تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه پرهيز از حرامها است همچنانكه شخص از خوردنى و نوشيدنى پرهيز مى‏كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820409864




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ره آوردهای «تکیه بر مردم» و «کارآفرینی» |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: ره آوردهای «تکیه بر مردم» و «کارآفرینی»
محمد علی کریمی
کد خبر: ۴۸۱۱۰۴
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۱ - 05 March 2015


اصطلاح كارآفرين به كسي اطلاق مي‌شود كه متعهد مي‌شود، مخاطره‌هاي يك فعاليت اقتصادي را سازماندهي، اداره و تقبل كند. در فرهنگ وبستر کارآفرین كسي است كه سازمان مي‌دهد، اداره مي‌كند و مخاطرات بعدي يك سرمايه‌گذاري و يا يك طرح را مي‌پذيرد.

اقتصاددانان نخستين كساني بودند كه در نظر‌يه‌هاي اقتصادي خود به تشريح كارآفرين و كارآفريني پرداختند و از قرن شانزدهم ميلادي تا كنون تقريباً كليه‌ي مكاتب اقتصادي آن را مورد توجه قرار داده‌اند. كارآفرين عاملي است كه تمامي ابزار توليد را تركيب مي‌كند و مسئوليت ارزش توليدات، بازيافت كل سرمايه هزينه شده و سود و يا زيان حاصل از آن را بر عهده مي‌گيرد. لذا، كارآفرين فردي است كه داراي ايده نو و جديد است و از طريق فرايند تأسيس و ايجاد يك كسب و كار (شركت) و قبول مخاطره محصول يا خدمات جديدي را به جامعه معرفي مي‌كند.

كارآفريني فرايند افزودن چيزي جديد(خلاقيت) و متفاوت (نوآوري) به منظور خلق ثروت براي افراد و ارزش افزوده براي جامعه تعريف مي‌كند. اين تعريف به يافتن كارآفرينان اجتماعي در موارد زیر كمك مي‌كند:

در مجموع دولت‌ها بر اساس نيازها و شرايط كشورهايشان هدف‌هاي مختلفي را از حمايت كارآفريني دنبال مي‌كنند. مهم‌ترين اهدافي كه غالباً در برنامه‌هاي توسعه كارآفريني آورده مي‌شوند عبارتند از:

1-افزايش اشتغال: از مهم‌ترين نتايج برنامه‌هاي توسعه كارآفريني افزايش اشتغال در جامعه است. اشتغال عبارت است از فراهم آوردن زمينه فعاليت مناسب براي افراد به منظور حفظ كرامت انساني در يك زندگي متعادل همراه با رفع نيازهاي ضروري مي‌باشد. در بند 2 اصل 43 قانون اساسي، اشتغال عبارت است از «تأمين شرايط و امكانات كار براي همه به منظور رسيدن به اشتغال كامل و قرار دادن وسايل كار در اختيار همه كساني كه قادر به كارند، ولي وسايل كار ندارند. در شكل تعاوني، از راه وام بدون بهره يا هر راه شروع ديگر كه نه تمركز و تداول ثروت در دست افراد و گروه‌هاي خاص منتهي شود و دولت را به صورت كارفرماي بزرگ مطلق در مي‌آورد.
 
2- توسعه اقتصادي: افزايش تعداد شركت‌هاي فعال در بخش¬های اقتصادی و اجتماعی  يكي از معيارهاي سنجش توسعه اقتصادي و اجتماعی به‌شمار مي‌رود. مطالعات نشان داده است كه رابطه مثبتي بين تعداد شركت‌هاي فعال در اقتصاد و ميزان توليد ثروت در جامعه وجود دارد، به اين ترتيب هر قدر تعداد شركت‌ها و سازمان‌هاي فعال در اقتصاد افزوده شود توليد ثروت نيز افزايش خواهد يافت.

3-افزايش رقابت در اقتصاد و توسعه كارآيي بازار:  هر قدر تعداد شركت‌‌هاي فعال در اقتصاد بيشتر باشد رقابت در صنعت بيشتر شده و كارايي اقتصادي افزايش مي‌يابد. افزايش رقابت موجب استفاده بهينه از منابع و بهبود قيمت و كيفيت خدمات و كالاهاي ارايه شده به مشتريان مي‌شود. همچنين تنوع شركت‌هاي فعال در اقتصاد باعث مي‌شود تا محصولات و خدمات ارايه شده متنوع‌تر شده و مشتريان از قدرت انتخاب بيشتري برخوردار شوند. از سوي ديگر افزايش رقابت موجب مي‌شود تا شركت‌ها نيز توانمندي‌هاي مديريتي خود را افزايش داده و قابليت رقابت در عرصه‌هاي جهاني را بهتر كسب نمايند.

4- افزايش نوآوري و توسعه انتشار فناوري: تكنولوژي از طريق بنگاه‌هاي اقتصادي توسعه يافته و كاربردي مي‌شود. توسعه كسب و كار‌هاي كوچك باعث مي‌شود تا استفاده خلاقانه و نوآورانه از فناوري بيشتر شده و فناوري نيز از طريق مسیر كاربردي انتشار بيشتري يابد.
5-كمك به افزايش صادرات: كشورهايي كه رويكرد افزايش صادرات را در اقتصاد خود دنبال مي‌كنند از طريق حمايت از كسب‌ و كارهاي كوچك و واحدهاي كارآفرينانه فرصت ورود به بازار بين‌المللي و عرضه محصولات و خدمات اين نوع شركت‌ها را تسهيل مي‌كنند كه در كل به نفع صادرات كشور است.

6-دست‌يابي به توسعه منطقه‌اي؛ در برخي موارد دولت‌ها از ابزار توسعه كارآفريني براي اهداف توسعه اقتصادي- اجتماعي منطقه‌اي (خصوصاً مناطق محروم) و رفع تبعيض بين افراد مختلف جامعه بهره‌ مي‌برند.

7-كاهش انحصار شركت‌هاي بزرگ و تمركززدايي: شركت‌هاي كوچك، انحصار شركت‌هاي بزرگ را كاهش داده، خدمات مكمل براي آنها ارايه مي‌كنند و تلاطم‌هاي موجود در اقتصاد مدرن را كاهش مي‌دهند. در كشورهايي كه داراي اقتصاد متمركز و دولتي بوده‌اند، توسعه كسب و كارهاي كوچك با افزايش كارآفريني يك عامل محرك در حركت به سمت بازار آزاد است. اين موضوع در كشورهاي اروپاي شرقي مثل چك، لهستان و مجارستان كاملاً مشهود است.

8-افزايش مشاركت بخشي خصوصي: افزايش تعداد كسب و كارهاي كوچك و متوسط‌ باعث افزايش تعداد مالكين خصوصي شده و مشاركت عموم مردم را در اقتصاد افزايش مي‌دهد .
بنابراین اهميت موضوع كارآفريني در اين عصر از اين جهت است كه كارآفرينان  موتور محركه توسعه و رشد اقتصادي محسوب مي‌شوند و يكي از محصولات و ره‌آوردهاي مهم توسعه كارآفريني اشتغال زايي مي‌باشد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن