تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه اگر مردم آثار آن را مى‏دانستند، به جهت حريص بودن به خير و بركتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820208296




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تلاش هاي انصارالله براي جذب حمايت بيشتر مردمي و حفظ وحدت يمن است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۶ اسفند ۱۳۹۳ (۱۴:۳۶ب.ظ)
يک متخصص مسائل استراتژيک: تلاش هاي انصارالله براي جذب حمايت بيشتر مردمي و حفظ وحدت يمن است دکتر اميني ضمن انتقاد از فرصت طلبي برخي کشورهاي منطقه در قبال قيام هاي مردمي، تلاش انصارالله را براي تقويت وحدت در يمن ستود.
دکتر محمودرضا اميني، متخصص مسائل استراتژيک و امور بين الملل در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاري موج به تشريح اوضاع امنيتي و سياسي در يمن پرداخت و گفت: وقتي مجموعه اي از داخل هماهنگي لازم را انجام مي دهد و پشتوانه مردمي دارد با مقاومت برخي کشورهاي منطقه اي مواجه مي شود.
وي تصريح کرد: کشورهاي منطقه اي و غربي به خصوص عربستان نمي توانند تحمل کنند که يمن يا هر کشوري در منطقه وضعيت استقلال و وحدت ملي را تجربه کند چون اين عنصري تکان دهنده است. اين کشورها خود فاقد پشتوانه و وحدت ملي هستند و از تسري اينگونه اقدامات مي ترسند.
دکتر اميني اضافه کرد: در عين حال، اين سيره نوين ديپلماسي غرب، با رفتار خود عملاً به حريم مالکيت سياسي کشورها تجاوز مي کند و از طريق اين شيوه، عملاً تجاوز را امري مقبول نشان مي دهند.
اين متخصص امور بين الملل در ادامه به تشريح پيشرفت هاي مهم يمن در آزادي بيان پرداخت و گفت: کارهاي مهم انصارالله از ابتداي فعاليت و جريانات اين گروه، در مسائل مذهبي و ديني يمن رخ داد. در اين کشور براي اولين بار ولادت حضرت اميرالمومنين (ع) جشن گرفته شد و آيين هاي شيعي براي نخستين بار شکل گرفت. همين جرات بيان تفکرات شيعي خود نشان مي دهد که آزادي بيان در يمن تا حدودي شکل گرفته است.
وي افزود: البته در گذشته اين وضعيت در ميان قبايل تا حدودي وجود داشت اما؛ آثار قبيله گري توسط عبدالله صالح، منصور هادي و اساساً در رفتارهاي قبيله اي يمن، زيرساخت ساختار سياسي آنهاست.
دکتر اميني ادامه داد: در جريان عمومي و وحدت ملي، ساختار نفوذ سياسي، قبيله گرايي را کمرنگ مي کند. به عبارتي، تفکر و ايده مردم موجب وحدت است و وحدت موجب ايجاد ساختار جديد سياسي است.
وي تصريح کرد: از همين جهت مخالفان وحدت در يمن تلاش مي کنند تا برعکس اين مسير را بروند تا جريان قبيله گري و به تبع آن جريان سياسي به نفع آنان تقويت شود، حتي اگر اين به معني تجزيه يمن باشد و در نهايت، وحدت مردمي و ايئولوژيک در اين کشور از بين برود.
دکتر اميني در ادامه بيان داشت: در واقع در کار سياسي يمن، افکار عمومي و اعتقادات مردم هر چه بيشتر مورد توجه واقع شود، موجب وحدت بيشتري مي شود و اين وحدت؛ ساختار سياسي ايدئولوژيک را پديد مي آورد.
وي تاکيد کرد: اما اين با منافع کشورهايي همچون عربستان و قطر در منطقه در تناقض است چون رياض به شکل تاريخي تسلط خود را بر يمن حفظ کرده از چاه هاي نفتي مشترک با اين کشور بهره مي برد. رياض نگران اين است که اگر حکومت جديدي در يمن روي کار آيد، دسترسي عربستان به اين منابع نفتي از بين برود و امنيت نفتي در مرزهايش به خطر بيافتد.
وي افزود: ضمن اينکه هر ساختار سياسي بر مبناي تفکر ايدئولوژيکي اسلام ناب مي تواند به عربستان سرايت کند و ساختار حکومتي متزلزل آل سعود را تحت تاثير قرار دهد.
اين متخصص مسائل استراتژيک در ادامه گفت: رياض از هر ابزاري، حتي مداخله نظامي براي سرکوب محور انقلابي حوثي ها در يمن استفاده مي کند. عربستان اين فرايند و هزينه را عليه جريان سياسي يمن با جذب حمايت ساير کشورهاي عربي تحت نفوذ خود تا جايي ادامه مي دهد که شوراي همکاري خليج فارس و شوراي امنيت سازمان ملل را با خود همراه کند.
وي خاطرنشان کرد: تلاش آمريکا و کشورهاي منطقه، حتي ترکيه بر اين است که اجازه ندهند اين وحدت ايدئولوژيک در يمن شکل بگيرد، چرا که قطعا اين وحدت به سرکردگي انصارالله مي تواند منافع آمريکا، عربستان و متحدانش را در منطقه تحت تاثير قرار دهد.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن