تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):خدا اطاعت و پیروی از ما اهل بیت را سبب برقراری نظم اجتماعی در امت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819493587




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد نمایشگاه‌های فصلی خوب یا بد؟!


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد
نمایشگاه‌های فصلی خوب یا بد؟!
‌نمایشگاه بهاره الیگودرز به مدت 10 روز برپاست. حال سئوال این است که برگزاری این نمایشگاه‌ها خوب است، یا بد؟!

خبرگزاری فارس: نمایشگاه‌های فصلی خوب یا بد؟!



به گزارش خبرگزاری فارس از الیگودرز، یکی از اقداماتی که توسط ادارات صنعت، معدن و تجارت و همچنین اتاق اصناف و با هدف حمایت از مصرف کننده انجام می‌شود، برگزاری نمایشگاه‌های فصلی است، اما گویا حضور تولید کنندگان و غرفه‌داران در شهرهای کوچک و متوسط در مکانی خاص و تعداد محدود غرفه‌ها و شرکتکنندگان، آن هم در روزهای پایانی سال و آستانه عید نوروز که روزهای اوج درآمدزایی و کسب و کار بازاریان است، سبب نارضایتی اکثر کسبه و اصناف در شهرهای استان لرستان شده است وهرساله تکرار می‌شود و به گفته کسبه، صاحبان مشاغل کسبی و مغازه‌داران شهرهای کوچکتر استان، از این ماجرا، متحمل خسارات و صدمات بیشتری می‌شوند.
‌نمایشگاه بهاره الیگودرز نیز بازگشایی شد و به مدت 10 روز برپا است. حال سئوال این است که برگزاری این نمایشگاه‌ها خوب است، یا بد؟!

رضا محمودی  یکی از کسبه الیگودرز گفت: در این‌گونه نمایشگاه‌ها که به نمایشگاه بهاره شهرت دارند و در مکانی خاص از شهر با برپایی سازه‌های نمایشگاهی توسط بخش خصوصی برگزار می‌شود، با توجه به فقر واحدهای مهم تولیدی در منطقه از جمع کثیر صاحبان واحدهای صنفی و بازاریان، به دلیل ظرفیت محدود غرفه‌های نمایشگاهی، حداکثر 100 الی 120 واحد صنفی می‌توانند در این نمایشگاه‌ها شرکت کنند که تعدادی از آنها را هم کسبه و دلالان غیربومی از شهرهای اطراف تشکیل می‌دهند و بقیه واحدهای صنفی و مغازه‌داران در سطح شهر که از ابتدای سال با پشت سر گذاشتن مشکلات و سختی‌های بازار، به رونق و فراوانی مشتری در روزهای آخر سال و فروش نوروزی، چشم دوخته‌اند، به جهت خلوتی بازار و تجمع خریداران در محل نمایشگاه‌ها، با یاس و نومیدی در اندیشه کالاها و اجناس فروش نرفته، چک‌های برگشتی شب عید و عدم توانایی بازپرداخت مضاربه‌های بانکی، گرفتار می‌شوند.
یکی دیگر از کسبه الیگودرز با اشاره به اینکه ماهیانه مبلغ 800 هزار تومان اجاره می‌دهد و امسال  برخی از ماه‌ها حتی کرایه مغازه را از جیب پرداخت کرده و تنها به امید خرید مردم در شب عید دوام آورده گفت: مگر ما عامل اصلی رونق اقتصادی شهر و هرکدام عضو کوچکی از جامعه بزرگ اصناف و اتحادیههای صنفی نیستیم؟! مگر ما به موقع مالیات، عوارض کسبی و نیز حق و حقوق قانونی دولت را پرداخت نکرده‌ایم؟! چرا مسئولان به جای تعطیل کردن شهر و اجبار کردن مردم در یک نقطه مشخص برای خرید، سعی نمی‌کنند با نظارت و مدیریت، همه شهر را به نمایشگاه تبدیل کنند، تا رونق اقتصادی، داد و ستد و خریدهای نوروزی، همه مناطق شهر و بازار را در بر گیرد و ضمن اینکه مردم با آرامش و فراغت خاطر بیشتری خریدهای مورد نظر خود را انجام دهند، همه کسبه شهر، چه آن که غنی و تواناست و چه آن کسی که ضعیف و تهیدست است، از این شادمانی مردم و خیل بی‌شمار مشتریان، سودی عایدشان شود.
اگر چه حضور نمایشگاه‌های بهاره در شهرهای بزرگ و کلانشهرها که در هر منطقه شهر، ده‌ها فروشگاه تعاونی مصرف و بازارچه‌های مناسب ارزاق عمومی خدمات‌رسانی میکنند و هر نقطه از شهر، برای خود بازاری پررونق دارد، تاثیر آنچنانی بر فروش دیگر واحدهای تجاری نداشته و همه به خوبی از بازار شب عید، نفع می‌برند، مضافا بر اینکه اکثریت غرفه‌داران نمایشگاه‌های عرضه مستقیم در آن شهرها خود تولیدکننده کالا و اقلام عرضه شدهشان هستند نه واسطه و دلال، اما برخی از کسانی که به عنوان تولیدکننده و از شهرهای  دیگربا کولهباری از اجناس و کالاهای درجه دو، سه و انباری میهمان ناخوانده نمایشگاه‌های فصلی ما می‌شوند، واسطه و دلالانی هستند که با زرنگی و زبانبازی تحفه‌های خود را به پول تبدیل می‌کنند و با کیسه‌ای پرسود به شهر و دیار خود بازمی‌گردند و در مقابل زحمت‌کشان صنفی و کسبه بیچاره خودمان می‌مانند و عوارض و مالیات  واجاره‌بهای مغازه‌ها، بدهی‌های بانکی و ده‌ها هزینه‌های جانبی و...
رحیمی یکی از  مشتریان نمایشگاه بهاره هم گفت: قیمت‌ها خوب است، اما برخی غرفه‌داران با سوءاستفاده از شلوغی و عجله مردم برای خرید، بسیاری اجناس و کالاهای بنجول و از رده خارج را به آنها غالب می‌کنند که متولیان باید با عزم راسخ بر عرضه کالا نظارت داشته باشند.
خانمی با گله‌مندی از مکان برپایی نمایشگاه در سال گذشته اظهار داشت: مکان برگزاری نمایشگاه امسال خوب و مناسب است و قیمت‌ها نیز نسبت به بازار منصفانه‌تر است، اما مسئولان باید بر کیفیت نظارت داشته باشند تا مردم با خیالی آسوده خرید کنند.
رئیس اتاق اصناف الیگودرز با اشاره به نتایج مثبت برگزاری نمایشگاه‌های فصلی تحت عنوان عرضه مستقیم کالا که در مقاطع مختلف سال به صورت گسترده در سطح کشور با حضور تولیدکنندگان و اصناف در مکان‌های مشخص با هدف ایجاد حلقه ارتباطی میان تولیدکنندگان و مصرفکنندگان (از تولید به مصرف) و رعایت نرخ‌های مصوب و تخفیف ویژه، همه ساله با استقبال خوب خریداران روبرو می‌شود.

عزت الهی جوکار با اشاره به اینکه هدف دولت از برگزاری نمایشگاه کمک به قشر آسیب‌پذیر و تنظیم قیمت اجناس در بازار است، افزود: بازرسان اتاق اصناف و اداره صنعت، معدن و تجارت و ماموران بهداشت به صورت مداوم بر کیفیت و سلامت عرضه کالا در نمایشگاه نظارت دارند و با متخلفان احتمالی برخورد می‌کنند.
رئیس اتاق اصناف الیگودرز با اشاره به اینکه مکان برگزاری نمایشگاه در سال گذشته مورد استقبال مردم قرار نگرفت، افزود: براساس قانون نمایشگاه باید در مکان مسقف برگزار شود، اما بدلایلی ما موفق به تهیه این مکان نشدیم و امسال نمایشگاه بهاره با 200 غرفه در محل رودخانه برپا شد که برای اجناس عرضه شده تا 15 درصد تخفیف لحاظ می‌شود.
وی در رابطه با اعتراض کسبه با اشاره به اینکه90درصد شرکت کنندگان در این نمایشگاه کسبه الیگودرز هستند، گفت: شهریورماه امسال به جهت حمایت از کسبه نمایشگاه پاییزه برگزار نشد و در رابطه با برگزاری این نمایشگاه هم پیش از این در یک فراخوان عمومی از همه متقاضیان دعوت به حضور در نمایشگاه نموده‌ایم، اما برخی کسبه الیگودرز با اعلام اینکه پرداخت دو اجاره‌بها برایمان  صرف ندارد، توانایی حضور در نمایشگاه را در خود احساس نمی‌کنند و رغبتی نشان ندادند.
به هرحال امیدواریم مسئولان برنامه‌ای تدوین کنند که در برگزاری نمایشگاه‌های فصلی منافع مصرف کننده در اولویت قرار گیرد و کسبه شهر نیز دچار خسارت و زیان نشوند.
----------------
گزارش از عباس شاه‌علی
---------------------
انتهای پیام/2304/

93/12/16 - 07:47





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن