تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ياران مهدى جوان‏اند و ميان‏سالى در ميان آنان نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803334469




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مهراد خبر داد حمایت مالی از ۱۵ هزار طرح علمی در ایران بر اساس داده‌های تامسون رویترز/محققان حوزه شیمی در راس حمایت


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مهراد خبر داد
حمایت مالی از ۱۵ هزار طرح علمی در ایران بر اساس داده‌های تامسون رویترز/محققان حوزه شیمی در راس حمایت
استاد علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز گفت: بر اساس داده‌های پایگاه استنادی تامسون رویترز در ایران از ابتدا تاکنون تعداد 15 هزار و 708 طرح مورد حمایت مالی قرار گرفته است.

خبرگزاری فارس: حمایت مالی از ۱۵ هزار طرح علمی در ایران بر اساس داده‌های تامسون رویترز/محققان حوزه شیمی در راس حمایت



جعفر مهراد استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، با بیان اینکه در توسعه علمی، اختصاص بودجه به تحقیقات در علوم، فناوری و علوم انسانی و اجتماعی امری رایج و متداول است، گفت: در کشورهای مختلف و بویژه در کشورهای پیشرفته صنعتی بودجه پژوهشی از سوی شرکت‌ها (واحدهای تحقیق و توسعه) و دولت که عمدتا از طریق دانشگاه‌ها و موسسات علمی تخصصی انجام می‌گیرد، تامین می‌شود.
 
وی افزود: به طور کلی، صنعت و بخش خصوصی در فعالیت‌های مختلف تحقیقاتی سرمایه گزاری می‌کنند. در ایران سال‌ها است که دولت می‌کوشد بین دانشگاه‌ها و صنعت رابطه علمی تحقیقاتی منطقی و دایمی ایجاد کند. موفقیت‌هایی نیز در این زمینه حاصل شده است ولی رضایتبخش نیست.
 
مهراد بیان داشت: بر اساس داده‌های پایگاه استنادی تامسون رویترز در ایران از ابتدا تاکنون تعداد 15 هزار و 708 طرح مورد حمایت مالی قرار گرفته است. البته این داده‌ها مستند به این است که گیرندگان حمایت مالی در گزارش تحقیق خود که آن را به صورت مقاله علمی منتشر کرده  در اثر خود به این موضوع  اشاره کرده‌اند. حمایت  مالی از طرح‌ها در وهله اول در حوزه شیمی چند رشته‌ای (1128 موررد) و سپس در حوزه‌های داروسازی 872 مورد، مهندسی برق و الکترونیک به تعداد 801 مورد، علم مواد چند رشته‌ای 697 مورد، و مهندسی شیمی 602 مورد صورت گرفته است.
 
این استاد علم اطلاعات ادامه داد: سایر رشته‌ها از قبیل شیمی-فیزیک و شیمی  هر کدام با 585 طرح، بیوتکنولوژی با 510 طرح، و پزشکی داخلی با 479 طرح در رتبه‌های بعدی قرار دارند
 
وی گفت: از کل 15 هزار و 708 طرح پژوهشی که از حمایت مالی دولت و بخش خصوصی برخوردار بوده، نتایج تعداد 15 هزار و 471 طرح به شکل مقاله در مجلات معتبر بین المللی به چاپ رسیده است و به این موضوع اشاره کرده‌اند.
 
مهراد درباره توزیع طرح‌ها از نظر کمک‌های مالی گفت: دانشگاه تربیت مدرس با 2 هزار و 398 طرح در راس دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور قرار دارد. در مرحله بعد، دانشگاه تهران با یک هزار و 707 طرح، دانشگاه علوم پزشکی تهران با یک هزار و 653 طرح، دانشگاه آزاد اسلامی با 1460 طرح، دانشگاه غلوم پزشکی شهید بهشتی با یک هزار و 207 طرح در مرتبه‌های دوم تا پنجم قرار دارند
 
چهره ماندگار علمی کشور افزود: دانشگاه صنعتی اصفهان با یک هزار و 55 طرح، دانشگاه صنعتی شریف با یک هزار و 12 طرح، دانشگاه علم و صنعت ایران با 975 طرح، دانشگاه شیراز با 633 طرح و دانشگاه فردوسی مشهد با 577 طرح رتبه‌های پنجم تا دهم را در اختیار دارند.
 
به گفته این استاد علم اطلاعات و دانش شناسی بیشترین حمایت مالی از طرح‌های تحقیقاتی توسط بنیاد ملی علوم ایران شامل 2 هزار و 194 طرح، دانشگاه علوم پزشکی تهران شامل یک هزار و 243 طرح،دانشگاه تهران شامل یک هزار و 242 طرح، دانشگاه تربت مدرس شامل 700 طرح، پژوهشگاه دانشهای بنیادی شامل 663 طرح ، دانشگاه فردوسی مشهد شامل 637 طرح دانشگاه علوم پزشکی شیراز شامل 439 طرح، سازمان اروپایی تحقیقات هسته‌ای {سرن) 259طرح و انستیتو پاستور ایران شامل 270 طرح صورت گرفته است.
وی درباره  حمایت مالی سازمان اروپایی تحقیقات هسته‌ای افزود: در طرح‌های پژوهشی که از حمایت مالی این سازمان برخوردار بوده صدها پژوهشگر از چندین کشور جهان شرکت دارند که دانشمندان ایران از بعضی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی نیز برای اجرا دعوت به همکاری می‌شوند. در این نوع تحقیقات سازمان‌های دیگری نیز پشتیبانی مالی می‌کنند. به عنوان مثال، پژوهشگاه دانش‌های بنیادی نمونه‌ای از موسساتی است که در این نوع طرخهای تحقیقاتی حضور فعال دارد.
وی به جدیدترین طرحی که توسط این پژوهشگاه مورد پشتیبانی مالی قرار گرفته اشاره کرد وگفت:این طرح در حوزه ریاضیات است و مقاله آن در همین سال میلادی منتشر شده است. این طرح توسط مریم جهانگیری از دانشگاه خوارزمی، نعمت اله شیرمحمدی از دانشگاه تبریز و شراره تهمتن از دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد به اجرا در آمده است.
مهراد خاطر نشان کرد: اکنون دانشگاه‌ها در بسیاری از کشورهای جهان دانشگاه‌های پژوهش محور هستند. صنعت با دانشگاه همکاری می‌کند. پتانسیل دانشگاه‌های بزرگ و صنعتی ایران بسیار زیاد است. تعداد طرح‌ها بسیار کمتر از توان علمی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی است. در این زمینه سمینارهای زیادی برگزار شده است. الگوهای مختلفی نیز وجود دارد که می‌توان از آنها برای ایران و دانشگاهها و صنایع آن استفاده کرد. وی اضافه کرد: همچنین آیین نامه‌های مختلفی نیز تدوین شده است. دفاتر همکاری‌های علمی دانشگاه‌ها باید بیشتر تلاش کنند تا پیوند میان دانشگاه و صنعت را برقرار و مستحکم‌تر کنند. زمینه‌های تحقیقاتی فراوانی وجود دارد که در صورت برقراری ارتباط تنگاتنگ، کیفیت خدمات و محصولات ارتقاء یافته  و اقتصاد مقاومتی به سهم خود نیز محقق خواهد شد. این نکته ای است که نظام به برقراری رابطه منطقی و کامل بین اینها تاکید دارد. انتهای پیام/
 

93/12/16 - 09:52





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن