واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
تریبون آزاد حجاب در پژوهشگاه علوم انسانی برگزار شد
شناسهٔ خبر: 2513254 شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۷
حوزه و دانشگاه > علوم انسانی
تریبون آزاد دانشجویی با موضوع حجاب در سالن حکمت پژوهشگاه علوم انسانی برگزار شد در این نشست تعدادی از دانشجویان و مسئولان نظرات خود را پیرامون مسئله حجاب مطرح کردند. به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر بروجردی - معاون فرهنگی- اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی دیدگاه خود را درباره مسئله حجاب تبیین کرد و گفت: کلمه حجاب به معی پوشش نیست . در قرآن حجاب به معنی پرده است و تنها در یک جا بکار رفته و آن هم بحث سخن گفتن نامحرمان با همسران پیامبر است و دستور آمده که وقتی می خواهند با نامحرمان صحبت کنند از پس پرده با هم سخن بگویند و آنچه که به عنوان لفظ حجاب در قرآن به کار رفته، همین است. در جای دیگری از قرآن آمده که ای پیامبر ! به زنان مومنه بگو که جلباب داشته باشند. در تعریف جلباب گفته اند که پارچه ای است که به وسیله آن فاصله گردن تا سینه پوشیده شود. یعنی این یک نوع حریمی باشد و سپس تأکید شده که این برای آنان بهتر است تا آزار نبینند. در صدر اسلام هم زنان مومنه بودند و هم زنان کنیزو زن مومنه با رعایت این دستورالعمل به عنوان زن عفیف شناخته می شد. وی در ادامه افزود: حجاب برای این است که هر زنی برای خودش یک حریمی قائل باشد که آن مرد مومن و مرد مسلمان به خودش اجازه ندهد که بخواهد وارد حریم و تعرض به زن مسلمان و مومنه شود .بروجردی حجاب را دارای ابعاد گوناگون دانست و گفت: نکات دیگری نیز در قرآن در مورد حجاب وجود دارد که یکی از آنها حجاب چشم است. از جمله موارد دیگر رعایت زبان و رعایت در نحوه راه رفتن است که دستور داده شده زنان ترنمی در صدای خودشان ایجاد نکنند و زنان موقع راه رفتن خلخالی به پایشان نبندند که موقع راه رفتن صدایی ایجاد کنند.وی تأکید کرد: اگر ما یاد بگیریم که هر کس یک حریمی دارد و نباید به خودش اجازه دهد که وارد حریم شخص دیگری شود یا آن حریم را بشکند، معنای حجاب تحقق یافته است. اصل مسئله این است که جامعه برای خودش راهی را انتخاب کند که به سلامت جامعه و زندگی افراد منتهی شود. ایشان در انتها گفت: علت طرح این مسئله این است که حجاب به عنوان شاه بیت مسائل جامعه مطرح است . هر جا نگاه می کنیم که می خواهند قانون و مقرراتی را وضع کنند یا محدودیتی برای زنان مشخص کنند دست روی حجاب می گذارند . باید توجه داشت که اولاً حجاب منحصر به زن نیست، شامل هم مرد نیز می شود. ثانیاً ما مرهون وجود زن هستیم، نمی توانیم نقش زن را از جامعه حذف کنیم. زن و مرد در جامعه در کنار هم و با هم اثرگذار و اثر بخش هستند.وی با اشاره به اینکه حجاب تابعی از شرایط زمانی و مکانی است، تصریح کرد: سوالات جدی در مورد حجاب در سطح جامعه وجود دارد که باید به آن پاسخ داد. البته اکنون حجاب ابزاری برای یک عده شده که از این طریق مقاصدی را دنبال کنند که کمترین اثر و کمترین بازخورد آن برای دختران جوان جامعه ما این است که احساس می کنند شرایطی برای رشد و کمال آنها نیست. اما باید توجه داشت که به قول شهید مطهری حجاب محدودیت نیست، بلکه مصونیت است.در این مراسم همچنین یکی از دانشجویان گفت: تلقی که از حجاب در میان دانشجویان و هم کلاسی های خودم می بینم این است که حجاب اجباری است. در جامعه ما حجاب بد جا افتاده است. مثلاً کسی که با مانتو یک حجاب کامل دارد را فرد با حجاب نمی دانند و کسی که فقط چادر سرش می کند را آدم با حجاب می دانند. در صورتیکه به نظر من منطق درباره حجاب این است که یک سری حریم ها برای فرد تعریف شود و هر که این حریمها را رعایت کند، حجاب را رعایت کرده است.دانشجوی دیگری با ذکر مثال تاریخی تعریف خود را ازحجاب این طور مطرح کرد: روایتی هست که خیلی هم معروف است و این است که حضرت فاطمه زهرا (س) بعد از وفات پدرشان فقط یکبار خندیدند و آن زمانی بود که ایام پایانی زندگی خود را طی می کردند. ایشان ناراحت بودند و کنیزشان ازحضرت پرسیدند که نگران چه هستید؟ حضرت فرمودند نگرانم که بعد از وفاتم حجم بدن من را کسی ببیند. کنیزشان گفتند ایرانیها تابوتی دارند که مانند جعبه است و جنازه در آن اصلاً معلوم نیست. اینجا بود که حضرت زهرا (س) خندیدند. من از صحبتهای ایشان اینطور استنباط کردم که در حجاب حجم بدن باید پوشیده باشد. لذا زنان می توانند الگوی خود را حضرت فاطمه (س) قرار دهند. مسأله دیگر در حجاب قصد تبرج و زینت است. مثلاً ممکن است من حجاب کامل داشته باشم یا چادر به سر داشته باشم، اما آنچنان خودم را آراسته کنم که با حجاب سازگار نباشد که در واقع این خود چهره نامعقولی دارد . من برای کسی که از نظر اعتقادی می خواهد حجاب را بداند، توصیه می کنم آیه 60 سوره نور را بخواند. در جامعه ما می گوییم حجاب است، اما در واقع در جامعه ما حجاب وجود ندارد. وی در ادامه گفت: امروزه در کشورهای مختلف دنیا از جمله آمریکا جنبش های حجاب و عفاف تشکیل شده و حتی کتابها و مقالاتش هم چاپ شده است.یکی دیگر از دانشجویان هم در مورد مسئله حجاب گفت: ما اگر بخواهیم مشکل حجاب را حل کنیم، باید عقلانیت جامعه را حل کنیم. آیا جامعه به سمت عقلانیت پیش می رود یا نه؟ آیا هدف رسیدن به یک جامعه محجوب است ؟ مشکلی که ما داریم مشکل عدم عقلانیت در جامعه است.در انتها
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]