدیرمسئولان کانون های جدیدالتأسیس، طرح سنجش و رتبه بندی هسته های پژوهشی، دوره آموزشی مهارت پژوهش، حمایت از پژوهش های بومی و فعالیت هایی که در مساجد دنبال می شود از دیگر برنامه هایی بود که در سال های گذشته در حوزه آموزش و پژوهش مورد توجه و پیگیری بوده است.
 
در حوزه فعالیت های فرهنگی و هنری محورهای قابل توجه ای صورت گرفت که نهمین جشنواره ملی مدهامتان که اوایل اسفندماه در خوزستان برگزار شد، برگزاری سومین جشنواره ملی سرود رضوی ویژه کانون های روستایی، هفتمین جشنواره وبلاگ نویسی، نشریات تجربی، اولین جشنواره منطقه ای وبلاگ نویسی و نشریات تجربی، تشکیل گروه های علمی و تخصصی، دوره ارتقای مهارت افزایی منتخبان جشنواره ها و مستندسازی و عرضه آثار جشنواره ها، برگزاری مرحله استانی جشنواره قرآنی مدهامتان و برگزاری جشنواره شیوه های نوین تدریس معارف دینی و بزرگداشت مناسبت های مذهبی و ملی، بزرگداشت عید سعید غدیر، دهه کرامت، روز جهانی مساجد، بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی و ترغیب حضور کانون ها در فضای مجازی با برنامه های صحیح و هدفمند، حمایت از نشریات تجربی، حمایت از پروژه های فرهنگی در مناطق محروم از جمله این برنامه ها است.
 
در حوزه کتابخانه ها نیز برنامه ریزی صورت گرفته است که از جمله آن می توان به فهرست نویسی و سازماندهی به همراه تجهیزات مرتبط، تأمین و تکمیل محتوای سایت کتابخانه ها، خرید و پشتیبانی نرم افزارهای کتابخانه ای تحت عنوان مهر مساجد، آموزش و ساماندهی کتابداران، مشارکت با دستگاه های فرهنگی، توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در قالب مسابقات و همچنین بزرگداشت هفته کتاب، ایجاد تقویت کتابخانه دیجیتال مساجد، ایجاد و پشتیبانی از کتابخانه های تخصصی و توسعه خدمات نرم افزاری، ساماندهی و نظارت بر امور کتابخانه ها اشاره کرد.
 
در حوزه برنامه ریزی و آمار هم جلسات کاری خوبی انجام شده است که آغاز طرح آمایش سرزمینی کانون های مساجد از جمله این اقدامات است. شکل گیری کارگروه اقتصاد مقاومتی با استفاده از اساتید حوزه و دانشگاه، راه اندازی دفتر، روستا و عشایر، برگزاری همایش آموزش مهارت های کارآفرینی کانون های مساجد کشور با همکاری دانشگاه صنعتی شریف، راه اندازی کانون های تخصصی در 22 رشته، راه اندازی و حمایت کانون های مصلی و دانشگاهی، اجرای طرح ساماندهی و کیفی سازی کانون های مساجد، راه اندازی دفتر نمایندگی در مناطق ویژه و همچنین تدوین برنامه ششم توسعه در قالب تشکیل کارگروه تخصصی و مشورتی، برگزاری کنگره نخبگان روستایی در مشهد مقدس و برگزاری کنگره برگزیدگان روستا و عشایر از دیگر اقدامات در این حوزه است.
 
اولویت کاری ستاد عالی برای سال 94 شامل چه مواردی است و چه برنامه هایی برای آینده کانون ها در دستور کار دارید؟
 
در شروع سال جدید بعد از بررسی اقدامات انجام شده و مشورت با کارشناسان ذیربط، تبیین برنامه سال 94 و تشریح آن برای استان ها، تنظیم تفاهم نامه مشترک با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان دبیرخانه ها از اولویت های کاری است تا برنامه ها از همان ابتدای سال شفاف تنظیم و اعلام شود و در اجرا هم با اراده جدی و عزم جمعی شاهد روند خوب برنامه ها باشیم.
 
توجه به گفتمان اقتصاد مقاومتی، مسئله رتبه بندی و کیفی سازی کانون های فرهنگی هنری مساجد از دیگر برنامه هایی است که سال آینده مورد توجه است تا بر اساس رتبه بندی و اقداماتی که کانون های فرهنگی هنری مساجد انجام می دهند شاهد رقابت سالم بین کانون های مساجد باشیم. بر این اساس توزیع بودجه با عنایت به نوع فعالیت ها و روحیه کار و تلاش در کانون های مساجد خواهد بود بدیهی است با این نگاه به عدالت فرهنگی نزدیک تر خواهیم شد.

با توجه به علاقه مندان راه اندازی مراکز فرهنگی دیجیتال در کشور سعی داریم با برنامه ریزی حساب شده، سال آینده آمار مراکز دیجیتال در جوار مساجد را افزایش دهیم.

راه اندازی کانون های فرهنگی هنری جدید از دیگر اقداماتی است که در دستور کار می باشد امیدواریم تا پایان سال 94 تعداد کانون های فرهنگی هنری مساجد به مرز 22 هزار کانون های فرهنگی هنری در سراسر کشور نزدیک شود.
 
در پایان وظیفه دارم از تلاش همه اصحاب رسانه به ویژه خبرگزاری شبستان در انعکاس فعالیت های کانون های فرهنگی هنری در طول سال جاری خصوصا ایام بزرگداشت سالروز تاسیس کانون های مساجد تشکر نمایم.

منبع: خبرگزاری شبستان






۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن