تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به خدا قسم سه چيز حق است: هيچ ثروتى بر اثر پرداخت صدقه و زكات كم نشد، در حق هيچ كس ستم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814737237




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پيشنهاد ايجاد صندوق‌هاي خيريه در بورس براي مسکن‌دار شدن اقشار کم‌ درآمد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۶ اسفند ۱۳۹۳ (۹:۴۹ق.ظ)
پيشنهاد ايجاد صندوق‌هاي خيريه در بورس براي مسکن‌دار شدن اقشار کم‌ درآمد مشاور اقتصادي وزير راه و شهرسازي از شرايط اين روزهاي بانک‌ها و تلاش‌هايي خبر داد که براي خانه‌دار شدن اقشار کم‌ درآمد در بورس در حال انجام است.
به گزارش خبرگزاري موج، حسين عبده‌تبريزي، مشاور اقتصادي وزير راه و شهرسازي، گفت: تأمين مالي در کشورها بر عهده بانک يا بازار سرمايه است که در اين زمينه بايد دولت را کنار بگذاريم، چون دولت تأمين‌ کننده مالي نيست، بنابراين بايد سراغ نظام مالي کشور برويم که اين نظام در دو بخش بانک و بورس خلاصه مي‌شود.
وي ادامه داد: در کشوري مثل ايران نظام بانکي از گذشته قوي‌تر شده، درحالي که بازار سرمايه نقش ضعيف‌تري داشته است، البته اين نقش ضعيف به مرور زمان بهتر شده، ولي؛ هنوز با برخي از کشورها فاصله زيادي داريم، وزارت راه و شهرسازي براي بهبود امور به هر دو بخش توجه دارد و از امکانات هر دو بخش براي توسعه مسکن بادوام، داراي کيفيت و در عين حال در استطاعت بهره مي‌برد، اما؛ شرط لازم اين است که بايد تأمين مالي صورت گيرد.
مشاور وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه صندوق‌هاي زمين و ساختمان که پروژه‌ها را تأمين مالي مي‌کنند فعال شده‌اند، اضافه کرد: پيگير فعاليت صندوق املاک و مستغلات که از جمله صندوق‌هاي طرف تقاضا به شمار مي‌آيد، در بورس هستيم، از سوي ديگر در تلاشيم بازار رهن ثانويه؛ يعني بازاري که در آن مقدار وامي که داده مي‌شود بار ديگر تبديل به پول شده و دوباره تبديل به وام شود را در بورس فعال کنيم، از آنجا که بازار سرمايه در سال گذشته شرايط مناسبي را پشت سر نگذاشت بايد در تلاش باشيم که ابزارهاي جديدي ساخته شود تا بورس در حوزه بازار رهن ثانويه به کمک بازار مسکن بيايد.
عبده تبريزي همچنين به برخي اقدامات وزارت راه و شهرسازي در حوزه طرح مسکن اجتماعي اشاره کرد و گفت: مسکن اجتماعي براي طبقات ضعيف‌تر است، از طريق خيريه اقداماتي در بورس در حال انجام است و صندوق‌هاي نيکوکاري ايجاد خواهيم کرد که هدف آن اجاره‌داري باشد، مردم به آن صندوق‌ها قرض‌الحسنه بدهند و از محل سود آن تفاوت اجاره به مردم پرداخت شود، در اين باره جلساتي داشتم که در صورت امکان صندوق‌هاي خيريه در بورس فعال شوند.
وي در ادامه با اشاره به شرايطي که براي وام خريد و ساخت در دولت‌هاي گذشته ايجاد شد از اين وضعيت انتقاد کرد و گفت: در طول دو دولت گذشته اقدام اشتباهي در عرضه وام خريد مسکن صورت گرفت و متاسفانه حاصلش اين شده که بانک‌ها به خريد مسکن وام نمي‌دهند، در نهايت عده‌اي سعي کردند با وام‌هايي که در شهرهاي بزرگ دريافت مي‌کنند به ساخت‌وساز بالاي شهر روي بياورند؛ نتيجه اين شده که در کلانشهرها خانه‌هاي خالي داشته باشيم که نمي‌توانند پول بانک‌ها را پس بدهند و اين موضوع اکنون تبديل به معضلي بزرگ شده است.
به گفته عبده، اگر اين نظريه‌پردازي غلط وجود نداشت و اين پول‌ها براي وام خريد ارزان قيمت در اختيار اقشار کم‌درآمد گذاشته مي‌شد، الان طبقات ضعيف مي‌توانستند به راحتي خانه‌دار شوند.
مشاور وزير راه و شهرسازي در ادامه بر لزوم ادغام برخي بانک‌ها با يکديگر تاکيد کرد و افزود: نظام بانکي فعلي مشکلاتي دارد، نمي‌تواند وام جديدي بدهد، بايد برخي از آن‌ها در يکديگر ادغام شوند و حرکت کنند، در واقع از عدم پرداخت در اين بانک‌ها بايد جلوگيري کرد تا در جامعه شوک ايجاد نشود و يک عده هم که در کشور مخالف هستند از آن سوء استفاده نکنند، بانک فعلا مشغول اين کارها است و به همين دليل نتوانسته‌اند تا حد زيادي به درخواست‌هاي معقول وزارت راه و شهرسازي جامه عمل بپوشاند.
وي با تاکيد بر اينکه اين روحيه در شوراي پول و اعتبار نيست که مجوز جديدي براي ايجاد بانک‌هاي جديد صادر کند، گفت: شرايط مطلوب اين است که شوراي پول و اعتبار بتواند برخي مجوزها را که خلاف عرف بانکداري در دولت‌هاي نهم و دهم صادر شده کنسل يا باطل کند؛ هرچند بانک قابل تعطيل شدن نيست و بايد بانک‌ها در نهاد ديگري ادغام شوند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن