تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ای على! عقل چيزى است كه با آن بهشت و خشنودى خداوند رحمان به دست مى‏آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803182654




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آموزش به زبان مادری در دانشگاه آزاد بر مدار قانون


واضح آرشیو وب فارسی:کورد نیوز: تاریخ انتشار : 13:52:57 , 1393/12/13
معاون دانشگاه آزاد کشور:
آموزش به زبان مادری در دانشگاه آزاد بر مدار قانون
دکتر طه هاشمی معاون دانشگاه آزاد اسلامی کشور درباره تدریس زبان کردی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج گفت: دانشگاه آزاد جلو‌تر از قانون حرکت نخواهد کرد، اما از همه ظرفیت‌های منطبق بر قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی استفاده می‌کند.


دکتر طه هاشمي با اشاره به خبر تدريس زبان کردي در قالب دو واحد درسي اختياري در دانشگاه آزاد اسلامي واحد سنندج اظهار داشت: تمام اقدامات واحدهاي دانشگاه آزاد در حوزه آموزش، پژوهش و فرهنگي در چارچوب قانون است.


معاون فرهنگي دانشگاه آزاد اسلامي هم چنين در پاسخ به سوالي درباره ضرورت آموزش زبان مادري در دانشگاه آزاد اسلامي، گفت: همواره رعايت مفاد قانون اساسي خط قرمز دانشگاه آزاد اسلامي بوده است. بنابر قانون اساسي ظرفيت‌هاي متناسبي طراحي و تعبيه شده که اين امکان را فراهم کند تا اقوام ايراني بتوانند به زبان مادري خود تکلم کرده و آموزش ببينند.


معاونت فرهنگي و اجتماعي دانشگاه آزاد با تاکيد بر تفاوت آموزش به زبان مادري با آموزشِ زبان مادري، افزود: آموزش زبان مادري همواره مورد تاکيد قرار گرفته است اما آموزش به زبان مادري نياز به امکانات و اقتضائات خاص خود دارد که اين امر در قانون اساسي نظام جمهوري اسلامي نيز لحاظ شده است و بدين خاطر منعي براي اين آموزش وجود ندارد لذا دانشگاه آزاد نيز از تمامي ظرفيت‌هاي خود براي آموزش به زبان مادري در چارچوب قوانين و ضوابط استفاده خواهد کرد.


هاشمي در پاسخ به اين سوال که آيا آموزش زبان مادري در ديگر واحد‌هاي دانشگاه آزاد هم اجرا مي‌شود، خاطر نشان کرد: تدريس زبان مادري در واحد‌هاي دانشگاهي که زبان يا گويش خاص خود را دارند مانند کردستان بايد علاوه بر تطبيق بر قوانين کشور، در چارچوب ضوابط خاص آن منطقه نيز باشد و همچنين در شوراي راهبردي فرهنگي اجتماعي و هيات امنا مورد بررسي قرار گيرد. وي افزود: تمامي واحد‌هاي دانشگاهي در حوزه آموزش براي تدريس يا تحصيل در رشته‌هاي جديد به يک زبان خاص که علاوه بر زبان رسمي کشورمان يعني فارسي است، بايد مصوبه هيات امنا و ضوابط وزارت علوم را در دستور کار داشته باشند.


تمامي واحد‌هاي دانشگاهي در حوزه آموزش براي تدريس يا تحصيل در رشته‌هاي جديد به يک زبان خاص که علاوه بر زبان رسمي کشورمان يعني فارسي است، بايد مصوبه هيات امنا و ضوابط وزارت علوم را در دستور کار داشته باشند. معاون فرهنگي و اجتماعي دانشگاه آزاد اسلامي به خاموش بودن قانون و عدم استفاده از برخي ظرفيت‌هاي قانوني اشاره کرد و گفت: دانشگاه به طور قطع براي استفاده از ظرفيت‌ها و امکانات قانوني آماده است .


هاشمي در گفتگو با آنا و در پاسخ به اين سوال که آيا آموزش به زبان مادري ايده‌ اي نوانديشانه است، پاسخ داد: همانگونه که شاهد هستيد، نوانديشي جزو ضرورت‌هاي انکار ناپذير جامعه ديني است. به عنوان مثال قرآن مجيد و آنچه تا به امروز به ما رسيده است متناسب با زمان و مکان و بر اساس مقتضيات هر عصري در جامعه مورد عمل قرار مي گيرد و امام (ره) نيز اين راه روشن را فراروي ملت گذاشتند و همه مراجع اجتماعي نگاه واقع بينانه به مقتضيات زمان براي پيدا کردن راه کارهاي جديد و حل معضلات دارند.


روز يک شنبه محمدقربان کياني رييس واحد سنندج دانشگاه آزاد اسلامي گفته بود: در سفر دکتر ميرزاده رييس دانشگاه آزاد اسلامي به سنندج در آذر امسال، چند مصوبه از جمله تدريس زبان کُردي در واحد سنندج به تصويب رسيد و منعي براي تدريس اين زبان در دانشگاه آزاد سنندج وجود ندارد.


وي گفت: از اساتيد و فرهيختگان حوزه زبان کُردي براي تدوين سرفصل هاي اين درس دعوت شده و با نهايي شدن سرفصل ها و مشخص شدن اساتيد، از سال 94 زبان کردي در قالب دو واحد درس اختياري تدريس مي شود.


 



13:52:57 , 1393/12/13





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کورد نیوز]
[مشاهده در: www.kurdnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن